"Snuspriset höjs - igen"
Nu kommer jag att på allvar sluta snusa iaf och enbart röka smuggelcigg.
Svartjobb, hembränning och allt annat som gynnar enskild individ kommer inte att röra mej i ryggen, tvärtom kommer jag att uppmana och uppmuntra folk att pyssla med sådant..
Det är tammefasen läge för en revolution.
Min moral gentemot staten och samhället kommer om möjligt hamna ännu lägre.
Måtte Anders Borg och dom som röstade igenom skattehöjningen på snusen brinna i helvetet å det snaraste.
:arg: :bgrin:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Mean Machine wrote: Inte mer än rätt.
Det vore intressant att se hur det blir med skatter etc ifall alla snusare och rökare tvärslutade..
Snacka om att andra skatter skulle skjuta i höjden. Bensin 25:-/litern och en marginalskatt på 40% för vanligt folk.
Dom där borgarna vet i vanlig ordning inte vad dom håller på med..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
padda wrote: Fast nu är det ju inte staten som höjer priset utan Swedish Match. Och att uppmana till svartjobb för att det är dyrt att "missbruka" låter rätt barnsligt.
Ja, det står ju i artikeln jag länkade till.
🙄
Men före detta har du en 100% höjning av skatten på snuset.
February 12, 2003
Tycker det är barnsligt att sitta och gnälla på priset, det är du själv som satt dig i beroendet, ingen annan.
EDIT: Funderat på hur mycket pengar sjukvården skulle spara om alla tvärt slutade röka? Känns som om det lär vara i paritet med vad man förlorar om alla slutar med det.
Mean Machine wrote: Tycker det är barnsligt att sitta och gnälla på priset, det är du själv som satt dig i beroendet, ingen annan.
Jag började använda en produkt som kostade 2,50:-/dosan..
Det finns ingen som helst logik i att höjja skatten på en produkt med 100% i ett svep.. Barnsligt är att vara så naiv så man inte ser det felaktiga i hur samhället styrs och hur våra makthavare missbrukar sin makt.
Du har här en industri och konsumenter som ger hundratals miljoner i statskassan varje år..
Mean Machine wrote:
EDIT: Funderat på hur mycket pengar sjukvården skulle spara om alla tvärt slutade röka? Känns som om det lär vara i paritet med vad man förlorar om alla slutar med det.
Det kan du ju inbilla dej.
*Edit*
Sådär ja, närmsta månadens nikotinprodukter beställda, 3 Limpor L&M a' 300:-/styck.. 600 cigg till mej, och långnäsa till Anders Borg.. Känns faktiskt lite ledsamt att man inte konsumerar så mycket öl och starksprit numera.
🙁
Räkneexempel.
600cigg=röka för 30 dagar
Normal snus, ciggförbrukning 31dosor snus+ ~12 paket cigg/mån.
Torde utgöra ett avbräck i Borgs statskassa med i runda slängar 1000:-/månad. Och en besparing i min egen med runt 500:-
Om vi räknar på att 1 miljon personer i landet har samma tobaksvanor som jag har, torde det kunna ge en rejält problematisk situation (~1000 000 000:- back per månad) för grabben med hästsvans.
Räkna till det alla som enbart snusat tidigare och går över till enbart röka.. Det är ju så farligt sägs det, så det borde innebära att landstingets börs tunnas ut avsevärt.
Marcan- wrote: [quote=Xenomorphed]men jag kan förstå hur hur de som är riktigt hookade känner sig
Du menar precis så resten av Sverige känner med resten av våra skatter? 😉
Fortsätter tobakens prishöjningar och om folk slutar röka/snusa så kan du nog räkna med att en höjning av kommunal/stats/drivmedelsskatten kommer lika säkert som sol efter regn.
June 16, 2004
Tycker att de borde dubbla priset på både snus och cigaretter. Finns inget positivt med det. Har både en mormor och moster (som har 4 barn mellan 4-20 år) som är döende i strupcancer och något annat med lungorna, orsakat av cigaretter. Värt att notera är att vi inte har något sådant i släkten, utan det är enbart de två som röker som har drabbats. Och så vågar vissa påstå att det inte är skadligt.
September 12, 2001
Mean Machine wrote: Tycker det är barnsligt att sitta och gnälla på priset, det är du själv som satt dig i beroendet, ingen annan.
Har du funderat på hur mycket pengar du har förbrukat över ditt datorberoende genom åren? 😉
Du har själv försatt dig i den situationen...eller vänta nu. Du har ju sponsorer och föräldrar som kirrar den biten!
Men oj oj...vänta bara grabben tills du får betala allt och inte bor hemma längre utan sponsorer. 😉
August 22, 2007
Tycker det är rätt barnsligt beteende av dig ilg@dd men jag förstår dig ändå. Men sen borde man faktist höja ciggpriserna och inte snuspriserna...
Bästa med att snuset kostar mer är väl att fler kommer sluta.. Varför tar du inte tag i saken själv ilg@dd och slutar röka och snusa? Du har ju barn och allt, kanske inte så kul att dö i förtid 😀
November 18, 2003
Jag tycker det är bra med tobak men den är ju skillnad på att kedjeröka utan att röra sig alls någon gång och lagom snusning...
Jag tror många folks nerver hade varit heltspända ifall det inte hade funnits tex tobak som lugnar ner en lite^^ men samtidigt ska man ju inte vara beroende av något men tar vi väck tobaken ur människans liv tror jag vi tar bort en av de viktigaste levebröden för MÅNGA folk..
Men lol alltså, Sverige har en av världens största problem med alkoholism men man tycker att tobakspriset är ett större problem:S..
January 20, 2003
Nu snackar vi om snus dock, sen att tro att icke-rökare skulle vara helt fria från sjukdomar är ju helt absurt det med.
Känner ett antal personer som rökt i 30+ år och som har bättre hälsa än medelsvensson, beror helt och hållet på livsstilen.
Naturligtvis så är det väl knappast hälsosamt men samtidigt är det ingen epidemi som måste fixas genom att straffa användarna.
Tvärtom, med dessa priser så är det ju så att de personerna försörjer resten 😛
Tycker det är barnsligt att gnälla på något man inte har en aning om 😛
Tycker hela landet gått åt helvete sen moderaterna tog över, ser ju inte så jäkla ljust ut i framtiden heller.
May 6, 2002
D3mpa wrote: text
Jag tror många folks nerver hade varit heltspända ifall det inte hade funnits tex tobak som lugnar ner en lite^^ ..
text
Enligt boken "Äntligen icke-rökare!" finns det inget lugnande med tobaken.
En ickerökare blir ju inte lugn av att ta en cigg, det är snarare så att en rökare blir lugn när han får sitt nikotinbegär stillat.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Mean Machine]Inte mer än rätt.
Det vore intressant att se hur det blir med skatter etc ifall alla snusare och rökare tvärslutade..
Snacka om att andra skatter skulle skjuta i höjden. Bensin 25:-/litern och en marginalskatt på 40% för vanligt folk.
Dom där borgarna vet i vanlig ordning inte vad dom håller på med..
Eller så skulle ingenting hända?
Tänker då främst på de minskade sjukvårdskostnaderna som skulle kunna balansera upp den "offantliga" tobaksskatten...
Edit: fan MM kom före...
3 Guest(s)