January 13, 2003
ilg@dd wrote:
Men, tänk till lite nu..
Om jag skriver "Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg.", Fattar du det då som att jag hävdar att just 30Km/h skulle vara lägsta tillåtna hastighet? Jag har inte 100% koll på lagar och paragrafer, men vad jag skriver är att du får definitivt inte köra 30Km/h (Som är en lägre hastighet än 40Km/h) vilket var den hastighet som var på tapeten vid postningen.
Äsh, nu vet du iaf.
Men tycker fortfarande att en ny v70 eller vilken annan ny bil som helst bör vara säkrare än en amazon, trabant whatever, sen är vägarna bättre och förarna blir bättre utbildade (finns klart alltid undantag).
och om allt nu är säkrare än vad det var 1960, varför inte tillåta 130-150km/h något på de större motorvägarna? Är bara en ökning på 20-40km/h och så pass mycket bättre borde väl säkerheten vara idag än då?
beta wrote: [quote=ilg@dd] Men, tänk till lite nu..
Om jag skriver "Du får definitivt inte köra på motorväg i 30Km/h eller lägre, därav förbudet att köra traktor/A-traktor/moped/trampcykel/gå på motorväg.", Fattar du det då som att jag hävdar att just 30Km/h skulle vara lägsta tillåtna hastighet? Jag har inte 100% koll på lagar och paragrafer, men vad jag skriver är att du får definitivt inte köra 30Km/h (Som är en lägre hastighet än 40Km/h) vilket var den hastighet som var på tapeten vid postningen.
Äsh, nu vet du iaf.
Men tycker fortfarande att en ny v70 eller vilken annan ny bil som helst bör vara säkrare än en amazon, trabant whatever, sen är vägarna bättre och förarna blir bättre utbildade (finns klart alltid undantag).
och om allt nu är säkrare än vad det var 1960, varför inte tillåta 130-150km/h något på de större motorvägarna? Är bara en ökning på 20-40km/h och så pass mycket bättre borde väl säkerheten vara idag än då?
Man kanske mäter säkerheten i att antal olyckor med dödlig utgång minskat? Bättre vägar och säkrare bilar kanske är några av anledningarna att trafiken bedöms säkrare idag. Visst, jag skulle också kunna tänka mej att hastigheten på flerfiliga motorvägar höjs till 130-150Km/h.. Men nu är det ju inte så..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
@ beta och fisken:
precis som ilg@dd säger, det är inte tillåtet att köra snabbare än 110km/h... därav finns det ingen anledning att ta med det i diskussionen om hurvida man ska strypa bilar eller inte, för då säger ni att vara "olaglig" är okej ? eller vadå ?
bilen är ett vapen.. du har licens för att bruka den, och följa de regler som är uppsatta, följer du ej dessa utbringar du en fara för din omgivning, sålänge du själv bara kan råka illa ut bryr jag mig inte ett skit men kör du för fort, säg 150km/h och dödar en barnfamilj, då bryr jag mig jävligt mycket.
sen att bilarna kanske är säkrare och skulle kunna köras fortare (säkert), det är en sak som bör utredas och "testas" först. jag tvivlar på att ni har den kunskapen eller nog med erfarenhet och olyckor och bilars säkerhet genom tiderna och idag.. dock kan jag ha fel :).
att tilläggas kan, är att på en sträcka på några mil utanför halmstad har de höjt hastigheten till 120km/h. så det där med hastighetshöjjningar är påväg... likaså har man ju höjt vissa 50 vägar till 60 och sänkt vissa till 40. även infört 80 vägar.
jag tycker ilg@add har helt rätt i denna fråga, och jag ber er läsa igenom hans inlägg igen istället för att misstolka dessa eller märka ord.
/best regards pole
January 13, 2003
Polekatt wrote: @ beta och fisken:
precis som ilg@dd säger, det är inte tillåtet att köra snabbare än 110km/h... därav finns det ingen anledning att ta med det i diskussionen om hurvida man ska strypa bilar eller inte, för då säger ni att vara "olaglig" är okej ? eller vadå ?bilen är ett vapen.. du har licens för att bruka den, och följa de regler som är uppsatta, följer du ej dessa utbringar du en fara för din omgivning, sålänge du själv bara kan råka illa ut bryr jag mig inte ett skit men kör du för fort, säg 150km/h och dödar en barnfamilj, då bryr jag mig jävligt mycket.
sen att bilarna kanske är säkrare och skulle kunna köras fortare (säkert), det är en sak som bör utredas och "testas" först. jag tvivlar på att ni har den kunskapen eller nog med erfarenhet och olyckor och bilars säkerhet genom tiderna och idag.. dock kan jag ha fel :).
att tilläggas kan, är att på en sträcka på några mil utanför halmstad har de höjt hastigheten till 120km/h. så det där med hastighetshöjjningar är påväg... likaså har man ju höjt vissa 50 vägar till 60 och sänkt vissa till 40. även infört 80 vägar.
jag tycker ilg@add har helt rätt i denna fråga, och jag ber er läsa igenom hans inlägg igen istället för att misstolka dessa eller märka ord.
/best regards pole
Jag har inte sagt något om att strypa motorer osv, det jag pratat om är att dagens hastighetsbegränsningar som sattes på 60-talet är rejält utdaterade. Om du nu inte tror att bilar är så mycket säkrare idag att de skulle klara 40km/h högre hastighet, du verkade rätt säker på det med tom, då kan vi sätta dig i en trabant eller amazon eller annat skit från 60-talet, så får du köra in i en vägg (inte helt solid, ska så klart ge vika, finns inga solida väggar på vägarna så) i 110km/h, eftersom din bil kom från då när den hastigheten sattes, sen sätter jag mig i en bil från iår, och jag kör in i samma vägg i 150km/h, seriöst, tror du inte en modern bil med alla airbags osv ger mig rätt mycket större chans att överleva trotts de 40km/h extra? Bra, då är hastighetsbegränsningen utdaterad och bör ses över och höjas, som jag sagt hela tiden.
January 8, 2005
beta wrote:
Jag har inte sagt något om att strypa motorer osv, det jag pratat om är att dagens hastighetsbegränsningar som sattes på 60-talet är rejält utdaterade. Om du nu inte tror att bilar är så mycket säkrare idag att de skulle klara 40km/h högre hastighet, du verkade rätt säker på det med tom, då kan vi sätta dig i en trabant eller amazon eller annat skit från 60-talet, så får du köra in i en vägg (inte helt solid, ska så klart ge vika, finns inga solida väggar på vägarna så) i 110km/h, eftersom din bil kom från då när den hastigheten sattes, sen sätter jag mig i en bil från iår, och jag kör in i samma vägg i 150km/h, seriöst, tror du inte en modern bil med alla airbags osv ger mig rätt mycket större chans att överleva trotts de 40km/h extra? Bra, då är hastighetsbegränsningen utdaterad och bör ses över och höjas, som jag sagt hela tiden.
nee det var det tråden handlade om från början dock :).
jag skulle vilja se på det på ett annat vis än dig... låt mig fråga dig först.
Du säger tydligt att "1 äldre bil + 110km/h+betongvägg" är ungefär samma eller lite värre än "1 ny bil + 150km/h +betongvägg"
okej till min fråga, är det acceptabelt ? om du har tagit körkort (vilket jag givetvis tror att du har) så har du nog sätt skade skillnaden på 30km/h->50km/h och 70km/h... det är endast 20km/h emellan... säg då de 40km/h mellan 110km/h och 150km/h... det kommer göra en jävla stor del.. så nee jag tror faktiskt inte bilens säkerhetssystem, jadda jadda jadda.. kommer kunna rädda dig i den hastigheten. för en airbag skyddar kanske dig vid en mindre krock men när en pelare penetrerar hela din bil ända bak till baksätet, så tror jag inte den lilla airbagen gör så mycket är jag rädd.
Dock så klarar den sig mycket bättre än en äldre bil, det har du helt klart rätt i.
sen är det vägegenskaperna som spelar in också, vi har antisladd, antispinn etc.
jag tycker runt 120-130km/h e lagom. som laglig hastighet.
men det spelar ändå ingen roll angående trådens ämne, dvs strypa motorerna, det anpassas efter hastighetsgränserna enligt mig.. säg att hastgihetsbegränsningen är på 130km/h så är vi lite närmare dit du vill ha det. då kan vi strypa motorn till runt 140-150km/h då du ändå inte får köra fortare än 130km/h och du behöver inte snabbare vid omkörningar.
så nej jag håller inte med dig, bilarna är säkrare i låga hastigheter, allt högre upp så spelare det inte så stor roll där är det ren fysik om hur mycket metallen i bilen kan stoppa din rörelsenergi :).
best regards, pole
January 13, 2003
En gammal tant i en nästan lika gammal 240 som höll 50 på 90km/h påfart till e22:an som gav mig valen #1 tvärnita för att släppa förbi bussen som kommer på motorvägen och riskera få 60ton lastbil i röven bakifrån eller #2 köra ut i 50km/h på e22:an precis innan den övergår till 110km/h framför en 15-20tons buss. Jag valde det senare och som tur är var det precis innan rusningstrafiken och bussen blev inte omkörd och han precis byta fil. Hade kärringjävlen inte legat i 40km/h under hastighetsbegränsningen (som ilg@dd tycker är helt ok) hade detta aldrig blivit en situation. Med det i ryggen säger jag "Trimma alla pensionärers bilar till 1000hk så de antingen kan köra ihjäl sig själva istället för andra eller få flyttat skitbilen iaf!" Fy fan vad sur jag är nu.
February 19, 2004
ilg@dd" wrote: Jojjo, det är väl gamlingarna som tvingar ungdomarna att köra fortare än dom klarar av, och många gånger rattfulla också..
Kika på lite statistik hur det ser ut, och vilka som förorsakar flest olyckor.. Känns främmande att en gammal farbror först fyller ner en 20-åring, för att senare stressa honom att köra bil fort och sluta som en liten artikel om singelolycka mitt i natten i morgontidningen.
Det är endast något jag har funderat på, då gammla människor får mig personligen ständigt begå handlingar som jag inte hade gjort annars.
Jag tycker verkligen att man ska efter kanske 50 - 60 år ta en körkontroll var tioende år, och sen kanske efter 70 var femte år.
Ofta har jag upplevt hemska körningar av gammla och inte i form av hastigheter dock.
Problemet med ynglingar som kör som fan, är förutom att de är idiotiska, att de kan kontrollera bilen väldigt bra i normala/lagliga tillfällen. De tär MYCKET svårare att ta körkort idag än tidigare, men det hjälper inte då unga är naturligt väldigt duktiga inom lagens banor.[/code]
1 Guest(s)