November 29, 2004
Hejsan.
Nu är det så att jag ska göra en slangbella (endast för eget bruk, inte för att skada någon). Den ska vara väldigt stor för jag tänkte skjuta väldigt långt.
Min tomt är ungefär 400 meter på längden och jag vill komma från ena änden till den andra med en potatis. Blev tipsad av en ingengör att använda silikongummi för experimentet.
Var kan man köpa silikongummi, om det nu är det bästa? Hur mycket kostar det? Var kan man köpa detta? Tänkte först använda en cykelslang, men med den kommer man bara 100 meter ungefär (tror jag).
Hur ska jag fästa gummit? Ska jag spika fast det mellan två träd?
Tips?
Tack på förhand för svar.
November 27, 2003
Illogical_Squirrel wrote: Hejsan.
Nu är det så att jag ska göra en slangbella (endast för eget bruk, inte för att skada någon). Den ska vara väldigt stor för jag tänkte skjuta väldigt långt.
Min tomt är ungefär 400 meter på längden och jag vill komma från ena änden till den andra med en potatis. Blev tipsad av en ingengör att använda silikongummi för experimentet.
Var kan man köpa silikongummi, om det nu är det bästa? Hur mycket kostar det? Var kan man köpa detta? Tänkte först använda en cykelslang, men med den kommer man bara 100 meter ungefär (tror jag).
Hur ska jag fästa gummit? Ska jag spika fast det mellan två träd?
Tips?
Tack på förhand för svar.
Spika i träd är varken bra för trädet eller slangen. Försök hitta ett sätt som innebär att du inte slår hål på slangen för bästa hållbarhet.
//Andreas
May 19, 2005
Gummi, det är ju bara skit. Går snart sönder. Varför inte bygga en trebuchet, i halv skala? de användes som artelleripjäser under medeltiden. laddades med stora stenar. otroligt manick.
(obs ritningen nedan är en modellritning, inte halvskala.)
http://members.iinet.net.au/~r.....ebshot.jpg
November 29, 2004
Mopedslang... hmm... ska checka in det. Tror du man kan skicka iväg en potatis med den, 400 meter?
Meningen med experimentet är att ha.. kul!
"Spika i träd är varken bra för trädet eller slangen. Försök hitta ett sätt som innebär att du inte slår hål på slangen för bästa hållbarhet. "
Tack för tipset... men jag har ingen aning om hur man annars ska göra.
Trebuchet 😀 hahahha Tycker du inte att jag ska bygga en onager? Tänkte mig någonting mer bärbart om du förstår vad jag menar 🙂
[Image Can Not Be Found]
November 27, 2003
Illogical_Squirrel wrote: "Spika i träd är varken bra för trädet eller slangen. Försök hitta ett sätt som innebär att du inte slår hål på slangen för bästa hållbarhet. "
Tack för tipset... men jag har ingen aning om hur man annars ska göra.
Låt säg du har två träpålar nertuckna i backen. Lägg som ett U runt en pålen. Trä sedan slangen igenom slälva slangen så kommer du se att du får en slags knut runt pålen.
På andra sidan får du första trä slangen genom sig själv och sedan sträcka den över pålen.
Hoppas det där gick att förstå. Ungefär på samma sätt som man fäster sin mp3-spelare i halsbandet, eller nyckelbandet i byxorna 😉
//Andreas
February 21, 2004
Köp en compoundbåge (pilbåge med lite specialsaker) och modifiera 😉 har en till salu om du vill testa... annars köp en luftflaska för paintball och gör någon form av avfyringsanordning men i så fall fråga experter först då en exploderande 4500psi flaska tar kål på det mesta i närheten
September 3, 2001
sysslade med enkla slangbellor förut, och det funkade kalasbra med cykelslang. Kan tänka mig att motorcykelslang är lite mer effektiv för ett stort arbete som ditt.
Det svåra är bara att skära en riktigt rak remsa gummi.
Det som avgör det maximala kastavståndet är längden på gummislangen, eller rättare sagt skillnaden mellan spänd och i "vila"... men det reglerar man ju med längden på slangen.
När man nåt ett bra avstånd med det, så lägger man på flera lika långa band för att hjälpa accelerationen av potatisen.
Jag brukade köra med en kvadratisk liten läderlapp med små hål på var sitt hörn. Varje hål var fastknutna med ett antal långa gummiband som i sin tur var knutna till själva "Y"-formade pinnen.
Jag tror att det skulle kunna funka om du gjorde samma sak i större skala :D. Avståndet du lyckas med beror liksom bara på hur många gummiband du använder, och om du är tillräckligt stark för att dra alla dessa gummiband.
lycka till!
Frakta potatisen från potatislandet till källaren på en släpvagn istället, tror inte potatisen mår bra av flygturen..
😮
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)