csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Mean Machine]Inte mer än rätt.
Det vore intressant att se hur det blir med skatter etc ifall alla snusare och rökare tvärslutade..
Snacka om att andra skatter skulle skjuta i höjden. Bensin 25:-/litern och en marginalskatt på 40% för vanligt folk.
Dom där borgarna vet i vanlig ordning inte vad dom håller på med..
Eller så skulle ingenting hända?
Tänker då främst på de minskade sjukvårdskostnaderna som skulle kunna balansera upp den "offantliga" tobaksskatten...
Edit: fan MM kom före...
Ja, tänker man bara så långt näsan räcker, så kan man nog vara av den åsikten. Om man istället åtminstone försöker se helheten i det hela så får det rejäla konsekvenser.
Ta som exempel fetmarelaterade sjukdomar.. Kostar i runda slängar 4 miljarder per år..
Vad händer när random rökare slutar? Majoriteten går upp i vikt rejält.
Hur ser det ut med rökrelaterade sjukdomar poppar upp ett 10-tal år efter att folk slutat röka? Var tas pengarna till sjukvården då?
En annan sak som förbryllar i såna här diskussuioner är det faktum att "ickerökarmaffian" tycks glömma bort att förutom den jäkla tobaksskatten så betalar snusare/rökare också statlig och kommunal skatt.
FireCAT wrote: "Det är tammefasen läge för en revolution. "
du är väl kommunist? Inte lika dra till Ryssland och försöka där?
Intressant tankegång, varför inte dra till skolbänken och försöka där?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 22, 2007
ilg@dd: tur för dig att du redan är överviktig, så du kan gott sluta röka 😀
FireCAT wrote: ilg@dd: tur för dig att du redan är överviktig, så du kan gott sluta röka 😀
Logic al'a FireCAT..
Ta nu ett gott råd, tänk till lite före nästa inlägg du gör.
[Image Can Not Be Found]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 6, 2002
ilg@dd wrote:
Ja, tänker man bara så långt näsan räcker, så kan man nog vara av den åsikten. Om man istället åtminstone försöker se helheten i det hela så får det rejäla konsekvenser.
Ta som exempel fetmarelaterade sjukdomar.. Kostar i runda slängar 4 miljarder per år..
Hur ser det ut med rökrelaterade sjukdomar poppar upp ett 10-tal år efter att folk slutat röka? Var tas pengarna till sjukvården då?
En annan sak som förbryllar i såna här diskussuioner är det faktum att "ickerökarmaffian" tycks glömma bort att förutom den jäkla tobaksskatten så betalar snusare/rökare också statlig och kommunal skatt.
Enligt dig är det bara negativt att folk slutar missbruka tobak?
Det bästa hade varit om ett ciggpack kostade 10 spänn och hela Sveriges befolkning rökte :D/
padda wrote: [quote=ilg@dd]
Enligt dig är det bara negativt att folk slutar missbruka tobak?
Det bästa hade varit om ett ciggpack kostade 10 spänn och hela Sveriges befolkning rökte :D/
Har jag skrivit det? Nej..
Lägg gärna ord i andras munnar, men ge fasen i min.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Ja, tänker man bara så långt näsan räcker, så kan man nog vara av den åsikten. Om man istället åtminstone försöker se helheten i det hela så får det rejäla konsekvenser.
Av oss två så måste då jag ha längre näsa då jag ser längre?
Många bäckar små, tråden handlade om snus, inte om fetma. Men ja, få bort all tobak, alkohol och få ner fetman så får vi se hur "skadad" samhället blir av det där.
Att framställa det på det sätt du gör är bara arsurt, att rökning (du som tog det som exempel) skulle få långsiktiga problem om man slutade med det är bland det dummaste jag hört.
Ps. om du inte visste det så pågår det en "kampanj" även mot fetma...
Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
csm101 wrote:
Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
Inte är det då på glesbygden det är rökförbud överallt..
Dehman wrote: [quote=ilg@dd]*Edit*
Sådär ja, närmsta månadens nikotinprodukter beställda, 3 Limpor L&M a' 300:-/styck.. 600 cigg till mej, och långnäsa till Anders Borg..
