May 17, 2004
CoLiC wrote: [quote=Vitamin-C]tat lugnt nu killar, vi kan väll ta det lugnt ett tag ok?
(vitamin-c: skaparen av den sk. "ofelbara" teorin om att våld kan lösa allt)
Så jag kan lösa det här oförskämda avbrottet genom att klubba ner dig?
:bgrin:
fast då gör du ju dig skyldig till ett lagbrott. fast jag blir väll medskyldig för att jag har "uppmuntrat" dig att skada mig
livet är tufft ibland :-k
August 22, 2001
Ja, jag blir ju upprörd bara jag läser ditt resonemang här Colic, men jag hoppas innerligt att jag misstolkat dig. Självklart måste man ju ha en medvetenhet om hur samhället fungerar och inse risker som finns. Man kan ju t.ex. hävda att man mer eller mindre får räkna med att cyken blir stulen om man glömmer att låsa den. Men bara för att man glömmer att låsa är det ju inte liktydigt med att man är med på, eller ens vill, att cykeln ska bli stulen.
Med ditt resonemang skulle man inte kunna leva ett normalt liv i det här samhället. Man kan ju bli utsatt för ett brott när som helst och var som helst, hur ska man kunna akta sig för att som brottsoffer bli "medbrottsling" tycker du?
Att man väljer sitt risktagande måste ju vara en åtgärd som är upp till var och en, för att känna sig säkrare. Blir det ett krav från samhället (dvs. att vi värderar varandras riskomdöme och dömer), då har vi ju hamnat helt snett.
Vi vet att brott begås och utifrån det förhåller vi oss, självklart för att vi måste anpassa oss till vår verklighet. Men det får aldrig bli accepterat och en samhällsnorm att brott begås. Det är dina tankar som för oss ett steg närmre dit, anser jag.
(jag har inte läst hela tråden så något kan ha gått mig förbi)
August 22, 2001
DiDi wrote:
Det har ju delvis redan hänt... tex Varför låser vi ytterdörren?
Vad syftade du på, att brott redan har blivit en samhällsnorm? Som jag ser det har vi tursamt nog inte kommit så långt ännu. Jag lever i ett samhälle där jag vet att brott begås, det är iallafall lika troligt som att solen lär gå upp imorgon också. (Därför låser jag dörren). Däremot kommer jag aldrig att acceptera det, vilket jag hoppas att samhället (dvs. jag, du och alla andra) inte heller gör.
Jag blir djupt oroad och besviken över hur vissa här resonerar. Det måste ju alltid alltid alltid vara förövaren som bär ansvaret till ett brott, det kan man aldrig tumma på. Även om jag väljer att ha dörren på vid gavel så är jag ingen medbrottsling till inbrottet även om jag tar en stor risk.
Det räcker inte med kränkningen att bli våldtagen, nu ska tjejerna känna sig medskyldiga dessutom... Det är oerhört tragiskt att det finns de som inte känner sympati för människor som blivit utsatta för grova brott, utan anser att de har sig själva att skylla. :cy:
Sån´t tar musten ur en.
May 17, 2004
Vaniljflickan wrote: [quote=DiDi]
Det har ju delvis redan hänt... tex Varför låser vi ytterdörren?
Vad syftade du på, att brott redan har blivit en samhällsnorm? Som jag ser det har vi tursamt nog inte kommit så långt ännu. Jag lever i ett samhälle där jag vet att brott begås, det är iallafall lika troligt som att solen lär gå upp imorgon också. (Därför låser jag dörren). Däremot kommer jag aldrig att acceptera det, vilket jag hoppas att samhället (dvs. jag, du och alla andra) inte heller gör.
Jag blir djupt oroad och besviken över hur vissa här resonerar. Det måste ju alltid alltid alltid vara förövaren som bär ansvaret till ett brott, det kan man aldrig tumma på. Även om jag väljer att ha dörren på vid gavel så är jag ingen medbrottsling till inbrottet även om jag tar en stor risk.
Det räcker inte med kränkningen att bli våldtagen, nu ska tjejerna känna sig medskyldiga dessutom... Det är oerhört tragiskt att det finns de som inte känner sympati för människor som blivit utsatta för grova brott, utan anser att de har sig själva att skylla. :cy:
Sån´t tar musten ur en.
jag håller med. bara för att du låser dörren så betyder det inte att det är okey att man rånar dig. bara för att du är full en kväll och ska gå hem så betyder det inte att det är okey att du blir våldtagen. sen att du går ensam hem kvällen då du är berusad och kanske sminkad m.m betyder inte att det är fel av dig att göra så. du har som rätt i sverige att ha på dig näst in till ingetting, det är din rätt att vara full och även din rätt att vara sminkad då du går hem ensam.
fast du måste alltid vara medveten om att det finns folk som tror att det är okey att göra si och så bara för att du t.e.x. inte har låst ytterdörren.
som sagt, Jävla värld!
förersten grattis till din nya titel.
2 Guest(s)