December 6, 2006
Smirnoff wrote: har flyttat in i en lägenhet där kylskåpet lukar skit, stickande ammonium lukt nästan. antagligen gammal mjöl som har jäst i ett halvt år eller så.
Till saken, hur får man bort sådan lukt?
Jag såg en snutt av det där "Rent hus" på TV3 med "rengöringsexperten" där och hon har nog sätte värre kylskåp än det du har men lyckas ändå få bort dofter o.s.v.
Hon la som tips, även så hon gör det själv, att hon tvättar kylskåpet med vinäger ( eller var det ättika ? :bok:, står säkert på tv3;s hemsida ) sedan sätter du under natten in en halv citron, eller två halvor, över natten .. kanske en hel dag de avgör du själv.
Så får hon bort äckliga dofter.
EDIT:
Vill bara tillägga att jag själv fick ett kylskåp förra året som vi har i vår sommarstuga nu som jag gjorde rent och fick bort den mesta av doften.
Jag använde vanligt köksspray, eldorado, som kan köpas på WILLYS.. sedan satte jag in en kopp ättika under några dagar.. och nu stinker det, i stort sett, inget. 🙄
Kanske skulle gjort det där med citronen med =)
August 7, 2001
opA87 wrote: Jag såg en snutt av det där "Rent hus" på TV3 med "rengöringsexperten" där och hon har nog sätte värre kylskåp än det du har men lyckas ändå få bort dofter o.s.v.
Hon la som tips, även så hon gör det själv, att hon tvättar kylskåpet med vinäger ( eller var det ättika ? :bok:, står säkert på tv3;s hemsida ) sedan sätter du under natten in en halv citron, eller två halvor, över natten .. kanske en hel dag de avgör du själv.
Så får hon bort äckliga dofter.
EDIT:
Vill bara tillägga att jag själv fick ett kylskåp förra året som vi har i vår sommarstuga nu som jag gjorde rent och fick bort den mesta av doften.Jag använde vanligt köksspray, eldorado, som kan köpas på WILLYS.. sedan satte jag in en kopp ättika under några dagar.. och nu stinker det, i stort sett, inget. 🙄
Kanske skulle gjort det där med citronen med =)
Japp beror på vad det är för skåp om det ska gå och få bort.
Vissa skåp är det omöjligt att få bort. Ättika och citron är det man brukar få bort det med. Men i vissa skåp har lukten satt sig i väggar och gods och då är det i stort sett omöjligt att få bort. För då döljs bara lukten ett tag av ättikan och citronen.
Oftast har det satt sig i förångaren och är det gjord av fel matrial så hjälper det inte. Plast brukar man kunna få luktfritt too bad bara att det inte finns några förångare i plast finns ju bara i väggarna på hushållsskåp.
Rostfritt är i stortsett omöjligt att få luktfritt t.ex. beroende dock på vad som orsakat lukten.
Ättika is the shit..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)