Inte för att jag oroat mej speciellt, men visst känns det tryggt att snuset blivit "ofarligt" iaf.
"Docent: Snus är bra för folkhälsan"
😮 😕 🙄 😀
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
FireCAT wrote: Skåning!
Vem är det du är oförskämd emot?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2002
Ja det visste man ju redan.
Säger ofta till folk att det är bättre med snus än cigg, och får svaret men det är fortfarande farligt.
Knappt säger jag, ingen människa i världen har bevisats få varken muncancer eller bukspottscancer av snus. Sen att det höjer risken med 0.1% är en annan sak. Men hur mkt tror ni inte en big mac c/o i veckan höjer risken för 100 olika saker?
February 12, 2003
Jag ser ju inte direkt nyttan i att vara beroende av någonting som du lägger en massa pengar på (ni har erat snus, jag har mitt hårdvarubehov...), men det går ju åt en massa pengar till skatt, så varför inte.
Det innehåller ju fortfarande en hemsk massa insektsgift i form av nikotin.
Redfaction wrote: Haha, jaja snus ofarligt, ja du dör kanske inte av skiten, men du blir tandlös istället, då e jag hellre död.
Faktum är att det inte är farligt för tänderna direkt, men kan däremot "krympa" tandköttet som kan dra sej uppåt och blottlägga tandhalsarna vilket inte är så bra.
Dock är det inte alla snusare som råkar ut för detta, t.ex jag själv. Det beror lite på hur du är skapt i truten.
Snuset tar däremot kål på diverse bakterier (Karies och bactus) vilket gör att snusen indirekt kan vara bra för tänderna på ett vis. Mänga gånger gör ju även den inlagda snusen den "nyttan" att det känns krångligare att peta i sej den där glaserade bullen eller godisbiten, så du hoppar man hellre över det, och slipper således den syraattack som annars skulle uppstått.
August 16, 2005
Poängen med artikeln är ju att snusning är bättre än rökning, och även om det innebär att en del icke-rökare börjar snusa så är det bättre att införa snus och få en ganska stor del att gå från rökning till snusning.
Det bästa är ju fortfarande att sluta helt med nikotin.
Det är iaf min tolkning av det som skrivs på Expressenm, orginalartiklarna har jag inte läst.
March 10, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Redfaction]Haha, jaja snus ofarligt, ja du dör kanske inte av skiten, men du blir tandlös istället, då e jag hellre död.
Faktum är att det inte är farligt för tänderna direkt, men kan däremot "krympa" tandköttet som kan dra sej uppåt och blottlägga tandhalsarna vilket inte är så bra.
Dock är det inte alla snusare som råkar ut för detta, t.ex jag själv. Det beror lite på hur du är skapt i truten.
Snuset tar däremot kål på diverse bakterier (Karies och bactus) vilket gör att snusen indirekt kan vara bra för tänderna på ett vis. Mänga gånger gör ju även den inlagda snusen den "nyttan" att det känns krångligare att peta i sej den där glaserade bullen eller godisbiten, så du hoppar man hellre över det, och slipper således den syraattack som annars skulle uppstått.
Jepp, har snusen att tacka för att jag är i klass 1 när det gäller frisktandvården 🙂 Inte haft problem med tänderna sedan jag började snusa.
Eller ja, har en mjölktand kvar på grund av att mitt snusande gjorde att den nya tanden trycktes bak 😛 Men men
October 18, 2006
ilg@dd wrote: Faktum är att det inte är farligt för tänderna direkt, men kan däremot "krympa" tandköttet som kan dra sej uppåt och blottlägga tandhalsarna vilket inte är så bra.
Det hände mej så jag la av för drygt ett år sen. Efter att ha snusat i 20 år var det som en kär gammal vän som försvann
Fast å andra sidan så har jag gått upp 12 kg och fått mina första hål i tänderna sedanjag var 13 sedan jag slutade så det har ju helt klart varit värt det 😛
February 17, 2004
ilg@dd wrote: Inte för att jag oroat mej speciellt, men visst känns det tryggt att snuset blivit "ofarligt" iaf.
😮 😕 🙄 😀
helst ska du svälja snuset, nyttigt och gott 😛
Dani wrote: [quote=ilg@dd]Inte för att jag oroat mej speciellt, men visst känns det tryggt att snuset blivit "ofarligt" iaf.
😮 😕 🙄 😀
helst ska du svälja snuset, nyttigt och gott 😛
Det är många småkillar som tror det.
1 Guest(s)