[EXP] Drag under galoscherna..|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EXP] Drag under galoscherna..
Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
1131056
April 16, 2007 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: Bidraget för att ha barnen på dagis? Du har inga barn va??? Då hade du vetat att vi som har det BETALAR för att ha dem där... Men visst maxtaxan gör ju att vi inte måste BETALA så j-a mycket bara... :arg:

Du vet väl att varje dagisplats är subventionerad med ca 8500:-.
Om det vore kostndsneutralt så skulle en dagisplats kosta ca 10000:- per månad så nog kan man säja att vi som har barn på dagis får ett stort fett bidrag för det.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1131059
April 16, 2007 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=LenteP] Bidraget för att ha barnen på dagis? Du har inga barn va??? Då hade du vetat att vi som har det BETALAR för att ha dem där... Men visst maxtaxan gör ju att vi inte måste BETALA så j-a mycket bara... :arg:

Du vet väl att varje dagisplats är subventionerad med ca 8500:-.
Om det vore kostndsneutralt så skulle en dagisplats kosta ca 10000:- per månad så nog kan man säja att vi som har barn på dagis får ett stort fett bidrag för det.

Självklart är den subventionerad... Det skulle ju knappast vara möjligt med den dagismodell som idag finns annars... Men faktum kvarstår, vi får ju en faktisk utgift i vår ekonomi för att ha barnen på dagis...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131060
April 16, 2007 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Bostadsbidrag är en j**la sörja av underliga regler osv... just det att man måste _söka_ det är en anledning för att avskaffa det tycker jag. När man dessutom hör såna saker som ilg@dd säger att man kan "mygla" och be FK sänka ens preliminära inkomst och på så sätt få bidrag eller alla "skenseparationer" där folk låssas skilja sig och bosätta sig i Korpilombolo för att sedan kvittera ut bostadsbidrag (+ avdrag för resa)

Vet inte hur du lyckades missuppfatta mitt inlägg så rejält.. :-k
Det har aldrig varit frågan om att "be FK sänka ens preliminära inkomst ", snarare att dom skulle ge fasen i att skriva ner den. Att dom gick in och sänkte min förväntade inkomst innebar att jag fick för mycket bostadsbidrag, och således blev återbetalningsskyldig för ett antal tusenlappar. Tror inte det är många som vill hamna i den sitsen frivilligt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1131068
April 16, 2007 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det har aldrig varit frågan om att "be FK sänka ens preliminära inkomst ", snarare att dom skulle ge fasen i att skriva ner den. Att dom gick in och sänkte min förväntade inkomst innebar att jag fick för mycket bostadsbidrag, och således blev återbetalningsskyldig för ett antal tusenlappar. Tror inte det är många som vill hamna i den sitsen frivilligt.

Nu fattar jag inget, om du har lägre inkomst, bör du väl inte få sänkt bostadsbidrag? 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131069
April 16, 2007 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=ilg@dd]Det har aldrig varit frågan om att "be FK sänka ens preliminära inkomst ", snarare att dom skulle ge fasen i att skriva ner den. Att dom gick in och sänkte min förväntade inkomst innebar att jag fick för mycket bostadsbidrag, och således blev återbetalningsskyldig för ett antal tusenlappar. Tror inte det är många som vill hamna i den sitsen frivilligt.

Nu fattar jag inget, om du har lägre inkomst, bör du väl inte få sänkt bostadsbidrag? 🙄

:cy:
* Ponera att du vet med säkerhet att du kommer tjäna runt 200K kommande år.
* Sök bostadsbidrag och uppge den summan.
* FK skriver av outgrundlig anledning ner din preliminära årsinkomst till 160K
* Du tjänar precis som beräknat ca: 200K.
Vad tror du händer?

Jo.
* Du får ett bostadsbidrag baserat på 160K, dvs 40K lägre än du kommer att tjäna.
* Du blir återbetalningsskyldig på det du fått för mycket.

Kontentan ifall nu inte alla förstår är:
Hög inkomst=Lägre bostadsbidrag
Låg inkomst=Högre bostadsbidrag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1131081
April 16, 2007 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: 1 höginkomsttagare = typ 30papp ut efter skatt? Eller var vi nu ska säga att gränsen går.
2 "svenssons" med normallön på typ 140kr/h ger ca 33,5k ut efter skatt.
Städhjälpen kostade?

Oavsett vilket så har en vanlig svenssonfamilj som jobbar råd med städhjälp utan några större problem så länge de inte tar på sig en massa miljonlån.
Sen att sådana som inte jobbar och bara går hemma ska få städa själv är väl inget att gnälla över? De har ju runt 8h/dag mer fritid på sig att städa.

Medelinkomsten i Sverige tror jag är strax under 20k/månad innan skatt. Om någon tjänar det och får ut 33,5/2=16,75, skulle det innebära en skatt på ungefär 15-20%. Så lite skattar man inte i Sverige, och om det finns någon som skattar så lite här, finns det inte någon rättvisa i världen. Det är iofs vettigt med så låg skatt, men då ska det vara så låg skatt för alla.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131091
April 16, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=beta]1 höginkomsttagare = typ 30papp ut efter skatt? Eller var vi nu ska säga att gränsen går.
2 "svenssons" med normallön på typ 140kr/h ger ca 33,5k ut efter skatt.
Städhjälpen kostade?

Oavsett vilket så har en vanlig svenssonfamilj som jobbar råd med städhjälp utan några större problem så länge de inte tar på sig en massa miljonlån.
Sen att sådana som inte jobbar och bara går hemma ska få städa själv är väl inget att gnälla över? De har ju runt 8h/dag mer fritid på sig att städa.

Medelinkomsten i Sverige tror jag är strax under 20k/månad innan skatt. Om någon tjänar det och får ut 33,5/2=16,75, skulle det innebära en skatt på ungefär 15-20%. Så lite skattar man inte i Sverige, och om det finns någon som skattar så lite här, finns det inte någon rättvisa i världen. Det är iofs vettigt med så låg skatt, men då ska det vara så låg skatt för alla.

En Svenssonlön ligger knappast uppåt 23papp/mån, säg 17 500-18 000:- så hamnar du närmare sanningen.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1131144
April 16, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Vad tror du händer?

Jo.
* Du får ett bostadsbidrag baserat på 160K, dvs 40K lägre än du kommer att tjäna.

Allt det där vet jag, men det är väl bara du som kan säga till om vilken inkomstnivå du ligger på?
Om de skrev ner din inkomst har de ju gjort fel, iaf enligt mig och kanske också lagmässigt, orkar inte kolla wink 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131152
April 16, 2007 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=ilg@dd]
Vad tror du händer?

Jo.

Allt det där vet jag, men det är väl bara du som kan säga till om vilken inkomstnivå du ligger på?
Om de skrev ner din inkomst har de ju gjort fel, iaf enligt mig och kanske också lagmässigt, orkar inte kolla wink 😛

Jo, vill minnas att jag skrev det också..Att dom gjort fel.
Jag slapp undan återbetalningen den gången, och sedan dess har jag aldrig sökt bostadsbidrag igen. Det är väl en 4-5 år sen nu.
Jag är gissningsvis berättigad till ~800:- skulle jag tro, men det har jag avstått för att slippa bråka mer med dom.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1131164
April 17, 2007 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131167
April 17, 2007 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Dina föräldrar gladdes säkert en hel del åt bostadsbidrag när du växte upp, och ganska säkert har det gynnat dej själv och möjligheten för dina föräldrar att ge dej det där lilla extra som dom kanske inte ansett sej ha råd med utan det bidraget.
Förslagsvis kan du väl räkna efter hur mycket av det som kommit dej själv till godo genom åren, och skicka in den summan till FK ifall du har dåligt samvete för att ha "snyltat" under din uppväxt.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1131173
April 17, 2007 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom]Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Dina föräldrar gladdes säkert en hel del åt bostadsbidrag när du växte upp, och ganska säkert har det gynnat dej själv och möjligheten för dina föräldrar att ge dej det där lilla extra som dom kanske inte ansett sej ha råd med utan det bidraget.
Förslagsvis kan du väl räkna efter hur mycket av det som kommit dej själv till godo genom åren, och skicka in den summan till FK ifall du har dåligt samvete för att ha "snyltat" under din uppväxt.

Varför är du så säker på att hans föräldrar behövt söka bostadsbidrag?
Enligt min erfarenhet så är det ett fåtal som har bostadsbidrag.
En vanlig arbetare kommer t.ex. aldrig i åtnjutande av bostadsbidrag, han måste hålla sej till sin gamla gistna lägenhet/kåk medan nybyggda hyreskomplex med hög standard bebos av folk som finansierar sitt boende med bidrag. Bidraget i fråga betalas dessutom av arbetaren i den gistna lägenheten/kåken, det kan väl inte vara rätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131176
April 17, 2007 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom]Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Varför är du så säker på att hans föräldrar behövt söka bostadsbidrag?
Enligt min erfarenhet så är det ett fåtal som har bostadsbidrag.
En vanlig arbetare kommer t.ex. aldrig i åtnjutande av bostadsbidrag, han måste hålla sej till sin gamla gistna lägenhet/kåk medan nybyggda hyreskomplex med hög standard bebos av folk som finansierar sitt boende med bidrag. Bidraget i fråga betalas dessutom av arbetaren i den gistna lägenheten/kåken, det kan väl inte vara rätt.

Då tycker jag att du ska lyssna runt lite bland dina bekanta som har barn. Bostadsbidraget är ingen ovanlighet bland barnfamiljer av "Svenssonmodell", och speciellt inte hos ensamstående med barn som ju är en ganska stor grupp idag. Det kanske helt enkelt är så att dina bekanta inte vill berätta att de har bostadsbidrag, vad vet jag.

*Edit*
Hittade lite halvgammal statistik angående detta, där kan man se att t.ex år 2004 fanns det ungefär 277 000 hushåll som uppbar bostadsbidrag. Huvuddelen av dessa i hyresbostad, men som synes en hel del i villa och bostadsrätt uppbär detta bidrag.
Nu hittade jag ingen nyare statistik än denna, men personligen tror jag nog att siffran över bostadsbidragstagare ökat sedan 2004.

Ungefär vart åttonde hushåll i Sveriges erhåller bostadsbidrag. Av dem med bostadsbidrag är det de som bor i hyresrätt som får störst bostadsbidrag, så det vore underligt om du inte känner någon som får bostadsbidrag tycker jag.

Bjornstrom
Member
Medlem
1131184
April 17, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: inget jag vet om dom gjort.. Men på vilket sätt rör det mig i nacken? Vad hade jag kunnat göra!?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1131199
April 17, 2007 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: En Svenssonlön ligger knappast uppåt 23papp/mån, säg 17 500-18 000:- så hamnar du närmare sanningen.

Strax under 20 000 är inte 23 000 😉
Och jag tror inte att det är särskilt ovanligt att tjäna 23 000/månad 😉

Bjornstrom
Member
Medlem
1131201
April 17, 2007 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]En Svenssonlön ligger knappast uppåt 23papp/mån, säg 17 500-18 000:- så hamnar du närmare sanningen.

Så länge man inte jobbar på Konsum är nog 23k inte vidare ovanligt wink

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131202
April 17, 2007 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Tror knappast att du sagt likadant om du levt kring gränsen för existensminimum....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131204
April 17, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]En Svenssonlön ligger knappast uppåt 23papp/mån, säg 17 500-18 000:- så hamnar du närmare sanningen.

Hade du citerat inlägget som helhet, så hade det synts att det var beta som fabulerade ihop 23 000+.. Så inlägget var inget "angrepp" på de siffror du skrev.
Genomsnittslönen i Sverige låg för övrigt på 24 300:- år 2005, vilket återigen får mej att gissa (liksom du själv) på att "Svensson/Arbetaren" ligger en bit under 20 000:-/mån..

Bjornstrom
Member
Medlem
1131210
April 17, 2007 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: [quote=Bjornstrom]Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Tror knappast att du sagt likadant om du levt kring gränsen för existensminimum....

Jag lever på absoluta existensminimum.. Jag lever på 0:- /mån men då är jag heller inte så jävla korkad att köpa massa saker på avbetalning etc. som andra gör och sen gnäller.. dock kommer jag få ett vikariat nu i juni med rätt bra lön..

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131211
April 17, 2007 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=LenteP][quote=Bjornstrom]Dessa bidrag, borde slopas direkt.... :cy:

Jag lever på absoluta existensminimum.. Jag lever på 0:- /mån men då är jag heller inte så j**la korkad att köpa massa saker på avbetalning etc. som andra gör och sen gnäller.. dock kommer jag få ett vikariat nu i juni med rätt bra lön..

Ja okej... Då ber jag om ursäkt. Jagmåste ha stött på den enda (förmodligen) i sverige som lever på existensminimum och inte skulle vilja ha lite mer pengar, t ex genom bostadsbidrag... 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 454
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL