extremdator om 5år?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
extremdator om 5år?
f_r_e_d_d_e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
sp_UserOfflineSmall Offline
893389
May 18, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

måste nästan lägga in vad dom trodde för några år sen 😉 http://homecomputer.istheshit.net/
Vad är Solid state diskar?
Jag tror att CPU:erna kommer innehållar minst sju kärnor, klockfrekvenserna hamna någonstans runt 10-15Ghz, hårdiskarna kommer väl ligga runt ett tiotal Tb, grafikkorten kommer nog ha dubbla kärnor och så kommer det ju såklart ha kommit någon revolutionerande kylning tills dess så man slipper så hög ljudnivå.
Nätdelarna kommer ligga som standard runt 700-1000w, man kommer ha runt 5gb i RAM, och dom kommer att jobba på en klockfrekvens runt 4GHz. Hårdiskar har jag inte så stor koll på med Solid State (vad det nu är) lät bra 😉
Det kommer att ha kommit någon form av ersättare åt CD/DVD/HDDVD/Blueray, kommer vara ungefär lika stora som MiniDiskar och rätt okänsliga för repor etc. Kommer att kunna lagra någonstans runt 200Gb.

Det här måste ju sparas och publiceras om tio år 😉

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
893391
May 18, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Om 5 år tror jag inte ens man räknar i Ghz, utan i Thz.

Med tanke på att processorer runt 3GHz har funnits ett bra tag nu så tror jag inte man kommer köra med med över 1000GHz om 5 år.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
893398
May 18, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

apmannen wrote: [quote=ilg@dd][quote=nivaman]moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
hur gick den? beräkningskapaciteten fördubblas varje 18:e månad...
så, 3x18månader är nästan 5år (4,5år)...
8 gånger "kraftigare beräkningsmaskiner" om fem år (teoretiskt då)...

edit: som gueno sa 1 minut innan mig

edit2: och dom datorerna vi sitter på idag slumpas ut på "köp och sälj" för några hundralappar...

Moores lag, var det inte att antalet transistorer fördubblades var 18:e månad det??

Tror det var beräkningskapaciteten faktiskt. Transistorer kanske du (eller om det är jag som har fel) blandar ihop med det där att det inte går länge till eftersom kiseltransistorerna kommer brinna upp om de blir mindre, och ersättas av t.ex. koltransistorer typ.

Lite om Moores lag..

[Image Can Not Be Found] http://www.intel.com/research/silicon/mooreslaw.htm
ftp://download.intel.com/research/silicon/moorespaper.pdf
http://www.webopedia.com/TERM/M/Moores_Law.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4472549.stm
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/moore.ars

nivaman wrote: [quote=ilg@dd][quote=nivaman]moores lag stämmer väl någorlunda ännu...
hur gick den? beräkningskapaciteten fördubblas varje 18:e månad...
så, 3x18månader är nästan 5år (4,5år)...
8 gånger "kraftigare beräkningsmaskiner" om fem år (teoretiskt då)...

edit: som gueno sa 1 minut innan mig

edit2: och dom datorerna vi sitter på idag slumpas ut på "köp och sälj" för några hundralappar...

Moores lag, var det inte att antalet transistorer fördubblades var 18:e månad det??

så vad det kanske...
fast vad gör en transistor egentligen? :bok:

Hörs väl på namnet?
Den transistorerar naturligtvis..
😛 😕

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
893404
May 18, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

f_r_e_d_d_e wrote: måste nästan lägga in vad dom trodde för några år sen 😉 http://homecomputer.istheshit.net/
Vad är Solid state diskar?
Jag tror att CPU:erna kommer innehållar minst sju kärnor, klockfrekvenserna hamna någonstans runt 10-15Ghz, hårdiskarna kommer väl ligga runt ett tiotal Tb, grafikkorten kommer nog ha dubbla kärnor och så kommer det ju såklart ha kommit någon revolutionerande kylning tills dess så man slipper så hög ljudnivå.
Nätdelarna kommer ligga som standard runt 700-1000w, man kommer ha runt 5gb i RAM, och dom kommer att jobba på en klockfrekvens runt 4GHz. Hårdiskar har jag inte så stor koll på med Solid State (vad det nu är) lät bra 😉
Det kommer att ha kommit någon form av ersättare åt CD/DVD/HDDVD/Blueray, kommer vara ungefär lika stora som MiniDiskar och rätt okänsliga för repor etc. Kommer att kunna lagra någonstans runt 200Gb.

Det här måste ju sparas och publiceras om tio år 😉

Att dom inte satsat mer på utvecklingen av minidisc har förbryllat mig i ett par år nu, varför släparunt på känsliga skivor när det finns MD men å andra sidan varför ha md när det finns usb-stickor.

om 5år ser vi usb4 eller 5 som slåss för sin överlevnad mot ett nytt system som är snabbare och smidigare, firewire glider tätt bakom usb men har ett ess i ärmen som planeras att släppas inom snar framtid som kommer att ställa sig mellan den "nya tekniken" och usb i utvecklingen.

minnestickor på 1gb kommer att vara sånna saker som illustrerad vetenskap skickar med som bonus när man tecknar en prem. tillsammans med nån skum miniräknare. stickor upp till 10gb kommer att finnas i handeln och folk skratta hånfullt åt cd/dvd-skivans tid.

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
893424
May 19, 2005 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

jag tror nog att kriget med klockfrekvenserna kommer stanna av lite och dom kommer satsa på mer prestanda vid lägre hastigheter, gällande då cpu och grafikkort, så istället för 30000/30000 clok så kanske 128pipelines och 500/700 el så

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
893457
May 19, 2005 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

5 år hmm. det är inte så lång tid. Vi säger att datorerna kommer vara qvadruppel core på 6 Ghz. Diskarna kommer vara 2Tb, fast har börjat konkurreras ut av IBMs "millepede" teknologi som ger 10Tb lagringsutrymme till just då högre pris men snabbare och mindre. Grafikkorten har utvecklats mest och är någon slags lösning med massa kärnor på samma kort (typ 128 pipelines) med inbyggda "fysikprofessorer"

Minnet är någon Rambuslösning som kommit tilbaka.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
893479
May 19, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tror att transistorerna kommer att ta slut så att vi kommer börja använda gamla 486or igen 😉

Laglorden
Member
Medlem
893497
May 19, 2005 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, eller kanske 1orna och 0orna börjar ta slut så datorerna för börja använda även 2 och 3or!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
893572
May 19, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Ja, eller kanske 1orna och 0orna börjar ta slut så datorerna för börja använda även 2 och 3or!

:D/

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

f_r_e_d_d_e
Kommer du hit ofta?
Medlem
893594
May 19, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som vet vad Solid State diskar är och vill förklara? 😛

Laglorden
Member
Medlem
893601
May 19, 2005 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

f_r_e_d_d_e wrote: Ingen som vet vad Solid State diskar är och vill förklara? 😛

Diskar utan rörliga delar. Alltså typ minneskort/flashdi där man sprar data utan att det är nånting som snyrrar. Finns redan i dagens läge men dyrt dyrt...

f_r_e_d_d_e
Kommer du hit ofta?
Medlem
893682
May 19, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej. =) Tack för förklaringen =)

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
893751
May 19, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är rätt säker på att vi kommer slippa floppyn i alla fall.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
893766
May 19, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Jag är rätt säker på att vi kommer slippa floppyn i alla fall.

det hoppas jag inte, floppyn är fan nostalgi 😎

angående transistorn så fungerar den som en förstärkare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 438
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL