expressens trimma din dator|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
expressens trimma din dator
heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2003 - 2:33 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.expressen.se/expres.....038;a=7746

ett stycke jag gillar...
defragmentera:.../På så sätt städar du din hårddisk och Windows kan hitta programfiler snabbare./...

sen när städar man hddn, när man defragmenterar så sorterar man väll alla filfragment..?

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
257330
January 22, 2003 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm... Det står att man ska ta hem dom senaste uppdateringarna av allt.
Det beror på HUR gammal dator du har! Menar, har man en p90 med win95 och endel massa gammla programmvaror i och den funkar rätt så bra, men lite slött, så blir den fantamej inte snabbare för att man uppdaterar all programmvara i den! Tvärt om faktiskt!

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
257361
January 22, 2003 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

men ..
enl löpsedlarna skulle ju datorn bli dubbelt så snabb ?! 😮

jag följde alla råd .. .. men märker ingen förbättring alls ?! 😮

dator: MSI, dual PIII-800, 1Gb RAM, Matrox G450, 2 * 20Gb HDD

vad kan jag ha missat ?!
kanske skulle maila Expressen och fråga .. ..
men attans ! .. .. jag testade ju inte före & efter .. .. med något skojjigt prestandamätande program .. .. så då kan jag ju inte påvisa avsaknaden av förbättring embarassed

--- --- --- --- ---
ironi, en del av vardagen

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
257362
January 22, 2003 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

"Rensa bort temporära filer."

Blir webläsaren verkligen snabbare då? Blir det inte snabbare om hemsidorna redan är nedsparade?

Eller jag tänker fel embarassed

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
257398
January 22, 2003 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Datorn blir ibland betydligt snabbare om du rensar Temporary internet files. Tar upp en massa plats på hårddisken och om du inte har mycket plats så går den väldigt slött.
Defragmentering emellanåt gör också datorn betydligt snabbare så där har ni också fel.

Att ta hem uppdaterade drivrutiner och uppdateringar till program gör också det ofta att programmen körs mer stabilt.

Så det är inte en dålig "guide" bara för att den inte är jättebra.

:blink:

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
257407
January 22, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Den där är nog bra, man ska nog inte göra så avancerade saker så nån gammal 50 åring gumma sitter och förstör hela datorn 🙂

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
257412
January 22, 2003 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

när större delen av Expressens löpsedel berättar att man kan göra sin dator dubbelt så snabb på 10 minuter
- så blir i alla fall jag aningen nyfiken .. även om artikeln sedan inte hade något mer innehåll än jag egentligen förväntade mig.. .. ..

sedan kanske Expressens målgrupp är 50-åriga damer, det vet jag heller inget om .. .. .. 😀

karling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
257414
January 22, 2003 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Den där är nog bra, man ska nog inte göra så avancerade saker så nån gammal 50 åring gumma sitter och förstör hela datorn 🙂

En gammal 50 årig gumma, man är väl knapast en gammal gumma vid 50 bast? laugh

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
257431
January 22, 2003 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: när större delen av Expressens löpsedel berättar att man kan göra sin dator dubbelt så snabb på 10 minuter
- så blir i alla fall jag aningen nyfiken .. även om artikeln sedan inte hade något mer innehåll än jag egentligen förväntade mig.. .. ..

sedan kanske Expressens målgrupp är 50-åriga damer, det vet jag heller inget om .. .. .. 😀

Jaja men alla löpsedlar är ju väldigt överdrivna hela tiden. Och vi vet alla hur de vrider och vinklar.... De har dessutom säkerligen testat på en dator som de inte har defraggat/formatera om på några år eller töm temporary internet files på några år, då blir den nog snabbare 🙂

karling wrote: [quote=stormaz]Den där är nog bra, man ska nog inte göra så avancerade saker så nån gammal 50 åring gumma sitter och förstör hela datorn 🙂

En gammal 50 årig gumma, man är väl knapast en gammal gumma vid 50 bast? laugh

Ok, man är en kärring men ville inte skriva det 🙂
Eller kanske dam med finare ord...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
257464
January 22, 2003 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

"Däremot varnar Joakim Bergström för att avbryta en påbörjad defragmentering (se nedan) - då kan det verkligen bli fel."

hmmm.... det gör jag jämt och inte har jag märkt några fel... varför finns det annars en avbrytknapp om man inte ska använda den...???

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
257466
January 22, 2003 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Att ta hem uppdaterade drivrutiner och uppdateringar till program gör också det ofta att programmen körs mer stabilt.

Så du anser att man ska ta hem Iexplorer 6 till en p90 och förvänta sig att den går SNABBARE än med IE 4.5 eller vad som är inbyggt i 98?
[IRONI]Oki...[/IRONI]

Tintin
Member
Medlem
257470
January 22, 2003 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote:

Så du anser att man ska ta hem Iexplorer 6 till en p90 och förvänta sig att den går SNABBARE än med IE 4.5 eller vad som är inbyggt i 98?
[IRONI]Oki...[/IRONI]

Om du läser lite mer noggrant så ser du vad jag skrev exakt.

Att ta hem uppdaterade drivrutiner och uppdateringar till program gör också det ofta att programmen körs mer stabilt.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
257537
January 22, 2003 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

För varje gång man gör det blir datorn dubbelt så snabb, ska testa 10ggr så borde det motsvara ungefär 15GHz :bgrin:

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
257592
January 22, 2003 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: För varje gång man gör det blir datorn dubbelt så snabb, ska testa 10ggr så borde det motsvara ungefär 15GHz :bgrin:

Vad du säger nu är att din dator har en processor på 14,64 MHZ. Och så är det väl inte?

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
257607
January 22, 2003 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis. Om mina uträkningar stämmer skulle Chrippaz få en processorfrekvens på 1536GHz. Skulle inte sitta helt fel. 😀

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
257646
January 22, 2003 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Packa ihop filer som du inte använder.

Genom att hämta programmet Winzip (http://www.winzip.com) och installera det (installera gör man alltid genom att klicka på installationsfilen och följa instruktionerna) kan du "packa ihop" filer som du inte använder, på så sätt sparar du plats på hårddisken.

jaha det känns nödvändigt idag med 200gig hdds och vafan har man brännare till då??.........måste va nån idiot som har skrivit det där

btw: winzip suger

chrippaz
Member
Medlem
257657
January 22, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

tänkte inte så långt... min 8MHz dator skulle ha 8192MHz, och min 1500MHz dator skulle ha 1536000MHz. Skulle sitta fint, och fungerar det inte kommer jag bli sur !!! 👿

Tintin
Member
Medlem
257701
January 22, 2003 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: Packa ihop filer som du inte använder.

Genom att hämta programmet Winzip (http://www.winzip.com) och installera det (installera gör man alltid genom att klicka på installationsfilen och följa instruktionerna) kan du "packa ihop" filer som du inte använder, på så sätt sparar du plats på hårddisken.

jaha det känns nödvändigt idag med 200gig hdds och vafan har man brännare till då??.........måste va nån idiot som har skrivit det där

Men herre gud!
Tänker inte folk nu för tiden eller?
Har alla en 120gigs hårddisk i sin dator?
Om du har lite plats på din hårddisk vill du ju självklart ha mer plats. Är då Winzip ett dåligt val att använda och komprimera stora filer?

Alla är inte experter på datorer och en del kan inte ens mycket om datorer. Tills de lärt sig mer är det väl för fan bra att någon skriver de enklaste sätten att få datorn att gå bra?!?

Okej att de kunde ha skrivit bättre än att säga att datorn skulle bli MYCKET snabbare men de har ju i alla fall gjort en liten guide som faktiskt inte gör datorn sämre och oftast gör den bättre.

Ska ni kritisera något så kritisera något som är väsentligt i alla fall.
Börja ha en mogen diskussion om Israel och deras ockupation av Palestina!

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

chrippaz
Member
Medlem
257709
January 22, 2003 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet får man diskutera i princip vad som helst på allmänt delen av forumet! Ifall du vill diskutera om Israel och deras ockupation av Palestina, kan du ju starta en tråd om det!

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
257742
January 22, 2003 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: [quote=Metz]Packa ihop filer som du inte använder.

Men herre gud!
Tänker inte folk nu för tiden eller?
Har alla en 120gigs hårddisk i sin dator?
Om du har lite plats på din hårddisk vill du ju självklart ha mer plats. Är då Winzip ett dåligt val att använda och komprimera stora filer?

Alla är inte experter på datorer och en del kan inte ens mycket om datorer. Tills de lärt sig mer är det väl för fan bra att någon skriver de enklaste sätten att få datorn att gå bra?!?

Okej att de kunde ha skrivit bättre än att säga att datorn skulle bli MYCKET snabbare men de har ju i alla fall gjort en liten guide som faktiskt inte gör datorn sämre och oftast gör den bättre.

Ska ni kritisera något så kritisera något som är väsentligt i alla fall.
Börja ha en mogen diskussion om Israel och deras ockupation av Palestina!

ok det där va ett av dom sämsta mothuggen jag nånsin fått Tintin

min morsa kan nästan inte ett skit om datorer men hon va tillräckligt smart att skaffa en brännare som inte va dyr så att hon slipper sitta att packa filer,
vilket e en enormt tidsödande och onödig process om man nu inte ska skicka filer med internet

plus att dete fan så jävla mkt enklare att bränna filer än att packa dom för en noob

ok jag kanske tog i lite med 200 gigs diskar men dom flesta som har dator och använder den har iaf en 20-40gig

och ärligt hur mkt tjänar du på att packa dina filer egentligen tre kanske fyra megabyte på tex en AVI fil på 700 meg inte ens det

och winzip e ett dåligt val för tex winrar e tio ggr bättre och lättare

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL