[EXP] SD närmar sig riksdagsspärren..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EXP] SD närmar sig riksdagsspärren..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2007 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

"Sverigedemokraterna får i Sifos augustimätning sin högsta siffra hittills, 3,7 procent av väljarsympatierna."
Någon som blir förvånad?
Vad beror detta på? "Främlingsfientlighet", allmänt missnöje, dålig integrationspolitik eller är det helt enkelt så att våra invandrare sköter sej illa?
Jag har iaf min åsikt klar, och det är nog att politikerna har misslyckats fatalt med sin invandring/flykting/integrationsploitik, kanske mest beroende på att man helt enkelt släpper in fel typer av "flyktingar".
Kikar man på hur det ser ut i det lilla samhälle jag bor i, så kan man tro att 80% av Irak består av unga män.(Hur dom beter sej på samhället tänker jag dock inte gå in på.)
Gatan jag bor på kallas förresten "Gasaremsan" i folkmun numera, då beroende på gasglada ungdomar + att man kan få för sej att man befinner sej i mellanöstern ibland när man kikar ut.
Jag misstänker att SD kommer att växa sej än större till nästa val, även om jag inte delar deras åsikter.
Med smutskastning tror jag knappast de etablerade partierna kommer långt, det är lite som med sprit, öl och cigg för minderåriga gissar jag, det är spännande och mer intressant att göra tvärtemot vad som sägs. Tyvärr så delar inte majoriteten av politiker och massmedia den teorin med mej.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1152517
August 19, 2007 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer inte att rösta på dem, men jag hoppas verkligen att de kommer in.

Sverige har en extremt misslyckad invandringspolitik o det behövs nog till ett sådant här parti för att det ska hända något.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1152518
August 19, 2007 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

När de gjorde en demografisk undersökning av SDs väljare visade det sig att det var en klar överrepresentation av folk med låg eller ingen egentlig inkomst, och boende på landsbydgen.

Vill man hårddra det så kan man se det som folk som är missnöjda med närvaron och vill ha en enkel syndabock.

Sen undrar jag när man senaste hörde om de svåra invandrarupproren i Nora eller Sved? Jag har lite svårt att förstå varför folk på landsbydgen väljer SD över de andra när de är _i regel_ de som har minst kontakt med invandrarna?

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1152526
August 19, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas dom kommer in, vill gärna se hur dom skulle ändra på saker och ting.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152527
August 19, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: När de gjorde en demografisk undersökning av SDs väljare visade det sig att det var en klar överrepresentation av folk med låg eller ingen egentlig inkomst, och boende på landsbydgen.

Vill man hårddra det så kan man se det som folk som är missnöjda med närvaron och vill ha en enkel syndabock.

Sen undrar jag när man senaste hörde om de svåra invandrarupproren i Nora eller Sved? Jag har lite svårt att förstå varför folk på landsbydgen väljer SD över de andra när de är _i regel_ de som har minst kontakt med invandrarna?

//Andreas

Jo, men "Störst stöd har partiet i södra Sverige. I Malmöområdet säger 11,5 procent att de skulle rösta på SD om det vore val i dag.".. Malmö är iaf i mina ögon en storstad.
Själv bor jag i en by där det är runt 10-15% irakiska flyktingar sedan ett par månader tillbaks.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1152535
August 19, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas inte att dom kommer in.
Men felet jag tycker man gör här i Sverige är att sätta invandrarna i grupp där dom bor.
Man borde blanda dem mer med svenskarna.
Det enda jag stör mig på invandrarna i den här byn är att dom inte jobbar. Man borde försöka få dom att göra något vettigt om dagarna.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1152538
August 19, 2007 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Oavsett om de är vettiga eller inte kommer de fylla en bra funktion, nämligen att ruska om i riksdagen.

Sedan bör frågan tas upp på allvar utan att man ska bli kallad främligsfientlig så fort man nämner det överhuvudtaget.

Om jag säger att Statoil bör överse sin motorolja pga. dålig sammansättning, är jag då fientlig mot motoroljan eller Statoil? Fundera på den ..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152539
August 19, 2007 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Jag hoppas inte att dom kommer in.
Men felet jag tycker man gör här i Sverige är att sätta invandrarna i grupp där dom bor.
Man borde blanda dem mer med svenskarna.
Det enda jag stör mig på invandrarna i den här byn är att dom inte jobbar. Man borde försöka få dom att göra något vettigt om dagarna.

Faktum är att i många fall får dom inte jobba.
Har hört från småföretagare att en del av ungkarlarna (Irakierna) här i byn varit och frågat om det inte finns nått jobb hos dom. Gärna svart då, eftersom dom ju egentligen inte får jobba.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1152543
August 19, 2007 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

själv tycker jag att det borde bli lite ordning på invandrar poletiken då det daddas alldeles för mycket. har en kompis som bara sitter hemma å tycker sverige är ett skit bra land för att man får pengar utan att göra nått och så ska det inte vara tycker inte han heller men gratis är gott ;). Tycker vi ska dra oss lite mer åt danmarks håll ut med dom som kommer hit å begår grövre brott osv...Men tycker inte om SD eller liknande det ska inte vara rasistiskt bara mer kontroll.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1152546
August 19, 2007 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gatan jag bor på kallas förresten "Gasaremsan" i folkmun numera, då beroende på gasglada ungdomar + att man kan få för sej att man befinner sej i mellanöstern ibland när man kikar ut.

Eldstrider och uranberikning på din gata? 😮

Andreas Galistel
Member
Medlem
1152553
August 20, 2007 - 4:31 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jo, men "Störst stöd har partiet i södra Sverige. I Malmöområdet säger 11,5 procent att de skulle rösta på SD om det vore val i dag.".. Malmö är iaf i mina ögon en storstad.
Själv bor jag i en by där det är runt 10-15% irakiska flyktingar sedan ett par månader tillbaks.

Skåne och Blekinge är ju dock hemtrakten för de flesta partier som fokuserar på invandringspolitiken. Vad det beror på finns det olika teorier om, men en stark koppling till Tyskland sägs vara en av dom.

Själv växte jag upp i Östernärke där det inte finns en flykting eller invandrare så långt ögat kan nå, men ändå har uppemot 25% sympatier med partiet. Landsbygden är SDs främsta anhängare generellt, men både Malmö och Landskrona (och de "städer" som finns i Blekinge) är undantag från den generella regeln.

När partisekreteraren under gårdagens TV4-nyheter berättade att SD _INTE_ är ett missnöjesparti så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta...

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1152561
August 20, 2007 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

Att SD har sympatörer i Malmö och LA(landskrona) är väl verkligen inget att lyfta på ögonbrynen för. Det är ju fler invandrare än svenskar i bägge städerna. Klart folk känner sig obekväma när det hela tiden varit massa svenskar och så plötsligt tar invandrare(ja eller kalla det vad du vill för att vara PK) över staden i princip. Lagom oglatt...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152569
August 20, 2007 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]Gatan jag bor på kallas förresten "Gasaremsan" i folkmun numera, då beroende på gasglada ungdomar + att man kan få för sej att man befinner sej i mellanöstern ibland när man kikar ut.

Eldstrider och uranberikning på din gata? 😮

Nej, men karlar i klänning och kvinnfolk med sängkläderna på huvudet, det har även förekommit knivslagsmål ett par gånger.
Misstänker att migrationsverket mixat sunni och shiamuslimer.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1152570
August 20, 2007 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte jätte insatt i SD's politik, jag vet var det stog för förr iaf.

men hur som helst så måste nått göras åt invandrarpolitiken. om det är att SD ska in i riksdagen vet jag inte, men det kanske gör gott.

best regards, pole

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1152580
August 20, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Det har ju gjorts massor av fåniga demografiska undersökningar av och till. Ibland visar de att stödet finns hos ungdomar, och nu senast var det hos äldre män. Saken är kanske att folk sällan svarar vad de verkligen tycker i den här sortens undersökningar. Vi är helt enkelt funtade så, att även om man är anonym, så gillar man inte att blotta sig.
Personligen tror jag att SD kommer att komma in i riksdagen nästa val. På ont och gott. Partiet består mest av tokluvor, med helt barocka åsikter, och nästan obefintlig koncensus inom partiet. Kommer att bli lite polsk riksdag av det hela. Däremot kan det vara bra att de etablerade partierna får upp ögonen om att det faktiskt finns problem med den svenska invandrarpolitiken, och att folk är ganska trötta på att få höra att de är rasister, bara för att de inte acceptera vad som helst.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152582
August 20, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Jo, men "Störst stöd har partiet i södra Sverige. I Malmöområdet säger 11,5 procent att de skulle rösta på SD om det vore val i dag.".. Malmö är iaf i mina ögon en storstad.

Skåne och Blekinge är ju dock hemtrakten för de flesta partier som fokuserar på invandringspolitiken. Vad det beror på finns det olika teorier om, men en stark koppling till Tyskland sägs vara en av dom.

Själv växte jag upp i Östernärke där det inte finns en flykting eller invandrare så långt ögat kan nå, men ändå har uppemot 25% sympatier med partiet. Landsbygden är SDs främsta anhängare generellt, men både Malmö och Landskrona (och de "städer" som finns i Blekinge) är undantag från den generella regeln.

När partisekreteraren under gårdagens TV4-nyheter berättade att SD _INTE_ är ett missnöjesparti så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta...

//Andreas

Sticker nog ut hakan och påstår att alla partier mer eller mindre är "missnöjespartier", iaf i begynnelsen.
Varför starta ett parti om man inte är missnöjd och vill skapa en förändring av något?
Typ SAP, VPK ->VP=Orättvisor på arbetsmarknaden.
M,FP=Mer behållning till kapitalisterna.
BF->C=Bättre villkor för bönderna.
MP=Mer "miljötänk".
Dessa "missnöjen" avspeglar sej även i dagens politiska debatter och valrörelser.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1152586
August 20, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Sticker nog ut hakan och påstår att alla partier mer eller mindre är "missnöjespartier", iaf i begynnelsen.
Varför starta ett parti om man inte är missnöjd och vill skapa en förändring av något?
MP=Mer "miljötänk".
Dessa "missnöjen" avspeglar sej även i dagens politiska debatter och valrörelser.

Sant, men jag håller nog inte missnöje med invandringen lika högt som något av de andra partiernas missnöjen.

Ang. den demografiska undersäkningen har jag inte sett någon som pekar på att det skulle var medel eller högavlönande, eller folk med bra utbildning som röstar på SD.

//Andreas

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1152591
August 20, 2007 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

kan behövas lite drastiska saker såsom att sd kommer in i riksdagen för att man ska rycka upp invandrarpolikten och inte ta in allt och alla utan att lösa våra egna problem före..

SJÄLVKLART måste dom som kommer från krig och har det svårt få komma hit och få hjälp men varför ska vi kasta massa pengar på folk som missbrukar vår gästvänlighet? och varför ska dom som begår brott sitta i svenska fängelser och kosta staten miljarder medans man lägger ner skolor och liknande pga pengabrist., kör ut dom, porta dom från landet och låt deras eget land ta hand om dom.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152592
August 20, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Sticker nog ut hakan och påstår att alla partier mer eller mindre är "missnöjespartier", iaf i begynnelsen.
MP=Mer "miljötänk".

Sant, men jag håller nog inte missnöje med invandringen lika högt som något av de andra partiernas missnöjen.

Ang. den demografiska undersäkningen har jag inte sett någon som pekar på att det skulle var medel eller högavlönande, eller folk med bra utbildning som röstar på SD.

//Andreas

Förklaringen till det ligger antagligen i att dom högavlönade sällan eller aldrig bor granne med invandrare/flyktingförläggningar. Ej heller lider dom ekonomiskt tapp p.g.a invandring/flyktingpolitiken såsom den redan fattige gör när det stramas åt på A-Kassa, sjukersättning/bidrag etc..
I mina ögon är detta en fråga som berör "arbetarklassen", dvs låg och medelinkomsttagare mest.
Får du mindre i plånboken hittar du alltid en "syndabock", och jag gissar att "gräddan" knappast lidit sådant avbräck p.g.a inrikes/invandring/flyktingpolitiken någon gång.
Borgarnas framfart lär knappast få gräsrötterna att bli mer positiva mot "aliens" av olika slag.
För övrigt finns det vad jag sett en hel del penningstinna herrar som stöttar SD och liknande ljusskygga ideologier.
Betänk vems sida kapitalet fanns på under t.ex WW2..

Andreas Galistel
Member
Medlem
1152601
August 20, 2007 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 519
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL