Delph1 wrote: Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...
//Andreas
Mycket möjligt, även om jag inte sett några specifika siffror på detta.. Men nu över till något helt annat.
Hörde nyssens något mysko genom köksfönstret, typ ayayaheheayay.. (Ungefär som en böneutropare i moske'torn).
Kikade ut genom köksfönstret.. Tydligen har någon av flyktingarna tjackat bil med skaplig stereo, dessvärre spelades det sån där jallajalla-musik.. Kontrastrikt samhälle man lever i nu, lite annat än ungdomarnas dunkadunkamusik.
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
iofs logiskt det du säger delph1... men är den bilden fel ? ljuger vår media och är det isf konstigt att de tycker/tänker så ?.
kan säga att det finns jävligt många bra invandrare, men i högen finns det de som är tvärt om.. svenskarna ligger på medel. och alla dessa "dåliga" invandrare drar ner resten.
best regards, pole
November 29, 2003
ilg@dd wrote: [quote=whak]Jag hoppas inte att dom kommer in.
Men felet jag tycker man gör här i Sverige är att sätta invandrarna i grupp där dom bor.
Man borde blanda dem mer med svenskarna.
Det enda jag stör mig på invandrarna i den här byn är att dom inte jobbar. Man borde försöka få dom att göra något vettigt om dagarna.
Faktum är att i många fall får dom inte jobba.
Har hört från småföretagare att en del av ungkarlarna (Irakierna) här i byn varit och frågat om det inte finns nått jobb hos dom. Gärna svart då, eftersom dom ju egentligen inte får jobba.
Ehm alltså visar dom sig ointresserade att jobba så ska dom självklart skickas hem till sitt land direkt.
Jag stötte ihop med en invandrare i en trappupgång här på gården i våras.
Vi snackade lite och så, sen dagen efter träffade jag honom igen.
Han undrade om jag kunde hjälpa honom att få ett jobb, han sa "i feel like bullshit then i doesnt work". Jag tyckte han hade en vettig inställning.
November 27, 2003
Polekatt wrote: iofs logiskt det du säger delph1... men är den bilden fel ? ljuger vår media och är det isf konstigt att de tycker/tänker så ?.
Media ljuger inte, de säger bara det som är mest fördelaktigt för dom. Både media och SD spelar ju lite på samma sak faktiskt, folks okunskap 😉
kan säga att det finns jävligt många bra invandrare, men i högen finns det de som är tvärt om.. svenskarna ligger på medel. och alla dessa "dåliga" invandrare drar ner resten.
best regards, pole
Konstigt att man aldrig pratar om svenskarna som drar medelvärdet 😉
//Andreas
September 3, 2001
intressant diskussion!
Det ska definitivt vara enklare att förlora sin chans stanna kvar här. Har känt ett par st. med uppehållstillstånd som har gripits en rad småbrott som snatteri/stöld och svartjobbande, och dom blir ändå inte utvisade. Jag menar det här är ju riktigt vidriga människor som inte tillför samhället någonting utan snarare medvetet saboterar för alla andra. Har till och med träffat en illegal invandrare som tagits av polisen flera gånger utan att utvisas. Dom vill inte betala för resan tillbaka. I stället får han runt 2000 kr (om jag inte minns fel) i månaden av socialen, för mat, så att han inte ska jobba svart. Jo tjena.. Så länge som han varit här kunde dom lätt ha betalat resan till att börja med. Och så jobbar han säkert svart ändå.
Ne jag tycker inte att systemet funkar nå smidigt. SD kanske kan göra något trots allt.
January 8, 2005
Delph1 wrote:
Media ljuger inte, de säger bara det som är mest fördelaktigt för dom. Både media och SD spelar ju lite på samma sak faktiskt, folks okunskap 😉
Visst, men det är den informationen de som inte har någon kontakt med invandrare får. Säger inte att den är helt utan anmärkningar, säger bara att det har hänt och jag tycker inte det är så konstigt att de tycker och tänke som de gör.
Delph1 wrote:
Konstigt att man aldrig pratar om svenskarna som drar medelvärdet 😉
Är det inte lite så att vi föväntar oss lite mer när vi tar in dem i landet, och när vissa få grupper förstör så blir vi arga ? inte så konstigt när man sträcker ut en hand för att hjälpa så förväntar man sig inte att bli slagen på fingrarna.
ang. att vi inte pratar om svenskar som drar ner medelvärdet, ser jag som att % av alla invandrare som begår brott eller förstör för sammhället är större än % av alla svenskar. Det kan väl ha sin förklaring att de kanske kommer från ett land där regler eller lagar inte existerar på samma sätt eller att de upplevt traumatiska upplevelser.
Vi erbjuder dem en plats i landet, missköter de sig så kan man väl helt enkelt säga att "du är inte välkommen mer" precis som att du kastar ut nån som förstör i ditt hem som du snällt bjudit in att stanna över natten och som du bjudit på mat etc.¨
men som sagt det finns en stor % av invandrare som är väldigt företagsamma och villiga arbeta. kanske en större del än svenskar, procentuellt.
best regards, pole
November 27, 2003
Polekatt wrote: Visst, men det är den informationen de som inte har någon kontakt med invandrare får. Säger inte att den är helt utan anmärkningar, säger bara att det har hänt och jag tycker inte det är så konstigt att de tycker och tänke som de gör.
Det får jag hålla med om.
Är det inte lite så att vi föväntar oss lite mer när vi tar in dem i landet, och när vissa få grupper förstör så blir vi arga ? inte så konstigt när man sträcker ut en hand för att hjälpa så förväntar man sig inte att bli slagen på fingrarna.
Det är nog så att vi ställer högre krav på invandrare än på svenskar i regel, men å andra sidan kanske det inte är helt orimligt (i alla fall till en början).
ang. att vi inte pratar om svenskar som drar ner medelvärdet, ser jag som att % av alla invandrare som begår brott eller förstör för sammhället är större än % av alla svenskar. Det kan väl ha sin förklaring att de kanske kommer från ett land där regler eller lagar inte existerar på samma sätt eller att de upplevt traumatiska upplevelser.
Vi erbjuder dem en plats i landet, missköter de sig så kan man väl helt enkelt säga att "du är inte välkommen mer" precis som att du kastar ut nån som förstör i ditt hem som du snällt bjudit in att stanna över natten och som du bjudit på mat etc.¨
men som sagt det finns en stor % av invandrare som är väldigt företagsamma och villiga arbeta. kanske en större del än svenskar, procentuellt.
best regards, pole
Utanförskapet är ofta en bidragande orsak till en kriminalisering. Att invandrare inte förs in på ett bra sätt i samhället har skapat det vi har idag. Det funkar inte som det är idag, men jag påstår inte att det SD vill göra är en bra lösning på det.
//Andreas
October 18, 2006
Delph1 wrote: När de gjorde en demografisk undersökning av SDs väljare visade det sig att det var en klar överrepresentation av folk med låg eller ingen egentlig inkomst, och boende på landsbydgen.
Vill man hårddra det så kan man se det som folk som är missnöjda med närvaron och vill ha en enkel syndabock.
//Andreas
Där tror jag du definitvt har en poäng. Det är förbannat behändigt att kunna skylla sina egna tillkortakommanden på någon annan istället för att rannsaka sej själv.
Om det är någon annans fel kan man ju fortfarande behålla illusionerna om sin egen förträfflighet.
Behändigt är det också att hänvisa till okänd källa med hänvisning till okänd undersökning gjord av okänd ev intresse/lobbyorganisation och antyda att icke/låg/medelinkomsttagare på landsbygd står för majoriteten av dessa åsikter.
Kika till exempel på var SD har sina största fästen. Som exempel kan nämnas kommunen jag själv bor i, ~11 000 pers.. SD har ingen mej veterlig representant eller verksamhet här, ändock har vi flyktingförläggning i kommunen sedan ett 10-tal år. SD kom iofs in på en plats i kommunfullmäktige här i kommunen, men det var bara en ploj, en kille som skämtat genom att skriva sitt eget namn på en SD-röstsedel.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Laglorden wrote: Vi kan ersätta gränsvakterna med samma personer som jobbar som dörrvakter så de bara släpper in unga snygga tjejer med stora tuttar?
:)R :D/
10 points.
Delph1 wrote: Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...
//Andreas
Enligt den senaste undersökningen så stämmer nog inte din tes.
Sverigedemokraterna skulle sitta i riksdagen - om bara männen fick välja.
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1]Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...
//Andreas
Jag skrev ovanför att undantaget är Skåneregionen, annars ser jag inget som faktisk motbevisar det. Det står inget om att det skulle vara storstadsregioner i regel.
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Delph1]Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...
//Andreas
Jag skrev ovanför att undantaget är Skåneregionen, annars ser jag inget som faktisk motbevisar det. Det står inget om att det skulle vara storstadsregioner i regel.
//Andreas
Tänkte mest på Norrland när du nämner landsbygd, vilket iofs kan vara en generalisering från min sida.
"1 procent av norrlänningarna"
December 3, 2005
//Andreas
Det där tror jag inte ett piss på, enligt allt jag erfarit är det exakt tvärtom.
Här där jag bor så märker man en tydlig trend bland de svenskar som bor i något av de invandrartätare områdena. Själv är jag likadan, när jag var yngre o bara hade träffat enstaka invandrare tyckte jag det var jättekul.
När jag sen gick på en mycket invandrartät skola så.. ja. Då var det inte lika kul längre.
Hela det problem vi har tror jag beror på 2 saker.
1. Dålig politik, för mkt, för snabbt och med på tok för dåliga åtgärder har lett till stora invandrarområden som i sin stur skapat massor av bråkstakar.
2. Kultur, mångkultur rent historiskt har inte visat sig vara superbra. Islam är ingen barnlek direkt. Lite pga punkt 1 har vi inte kunnat förstå varandra alls.
November 27, 2003
SupahMan wrote: [quote=Delph1]Fast nu är det ju inte så att det är de som har eller har haft mest direkt kontakt med invandrarna som röstar på SD, utan folk på landsbygden vad jag sett. Snarare de som har haft relativt lite kontakt eller läst om dumma saker invandrare gjort ...
//Andreas
Det där tror jag inte ett piss på, enligt allt jag erfarit är det exakt tvärtom.
Här där jag bor så märker man en tydlig trend bland de svenskar som bor i något av de invandrartätare områdena. Själv är jag likadan, när jag var yngre o bara hade träffat enstaka invandrare tyckte jag det var jättekul.
När jag sen gick på en mycket invandrartät skola så.. ja. Då var det inte lika kul längre.
Hela det problem vi har tror jag beror på 2 saker.
1. Dålig politik, för mkt, för snabbt och med på tok för dåliga åtgärder har lett till stora invandrarområden som i sin stur skapat massor av bråkstakar.
2. Kultur, mångkultur rent historiskt har inte visat sig vara superbra. Islam är ingen barnlek direkt. Lite pga punkt 1 har vi inte kunnat förstå varandra alls.
Nu var det ju inte så att jag uteslöt någon utan pekade bara ut en stor grupp bland SDs följeslagare. Jag är själv ifrån Östernärke där det knappt finns några invandrare och där är SD väldigt populära konstigt nog. Jag bodde tidigare i Mönsterås i Småland som är ett litet samhälle med oerhört liten andel invandrare, samma sak där. Det är knappast någon hemlighet att SD med flera mindre partier satsar på dessa mindre orter eftersom de stora inte gör det.
Jag har även bott i Vivalla som är Örebros invandrartätaste område och där mötte jag nog folk från världens alla hörn. Svenskar som också bor i Vivalla är också folk som röstar SD eftersom Vivalla är ett problemområde. (Undrar vad Lars Vivallius tycker om det ...)
//Andreas
Kan någon öht nämna en ort eller stad där integrationen varit lyckad? Där det är lugn och skön idyll där inga problem förekommer?
Jag tycker det tenderar bli instabila samhällen varhelst man placerar större klickar invandrare/flyktingar..
Det tenderar snarare bli en segregation där man i princip delar upp staden/samhället/byn, och var och en slutaer sej till det läger där folket mest liknar en själv.
Det finns ju en anledning till att man i historien delade upp/beslagtog mark och benämnde det med olika landsnamn och talar olika språk/har olika kulturer/religioner.
2 Guest(s)