July 3, 2006
Vitamin-C wrote: jag vill göra något konstruktivt.
jag gillar inte nvidiaamds inlägg ><
Haha, den håller jag med på .
Men att sätta fartbegränsningar / spärrar på bilar tycker jag personligen är helt fel. Det är människan som bestämmer hur fort han/hon vill köra, och då bör man veta att redan efter man tagit körkort ska man även kunna behärska farten. Kommunen jag bor i, har väldigt dåligt med pengar, ändå slängde dom ut ca 1 miljon för ett tag sen på att bygga om centrumets vägar, fast dom var helt OK, men byggde om dom som, ja jag vet inte hur man ska säga, dåligt iaf. Jag tror att olyckor beror på personer som inte behärskar farten ( som då inte borde få körkort ) och otydliga och dåliga vägar.
Det är iaf min åsikt 🙂
February 19, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Jag tycker det är ett ganska vettigt förslag.
Finns ingen anledning för bilarna att gå snabbare än 160.Sen borde det vara skottpengar på alla som inte kan hålla hastighet på en motorväg o dubbla skottpengar på de "#€%"# idioterna som inte kan accelerera ordentligt när de kär på motorvägen.
Jag har precis bytt jobb o ligger numera o lullar motorväg till jobbet o man blir ju mörkrädd när man ser folk som försöker köra på 90-vägar i 60 km/h.
O lika illa vid 110, många som ligger i max 70-80 när de kör på.Fattar inte de människorna hur stor olycksrisken är plus att de orsakar köer?
Siffrorna på skyltarna upplyser om MAX-hastighet.. Det är ingen upplysning om att du MÅSTE köra så fort..
Du kanske hellre skulle lägga krutet på att kliva upp tidigare så du slipper stressa i bilen på väg till jobbet.
😉
Man vill ju vara på jobbet så lite som möjligt 😉
Och sen kan man inte köra hur man vill på vägarna. jag tror inte du vet om det eftersom att det har hänt en hel del med lagarna i trafiken, och människor meddelas sällan om allt som händer.
Jag kommer dock inte ihåg reglerna. Men jag TROOOOOOOOOOOR att om du kör slöare än kasnke 30 km/h på motorväg så måste du har anledning till det, och sen får du inte köra under 40km/h.
Ang wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81]Jag tycker det är ett ganska vettigt förslag.
Finns ingen anledning för bilarna att gå snabbare än 160.Sen borde det vara skottpengar på alla som inte kan hålla hastighet på en motorväg o dubbla skottpengar på de "#€%"# idioterna som inte kan accelerera ordentligt när de kär på motorvägen.
Jag har precis bytt jobb o ligger numera o lullar motorväg till jobbet o man blir ju mörkrädd när man ser folk som försöker köra på 90-vägar i 60 km/h.
O lika illa vid 110, många som ligger i max 70-80 när de kör på.Fattar inte de människorna hur stor olycksrisken är plus att de orsakar köer?
Siffrorna på skyltarna upplyser om MAX-hastighet.. Det är ingen upplysning om att du MÅSTE köra så fort..
Du kanske hellre skulle lägga krutet på att kliva upp tidigare så du slipper stressa i bilen på väg till jobbet.
😉
Man vill ju vara på jobbet så lite som möjligt 😉
Och sen kan man inte köra hur man vill på vägarna. jag tror inte du vet om det eftersom att det har hänt en hel del med lagarna i trafiken, och människor meddelas sällan om allt som händer.
Jag kommer dock inte ihåg reglerna. Men jag TROOOOOOOOOOOR att om du kör slöare än kasnke 30 km/h på motorväg så måste du har anledning till det, och sen får du inte köra under 40km/h.
Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
Jag har emellertid inte förespråkat att Json_81 skulle sänka hastigheten så drastiskt. Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110..
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote:
Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
Jag har emellertid inte förespråkat att Json_81 skulle sänka hastigheten så drastiskt. Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110..
😛
Klart som korvspad du får köra under 30km/h på motorväg utan att svänga av på närmaste avfart. Har många gånger rullat fram i 20-30km/h pga snöstorm och blixthalka. Man får ju anpassa hastigheten efter situationen som de så fint heter! 😀
Sen håller jag med Json_81 att ligga i 70-80km/h på motorvägen är ett jävla sätt om det är en normaldag. Då finns det inga anledningar att ligga i den hastigheten. Däremot så kan jag förstå att folk sänker farten vid riktiga busväder.
För 2år sedan så sänktes farten från 90km/h till 70km/h på E18 genom Västerås på en sträcka som är ca 2km lång med 5 av/påfartet i bägge riktningarna. Denna sänkningen var för att minska olyckor som resulterade i svåra skador. Dom svåra skadorna har minskat men antal tillbud har ökat. Det beror på detta. När det var 90km/h så kom folk från påfarterna ut i ca:80-85km/h vilket nästan är acceptabelt. Nu när det är 70km/h så slänger sig folk ut på E18 i 40-50km/h vilket resulterar i många konstiga situationer.
Till saken hör att princip alla bilar som är i drift i Sverige orkar upp i 90km/h på dom påfarterna. Tom min diesel Passat på enorma 58hk klarade av de med 4 pers i bilen. När jag kör långtradaren på 58-60ton så klarar jag av att piska upp den i 50-55km/h på påfarter där folk inte lyckas komma upp i den hastigheten med bil.
Sen ska tilläggas att Västeråsare tillsammans med Örebroare är totalt värdelösa när det kommer till att använda blinkers och veta hur högerregeln fungerar...
February 19, 2004
Nej tror på det Ilg@dd säger. men däremot finns det nog undantag för som du säger om något skulle hända. T ex är det mycket mer acceptabelt att göra något stört när det är halt ute. Men det rankas fortfarande som olagligt.
Alltså jag känner mig så snurrig att jag fattar inte ens vad jag själkv skirver.
fisken wrote: [quote=ilg@dd] Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
Jag har emellertid inte förespråkat att Json_81 skulle sänka hastigheten så drastiskt. Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110..
😛
Klart som korvspad du får köra under 30km/h på motorväg utan att svänga av på närmaste avfart. Har många gånger rullat fram i 20-30km/h pga snöstorm och blixthalka. Man får ju anpassa hastigheten efter situationen som de så fint heter! 😀
Sen håller jag med Json_81 att ligga i 70-80km/h på motorvägen är ett j**la sätt om det är en normaldag. Då finns det inga anledningar att ligga i den hastigheten. Däremot så kan jag förstå att folk sänker farten vid riktiga busväder.
För 2år sedan så sänktes farten från 90km/h till 70km/h på E18 genom Västerås på en sträcka som är ca 2km lång med 5 av/påfartet i bägge riktningarna. Denna sänkningen var för att minska olyckor som resulterade i svåra skador. Dom svåra skadorna har minskat men antal tillbud har ökat. Det beror på detta. När det var 90km/h så kom folk från påfarterna ut i ca:80-85km/h vilket nästan är acceptabelt. Nu när det är 70km/h så slänger sig folk ut på E18 i 40-50km/h vilket resulterar i många konstiga situationer.
Till saken hör att princip alla bilar som är i drift i Sverige orkar upp i 90km/h på dom påfarterna. Tom min diesel Passat på enorma 58hk klarade av de med 4 pers i bilen. När jag kör långtradaren på 58-60ton så klarar jag av att piska upp den i 50-55km/h på påfarter där folk inte lyckas komma upp i den hastigheten med bil.
Sen ska tilläggas att Västeråsare tillsammans med Örebroare är totalt värdelösa när det kommer till att använda blinkers och veta hur högerregeln fungerar...
Tyvärr, bara för att du tror något, innebär inte att det är så rent regelmässigt, reelt eller enligt lagen..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote: [quote=fisken][quote=ilg@dd] Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
Jag har emellertid inte förespråkat att Json_81 skulle sänka hastigheten så drastiskt. Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110..
😛
Klart som korvspad du får köra under 30km/h på motorväg utan att svänga av på närmaste avfart. Har många gånger rullat fram i 20-30km/h pga snöstorm och blixthalka. Man får ju anpassa hastigheten efter situationen som de så fint heter! 😀
Sen håller jag med Json_81 att ligga i 70-80km/h på motorvägen är ett j**la sätt om det är en normaldag. Då finns det inga anledningar att ligga i den hastigheten. Däremot så kan jag förstå att folk sänker farten vid riktiga busväder.
För 2år sedan så sänktes farten från 90km/h till 70km/h på E18 genom Västerås på en sträcka som är ca 2km lång med 5 av/påfartet i bägge riktningarna. Denna sänkningen var för att minska olyckor som resulterade i svåra skador. Dom svåra skadorna har minskat men antal tillbud har ökat. Det beror på detta. När det var 90km/h så kom folk från påfarterna ut i ca:80-85km/h vilket nästan är acceptabelt. Nu när det är 70km/h så slänger sig folk ut på E18 i 40-50km/h vilket resulterar i många konstiga situationer.
Till saken hör att princip alla bilar som är i drift i Sverige orkar upp i 90km/h på dom påfarterna. Tom min diesel Passat på enorma 58hk klarade av de med 4 pers i bilen. När jag kör långtradaren på 58-60ton så klarar jag av att piska upp den i 50-55km/h på påfarter där folk inte lyckas komma upp i den hastigheten med bil.
Sen ska tilläggas att Västeråsare tillsammans med Örebroare är totalt värdelösa när det kommer till att använda blinkers och veta hur högerregeln fungerar...
Tyvärr, bara för att du tror något, innebär inte att det är så rent regelmässigt, reelt eller enligt lagen..
Det där kan ju du ta och utveckla lite vad det är som jag tror. Tappade du tungan när någon svarade emot dig?
fisken wrote: [quote=ilg@dd][quote=fisken]
Klart som korvspad du får köra under 30km/h på motorväg utan att svänga av på närmaste avfart. Har många gånger rullat fram i 20-30km/h pga snöstorm och blixthalka. Man får ju anpassa hastigheten efter situationen som de så fint heter! 😀
Sen håller jag med Json_81 att ligga i 70-80km/h på motorvägen är ett j**la sätt om det är en normaldag. Då finns det inga anledningar att ligga i den hastigheten. Däremot så kan jag förstå att folk sänker farten vid riktiga busväder.
För 2år sedan så sänktes farten från 90km/h till 70km/h på E18 genom Västerås på en sträcka som är ca 2km lång med 5 av/påfartet i bägge riktningarna. Denna sänkningen var för att minska olyckor som resulterade i svåra skador. Dom svåra skadorna har minskat men antal tillbud har ökat. Det beror på detta. När det var 90km/h så kom folk från påfarterna ut i ca:80-85km/h vilket nästan är acceptabelt. Nu när det är 70km/h så slänger sig folk ut på E18 i 40-50km/h vilket resulterar i många konstiga situationer.
Till saken hör att princip alla bilar som är i drift i Sverige orkar upp i 90km/h på dom påfarterna. Tom min diesel Passat på enorma 58hk klarade av de med 4 pers i bilen. När jag kör långtradaren på 58-60ton så klarar jag av att piska upp den i 50-55km/h på påfarter där folk inte lyckas komma upp i den hastigheten med bil.
Sen ska tilläggas att Västeråsare tillsammans med Örebroare är totalt värdelösa när det kommer till att använda blinkers och veta hur högerregeln fungerar...
Tyvärr, bara för att du tror något, innebär inte att det är så rent regelmässigt, reelt eller enligt lagen..
Det där kan ju du ta och utveckla lite vad det är som jag tror. Tappade du tungan när någon svarade emot dig?
Bra så?
Förvisso försvarbart att tradarna och annan yrkestrafik kryper fram vid rejäl halka ifall föret är så uselt så att alla gör det.
Men tumregeln eller snarare lagen tillåter det inte i stora drag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote:
Bra så?
Förvisso försvarbart att tradarna och annan yrkestrafik kryper fram vid rejäl halka ifall föret är så uselt så att alla gör det.
Men tumregeln eller snarare lagen tillåter det inte i stora drag.
Citerar från körkortsboken "Du och jag i trafiken"
"Att köra i halt väglag
Håll alltid långt avstånd till framförvarande. Håll alltid tillräckligt låg hastighet."
Det säger att du får anpassa farten efter förhållandet som råder.
"Att välja hastighet
De hastigheter vi sist talade om gäller som högsta tillåtna hastigheter. Men därmed inte sagt att du attlitd måste hålla just den hastighet som anges som högsta tillåtna.
Man har oftast anledning att varna för attt köra för fort. God hastighetsanpassning innebär emellertid också att du inte ska köra för långsamt, utan anpassa din körning till trafikrytmen. Lagen säger att man inte får hindra andras körning genom att hålla överdrivet låg hastighet eller att i onödan göra plötsliga inbromsningar.
Det är nämligen uppenbart att den som kör alltför långsamt kan bli en lika stor trafikfara som fortkörare. Bakom onormalt långsamma fordon bildas det lätt en kö av bilar. Bilisterna i kön har kanske bråttom, blir irreterade och frestas till riskabla omkörningar.
Vid färd på livligt trafikerade vägar bör du försöka hålla jämn fart och anpassa ditt körsätt till trafikrytmen. Därigenom undivks onödiga omkörningar och trafiken flyter lugnare."
Alltså säger lagen att du ska följa rytmen som på motorvägen ligger runt 110km/h och inte 70-80km/h som du tycker är acceptabel hastighet.
Att tillbuden har ökat på de partiet som hastigheten har sänkts är ren och skär fakta vilket det har varit statistik på i den lokala blaskan. Samt att jag har passerat detta område i 4 år dagligen och upplevt hur situationen har förvärrats.
För att svara på frågan att princip alla bilar som rullar i sverige kommer upp i 90km/h på påfarterna i Västerås kan jag lova. Vet du hur påfarterna ser ut?
Örebroare och Västeråsare är totalt värdelösa på att framföra fordon i trafik är också något jag och min yrkeskår gemensamt kan ställa sig bakom.
Är det något mer jag bara TROR som du så fint uttrycker dig??? 🙂
fisken wrote: [quote=ilg@dd] Bra så?
Förvisso försvarbart att tradarna och annan yrkestrafik kryper fram vid rejäl halka ifall föret är så uselt så att alla gör det.
Men tumregeln eller snarare lagen tillåter det inte i stora drag.
Citerar från körkortsboken "Du och jag i trafiken"
"Att köra i halt väglag
Håll alltid långt avstånd till framförvarande. Håll alltid tillräckligt låg hastighet."
Det säger att du får anpassa farten efter förhållandet som råder.
"Att välja hastighet
De hastigheter vi sist talade om gäller som högsta tillåtna hastigheter. Men därmed inte sagt att du attlitd måste hålla just den hastighet som anges som högsta tillåtna.
Man har oftast anledning att varna för attt köra för fort. God hastighetsanpassning innebär emellertid också att du inte ska köra för långsamt, utan anpassa din körning till trafikrytmen. Lagen säger att man inte får hindra andras körning genom att hålla överdrivet låg hastighet eller att i onödan göra plötsliga inbromsningar.
Det är nämligen uppenbart att den som kör alltför långsamt kan bli en lika stor trafikfara som fortkörare. Bakom onormalt långsamma fordon bildas det lätt en kö av bilar. Bilisterna i kön har kanske bråttom, blir irreterade och frestas till riskabla omkörningar.
Vid färd på livligt trafikerade vägar bör du försöka hålla jämn fart och anpassa ditt körsätt till trafikrytmen. Därigenom undivks onödiga omkörningar och trafiken flyter lugnare."
Alltså säger lagen att du ska följa rytmen som på motorvägen ligger runt 110km/h och inte 70-80km/h som du tycker är acceptabel hastighet.
Att tillbuden har ökat på de partiet som hastigheten har sänkts är ren och skär fakta vilket det har varit statistik på i den lokala blaskan. Samt att jag har passerat detta område i 4 år dagligen och upplevt hur situationen har förvärrats.
För att svara på frågan att princip alla bilar som rullar i sverige kommer upp i 90km/h på påfarterna i Västerås kan jag lova. Vet du hur påfarterna ser ut?
Örebroare och Västeråsare är totalt värdelösa på att framföra fordon i trafik är också något jag och min yrkeskår gemensamt kan ställa sig bakom.
Är det något mer jag bara TROR som du så fint uttrycker dig??? 🙂
Ja, du tror att du läst mina tidigare inlägg i tråden, vilket naturligtvis är helt fel..
Korvstoppning..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote:
Ja, du tror att du läst mina tidigare inlägg i tråden, vilket naturligtvis är helt fel..
Korvstoppning..
Nu är du sådär vag och luddig igen som du brukar vara.
Fast de kanske kommer med åldern? :bgrin:
Hoppas du kan ta en sån glirning utan att åberopa personangrepp osv... 😉
February 19, 2004
Fan va otroligt jag har alltid funderat på samma grej som körkortsboken skriver. Att de som kör slött utgör också en fara i trafiken då de uppmanar andra förare till oförsiktigare manövrar.
Sen kanske det ska tilläggas att de som kör slött ofta är gammla och borde inte ha körkort, eller kvinnor. 😉 Sistanämna är lite skämtsamt men det är tyvärr alldeles för ofta rätt 😛
September 12, 2001
Ang wrote: Fan va otroligt jag har alltid funderat på samma grej som körkortsboken skriver. Att de som kör slött utgör också en fara i trafiken då de uppmanar andra förare till oförsiktigare manövrar.
Sen kanske det ska tilläggas att de som kör slött ofta är gammla och borde inte ha körkort, eller kvinnor. 😉 Sistanämna är lite skämtsamt men det är tyvärr alldeles för ofta rätt 😛
Även du har släktingar som är gamla...ska du ta ifrån deras körkort eller ? 😉
fisken wrote: [quote=ilg@dd] Ja, du tror att du läst mina tidigare inlägg i tråden, vilket naturligtvis är helt fel..
Korvstoppning..
Nu är du sådär vag och luddig igen som du brukar vara.
Fast de kanske kommer med åldern? :bgrin:
Hoppas du kan ta en sån glirning utan att åberopa personangrepp osv... 😉
Jag menar att du är inne på det som redan tagits upp, bl.a av mej själv..
Låt oss se på några exempel:
"Siffrorna på skyltarna upplyser om MAX-hastighet.. Det är ingen upplysning om att du MÅSTE köra så fort"..
"Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
Jag har emellertid inte förespråkat att Json_81 skulle sänka hastigheten så drastiskt. Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110.. "
Förvisso försvarbart att tradarna och annan yrkestrafik kryper fram vid rejäl halka ifall föret är så uselt så att alla gör det.
Men tumregeln eller snarare lagen tillåter det inte i stora drag.
Det har inget med min ålder eller med mej att göra öht, ty jag har inte varit med och utformat lagar/regler/bestämmelser i trafiken.
Ang wrote: Fan va otroligt jag har alltid funderat på samma grej som körkortsboken skriver. Att de som kör slött utgör också en fara i trafiken då de uppmanar andra förare till oförsiktigare manövrar.
Sen kanske det ska tilläggas att de som kör slött ofta är gammla och borde inte ha körkort, eller kvinnor. 😉 Sistanämna är lite skämtsamt men det är tyvärr alldeles för ofta rätt 😛
Jojjo, det är väl gamlingarna som tvingar ungdomarna att köra fortare än dom klarar av, och många gånger rattfulla också..
Kika på lite statistik hur det ser ut, och vilka som förorsakar flest olyckor.. Känns främmande att en gammal farbror först fyller ner en 20-åring, för att senare stressa honom att köra bil fort och sluta som en liten artikel om singelolycka mitt i natten i morgontidningen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote: Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110.. "
Jojjo, det är väl gamlingarna som tvingar ungdomarna att köra fortare än dom klarar av, och många gånger rattfulla också..
Kika på lite statistik hur det ser ut, och vilka som förorsakar flest olyckor.. Känns främmande att en gammal farbror först fyller ner en 20-åring, för att senare stressa honom att köra bil fort och sluta som en liten artikel om singelolycka mitt i natten i morgontidningen.
Du skriver ju själv att du inte ser de som ett problem att någon kör 40km/h under hastighetsbegränsningen. Att bli omkörd av någon som kör 150km/h är bra mkt trevligare än att komma ifatt någon som kör 70km/h och då kanske tvingas bromsa rejält.