Vad dyrt, får riktiga cigaretter mycket billigare. hrhr
Kan det möjligtvis bero på att Norrland ligger en bit längre från Tyskland än Skaune gör kanske?
🙄 :bgrin:
March 10, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Dehman][quote=ilg@dd]*Edit*
Sådär ja, närmsta månadens nikotinprodukter beställda, 3 Limpor L&M a' 300:-/styck.. 600 cigg till mej, och långnäsa till Anders Borg..
Vad dyrt, får riktiga cigaretter mycket billigare. hrhr
Kan det möjligtvis bero på att Norrland ligger en bit längre från Tyskland än Skaune gör kanske?
🙄 :bgrin:
Kanske det kanske 🙂
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101] Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
älskar rökförbudet.
Vill folk leka skorsten och förpesta sina lungor kan de göra det utan att jag ska bli utsatt för det.
Är jag ute och raggar så ska det enda jag riskerar att få vara klamydia, inte lungcancer... Och då ska det i så fall bero på min egen dumhet då jag inte använde kondom.
March 10, 2002
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101] Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
älskar rökförbudet.
Vill folk leka skorsten och förpesta sina lungor kan de göra det utan att jag ska bli utsatt för det.
Är jag ute och raggar så ska det enda jag riskerar att få vara klamydia, inte lungcancer... Och då ska det i så fall bero på min egen dumhet då jag inte använde kondom.
Ännu bättre, HIV.
August 11, 2005
Dehman wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd][quote=csm101] Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
älskar rökförbudet.
Ännu bättre, HIV.
Ja varför inte det? Men även då är det jag själv som är o skylla då jag inte använt kondom.
csm101 wrote: [quote=Dehman][quote=csm101][quote=ilg@dd][quote=csm101] Haha, "ickerökarmaffian"... Måste vara något som finns på glesbygden, för jag har då aldrig varit i kontakt med dem, skulle dock vilja gåmed i gruppen 😉
älskar rökförbudet.
Ännu bättre, HIV.
Ja varför inte det? Men även då är det jag själv som är o skylla då jag inte använt kondom.
Kondomer tillverkas av gummi, och tillverkningen påverkar miljön + att många är allergiska mot gummi. Härmed föreslås en kondomskatt på 150%..
En "språngavgift" på runt 3% av årsinkomst skulle nog också vara på sin plats.
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Kondomer tillverkas av gummi, och tillverkningen påverkar miljön + att många är allergiska mot gummi. Härmed föreslås en kondomskatt på 150%..
Så du menar att kondomer (jag vet, offtopic här) är i samma klass som tobak vad beträffar dess skadliga effekter?
Är det det du säger så är du nästan diskad från diskussionen...
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Kondomer tillverkas av gummi, och tillverkningen påverkar miljön + att många är allergiska mot gummi. Härmed föreslås en kondomskatt på 150%..
Så du menar att kondomer (jag vet, offtopic här) är i samma klass som tobak vad beträffar dess skadliga effekter?
Är det det du säger så är du nästan diskad från diskussionen...
Jag vet inte var du läste det.
Vad jag menar är att för dej är pippa utan att göra barn och få kusar vad du betraktar som livskvalitet, dvs en sak du uppskattar att göra.. I samma fack hamnar en cigg efter kaffet eller en snus för mej.
Jag ser det helt enkelt en straffbeskattning av det som ger mej en känsla av livskvalitet eller livets salt om du så vill.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Jag vet inte var du läste det.
Vad jag menar är att för dej är pippa utan att göra barn och få kusar vad du betraktar som livskvalitet, dvs en sak du uppskattar att göra.. I samma fack hamnar en cigg efter kaffet eller en snus för mej.
Jag ser det helt enkelt en straffbeskattning av det som ger mej en känsla av livskvalitet eller livets salt om du så vill.
Du knullar och snusar...
Jag tycker fortfarande att det är en lite misslyckad jämförelse, då kondomer varken skadar användaren eller någon annan (snus skadar användaren, rökning skadar användaren och omgivningen).
2 Guest(s)