[EXP]Fylking vs damfotboll.. :-)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EXP]Fylking vs damfotboll.. :-)
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1157442
September 26, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Men parallellen damfotboll --> kossor i v75 är ok? 😉

Nä måste faktiskt erkänna att jag också tycker betydligt bättre om lättviktsboxning de få gånger jag tittar. 😛 Men när lättviktsboxningen var ny (antar att tungvikt var vanligare förr) kan jag lova att det fanns (kannske finns fortfarande?) visas tråkiga personer som såg ner på lättviktarna för att de inte var manliga nog att lägga på sig några kilo. Ungefär på samma sätt som vissa nu ser ner på damfotbollen för de inte springer lika fort. 😉

Lättviktfighters har snabbhet och uthållighet om man jämför med de tyngre grabbarna. Vad har damerna i förhållande till herrarna?

ojdå wrote:
Tvivlar inte på att du faktiskt tycker bättre om herrfotboll och det kan jag till och med acceptera. Men för det finns ingen anledning att smutskasta damfotbollen. Läs mitt edit om hur länge det spelats dam- vs. herrfotboll också. Kanske just är för att damfotbollen inte är som kommersiell och professionell ännu som jag uppskattar den mer. 😛

Så du tror damfotbollen kommer komma upp i standarden som herrfotbollen var på 50-talet? (Mycket hög standard f.ö.) Kan svara att så kommer det inte bli, då det är fysikiskt omöjligt, hade Tyskland fortfarande varit delat så hade möjligtvis östtyskorna kunnat spela med herrarna, men det är en annan historia. 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1157485
September 26, 2007 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Lättviktfighters har snabbhet och uthållighet om man jämför med de tyngre grabbarna. Vad har damerna i förhållande till herrarna?

Spelidé och lagarbete

Dehman wrote:
Så du tror damfotbollen kommer komma upp i standarden som herrfotbollen var på 50-talet? (Mycket hög standard f.ö.) Kan svara att så kommer det inte bli, då det är fysikiskt omöjligt, hade Tyskland fortfarande varit delat så hade möjligtvis östtyskorna kunnat spela med herrarna, men det är en annan historia. 😉

Du missuppfattar mig, när herrfotbollen bara hade spelat i 10 år var kvalitén inte som idag. Nu har damfotbollen bara spelats i 10 år. Då kan man inte kräva att de skall ha samma kvalité när det gäller tex felpass som herrfotbollen som utövats i 70 år.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1157487
September 26, 2007 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Då kan man inte kräva att de skall ha samma kvalité när det gäller tex felpass som herrfotbollen som utövats i 70 år.

Shhh, säg inte så där, Engelsmännen som vann OS i fotboll 1900 i Paris kan bli ledsna.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1157631
September 28, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hörde nån sopa på radion som hävdade att damfotboll inte alls var så kass, därför att misstagen damerna och herrarna gör händer ungefär lika ofta... Nåt sånt va det iaf.

Det har ju fan ingen betydelse för tjejerna gör allting ungefär 239% långsammare än killarna, och att kolla på en damspelare som ska försöka sig på en komplicerad fint eller så är ju fan sorgligt att se, för de är så jäkla dåliga tekniskt.

Sen det här med jämlikhet... Med den inställningen borde inte damfotboll visas i TV, rent principiellt borde de då även visa div 5 eftersom den håller samma - om inte bättre - klass än damallsvenskan som tv4 och liknande pk-kanaler envisas med att visa. 🙄

All respekt åt damfotbollsspelare dock, är ju inte deras fel att det är såhär.

Extatic
Member
Medlem
1157633
September 28, 2007 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: [quote=Dehman] Lättviktfighters har snabbhet och uthållighet om man jämför med de tyngre grabbarna. Vad har damerna i förhållande till herrarna?

Spelidé och lagarbete

Visst vore det fint om det vore så, men bara för att herrarna är fysiskt överlägsna innebär inte det att de inte är taktiskt slipade. För du kan räkna med att de är mycket vassare på det också. wink

Dehman wrote: [quote=ojdå] Så du tror damfotbollen kommer komma upp i standarden som herrfotbollen var på 50-talet? (Mycket hög standard f.ö.) Kan svara att så kommer det inte bli, då det är fysikiskt omöjligt, hade Tyskland fortfarande varit delat så hade möjligtvis östtyskorna kunnat spela med herrarna, men det är en annan historia. 😉

Du missuppfattar mig, när herrfotbollen bara hade spelat i 10 år var kvalitén inte som idag. Nu har damfotbollen bara spelats i 10 år. Då kan man inte kräva att de skall ha samma kvalité när det gäller tex felpass som herrfotbollen som utövats i 70 år.

Öhhm. De utövar ju samma sport ffs, det är ju självklart att de anammar den utveckling som skett inom herrfotbollen de senaste 100 åren...
Ronaldinhos medfödda talang för fotboll och hans fysiska egenskaper skiter förmodligen fullständigt i om herrfotbollen utövats i 1 eller 100 år. Om du förstår vad jag menar... wink

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1157636
September 28, 2007 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote:
Ronaldinho

Haha där är ju Fylkings liknelse med herrfotboll och hästar i alla fall klockren! wink

Tänk igenom det där sjukt häftiga du skrev om ronaldinho igen. Om hur fysiskt stark och teknisk han är och att han säker inte har tränat något alls i sitt liv. Och att därmed inte hade spelat någon roll om han hade fötts för 100 år sedan.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1157651
September 28, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: [quote=Extatic] Ronaldinho

Haha där är ju Fylkings liknelse med herrfotboll och hästar i alla fall klockren! wink

Tänk igenom det där sjukt häftiga du skrev om ronaldinho igen. Om hur fysiskt stark och teknisk han är och att han säker inte har tränat något alls i sitt liv. Och att därmed inte hade spelat någon roll om han hade fötts för 100 år sedan.

Man kan inte träna sig att bli så bra, man måste ha det där lilla extra också. Visst han har åtskillaga timmars träning bakom sig. Enligt ditt resonoemang så kan man ta Ronaldinho och Martha, båda 5 år. Ge dem exakt samma träning fram tills idag. Då kommer de vara lika bra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1157668
September 28, 2007 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

??
Källa?
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Extatic
Member
Medlem
1157736
September 29, 2007 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Vafan är det jag ska tänka igenom?
Menar du att dagens herrar har fördel jämfört med damerna rent fysiskt sett av att herrfotboll har spelats längre än damfotboll? Det som utvecklats är hur man spelade då och nu...

Har du sett en match från 70-talet till exempel? Med din teori att damerna har börjat på noll (av nån konstig jävla anledning 🙄 ) skulle de alltså spela gåfotboll idag? Dåliga är de, men tro fan att de strävar efter å spela så som utvecklingen har sett ut inom herrfotbollen.

EDIT: Klart som fan att Ronaldinho har tränat en del i sitt liv - fattar du inte det? Vad jag menade var att killar uppenbarligen föds med bättre egenskaper för att vara bra i teknik -och styrkegrenar. Kolla i vilken sport som helst så ser du...

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1158019
October 1, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja säja att skillanden mellan herrtopplagen i Europa och herrallsvenskan är ungefär lika stor som skillnaden mellan herrallsvenskan och damdito.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 498
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL