[EXP] Drag under galoscherna..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EXP] Drag under galoscherna..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2007 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer nästa present fån högern..
"Anders Borg vill slopa bostadsbidraget"
"Finansminister Anders Borg (m) vill ta bort bostadsbidraget, och han vill göra det snabbt."

Najs, det enda bidraget som egentligen är inkomstbaserat..Dvs inte ger dom redan välbeställda något i börsen..
Vad kul för alla mindre bemedlade familjer med villa och alla pensionärer med låg pension..
🙄 :cy:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1130740
April 14, 2007 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Så nu vill moderaterna göra det ännu jobbigare för dom som har det sämre ställt?
Mina 500 kr i månaden extra är det som gör livet värt att leva.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1130741
April 14, 2007 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu kommer nästa present fån högern..
"Finansminister Anders Borg (m) vill ta bort bostadsbidraget, och han vill göra det snabbt."

Najs, det enda bidraget som egentligen är inkomstbaserat..Dvs inte ger dom redan välbeställda något i börsen..
Vad kul för alla mindre bemedlade familjer med villa och alla pensionärer med låg pension..

Vilken person skulle vara så dum att han/hon tycker att du startar många trådar som handlar om hur dumma moderater är? 😉

Jag tycker att bostadsbidraget är bra då det behövs för studenter; personer som inte har råd med bostad annars ska också få det. Då hoppas jag att bidraget går dit det verkligen behövs. Om någon bor större än han/hon behöver, ska han/hon inte få något bidrag.

Om någon behöver bostadsbidrag för att kunna ha råd med bostad, är problemet är större än att ett bidrag försvinner.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130751
April 14, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]Nu kommer nästa present fån högern..

Vilken person skulle vara så dum att han/hon tycker att du startar många trådar som handlar om hur dumma moderater är? 😉

Jag tycker att bostadsbidraget är bra då det behövs för studenter; personer som inte har råd med bostad annars ska också få det. Då hoppas jag att bidraget går dit det verkligen behövs. Om någon bor större än han/hon behöver, ska han/hon inte få något bidrag.

Om någon behöver bostadsbidrag för att kunna ha råd med bostad, är problemet är större än att ett bidrag försvinner.

Eftersom jag vet att många husköpare räknat in just bostadsbiraget i sina kalkyler angående köpa eller inte köpa, så misstänker jag att detta kommer att kunna sätta många husägare på pottkanten..
Och för att slippa diskussioner angående mej själv, så kan jag inflika nu direkt att något bostadsbidrag har jag inte. Har inte ens ansökt om det, så det är inte mej själv jag tänker på angående detta.
Tror du förresten att jag skulle avstått från att länka till en sådan artikel ifall V eller SAP kommit med detta? Knappast, detta är reflektioner över hur samhället ter sej i stort bara.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1130755
April 14, 2007 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Eftersom jag vet att många husköpare räknat in just bostadsbiraget i sina kalkyler angående köpa eller inte köpa, så misstänker jag att detta kommer att kunna sätta många husägare på pottkanten..
Och för att slippa diskussioner angående mej själv, så kan jag inflika nu direkt att något bostadsbidrag har jag inte. Har inte ens ansökt om det, så det är inte mej själv jag tänker på angående detta.
Tror du förresten att jag skulle avstått från att länka till en sådan artikel ifall V eller SAP kommit med detta? Knappast, detta är reflektioner över hur samhället ter sej i stort bara.

Nu blev jag lite kluven här.
Bostadsbidrag för att kunna köpa hus? Det låter extremt konstigt i mina öron. Antingen har man såpass med pengar att man har råd att köpa ett hus eller så köper man inget hus.
Och jag förstår inte hur en husköpare ens skulle kunna få bostadsbidrag?
Kanske i någon liten ort där huset inte kostar mer än några 100k?

Och de har en riktigt bra poäng. Min sambo upptäckte det den hårda vägen när hon pluggade. Hon jobbade extra o tjänade strax över 50k ett år, vilket innebar att hon fick sänkt bostadsbidrag med mer än vad hon hade tjänat extra. Kommer inte ihåg summorna men det blev en förlust på någon/några hundralappar per månad. Så det är ett väldigt konstigt bidrag.

Jag skummade bara artikeln lite snabbt, men det stod något om höjt barnbidrag istället.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130758
April 14, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Eftersom jag vet att många husköpare räknat in just bostadsbiraget i sina kalkyler angående köpa eller inte köpa, så misstänker jag att detta kommer att kunna sätta många husägare på pottkanten..

Nu blev jag lite kluven här.
Bostadsbidrag för att kunna köpa hus? Det låter extremt konstigt i mina öron. Antingen har man såpass med pengar att man har råd att köpa ett hus eller så köper man inget hus.
Och jag förstår inte hur en husköpare ens skulle kunna få bostadsbidrag?
Kanske i någon liten ort där huset inte kostar mer än några 100k?

Tror inte det är speciellt ovanligt i städer heller, vet flera i t.ex Sundsvall och Östersund som räknat på det viset, fast då pratar jag vuxna, familjer med barn.
Hör runt lite med de lite äldre i din omgivning så ser du.

Json_81 wrote:
Och de har en riktigt bra poäng. Min sambo upptäckte det den hårda vägen när hon pluggade. Hon jobbade extra o tjänade strax över 50k ett år, vilket innebar att hon fick sänkt bostadsbidrag med mer än vad hon hade tjänat extra. Kommer inte ihåg summorna men det blev en förlust på någon/några hundralappar per månad. Så det är ett väldigt konstigt bidrag.

Det är emellertid ingen nyhet för de flesta att bostadsbidraget är inkomstbaserat, tjänar du mer än beräknat vid ansökningen så är det bara att glatt pröjsa tillbaks. Lika glatt får du mer slantar ifall du hamnar under den inkomst du angav i ansökan.
Själv slutade jag söka bostadsbidrag för 4-5 år sen, efter att ha åkt på det där bakslaget att betala tillbaks en massa.
En av gångerna slapp jag det, p.g.a FK själva sänkte min preliminära inkomst från uppgivna 200 000:- till typ 160 000:-.
Men gudarna ska veta att det är som att stånga huvudet blodigt att diskutera sånt med FK.

Json_81 wrote:
Jag skummade bara artikeln lite snabbt, men det stod något om höjt barnbidrag istället.

Jo, men hur skulle det gynna pensionärernas bortfall i bostadsbidrag?.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130764
April 14, 2007 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här bli kul för studenterna ...

Om man ska höja barnbidraget ska man fasen göra det inkomstberonde med.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130765
April 14, 2007 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det här bli kul för studenterna ...

//Andreas

Nja, jag ser ingen annan som vinner på detta mer än statskassan och ev de redan välbeställda i förlängningen.
Dom som uppbär bostadsbidrag idag, är ju dom som via inkomstprövning tycks behöva det. Dom som har det bra ställt får inget bostadsbidrag, men blir det så det hamnar på ett fast barnbidrag drar dom dom redan välbeställda nytta av det.. Känns ganska snett faktiskt, bakvänd Robin Hood liksom.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1130766
April 14, 2007 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det här bli kul för studenterna ...

//Andreas

Så kan barn jämföra månadspengar, säga att man får barnbidraget och genom det komma fram till vems förälder som tjänar mest. Det låter ju som en skönt sätt att minska risken för att någon skulle mobbas för att han/hon har föräldrar som tjänar lite 😉

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1130772
April 14, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Husköpare är väl många gånger också "vanligt" folk som måste ta lån för att köpa hus, om jag inte misstar mig... Därmed får de ju en månadskostnad, liknande hyra, bestående av amorteringar och räntekostnader. Det är förmodligen därför de har rätt till bostadsbidrag om deras inkomst är såpass låg att de har rätt till det, precis som för alla andra... 🙂

Vad gäller det eventuellt höjda barnbidraget så förstod jag det som att det enbart skulle vara ensamstående föräldrar som skulle få det höjt (om det nu ens blir någon höjning, det var väl inte klubbat än... Ni ska se att det drivs nog inte igenom det heller utan används som ett "försvar" när de pratar om att ta bort bostadsbidraget)... Men rätta mig gärna om jag har fel, eller pratade han inte om ensamstående föräldrar?

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
1130776
April 14, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

"Finansminister Anders Borg (m) vill avskaffa bostadsbidraget för ensamstående föräldrar och ersätta det med ett extra barnbidrag."

http://www.svd.se/dynamiskt/in.....103836.asp

Såvitt jag förstår så gäller det bara ensamstående föräldrar och de kommer ju få annan ersättning.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1130778
April 14, 2007 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha... Som jag fattade det skulle bostadsbidraget bort helt, för alla... Men han pratade om ett eventuellt höjt barnbidrag endast för ensamstående föräldrar...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130790
April 14, 2007 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Av vad jag kan se så är det ett helt slopat bostadsbidrag saken gäller. Däremot menar han att det skall finnas ett extra barnbidrag för ensamstående föräldrar, vilket förmodligen skulle gynna mej, fast då på pensionärernas bekostnad.
"Borg vill avskaffa bostadsbidraget"
In den artikeln verkar dom iaf citera karln.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1130799
April 14, 2007 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det var precis så jag uppfattade det... 🙂

Här är några citat från den artikeln:

"Det handlar om att vi ska hitta ett system som ger ensamstående mammor en likvärdig ekonomisk standard som bostadsbidraget men utan en koppling till inkomsten."

-Vilket ju innebär att alla ensamstående mammor får det, även de med hög inkomst...

"Ensamstående män som har försörjningsansvar för barn är väsentligt mindre. I den gruppen finns det höginkomsttagare som skulle gynnas av detta..."

-Jo, det är väl visserligen sant att ensamstående MÄN med hög inkomst nog inte är många... Men som sagt, det finns väl en del sådana kvinnor också... Eller är det jag som är ute och cyklar? 😉

"Vi har en tendens till att börjar uppstå lite brist på arbetskraft. Det här är ett sätt att fler ska komma in på arbetsmarknaden och vara med att söka jobben."

-Kan någon förklara för mig hur detta skulle medföra att fler kommer in på arbetsmarknaden genom detta???

Ja, jag säger då det... Enligt min enskilda åsikt så är väl detta moderater i ett nötskal... Ta bort bostadsbidraget som ju ÄR inkomstbaserat och inför ett annat barnbidrag för ensamstående föräldrar. Visst, det innebär väl ungefär ingenting för en liten del låginkomsttagare... men hur många låginkomsttagare skadar det inte då? Det skadar ju iaf ingen höginkomsttagare, samtidigt gynnar det ju snarare en liten del av dessa...

Hmmm... Moderaterna... Kan de verkligen vara så naiva att de faktiskt tror att de ska vinna ett val till efter allt de har gjort, och tydligen fortsätter göra, för att försämra levnadsvillkoren för de som har de illa ställt redan???

Kan tillägga att varken jag, eller min familj, kommer att drabbas eller gynnas av det här... Precis som Ilg@add varken har vi eller har sökt bostadsbidrag så vi förlorar inget. Och uppenbarligen är vi ju inte ensamstående heller... 😉
Ville bara klargöra det för er som kanske anar min något irriterade ton... Börjar bara bli så innerligt trött på att dessa mod... hmm... människor bara fortsätter att göra det sämre och sämre för vanliga hederliga människor som kämpar för att få det att gå ihop...

Nåja, tack för ordet iaf! 😛

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1130807
April 15, 2007 - 4:09 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte rätt dumt att ta bort detta?

För det finns de utan barn som behöver detta, studenter tex.

Är det någon som har koll på om och hur pensionärer drabbas eller inte?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1130810
April 15, 2007 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar ingenting.
Var det någon som sa att det inte var inkomstbaserat. Jag får 83,5:- i bostadsbidrag om jag skulle søka. Jag har ett aktivitetsstød på 5000:- som går att leva på om man ligger i men vissa månader kan det vara knepigt men hær som sagt ær det ræknat på min inkomst væl?

Tycker det børjar låta som kollektivbestraffning detta...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130814
April 15, 2007 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Delph1]Det här bli kul för studenterna ...

//Andreas

Så kan barn jämföra månadspengar, säga att man får barnbidraget och genom det komma fram till vems förälder som tjänar mest. Det låter ju som en skönt sätt att minska risken för att någon skulle mobbas för att han/hon har föräldrar som tjänar lite 😉

Det gör dom inte ändå?

Med inkomstbaserat menar jag mer att de ska få det eller inte, inte en glidande skala.

//Andreas

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1130821
April 15, 2007 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

På Tv4 sade han nyss att bidraget skulle behållas för alla (studenter, pensionärer m.fl.) utom ensamstående föräldrar, som skulle få något liknande, men utan att det minskade om man tjänade mycket...

Vilket alltså innebär: Ingen skillnad för de flesta och ensamstående behöver inte vara rädda för återbetalningskrav 🙂 Undrar om det verkligen var vad han menade när han sa det igår eller om han fått så djjävulskt mycket skit för sitt förslag att han låtsas att han blivit missförstådd?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130823
April 15, 2007 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

airman wrote:
Vilket alltså innebär: Ingen skillnad för de flesta och ensamstående behöver inte vara rädda för återbetalningskrav 🙂 Undrar om det verkligen var vad han menade när han sa det igår eller om han fått så djjävulskt mycket skit för sitt förslag att han låtsas att han blivit missförstådd?

Som den vänstermänniska jag sedan länge är, så tror jag mer på alternativ 2.
wink

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1130837
April 15, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

hm det var ungefär vad jag tänkte 😛 Verkar ju högst orimligt dumt att ta bort bostadsbidraget och sedan BARA ge något till ensamstående föräldrar, och låta resten klara sig så gott de kan.
Det där med barnbidrag till ensamstående föräldrar lät mest som ett snabbt exempel/förslag taget ur luften. Nyheten är egentligen att han anser att bostadsbidrags-systemet funkar fel och orättvist, och han vill införa något annat, bättre system.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 438
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL