December 15, 2002
Jag bara kände för att skapa en tråd om de här med skolan. Många trådar här hamnar om folk som vill ha hjälp med skolarbeten. I vissa fall känns de som att de nästan vill slippa göra något alls själva.
Meningen med att skriva en uppsats är inte bara att skaffa ett högt betyg. Man bör välja ett ämne som intresserar en själv, så långt de nu går . Att lägga ner sin själ och framförallt sina egna ord på uppsatsen är både förberedande inför livet efter skolbänken, men de stärker även självförtroendet att klara av en sådan uppgift.
Livet efter skolan har inget facit, så de är lika bra att lära sig den hårda vägen från början.
Nu har jag predikat färdigt och återgår till att vara pappa på "riktigt" istället.
July 18, 2003
att lägga ner mkt tid på att göra en egen fin uppsats är ju betydligt jobbigare än att t.ex tanka en, men kan av personliga erfarenheter säga att när man väl gjort den där jobbiga uppsatsen själv, och precis så man vill ha den, då e man stolt 😉 , och det är lätt värt det, det håller typ humöret uppe ett par dar 😉
July 27, 2002
ruski2 wrote: Är det nån skillnad på att göra en egen uppsats eller att tanka hem en men kunna den som om man hade gjort den själv? Varför gör man uppsatser? Lära sig skriva?
Tja, du kan ju läsa den hemladdade versionen och lära dig också. Men du lär dig knappast självdisiplin, att planera ditt arbete, att kunna göra ett eget arbete, en stor del i ens utveckling..
January 28, 2003
Callister wrote: [quote=ruski2]Är det nån skillnad på att göra en egen uppsats eller att tanka hem en men kunna den som om man hade gjort den själv? Varför gör man uppsatser? Lära sig skriva?
Tja, du kan ju läsa den hemladdade versionen och lära dig också. Men du lär dig knappast självdisiplin, att planera ditt arbete, att kunna göra ett eget arbete, en stor del i ens utveckling..
hum.. när jag skriver ett arbete går det till ungefär såhär:
1. skjuta på det till näst sista kvällen
2. skriva allt på en gång, iaf jag får MYCKET bättre flyt i arbetena då..
självdisiplin har jag gott om, det är väldigt mycket BS att man måste börja jääättelång tid i förväg å sånt, jag har testat det med, gick inte alls lika bra..
det är möjligt att jag kanske får ändra strategi i framtiden, men de senaste 3½ åren har jag haft ETT VG+, resten MVG på arbeten..
i arbetslivet anser jag att situationen är annorlunda, alla är betydydligt mer motiverade och alla gör arbetet av en anledning; kamma hem pengar.. det är b.la därför grupparbete ALDRIG funkar i skolan (en annan anledning är att grupparbete = bli sinkad...)
1 Guest(s)