July 20, 2001
"In the wake of Nigel Stepney's sacking, McLaren have suspended chief designer Mike Coughlan after allegations that he was in possession of documents belonging to the Prancing Horse. This is what the two teams had to say in their press releases."
http://www.planet-f1.com/story.....88,00.html
Kort sammanfattning:
Det hela började med att Ferraris Nigel Stepney (förre "technical manager") blev avstängd pga att man misstänkte honom för sabbotage. Detta eftersom att Ferrari hade hittat något vitt "mystiskt" pulver på några bildelar inför Monacos GP. Efter det satte Ferrari igång en utredning som igår resulterade i en polisrassia hemma hos McLarens "chief designer" Mike Coughlan, där hittade man teknisk data från Ferrari. Datan är från slutet av april dvs strax före Monacos GP, med andra ord så kom McLarens "formtopp" precis efter detta (slump?).
Vad tror ni om detta?
länkar:
http://www.autosport.com/news/.....p/id/60467
http://www.formula1.com/news/h...../6397.html
http://www.planet-f1.com/story.....17,00.html
http://f1.gpupdate.net/en/news.....en_member/
http://f1.gpupdate.net/en/news.....or_member/
February 17, 2004
Mean Machine wrote: Det vore ju konstigt om McLaren plötsligt blev mycket snabbare än Ferrari med deras egen teknologi måste jag säga... Men visst, ut med båda två, så kanske det blir intressant nån gång. 🙂
Håller med, ut med båda dominanterna. Resterande stall bakom är ljusår efter känns det som. Kan bli riktigt intressant isf.
July 20, 2001
Dani wrote: [quote=Mean Machine]Det vore ju konstigt om McLaren plötsligt blev mycket snabbare än Ferrari med deras egen teknologi måste jag säga... Men visst, ut med båda två, så kanske det blir intressant nån gång. 🙂
Håller med, ut med båda dominanterna. Resterande stall bakom är ljusår efter känns det som. Kan bli riktigt intressant isf.
Vad skulle hända om man slängde ut Ferrari och McLaren?
Förutom att sporten skulle tappa mycket publik, så skulle man inte tjäna så mycket på det. För BMW och Renault skulle dominera i sådant fall.
Faktum är att det är sällan det är mer än tvåteam som slåss om titlen, och det är sällan det är så många förare som 4 som gör upp om mästerskapet. Det behöver inte betyda att det är ospännande, för det är det sällan.
March 7, 2004
Jonne88 wrote: Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
December 21, 2005
January 14, 2004
ultima wrote: [quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Sen så tycker jag att vi slänger bort bromsarna också så att det blir ännu mer spänning 😀
February 17, 2004
T0FFE wrote: [quote=ultima][quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Sen så tycker jag att vi slänger bort bromsarna också så att det blir ännu mer spänning 😀
japp och sen kan vi kalla det dragracing..
May 25, 2007
Dani wrote: [quote=T0FFE][quote=ultima][quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Sen så tycker jag att vi slänger bort bromsarna också så att det blir ännu mer spänning 😀
japp och sen kan vi kalla det dragracing..
Varför inte slänga bort bilarna helt och hållet så får "förarna" springa banan i full F1-mundering 😀 Hade vart spännande.
February 12, 2003
ultima wrote: Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Du är medveten om att Super Aguri körde hela förra säsongen utan antispinn, va? Hjälpmedlena gör inte mycket...
March 10, 2002
Mean Machine wrote: Det vore ju konstigt om McLaren plötsligt blev mycket snabbare än Ferrari med deras egen teknologi måste jag säga... Men visst, ut med båda två, så kanske det blir intressant nån gång. 🙂
McLaren har alltid varit snabbast, bara det att deras bilar gått sönder. 🙂
February 12, 2003
Dehman wrote: [quote=Mean Machine]Det vore ju konstigt om McLaren plötsligt blev mycket snabbare än Ferrari med deras egen teknologi måste jag säga... Men visst, ut med båda två, så kanske det blir intressant nån gång. 🙂
McLaren har alltid varit snabbast, bara det att deras bilar gått sönder. 🙂
MP4-17 var då inget solsken till bil. Eller någon annan av deras bilar mellan 2000-2005, för den delen.
July 20, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Dehman][quote=Mean Machine]Det vore ju konstigt om McLaren plötsligt blev mycket snabbare än Ferrari med deras egen teknologi måste jag säga... Men visst, ut med båda två, så kanske det blir intressant nån gång. 🙂
McLaren har alltid varit snabbast, bara det att deras bilar gått sönder. 🙂
MP4-17 var då inget solsken till bil. Eller någon annan av deras bilar mellan 2000-2005, för den delen.
Fjolårsbilen sög ju oxå rätt hårt, inte en enda seger på hela året.
Fast 2005 års bil, var den helt klart snabbaste bilen i hela F1, fast då höll den ju sällan mer än 30varv oxå. Bilen måste ju ta sig i mål om farten ska ha någon betydelse.
December 11, 2002
ultima wrote: [quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Alltid lika underhållande med folk som inte har någon koll på vad de pratar om
July 27, 2006
Joni wrote: [quote=ultima][quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Alltid lika underhållande med folk som inte har någon koll på vad de pratar om
Förarna är fortfarande förare men killen har en poäng, för några år sedan så var förarna tvungna att vara mer aktiva än idag.
Missade man en ingång bara litegrann så snurrade man, idag så "misständer" motorn och många gånger klarar de sig från detta dilemma.
Kommer även ihåg hur urbota tråkig starten blev när man gick från manuell start (av föraren) till att använda sig av ett mer automatiserat system där bilen och programmeraren skötte starten.
Att se bilar som spann loss vid starten var vardagsmat förut, även toppförare som Häkkinen och Schumacher klantade sig ibland.
Jag vet att förarna i samtliga bilar är väldigt skickliga men att dom har viss hjälp av hjälpmedel går ej att bortse från, det ultimata vore trots allt att skippa så många hjälpmedel man kan och låta föraren återfå kontrollen där mjukvaran kan ha hjälpt till.
November 27, 2003
MangeM wrote: [quote=Joni][quote=ultima][quote=Jonne88]Sätt alla förare i exakt samma bil. Kör bara med ett märke så ser man vem som är bästa föraren. 🙂
Japp. Sedan så slänger vi även ut det mesta av alla system som i princip kör bilen åt förarna, så det hänger extra mycket på förarnas skicklighet, istället för på bilarna 🙂
Alltid lika underhållande med folk som inte har någon koll på vad de pratar om
Förarna är fortfarande förare men killen har en poäng, för några år sedan så var förarna tvungna att vara mer aktiva än idag.
Missade man en ingång bara litegrann så snurrade man, idag så "misständer" motorn och många gånger klarar de sig från detta dilemma.
Kommer även ihåg hur urbota tråkig starten blev när man gick från manuell start (av föraren) till att använda sig av ett mer automatiserat system där bilen och programmeraren skötte starten.
Att se bilar som spann loss vid starten var vardagsmat förut, även toppförare som Häkkinen och Schumacher klantade sig ibland.
Jag vet att förarna i samtliga bilar är väldigt skickliga men att dom har viss hjälp av hjälpmedel går ej att bortse från, det ultimata vore trots allt att skippa så många hjälpmedel man kan och låta föraren återfå kontrollen där mjukvaran kan ha hjälpt till.
Ja tacka vet jag midnattsrallyt, inga hjälpmedel där. Bara en bil i sin nakenhet och en förare 🙂
//Andreas
1 Guest(s)