Få bättre självdiciplin?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Få bättre självdiciplin?
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
971512
October 31, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Kame_boy]tänk på att du ska utveckla det till en livsstil och inte en temporär "race" för att få muskler. Dvs, du ska inte stå och kolla dig i spegeln efter varje pass i hopp om att se en skillnad, för det kommer du inte göra. Tänk i stället på att du gör det för att leva sunt och du vet att det i längden ger en bättre hälsa och du kommer att vara piggare.

Något annat som är bra är att skriva ner vilka övningar du kör och hur många serier/rep du klarar av i varje.
Eftersom musklerna blir starkare och starkare för varje tillfälle så kommer du att se en tydlig skillnad i dessa siffror (trots att du inte ser skillnad i spegeln). Se till därför att ha en liten anteckningsbok med dig varje gång så kommer du själv att se att du blir mer motiverad när du ser en påtaglig skillnad i siffrorna.

Men som någon sa är det viktigt att du tar det lugnt. Börja gärna med att öka antalet repetitioner i stället för att öka på vikterna, i alla fall till en början (första veckorna/månaden)

jag är ingen expert, långt ifrån, men jag har förstått att om man vill bygga stora muskler skall man lyfta tungt, och uthålliga muskler så skall man lyfta mycket?

Det är sant men man bör vara försiktig och vara ordentligt uppvärmd.
Få in tekniken i början så man inte göra illa ryggen t.ex.

whak wrote: [quote=Kame_boy]tänk på att du ska utveckla det till en livsstil och inte en temporär "race" för att få muskler. Dvs, du ska inte stå och kolla dig i spegeln efter varje pass i hopp om att se en skillnad, för det kommer du inte göra. Tänk i stället på att du gör det för att leva sunt och du vet att det i längden ger en bättre hälsa och du kommer att vara piggare.

Något annat som är bra är att skriva ner vilka övningar du kör och hur många serier/rep du klarar av i varje.
Eftersom musklerna blir starkare och starkare för varje tillfälle så kommer du att se en tydlig skillnad i dessa siffror (trots att du inte ser skillnad i spegeln). Se till därför att ha en liten anteckningsbok med dig varje gång så kommer du själv att se att du blir mer motiverad när du ser en påtaglig skillnad i siffrorna.

Men som någon sa är det viktigt att du tar det lugnt. Börja gärna med att öka antalet repetitioner i stället för att öka på vikterna, i alla fall till en början (första veckorna/månaden)

Det låter vettigt.
Självklart tränar man för att det är skönt, inte för att man tror att man kommer bli någon Magnus Samuelsson look a like.
Hur många gånger i veckan är lagomt i början? Ska jag köra 3dagar i veckan? Typ Mån, Ons, Fre? Och en timme åtgången?

En riktig gymmare bor på gymmet :P.
Ca 3ggr/veckan låter vettigt. Då hinner du vila ordentligt imellan...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
971528
October 31, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Kame_boy]tänk på att du ska utveckla det till en livsstil och inte en temporär "race" för att få muskler. Dvs, du ska inte stå och kolla dig i spegeln efter varje pass i hopp om att se en skillnad, för det kommer du inte göra. Tänk i stället på att du gör det för att leva sunt och du vet att det i längden ger en bättre hälsa och du kommer att vara piggare.

jag är ingen expert, långt ifrån, men jag har förstått att om man vill bygga stora muskler skall man lyfta tungt, och uthålliga muskler så skall man lyfta mycket?

Du har helt rätt i att det är så man ska gå tillväga för att öka volymen på musklerna.
Men faktum är att musklernas dragstyrka ökar snabbare än tendonernas styrka. Det kan leda till att om man kör alldeles för hårt i början så kan tendoner släppa från benet eller andra fula skador.
Man måste låta tendonerna hinna ikapp och det gör man enklast genom att belasta dem en längre tid, i stället för att belasta dem med mer tyngd.
Det måste göras till en början i alla fall.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
971532
October 31, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: hur få reps ska man lyfta då för att få muskler? och hur många ska man för att få uthållighet?

nu är jag inte någon superexpert på detta men dom gånger jag har hört siffror så har jag fått höra så här:
(repetitioner är antalet gånger man gör övningen under en serie, och serier är antalet gånger man gör dessa repetitioner)

Styrka/volym: 6-8 reps, 2-3 serier
Uthållighet 12-15 eller upp till 20 reps, 2-4 serier.

Efter behov då.

gemensamt för dom är att man ska ta det man max klarar av vid det antalet repetitioner. T.ex. så klarar man ju säkert 10 kg 8ggr, men kanske inte 15 ggr. Då borde man sänka vikten till kanske 7 kg för att klara 15.
Därför borde man köra på uthållighet första tiden om man är ovan.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
971556
October 31, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, då kör jag 3ggr/veckan och en timme åt gången.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
971557
October 31, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: [quote=oxiswoofer]hur få reps ska man lyfta då för att få muskler? och hur många ska man för att få uthållighet?

nu är jag inte någon superexpert på detta men dom gånger jag har hört siffror så har jag fått höra så här:
(repetitioner är antalet gånger man gör övningen under en serie, och serier är antalet gånger man gör dessa repetitioner)

Styrka/volym: 6-8 reps, 2-3 serier
Uthållighet 12-15 eller upp till 20 reps, 2-4 serier.

Efter behov då.

.

Vad jag har läst och hört så om man ska bygga muskler så är det 8-10rep som gäller i 3-4 set.
Kommer man upp till 10reps och klarar fler ska man lägga på mer vikt för att precis klara 8 men absolut inte under 6st, då får man gå ner i vikt igen.
Och köra med vikten tills man klarar 10 eller fler.

Och variera träningen, tex byta övningar fast köra samma muskelgrupp och nångång köra uthållighet och inte alltid maxa i vikt osv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL