[Exp] Nu jäklar är gränsen nådd för min del.|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Exp] Nu jäklar är gränsen nådd för min del.
FireCAT
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
sp_UserOfflineSmall Offline
1154290
September 1, 2007 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=FireCAT]Nej jag bor inte i New York, mitt ip-nummer går genom en proxy-server...

Nejvisst ja...som av en slump tar vägen förbi Kiruna ja! 😉

Norrland är stort laugh

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1154291
September 1, 2007 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

FireCAT wrote: [quote=skiroy][quote=FireCAT]Nej jag bor inte i New York, mitt ip-nummer går genom en proxy-server...

Norrland är stort laugh

Busted! 😉 😀

Edit: Taget från en annan tråd.

FireCAT wrote: 40 tal dvd boxar + dvd filmer...

Jag drar mina egna slutsatser om man säger så. 😉 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1154297
September 2, 2007 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=FireCAT]Nej jag bor inte i New York, mitt ip-nummer går genom en proxy-server...

Ere björnström? mjau

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1154304
September 2, 2007 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

FireCAT wrote: ilg@dd: fick ut lite över 21k denna månad, så jag antar det rör mig? Men brukar inte kolla specsen...

Och snikar beg chassin på NH?
https://www.nordichardware.se/.....t=#1360237

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1154306
September 2, 2007 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, fick jag ett vettigt svar på några av mina frågor? NEJ! Kan du aldrig bemöta kritik annat än att säga något i stil med "Saknar man bra argument själv så är det där en bra reträttväg iofs. " eller ~"ja så kan man ju också svamla iväg det" eller ~" 🙄 ". Sen får du gjärna skicka källan du har på att var femte svensk röker 20 sigg per dag. Skulle vara intessant. (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

Hur som helst så var det aldrig poängen och det tyckte jag framgick i mitt svar som sagt. Men säg att 3 miljoner svenskar röker ett packet per dag. inte ens det skulle kunna (fortfarande nu om man skulle kunna tänka så vilket man inte kan) motivera en marginalskatt på 40% snarare i området 35-36% med (orört bensin pris...) om man nu totalt bortser ifrån de goda effekterna som det medför och den investering staten gör för framtiden.
Ser det inte så allvarligt att dryga ut stadskulden med en tiondels promille för att lösa det problemet. En stadskuld som de blå tom ser till att vi kommer ha råd att betala av.

Sista om "narkotikan", ja jag ser en skillnad, men det är då bara pga att det ena är lagligt och etablerat i vårt samhälle medans det andra inte är det.
(Sen är det förbannat intessant att det nyligen gjordes en undersökning om hur många som har psykiska besvär av de som rökte marijuana tidigare i sitt liv, det intessanta som sagt med den undersökningen är att det var inte direkt många tex tjänstemän med i statistiken och tror ni inte de röker också men eftersom de aldrig fått problem / redan varit nere i träsket pga annat och aldrig erkänt att de brukat en olaglig substans så är de inte med i statistiken. Visst är det underbart? MEN det hör till det andra ämnet och får väl tas där)

Men det är fortfarande ett intessant faktum att en liknande kalkyl om marijuana enligt dig var helt förkastlig då det uppenbarligen nu ändå fanns potential för dig att tänka i de banorna. Det är intessant som sagt. Mycket.

Eller så inte för jag orkar fasiken inte bemöta dig och argumentera mot dig då du uppenbart saknar den förmågan. Har man redan bestämt sig för något och det är omöjligt att ta in andras argument så är det dött lopp och jag blir bara iriterad...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154308
September 2, 2007 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: ilg@dd, fick jag ett vettigt svar på några av mina frågor? NEJ! Kan du aldrig bemöta kritik annat än att säga något i stil med "Saknar man bra argument själv så är det där en bra reträttväg iofs. " eller ~"ja så kan man ju också svamla iväg det" eller ~" 🙄 ". Sen får du gjärna skicka källan du har på att var femte svensk röker 20 sigg per dag. Skulle vara intessant. (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

Hur många som röker i Sverige kan man kika på t.ex HÄR, HÄR och HÄR, är man intresserad av att se fler sidor med info om detta kan man surfa HIT.
Det är emellertid svårt, för att inte säga omöjligt att veta hur många cigg per dag dessa rökare drar i sej per dag, det finns ju också en gråzon som endast rökt smuggelcigg senaste årtiondet.

Och fortfarande, mitt räkneexempel tidigare i tråden var just ett räkneexempel. jag har aldrig påstått det vara fakta vilket jag även påtalade i mitt förra svar till dej.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154310
September 2, 2007 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt fokuserar du helt fel och antingen missar större delen av det jag skriver eller så väljer du att ignorera det då du inte kan bemöta det eller ser dig för mer. Men men.

Sen har jag aldrig tagit det som fakta vilket jag påtalat i mina tidigare svar till dig...

Intressant där var iaf "Människors förbrukning av tobak kostar också samhället 26 miljarder kronor per år samtidigt som statens skatteintäkt är åtta miljarder. " vilket medför att det inte alls blir 111kr per månad och person i skatteförlust för staten som i ditt första räkne-exempel utan 74 kr.. Och du anser fortfarande att det skulle slå hårt mot statens ekonomi om alla i Sverige plötlsigt slutade?

Jag kan då för en säga att jag kan offra ett deluxmål från max varje månad och ge det direkt till staten bara för att sippa att folk röker. Se det som en god gäning för mina medmäniskor och framtiden. En investering helt enkelt. Är ju ändå bara en övergångsfast.

Sen om jag skall vara snäll och släna dig ett ben så finns det ju andra aspekter av det som du tog upp och det är att för studen (inte om några år dock) så förbättrar det livskaliten. Efter kaffet eller efter man fått sig ett nyp. Men då är det ju intressant än en gång varför du inte kan se på marijuana på samma sätt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1154311
September 2, 2007 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
För närvarande bidrar jag väl med en 7-8000:- i skattkistan varje månad, hur stort är ditt eget bidrag?

12,1k direkt på lönen, sen all moms på allt som handlas, så ungefär det dubbla mot vad du skattar, och jag är hälften så gammal som dig så då borde vi ligga lika nu då?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154313
September 2, 2007 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-] (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

Och fortfarande, mitt räkneexempel tidigare i tråden var just ett räkneexempel. jag har aldrig påstått det vara fakta vilket jag även påtalade i mitt förra svar till dej.

](*,)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154315
September 2, 2007 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=ilg@dd] För närvarande bidrar jag väl med en 7-8000:- i skattkistan varje månad, hur stort är ditt eget bidrag?

12,1k direkt på lönen, sen all moms på allt som handlas, så ungefär det dubbla mot vad du skattar, och jag är hälften så gammal som dig så då borde vi ligga lika nu då?

Jomenvisst, för jag slipper ju momsa på mat och andra artiklar, och sen har jag naturligtvis alltid haft så här dåligt betalt.
:cy:

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=ilg@dd][quote=-=*ThE_cRoW*=-] (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

](*,)

Vill du efterhandskonstruera offentligt fastän vad du skrivit fortfarande finns kvar i tråden, så ok för mej.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: "Du bör nog se över dina fantasisiffor och räkenskaper lite."
"Sen får du gjärna skicka källan du har på att var femte svensk röker 20 sigg per dag. Skulle vara intessant."

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154317
September 2, 2007 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=ilg@dd][quote=-=*ThE_cRoW*=-] (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

](*,)

Vill du efterhandskonstruera offentligt fastän vad du skrivit fortfarande finns kvar i tråden, så ok för mej.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Du bör nog se över dina fantasisiffor och räkenskaper lite.

Men är du dum på riktigt?!! Ja allt finns kvar i tråden?! Även citaten jag gjorde. Läs allt en gång till kanske du förstår...

ilg@dd wrote:

Det vore intressant att se hur det blir med skatter etc ifall alla snusare och rökare tvärslutade..
Snacka om att andra skatter skulle skjuta i höjden. Bensin 25:-/litern och en marginalskatt på 40% för vanligt folk.
Dom där borgarna vet i vanlig ordning inte vad dom håller på med..

Fantasisiffror säger jag... (Och har även förklarat varför, vilket du inte alls fokuserat på. Som sagt du fokuserar ju fel hela jäkla tiden)

Sen får du gjärna svara på

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Som vanligt fokuserar du helt fel och antingen missar större delen av det jag skriver eller så väljer du att ignorera det då du inte kan bemöta det eller ser dig för mer. Men men.

Sen har jag aldrig tagit det som fakta vilket jag påtalat i mina tidigare svar till dig...

Intressant där var iaf "Människors förbrukning av tobak kostar också samhället 26 miljarder kronor per år samtidigt som statens skatteintäkt är åtta miljarder. " vilket medför att det inte alls blir 111kr per månad och person i skatteförlust för staten som i ditt första räkne-exempel utan 74 kr.. Och du anser fortfarande att det skulle slå hårt mot statens ekonomi om alla i Sverige plötlsigt slutade?

Jag kan då för en säga att jag kan offra ett deluxmål från max varje månad och ge det direkt till staten bara för att sippa att folk röker. Se det som en god gäning för mina medmäniskor och framtiden. En investering helt enkelt. Är ju ändå bara en övergångsfast.

Sen om jag skall vara snäll och släna dig ett ben så finns det ju andra aspekter av det som du tog upp och det är att för studen (inte om några år dock) så förbättrar det livskaliten. Efter kaffet eller efter man fått sig ett nyp. Men då är det ju intressant än en gång varför du inte kan se på marijuana på samma sätt.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154321
September 2, 2007 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]"Du bör nog se över dina fantasisiffor och räkenskaper lite."
"Sen får du gjärna skicka källan du har på att var femte svensk röker 20 sigg per dag. Skulle vara intessant."

"Men fortfarande röker en miljon svenskar dagligen – 6 400 rökare dör varje år och 500 personer dör av passiv rökning." - Ett drygt år gamla siffror. Ser inget där som säger att 2 miljoner svenska röker 20cigg per dag vilket jag efterfrågade så...

Sen så är du ju helt otrolig! :bgrin: Hur kan du/(vi) ens diskutera det här när jag sagt de senaste inläggen att dina "fantasisiffror" var orelevanta till just det jag sa då. Men du forstätter och maler och maler om det.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1154322
September 2, 2007 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd] För närvarande bidrar jag väl med en 7-8000:- i skattkistan varje månad, hur stort är ditt eget bidrag?

Jomenvisst, för jag slipper ju momsa på mat och andra artiklar, och sen har jag naturligtvis alltid haft så här dåligt betalt.

Ptja, har inte hört något om att du skaffat jobb än, så jag antog att du räknat in momsen i de 7-8k då du annars skattar otroligt mycket på dina ~12-13k du får i a-kassa om 7-8 av de går direkt i skatt. Bidrag är ju skattefritt så. :bok:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154325
September 2, 2007 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd] För närvarande bidrar jag väl med en 7-8000:- i skattkistan varje månad, hur stort är ditt eget bidrag?

Ptja, har inte hört något om att du skaffat jobb än, så jag antog att du räknat in momsen i de 7-8k då du annars skattar otroligt mycket på dina ~12-13k du får i a-kassa om 7-8 av de går direkt i skatt. Bidrag är ju skattefritt så. :bok:

Jag ser det inte som något tvång att rapportera in allt som händer i mitt liv hit på NH, och om du kikar på siffrorna så torde det väl ge sej självt.. Jag hade en A-Kassa på 11 640:- senast jag stämplade.
Vad menar du för bidrag? Barnbidraget och undehållsbidraget?
*Edit*
Har ju faktiskt gett en hint om att jag jobbar upptäckte jag i DENNA tråd (Vad har du gjort idag?).
"Gjort en stege på jobbet och nyssens varit på föräldramöte."
"Kört lite röjsåg, berättat och lyssnat på roliga historier och plockat bort virus i grabbens dator."

Kråkan: Vad är det som får dej att tro att en uträkning baserad på fiktiva uppskattade siffror från min sida skulle utgöra fakta? Varför skulle resultatet vara speciellt relevant och realistiskt när man räknar på det sättet?
Har jag öht ens insinuerat att dom siffrorna stämmer?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154326
September 2, 2007 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Carlsberg smakar skit!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154329
September 2, 2007 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Carlsberg smakar skit!

Föga troligt, själv har jag aldrig smakat på skit.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154330
September 2, 2007 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Haha! Säkert. 😉

Undrar varför du inte svarade på mina senaste inlägg? (Att antasta din öl var tydligen intressantare att svara på)

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=ilg@dd][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=ilg@dd][quote=-=*ThE_cRoW*=-] (Men det nu aldrig var något jag tog dig bokstavligt på vilket borde varit uppenbart)

](*,)

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Du bör nog se över dina fantasisiffor och räkenskaper lite.

Men är du dum på riktigt?!! Ja allt finns kvar i tråden?! Även citaten jag gjorde. Läs allt en gång till kanske du förstår...

ilg@dd wrote:

Det vore intressant att se hur det blir med skatter etc ifall alla snusare och rökare tvärslutade..
Snacka om att andra skatter skulle skjuta i höjden. Bensin 25:-/litern och en marginalskatt på 40% för vanligt folk.
Dom där borgarna vet i vanlig ordning inte vad dom håller på med..

Fantasisiffror säger jag... (Och har även förklarat varför, vilket du inte alls fokuserat på. Som sagt du fokuserar ju fel hela jäkla tiden)

Sen får du gjärna svara på

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Som vanligt fokuserar du helt fel och antingen missar större delen av det jag skriver eller så väljer du att ignorera det då du inte kan bemöta det eller ser dig för mer. Men men.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=ilg@dd][quote=-=*ThE_cRoW*=-]"Du bör nog se över dina fantasisiffor och räkenskaper lite."

"Men fortfarande röker en miljon svenskar dagligen – 6 400 rökare dör varje år och 500 personer dör av passiv rökning." - Ett drygt år gamla siffror. Ser inget där som säger att 2 miljoner svenska röker 20cigg per dag vilket jag efterfrågade så...

Sen så är du ju helt otrolig! :bgrin: Hur kan du/(vi) ens diskutera det här när jag sagt de senaste inläggen att dina "fantasisiffror" var orelevanta till just det jag sa då. Men du forstätter och maler och maler om det.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1154331
September 2, 2007 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Om du ser på 3dje sidan det jag skrev högst upp där. Där hade jag citerat det DU skrev "Torde utgöra ett avbräck i Borgs statskassa med i runda slängar 1000:-/månad. Och en besparing i min egen med runt 500:- " vilket jag blev väldigt fundersam över hur du fick ihop. (?)

Sen

ilg@dd wrote:
Kråkan: Vad är det som får dej att tro att en uträkning baserad på fiktiva uppskattade siffror från min sida skulle utgöra fakta? Varför skulle resultatet vara speciellt relevant och realistiskt när man räknar på det sättet?
Har jag öht ens insinuerat att dom siffrorna stämmer?

Första/andra frågan: Inget, vad får dig att säga att jag gjort det? Det enda jag menade att men man gör antaganden så måste man hålla sig på jorden. Sen är det ju trevligt om det man påstår på något sätt har anknytning till det man argumenterar för. Men de där var alltså något som inte hörde hit? Jag antar att staten tjänar 100miljarder på hallonrämmar, vet inte hur det hör hit, men visst.

Svar på sista frågan: Nej... Har jag?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154335
September 2, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Om du ser på 3dje sidan det jag skrev högst upp där. Där hade jag citerat det DU skrev "Torde utgöra ett avbräck i Borgs statskassa med i runda slängar 1000:-/månad. Och en besparing i min egen med runt 500:- " vilket jag blev väldigt fundersam över hur du fick ihop. (?)

Egen förbrukning är ca: 31 dosor snus/mån, Ca: 12 paket cigg/månad=~1500:-/månad för tobaksvaror.
Egen uppskattning vad det gäller skatten på tobaksvaror ger ~25:- av snusdosepriset och ~25:- per ciggpaket är skatt.
(Moms=skatt det också)
Snusskatt: 25x31=775:-
Ciggskatt: 25x12=300:-
Totalt 1075:- i tobaksskatt/månad.

Totalpris för min del är alltså ~1500:-/mån med beskattad tobak i dagsläget.
Men vid "övergång" till enbart smuggelcigg (a 30:-/paket, finns ju billigare också) blir det ~1000:-/månad.
Dvs Svenska staten tappar ~1075:-
Jag "sparar" ~500:-/månad.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1154336
September 2, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]Ja, mina trådar är uppenbarligen ointressanta om man kikar på hur många det är som blandar sej i och har olika åsikter. Till och med du postade ju här, även fast du missat topic helt och hållet.

Jag förstår inte varför du idiotförklarar alla som tolkar dina inlägg fel samtidigt som du hittar på saker som jag skulle ha skrivit.

Jag antydde att de flesta på forumet vet vad du tycker om det mesta, de flesta vet att du gillar tobak och socialism (du ogillar anders borg, moderater, unga som säger emot dig och personer som har bättre argument än vad du har, även om du alltid ignorerar dessa argument och istället tänker lite extra på hur fantastiskt det är att du alltid, enligt dig själv, har rätt).

Det är inte så konstigt att alla läser dina trådar; du hanterar debatter som en femåring och är övertygad om att man lär sig mer om ekonomi genom att lacka bilar än att gå på Handels. I slutändan handlar ju allt ändå om livserfarenhet 😉

Tänkte skriva lite jag oxå men ser här att någon redan delat min åsikt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 406
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL