February 16, 2005
Med tanke på hur tekniken utvecklas kan det vara roligt att spekulera i hur framtiden kommer att bli, jag minns när jag gick i 6:an å köpte min första pc en 4.86:a det var ingen värsting då men lite mit i mellan så där.
Vad kommer sitta i extremdatorn om 5 år? 2x8ghz cpu, sli i pci-E2? 8gb ram pc6700? vad tror ni..
March 1, 2003
moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
hur gick den? beräkningskapaciteten fördubblas varje 18:e månad...
så, 3x18månader är nästan 5år (4,5år)...
8 gånger "kraftigare beräkningsmaskiner" om fem år (teoretiskt då)...
edit: som gueno sa 1 minut innan mig
edit2: och dom datorerna vi sitter på idag slumpas ut på "köp och sälj" för några hundralappar...
nivaman wrote: moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
8 gånger "kraftigare beräkningsmaskiner" om fem år (teoretiskt då)...edit: som gueno sa 1 minut innan mig
edit2: och dom datorerna vi sitter på idag slumpas ut på "köp och sälj" för några hundralappar...
Moores lag, var det inte att antalet transistorer fördubblades var 18:e månad det??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 1, 2003
ilg@dd wrote: [quote=nivaman]moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
8 gånger "kraftigare beräkningsmaskiner" om fem år (teoretiskt då)...edit: som gueno sa 1 minut innan mig
Moores lag, var det inte att antalet transistorer fördubblades var 18:e månad det??
så vad det kanske...
fast vad gör en transistor egentligen? :bok:
July 11, 2002
tror att klockfrekvenen inom 5år kommer att ligga runt ca 6ghz.
De kommer att satsa mer beräkning per clockcykel ökar samt att tillverkare satsar mer på L2 cashe.
Grafikkorten kommer att få dubbla kärnor, dubbel kylning
CPU i framtiden kommer att allstra ca 250watt inom 5år.
April 14, 2005
ilg@dd wrote: [quote=nivaman]moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
Tror det var beräkningskapaciteten faktiskt. Transistorer kanske du (eller om det är jag som har fel) blandar ihop med det där att det inte går länge till eftersom kiseltransistorerna kommer brinna upp om de blir mindre, och ersättas av t.ex. koltransistorer typ.
October 18, 2004
1 tb diskar är standard i budget datorer, alla pci portar är utbytta mot pci-se ( super express:D) 32x, dubbla cpu:er @ 6.2578 ghz med 10mb l2 cache.
2600/3100 är ett normalbra graffes coore/mem clock och dvd brännare @ 52x
Minnen.. pc ultra hyperdunderbra pc8000 1-1-1-2 @ 500 mhz.
Typ nå sånt 😛
Alltid lika kul att se vilka underdrifter man gjort...
Tycker vi borde spara denna tråd sen o se:P
February 16, 2005
Drinitiev wrote: 1 tb diskar är standard i budget datorer, alla pci portar är utbytta mot pci-se ( super express:D) 32x, dubbla cpu:er @ 6.2578 ghz med 10mb l2 cache.
2600/3100 är ett normalbra graffes coore/mem clock och dvd brännare @ 52x
Minnen.. pc ultra hyperdunderbra pc8000 1-1-1-2 @ 500 mhz.
Typ nå sånt 😛Alltid lika kul att se vilka underdrifter man gjort...
Tycker vi borde spara denna tråd sen o se:P
dom där blue-ray dvd då eller? (el. va dom nu heter dom på ca 50gb per skiva)
en annan fråga: när lägger vi ner vanliga skärmar och börjar med hologram? en liten del som sitter inbyggd i datorn som projicerar bilden 3d direkt i luften asså, 10år? 20år?
January 29, 2003
Om en processor kör i 1 GHz, hinner en signal åka 30 cm innan nästa klockpuls. Vid 3 GHz kommer signalen endast 10 cm. En processorkärna i dagens läge är ca 1x1 cm i storlek. Alltså skulle 30GHz vara en mycket intressant hastighet att observera, man skulle kunna ha flera signaler på samma tråd samtidigt.
January 15, 2004
Collateral wrote: Om 5 år tror jag inte ens man räknar i Ghz, utan i Thz.
Och vilka genombrott grundar du detta på?
Om man ser utveklingen i klockfrekvens de senaste åren så har den varit avklingande och mycket talar för att den den inte ska öka två magnituder inom de närmaste 5 åren.
1 Guest(s)