[EXP] Först surströmmingen, sen snusen och nu..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EXP] Först surströmmingen, sen snusen och nu..
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1146184
July 5, 2007 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: Dumheter! Förhoppningsvis går inte detta igenom då tyskarna i parlamentet är emot det bland andra. Det är inte bilen som är problemet vid hög fart på vägar det inte passar sig, det är snarare föraren.

Jag har själv en gammal Volvo och åker sällan snabbare än 120 i Sverige men för den som har bilen/banracing som en hobby vill man kanske kunna testa bilen på bana och alternativt testa hastigheter på en öde autobahn-väg.

I tyskland har folk vett att se i backspegeln innan de slänger sig ut i omkörningsfilen.

risken ökar avsevärt ju snabbare du kör så "förarens fel snarare än bilens" funkar inte riktigt där.

om man vill köra på banan och racing så kan man ju införa något tillstånd för bilen att ta bort spärren vid de få tillfällen. "testa hastigheter" är i mina ögon precis lika olagligt fortfarande (i sverige) dock har ju tyskland andra regler, så det här förslaget funkar kanske in i tyskland (iom inga hastighetsbegränsningar på authoban) men kunde funka riktigt bra i sverige.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1146185
July 5, 2007 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Vajsman]Dumheter! Förhoppningsvis går inte detta igenom då tyskarna i parlamentet är emot det bland andra. Det är inte bilen som är problemet vid hög fart på vägar det inte passar sig, det är snarare föraren.

Jag har själv en gammal Volvo och åker sällan snabbare än 120 i Sverige men för den som har bilen/banracing som en hobby vill man kanske kunna testa bilen på bana och alternativt testa hastigheter på en öde autobahn-väg.

I tyskland har folk vett att se i backspegeln innan de slänger sig ut i omkörningsfilen.

risken ökar avsevärt ju snabbare du kör så "förarens fel snarare än bilens" funkar inte riktigt där.

om man vill köra på banan och racing så kan man ju införa något tillstånd för bilen att ta bort spärren vid de få tillfällen. "testa hastigheter" är i mina ögon precis lika olagligt fortfarande (i sverige) dock har ju tyskland andra regler, så det här förslaget funkar kanske in i tyskland (iom inga hastighetsbegränsningar på authoban) men kunde funka riktigt bra i sverige.

Visst går att förhindra en å annan som testkör nya bilen lite väl hårt..men fortfarande sker det flesta olyckorna pga andra orsaker än just hög fart på fin motorväg. Nykterhetskontroller, bygga ut dåliga vägar och satsningar på hastighetsövervakning i stan skulle vart bra.

Hur skulle man sedan göra för att i praktiken implementera det här? Biltillverkare skulle få specialtilverka bilar för olika marknader (tyskland/sverige) och att installera nån begränsning på alla trimmande Nissan 200SX i landet hade inte vart gjort i en handvändning.

Är så ytterst få som kör snabbare än 150 i vardagsammanhang så man kan lura på om det är motiverat.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1146241
July 5, 2007 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Har aldrig förstått poängen med bruksbilar som kan köra snabbare än hastighetsgränsen.
Snabb acceleration kan vara bra att ha (för omkörningar osv) men topphastigheten behöver ju inte vara högre än vad som är lagligt.

På autobahn då?

dree wrote:
Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?
Det är ju ingen som kommer blåsa om direkt.

Nu är ju inte 110 km/h maxhastigheten på våra vägar.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1146243
July 5, 2007 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jag älskar bilar mm. så mycket att jag skulle ha hungerstrejkat...(med fusk) tills dem ändrade sig. men nu var det inte så =). då får jag min mat och snabba bil (i framtiden) . dummaste jag hört. hur ska man då kunna få fortkörnings böter??. det är ju inte fortkörning när man kör 160 (i mitt tycket). 250 KM/h gränsen är någorlunda rimlig dock.

skyll inte krockarna på bilarna utan på förarna!

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1146249
July 5, 2007 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vill göra något konstruktivt.

jag gillar inte nvidiaamds inlägg ><

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1146267
July 5, 2007 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=dree] Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?

Man vinner alltid en diskution genom att märka ord...

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1146294
July 5, 2007 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Jag hade faktiskt uppe morsans Corolla i 190 en gång. Nu kör jag 240 så då får jag ha med mig en släpvagn med bensin för att köra över 130 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1146312
July 5, 2007 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Jag hade faktiskt uppe morsans Corolla i 190 en gång. Nu kör jag 240 så då får jag ha med mig en släpvagn med bensin för att köra över 130 😉

Volvo 240??
Själv har jag haft runt ett dussin sådana, ingen av dom har sörplat över litern, förutom med husvagnen bakom då.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
1146313
July 5, 2007 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Dehman][quote=dree] Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?

Menar du diskussion? Förlåt, var tvungen.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1146314
July 5, 2007 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=dree][quote=Dehman][quote=dree] Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?

Du fick fram min poäng. 🙂
Vad har mina stav och syftningsfel med saken att göra?

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1146319
July 5, 2007 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det tycker jag inte var en helt dum ide, fast 160 km/h, tror inte det skulle göra så mkt skillnad. Kanske några nya fartdårar per år inte kör av vägen så att de kan köra över någon vid ett övergångsställe istället.

Dehman
Member
Medlem
1146331
July 6, 2007 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Dehman][quote=dree][quote=Dehman][quote=dree] Om alla körde i 110. Vad spelar omkörningshastigheten för roll då?

Du fick fram min poäng. 🙂
Vad har mina stav och syftningsfel med saken att göra?

Ingenting(?)

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1146333
July 6, 2007 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Fenix]min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Volvo 240??
Själv har jag haft runt ett dussin sådana, ingen av dom har sörplat över litern, förutom med husvagnen bakom då.

Då har du minsann inte ägt en 244 Turbo hör jag de...

Enbart pendling ligger jag på 1,2-1,3 l/milen. När det leks och pendlas så ligger jag på stadiga 2 l/milen. Skoj är det iaf.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1146336
July 6, 2007 - 3:20 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=ilg@dd][quote=Fenix]min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Volvo 240??

Enbart pendling ligger jag på 1,2-1,3 l/milen. När det leks och pendlas så ligger jag på stadiga 2 l/milen. Skoj är det iaf.

Jadu, haka av husvagnen när du pendlar, alternativt prova att serva bilen nån gång.. Hjälper inte detta bör du nog begrunda ditt sätt att framföra bilen längs vägen.. Har för övrigt haft både förgasarturbo och insprutarturbo på 240.. Men visst, dom kan sörpla i sej bra nog om man är hård på gasen..Även vanliga förgasarvarianter, men jag pratar blandad "normalkörning".

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1146378
July 6, 2007 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=fisken][quote=ilg@dd][quote=Fenix]min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Volvo 240??

Jadu, haka av husvagnen när du pendlar, alternativt prova att serva bilen nån gång.. Hjälper inte detta bör du nog begrunda ditt sätt att framföra bilen längs vägen.. Har för övrigt haft både förgasarturbo och insprutarturbo på 240.. Men visst, dom kan sörpla i sej bra nog om man är hård på gasen..Även vanliga förgasarvarianter, men jag pratar blandad "normalkörning".

Nog för att jag har villa och volvo men så mycket mer Svensson är jag inte så jag tom har husvagn! 🙂 Servicen på mina bilar sker troligtvis oftare än normalbilisten också. Det gör jag medvetet eftersom min körstil nog kan beskrivas som en aning hård. Dock så har jag aldrig haft några problem med mina bilar som kan härledas till min körstil.

Sen beror de ju på vilken hastighet man håller när man pendlar, själv så håller jag "behålla körkortsfart".

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1146472
July 7, 2007 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Fenix]min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Volvo 240??

Jag är dock inte helt säker, men jag kör Volvo 740 och har fått höra att den drar upp emot litern, vilket borde betyda att 240 drar även lite mer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1146478
July 7, 2007 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: [quote=ilg@dd][quote=Fenix]min farbor kör typ 65km/h på 90-vägar och sen gnäller han på att alla kör som idioter 😛

Volvo 240??

Jag är dock inte helt säker, men jag kör Volvo 740 och har fått höra att den drar upp emot litern, vilket borde betyda att 240 drar även lite mer.

Som sagt var, med dåligt med service så drar de flesta kärrorna mycket bränsle.. Tändstiftbyte, luftfilterbyte regelbundet gör susen.. Att använda gaspedalen vettigt är också en fördel.. Personligen kan jag inte fatta att folk lyckas få B21'or och B23'or att dra över litern på lång/blandad körning.
Insprutarna bör rimligtvis justeras på auktoriserad verkstad typ var 10 000/mil för att fungera bra.. Gärna någon insprutartillsats i tanken emellanåt också.. En skvätt 2-taktsolja kan ge bra effekter på sikt, gärna en gång i halvåret.. OBS, inte i bilar med kat..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1147178
July 11, 2007 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är ett ganska vettigt förslag.
Finns ingen anledning för bilarna att gå snabbare än 160.

Sen borde det vara skottpengar på alla som inte kan hålla hastighet på en motorväg o dubbla skottpengar på de "#€%"# idioterna som inte kan accelerera ordentligt när de kär på motorvägen.
Jag har precis bytt jobb o ligger numera o lullar motorväg till jobbet o man blir ju mörkrädd när man ser folk som försöker köra på 90-vägar i 60 km/h.
O lika illa vid 110, många som ligger i max 70-80 när de kör på.

Fattar inte de människorna hur stor olycksrisken är plus att de orsakar köer?

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1147403
July 13, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

1. Idiotiskt förslag. Tänker inte kommentera mer än att jag tror det är fel sätt att bemöta "problemet" (om det nu är ett problem?)
2. Alltid lika kul här på NH att läsa alla inlägg från de som definitivt har rätt i ALLA frågor, ämne spelar ingen roll.

Keep up the good work guys!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1147404
July 13, 2007 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tycker det är ett ganska vettigt förslag.
Finns ingen anledning för bilarna att gå snabbare än 160.

Sen borde det vara skottpengar på alla som inte kan hålla hastighet på en motorväg o dubbla skottpengar på de "#€%"# idioterna som inte kan accelerera ordentligt när de kär på motorvägen.
Jag har precis bytt jobb o ligger numera o lullar motorväg till jobbet o man blir ju mörkrädd när man ser folk som försöker köra på 90-vägar i 60 km/h.
O lika illa vid 110, många som ligger i max 70-80 när de kör på.

Fattar inte de människorna hur stor olycksrisken är plus att de orsakar köer?

Siffrorna på skyltarna upplyser om MAX-hastighet.. Det är ingen upplysning om att du MÅSTE köra så fort..
Du kanske hellre skulle lägga krutet på att kliva upp tidigare så du slipper stressa i bilen på väg till jobbet.
😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 362
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL