"EU-politiker vill förbjuda snabba bilar"
"Ett lagförslag i EU vill förbjuda bilar att gå snabbare än 160 km/tim."
Iofs lite halvvettigt, ioma man iaf häromkring får köra max 110Km/h, men men..
Och folk dillar om att kommunismen är hemsk??
Skyll inte på mej, jag röstade NEJ..
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Konstigt att det kommer från Storbritannien då... De har nog flest konstiga regler och liknande i EU, men det verkar inte räcka med att de själva har det, de ska förstöra det roliga för andra.
Förresten, är det inte så att alla japanska bilar är spärrade till 180km/h, eller är det nåt jag fått för mig? Alla som säljs i Japan, då.
January 7, 2006
Gamblor wrote: Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.
Du kan nog inte ärligt säga att du ligger precis på hastighetsgränsen när du kör ut på fel sida vägen för att köra om. Omkörningar vill man göra så fort som möjligt för att det inte ska bli en fara för sig själv och andra, därför borde man inte begränsa hastigheten så mycket.
October 22, 2002
Mean Machine wrote:
Förresten, är det inte så att alla japanska bilar är spärrade till 180km/h, eller är det nåt jag fått för mig? Alla som säljs i Japan, då.
Stämmer bra de att bilar som säljs i japan är spärrade till 180km/h. Fast spärren går att ta bort.
Min bil är spärren borttagen på, det som är lite tråkigt är att man inte vet hur fort man kör över 180km/h. Fast de händer ju inte så ofta att man rullar på så fort heller... 🙂
August 11, 2002
hULt0 wrote: [quote=Gamblor]Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.
Du kan nog inte ärligt säga att du ligger precis på hastighetsgränsen när du kör ut på fel sida vägen för att köra om. Omkörningar vill man göra så fort som möjligt för att det inte ska bli en fara för sig själv och andra, därför borde man inte begränsa hastigheten så mycket.
Om man inte ska ha en spärr för att omkörningarna ska vara säkrare... När behöver du upp i över 160 på en 110 väg för att köra om någon med säkerhet i tanke, omkörningar i den hastigheten kräver antingen att den du kör om håller en hyfsad hastighet eller att du missbedömt.
March 7, 2004
Gamblor wrote: Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.
Man kan ju faktist köra med bilen på bana...
November 27, 2003
ultima wrote: [quote=Gamblor]Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.
Man kan ju faktist köra med bilen på bana...
Bruksbil på bana? Nja det är inte vad de är till för.
//Andreas
January 7, 2006
Coalan wrote: Om man inte ska ha en spärr för att omkörningarna ska vara säkrare... När behöver du upp i över 160 på en 110 väg för att köra om någon med säkerhet i tanke, omkörningar i den hastigheten kräver antingen att den du kör om håller en hyfsad hastighet eller att du missbedömt.
Gamblor skrev att han inte förstår varför bilar ska kunna gå snabbare än hastighetsgränsen, han pratade inte om 160 km/h som tråden handlar om.
Och om man på en 110-väg ska köra om någon så är det inte så lyckat om bilen max kan köra i 110 (om bilen framför kanske håller 100-105 km/h), då det tar väldigt lång tid att passera bilen framför om man ska ha lite marginal.
September 27, 2005
hULt0 wrote: Och om man på en 110-väg ska köra om någon så är det inte så lyckat om bilen max kan köra i 110 (om bilen framför kanske håller 100-105 km/h), då det tar väldigt lång tid att passera bilen framför om man ska ha lite marginal.
Men å andra sidan kommer du tjäna max 6 minuter/100 km på att köra om den bilen 😉
August 7, 2001
hULt0 wrote: [quote=Coalan]Om man inte ska ha en spärr för att omkörningarna ska vara säkrare... När behöver du upp i över 160 på en 110 väg för att köra om någon med säkerhet i tanke, omkörningar i den hastigheten kräver antingen att den du kör om håller en hyfsad hastighet eller att du missbedömt.
Gamblor skrev att han inte förstår varför bilar ska kunna gå snabbare än hastighetsgränsen, han pratade inte om 160 km/h som tråden handlar om.
Och om man på en 110-väg ska köra om någon så är det inte så lyckat om bilen max kan köra i 110 (om bilen framför kanske håller 100-105 km/h), då det tar väldigt lång tid att passera bilen framför om man ska ha lite marginal.
Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
February 19, 2004
Gamblor wrote: Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.
Jo det är ganska viktigt. Och accelerationen bistår.
Däremot är 160 fullt tillräckligt. Hur ofta kör man snabbare än 160?
*edit*
Jag antar att man väntar på idioterna som tycker det är helt ok att street"rejsa" på allmännt trafikerade vägar på att öppna käften.
January 7, 2006
dree wrote: Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
Bara för att det finns begränsad maxhastighet, betyder inte det att alla kommer köra så fort; det finns alltid personer som gör att andra tvingas köra långsammare.
August 11, 2002
hULt0 wrote: [quote=dree]Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
Bara för att det finns begränsad maxhastighet, betyder inte det att alla kommer köra så fort; det finns alltid personer som gör att andra tvingas köra långsammare.
Han säger ju om alla kör 110 -.-
January 7, 2006
Coalan wrote: [quote=hULt0][quote=dree]Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
Bara för att det finns begränsad maxhastighet, betyder inte det att alla kommer köra så fort; det finns alltid personer som gör att andra tvingas köra långsammare.
Han säger ju om alla kör 110 -.-
Ja, det händer ju ofta 🙄
October 22, 2002
hULt0 wrote: [quote=Coalan][quote=hULt0][quote=dree]Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
Bara för att det finns begränsad maxhastighet, betyder inte det att alla kommer köra så fort; det finns alltid personer som gör att andra tvingas köra långsammare.
Han säger ju om alla kör 110 -.-
Ja, det händer ju ofta 🙄
Åk på en smalare 90-väg och håll 90. Du kommer garanterat ifatt bilar som tycker de är läskigt att hålla farten osv.
Trafikerar 56:an (gamla 67:an) 4 dagar i veckan med långtradare och har farthållaren inställd på 82-83km/h. Jo, vadfan kommer man ifatt, inte är det andra långtradare utan personbilar som inte kan hålla farten...
Att tro att alla håller 110 är ju en utopi.
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=hULt0][quote=Coalan][quote=hULt0][quote=dree]Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.
Bara för att det finns begränsad maxhastighet, betyder inte det att alla kommer köra så fort; det finns alltid personer som gör att andra tvingas köra långsammare.
Han säger ju om alla kör 110 -.-
Ja, det händer ju ofta 🙄
Åk på en smalare 90-väg och håll 90. Du kommer garanterat ifatt bilar som tycker de är läskigt att hålla farten osv.
Trafikerar 56:an (gamla 67:an) 4 dagar i veckan med långtradare och har farthållaren inställd på 82-83km/h. Jo, vadfan kommer man ifatt, inte är det andra långtradare utan personbilar som inte kan hålla farten...
Att tro att alla håller 110 är ju en utopi.
Ja det händer ju mer eller mindre varje dag att man kommer ikapp personbilar även fast man kör ~83km/h på 90-vägar, även på större vägar där den hastigheten inte alls borde vara några problem att hålla. Än värre är det med personbil som skjutsar omkring hamburgare (hästar), där är det inte ovanligt att det går neråt 70km/h på stora fina vägar.
Och för att ta upp en till sak, när man åker på vägar med mycket trafikkameror så verkar väldigt många tro att man måste ligga ~5km/h under hastighetsbegränsningen för att inte bli fotograferad. Väldigt irriterande..
January 8, 2005
Sålänge bilen har bra acceleration upp till 120-130. Då har jag inget emot det här förslaget alls... mer än att i framtiden kanske det blir säkrare och säkrare och man kan iom det köra fortfare ?
Men det finns ingen anledning att äga en bil som går snabbare än 160 mer än att vara olaglig.
bra förslag.
best regards, pole
March 1, 2001
Dumheter! Förhoppningsvis går inte detta igenom då tyskarna i parlamentet är emot det bland andra. Det är inte bilen som är problemet vid hög fart på vägar det inte passar sig, det är snarare föraren.
Jag har själv en gammal Volvo och åker sällan snabbare än 120 i Sverige men för den som har bilen/banracing som en hobby vill man kanske kunna testa bilen på bana och alternativt testa hastigheter på en öde autobahn-väg.
I tyskland har folk vett att se i backspegeln innan de slänger sig ut i omkörningsfilen.
2 Guest(s)