Skillnaden mellan 110km/h och 150km/h är "mindre" till sättet än 70km/h och 110km/h.
70km/h = Sakta
110km/h = Fort
150km/h = Fort
Sen så tror 😉 jag inte att det finns så många elaka gubbar som tvingar i ungdomar sprit och tvingar dom att köra bil så det går illa...
January 13, 2003
ilg@dd wrote:
"Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
När jag läste teorin för 6år sedan var lägsta hastighet på motorväg 40km/h så det har den tydligen då.
Som fisken skrev med, en person som blåser om en i 150km/h påverkar dig mycket mindre än att hamna bakom ilg@dd @ 80år i 70km/h. En bil i 150 passerar dig på en mycket kortare tid och är sen inte med i bilden längre, att hamna bakom dig däremot om 10år när du ligger i 70, då gäller det att passa in omkörningen med övriga trafiken, inte alls ovanligt att man måste lägga sig själv i 70 ifall någon annan redan har lagt sig till att köra om bakifrån, då sitter man där ungefär lika sur som dig efter en cannabisdebatt och det hela slutar oftast med en nedväxling till 2:an så man kommer förbi någon gång. Men killen som körde i 150, han seglade bara förbi och påverkar inte en alls.
fisken wrote: [quote=ilg@dd] Men 70-80Km/h på 110-väg ser jag inte som något större problem för den vanlige trafikanten. Känns mer irriterande med dom som stormar förbi när man själv håller lagstadgade 110.. "
Jojjo, det är väl gamlingarna som tvingar ungdomarna att köra fortare än dom klarar av, och många gånger rattfulla också..
Kika på lite statistik hur det ser ut, och vilka som förorsakar flest olyckor.. Känns främmande att en gammal farbror först fyller ner en 20-åring, för att senare stressa honom att köra bil fort och sluta som en liten artikel om singelolycka mitt i natten i morgontidningen.
Du skriver ju själv att du inte ser de som ett problem att någon kör 40km/h under hastighetsbegränsningen. Att bli omkörd av någon som kör 150km/h är bra mkt trevligare än att komma ifatt någon som kör 70km/h och då kanske tvingas bromsa rejält.
Skillnaden mellan 110km/h och 150km/h är "mindre" till sättet än 70km/h och 110km/h.
70km/h = Sakta
110km/h = Fort
150km/h = Fort
Sen så tror 😉 jag inte att det finns så många elaka gubbar som tvingar i ungdomar sprit och tvingar dom att köra bil så det går illa...
Nu ska jag inte påstå med 100% säkerhet att jag har rätt, men jag har iaf för mej att 110Km/h är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige, men jag kan ha fel.
Och som vanligt går inte sarkasmer och ironi fram riktigt utan smileys ser jag.
🙁
beta wrote: [quote=ilg@dd] "Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
När jag läste teorin för 6år sedan var lägsta hastighet på motorväg 40km/h så det har den tydligen då.
Som fisken skrev med, en person som blåser om en i 150km/h påverkar dig mycket mindre än att hamna bakom ilg@dd @ 80år i 70km/h. En bil i 150 passerar dig på en mycket kortare tid och är sen inte med i bilden längre, att hamna bakom dig däremot om 10år när du ligger i 70, då gäller det att passa in omkörningen med övriga trafiken, inte alls ovanligt att man måste lägga sig själv i 70 ifall någon annan redan har lagt sig till att köra om bakifrån, då sitter man där ungefär lika sur som dig efter en cannabisdebatt och det hela slutar oftast med en nedväxling till 2:an så man kommer förbi någon gång. Men killen som körde i 150, han seglade bara förbi och påverkar inte en alls.
Jag tror inte 30Km/h är en högre hastighet än 40Km/h, inte ens i 08-området.
Och fortfarande så är 150Km/h en för hög hastighet på Svenska vägar.
Jag vet flera unga killar, eller killar som var unga och hade den där fortkörarmentaliteten. Huruvida dom kör fort idag vet jag inte, dom befinner sej inte ovan jord längre. Att tjäna 5 minuter kan i värsta fall innebära att tapp på en 40-50 år, och kanske inte bara för föraren av bilen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote:
"Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
beta wrote: När jag läste teorin för 6år sedan var lägsta hastighet på motorväg 40km/h så det har den tydligen då.
Som fisken skrev med, en person som blåser om en i 150km/h påverkar dig mycket mindre än att hamna bakom ilg@dd @ 80år i 70km/h. En bil i 150 passerar dig på en mycket kortare tid och är sen inte med i bilden längre, att hamna bakom dig däremot om 10år när du ligger i 70, då gäller det att passa in omkörningen med övriga trafiken, inte alls ovanligt att man måste lägga sig själv i 70 ifall någon annan redan har lagt sig till att köra om bakifrån, då sitter man där ungefär lika sur som dig efter en cannabisdebatt och det hela slutar oftast med en nedväxling till 2:an så man kommer förbi någon gång. Men killen som körde i 150, han seglade bara förbi och påverkar inte en alls.
ilg@dd wrote: Jag tror inte 30Km/h är en högre hastighet än 40Km/h, inte ens i 08-området.
Precis, 30 är inte en högre hastighet än 40. Så om du följer de reglerna du lärde dig 1928 och kör 30 på motorväg när lagen säger att 40 är lägsta så får du akta dig för snigelböter.
Var ju det jag sa från början med, att 30 inte är lägsta utan 40. :bok:
Sen har jag 50mil+ till 08/nudel-staden. 😉
Edit: och högsta hastigheten i sverige är inte 110km/h.
Sen, 110-begränsningen är från 60-talet, om du nu innerligen tycker att vägar, bilar och "utbildning" idag nästan 50år senare fortfarande ligger på den nivån är det illa.
beta wrote: [quote=ilg@dd] "Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg..
Skulle du hamna i en situation där du omöjligen kan köra över 30Km/h på motorväg, så måste du vika av den vid första möjliga tillfälle.. Betvivlar starkt att den regeln skulle ändrats sen jag tog körkort..
beta wrote: När jag läste teorin för 6år sedan var lägsta hastighet på motorväg 40km/h så det har den tydligen då.
Som fisken skrev med, en person som blåser om en i 150km/h påverkar dig mycket mindre än att hamna bakom ilg@dd @ 80år i 70km/h. En bil i 150 passerar dig på en mycket kortare tid och är sen inte med i bilden längre, att hamna bakom dig däremot om 10år när du ligger i 70, då gäller det att passa in omkörningen med övriga trafiken, inte alls ovanligt att man måste lägga sig själv i 70 ifall någon annan redan har lagt sig till att köra om bakifrån, då sitter man där ungefär lika sur som dig efter en cannabisdebatt och det hela slutar oftast med en nedväxling till 2:an så man kommer förbi någon gång. Men killen som körde i 150, han seglade bara förbi och påverkar inte en alls.
ilg@dd wrote: Jag tror inte 30Km/h är en högre hastighet än 40Km/h, inte ens i 08-området.
Precis, 30 är inte en högre hastighet än 40. Så om du följer de reglerna du lärde dig 1928 och kör 30 på motorväg när lagen säger att 40 är lägsta så får du akta dig för snigelböter.
Var ju det jag sa från början med, att 30 inte är lägsta utan 40. :bok:
Sen har jag 50mil+ till 08/nudel-staden. 😉
Edit: och högsta hastigheten i sverige är inte 110km/h.
Sen, 110-begränsningen är från 60-talet, om du nu innerligen tycker att vägar, bilar och "utbildning" idag nästan 50år senare fortfarande ligger på den nivån är det illa.
Men, tänk till lite nu..
Om jag skriver "Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg.", Fattar du det då som att jag hävdar att just 30Km/h skulle vara lägsta tillåtna hastighet? Jag har inte 100% koll på lagar och paragrafer, men vad jag skriver är att du får definitivt inte köra 30Km/h (Som är en lägre hastighet än 40Km/h) vilket var den hastighet som var på tapeten vid postningen.
Om du kikar runt lite så finner du att jag aldrig hävdat att just 30Km/h skulle vara någon lagstadgad lägsta hastighet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)