September 18, 2007
Vet inte om det här är rätt forum att skriva men jag är i behov av hjälp. eller rättare sagt min flickvän.
Idag när min tjej kom hem gråtandes från jobbet från macdonalds. Så berättade hon att hon fått se sitt nya schema för november. Där det stod att hon skulle jobba nggra timmar på en söndags natt. Då det är mycket troligt att dom inte hinner klart innan sista spårvagnen går här i göteborg så sa hon att det inte kunde fungera för då skulle hon få vänta 3 timmar förrens nästa spårvagn kommer. Denna arbetsledare som var där då som varit allmänt dryg mot henne som bla hävdat att man ska hälsa på alla i personalen innan man börjar och vara trevlig och artig (men vem går och skakar hand med alla innan man börjar en vanlig dag?) man hälsar väl när man ser dem..
Iaf den här arbetsledaren sa till henna att hon får antingen åka taxi eller skaffa en moped eller ett nytt jobb.
När jag hörde detta blev jag naturligtvis förbannad. Får dom göra så? Andra chefer där har sagt att det är helt ok att gå tidigare så man hinner med spårvagnen. Dom vet att hon inte kan ta sig hem annars.
Men den här kille skiter i det verkar det som. Han hade sagt till henne att från och med den 1st november är det slut med undanflykterna då ska alla jobba den tid dom får.
Får han göra såhär?
Det kan tyckas självklart att jobba den tid man har på schemat. Men när hon sagt till redan från början detta när hon blev anställd så borde de veta bättre. Och att hon bor så långt ifrån så att kollektivtrafiken inte alltid går. Men då tycker jag dom borde påpekat det från början eller inte anställt henne.
Hon är tyvärr inte med i facket. Men det lär hon gå med i efter det här..
Jag kan ju inte komma och hämta henne varjegång. Att behöva ta taxi ifrån jobbet kan inte anses som skäligt..förlorar ju mer pengar.
Hela macdonalds arbetsklimat verkar vara att mobba ut den man inte gillar.
Så vad säger ni?
Tacksam för svar
December 6, 2006
Detta kan ses som okänsligt men jag tror tyvärr inte ni kan få så mycket facklig hjälp för detta ändamål. 🙁
Att ta sig till och från jobbet är något som man tyvärr får lösa själv.. och att gå ifrån tidigare för att hinna med en buss kan ses som skäligt för en arbetsledare men inte för alla.
Jag tycker inte att det går att göra undantag för allt och alla jämt utan vissa måste ta i med hårdhandsken.
Vet inte riktigt vad jag mer kan säga.. 😕
August 18, 2006
Tyvärr är detta ett allt för återkommande ämne på McDonalds då dessa arbetsledare tror att de är allsmäktiga(tyvärr)..En Arbetsledare inte säga vad som helst och han har absolut ingen rätt att bete sig på det sättet som han gör.
Jag tycker att din tjej ska prata med sin RC eller BC hon ska tala med. Då det inte går några kommunikationer så är det ett giltigt skäl att inte kunna arbeta sina schemalagda timmar.
Skulle det inte hjälpa att prata med verkar RC eller BC så ska hon vända sig till den Fackligt ansvariga på McDonalds Huvudkontor i stockholm. Kan lova dig redan nu att följer inte RC/BC deras råd så är dom inte längre anställda på Svenska McDonalds..
Men hör även av er till facket. Men de har ju rätten att neka dig tjej hjälp.
Arbetsledarna på McDonalds är även helst fulla med dubbelmoral och allt viktigit ska man ta upp med 1:a ass/RC eller BC alt Huvudkontoret i stockholm..
September 18, 2007
Tack för svaren.
Tydligen är det så att resturangchefen där har fått flera att slutat som han inte gillat. En av min flickväns kolleger berättade för henne om en anmärkningsvärd beteende från Resturangchefen. Där han skulle ha påstått att hon serverat mat som legat på golvet. men den här tjejen hade då frågat om han hade något bevis för det sammtidigt som hon spelade in det. Hon hörde sedan av sig till en högre chef och det blev en utredning och RF:n fick en varning som påföljd.
Tyvärr verkar det inte ha stoppat honom då han fortsätter att mobba ut folk han inte gillar.
t.ex. att han påstår min Fv inte är tillräckligt trevlig osv. Så hon får anstränga sig dubbelt så mkt. När jag kom dit en kväll såg jag att hon går till en kunden och ber om deras brickor för att dom ska slippa slänga skräppet osv. Den servicen har jag då aldrig fått av ngn på donken. Så om han inte är nöjd med det..vad är då service?
Men detta är dock inte samma person som skiftledaren jag skrev om tidigare.
Tyvärr är det väl ofta så att har man lite dåligt självförtroende och osv så vågar man väl inte ta tag i sådana här problem då min flickvän säger att hon är rädd att få sparken för dom verkar ogilla henne sen är hon ju konflikt rädd oxå(provanställd)
Ofta är det väl så att när man börjar sitt första jobb så vet man inte så mkt om hur allt går till och då tror man chefen har rätt i allt han säger(man är ju rädd om sitt jobb). Så var det iaf för mig.
Men jag har sagt till henne att hon ska gå med i facket och hon ska höra sig för och prata med andra kollegor eller skiftledare om det här fortsätter såhär. Eventuellt kontakta högre chef.
Tycker också hon ska söka nytt jobb. Men hon får la vara kvar här tills vi kommer på ngt bättre.
När man hör sånt här hända henne vill man bara åka dit och ge han en höger..
December 31, 2001
Tycker han har rätt.
Får man ett schema med arbetstider på så är det inte arbetsgivarens ansvar att setill att man kommer till och från arbetet.
Det är ditt eget ansvar att se till att du kommer hem när du slutat att jobba så förstår inte vad problemet är?
Vissa butiker låter de anställda byta arbetsdagar med varandra så länge samma tim antal uppnås hos båda parter, finns detta på mcdonalds?
March 10, 2002
Death On Wings wrote: Tycker han har rätt.
Får man ett schema med arbetstider på så är det inte arbetsgivarens ansvar att setill att man kommer till och från arbetet.Det är ditt eget ansvar att se till att du kommer hem när du slutat att jobba så förstår inte vad problemet är?
Vissa butiker låter de anställda byta arbetsdagar med varandra så länge samma tim antal uppnås hos båda parter, finns detta på mcdonalds?
Men vad är det för idiotchef som inte kan kompromissa?
September 18, 2007
Death On Wings wrote: Tycker han har rätt.
Får man ett schema med arbetstider på så är det inte arbetsgivarens ansvar att setill att man kommer till och från arbetet.Det är ditt eget ansvar att se till att du kommer hem när du slutat att jobba så förstår inte vad problemet är?
Kan hålla med dig delvis om att det är ens eget ansvar att komma till jobbet. Men som jag försökte antyda förut är det just vida det är ok att göra och säga sådär som han sa som är var problemet.
En arbetsgivare bör ju vara intresserad av den anställdes möjligtheter att komma till arbetet. Om man nu tycker det är ok att hon utan bil och bara har spårvagnsmöjligheter att tillgå utan oskäliga taxi resor var eller varannan kväll. Så borde man väl tänkt på det från början och inte gnälla sen eller säga som han gjorde. Inte anställer man väl någon man vet om har svårt att komma till arbetet eller slutföra arbetstiden i sådana fall? Men ändå görs det olika kompromisser som tex. folk som kommer senare eller slutar senare pga hämtning av barn. Varför skulle detta vara ett sämre skäl att inte sluta lite tidigare när kollektivmöjligheterna inte finns? Ska den anställde behöva lida för att arbetsgivaren inte kan planera?
Något rättighet måste ju individen oxå i såna här frågor.
Redan idag finns det så många olika skyldigheter om ob- arbetstider. Företaget borde visa mer förståelse. Ska vi behöva leva för att jobba och inte tvärtom?
October 22, 2002
ZeKk wrote: Kan hålla med dig delvis om att det är ens eget ansvar att komma till jobbet. Men som jag försökte antyda förut är det just vida det är ok att göra och säga sådär som han sa som är var problemet.
En arbetsgivare bör ju vara intresserad av den anställdes möjligtheter att komma till arbetet. Om man nu tycker det är ok att hon utan bil och bara har spårvagnsmöjligheter att tillgå utan oskäliga taxi resor var eller varannan kväll. Så borde man väl tänkt på det från början och inte gnälla sen eller säga som han gjorde. Inte anställer man väl någon man vet om har svårt att komma till arbetet eller slutföra arbetstiden i sådana fall? Men ändå görs det olika kompromisser som tex. folk som kommer senare eller slutar senare pga hämtning av barn. Varför skulle detta vara ett sämre skäl att inte sluta lite tidigare när kollektivmöjligheterna inte finns? Ska den anställde behöva lida för att arbetsgivaren inte kan planera?
Redan idag finns det så många olika skyldigheter om ob- arbetstider. Företaget borde visa mer förståelse. Ska vi behöva leva för att jobba och inte tvärtom?
Håller faktiskt med DöVingen i detta.
Det är upp till var och en att ta sig till och från jobbet. Om man kan kompromissa så är det bra men ej en rättighet.
Schemaändringar får man som anställd acceptera om ändringarna har kommit ut i rätt tid före ändringen.
Att behöva kompromissa med anställda som chef på donken är nog något man skiter i eftersom det står folk på kö för att börja jobba där.
Min FV var på intervju på donken i Uppsala. Då var det närmare 300 sökande till 40 deltidsjobb. Hon var med i tre steg men föll just på att dom inte trodde hon skulle klara av att ta sig från jobbet på sena nätter. De räckte inte med att hennes bror och bästa kompis bor där.
December 31, 2001
ZeKk wrote: Kan hålla med dig delvis om att det är ens eget ansvar att komma till jobbet. Men som jag försökte antyda förut är det just vida det är ok att göra och säga sådär som han sa som är var problemet.
Individen har inte rätt till något alls när det gäller sådana här frågor. Är arbetsgivaren snäll så kan han lägga schemat annorlunda men inget han behöver göra, passar det inte är det bara att sluta det finns säkerligen en hel del folk som vill ha jobbet som kan ta sig till och från arbetet.
Facket kommer inte göra ett skit om hon nu skulle gå med där, hon är inte ens fastanställd så att ställa krav på sitt schema är nästan på gränsen i mina ögon.
PS:Vi lever för att jobba.
October 7, 2007
Tycker det verkar vara en otrevlig chef hon har. Har aldrig hört talas om nån som inte kan kompromissa lite om arbetstider. Sen vet vi ju inte hur lång tid det handlar om som hon skulle behöva sluta tidigare. Handlar det om 10-20 minuter så tycker jag chefen kan låta henne börja lite tidigare istället. Men handlar det om längre tid så tycker jag inte hon ska få gå tidigare.
Chefen kan ju inte ändra shemat så det passar alla! Det skulle inte funka.
Där jag jobbade innan så slutade jag 18:00 men bussen gick 18:00, så jag jobbade helt enkelt in en kvart om dan för att jag skulle kunna komma hem.
Måste kunna komma överens om nåt tycker jag.
Christian
October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote: Inte jag! Jag jobbar för att leva...
Samma här. Dock så är det ju en jädra fördel om man tycker det är kul det man håller på med.
För mig så är det såhär:
Måndag, kul att köra lite lastbil och pilla och dona lite efter helgen.
Tisdag, funkar bra
Onsdag, då är det nästan helg igen så då går det fort
Torsdag, efter passet så är helgen där och då är det lätt att jobba
🙂
August 18, 2006
Death On Wings wrote:
I viss mån finns det så ja..
Bara för att hon är provanställd så ska hon inte vara rädd för att säga emot..Hör även av er till BC:n(resturangchefens chef) eller till huvudkontoret. Får ResturangChefen ytterligare en varning så blir han uppsagd..
December 31, 2001
DrPepper wrote: I viss mån finns det så ja..
Bara för att hon är provanställd så ska hon inte vara rädd för att säga emot..Hör även av er till BC:n(resturangchefens chef) eller till huvudkontoret. Får ResturangChefen ytterligare en varning så blir han uppsagd..
I viss mån? Tjejen som jobbar på jysk har det exakt så, dom får byta hur dom vill bara antalet tim ställer i slutet på månaden. Borde gå att gemonföra på mcdonalds oxå.
Vad skulle han få en varning för?
Vad skulle hon ringa in och klaga på? Att hon inte får ett schema som passar med hennes pendeltider? Skulle jag bestämt där så skulle jag kickat henne direkt då det finns folk som klarar av ta sig till och från jobbet på angivna tider.
September 18, 2007
Death On Wings wrote: I viss mån? Tjejen som jobbar på jysk har det exakt så, dom får byta hur dom vill bara antalet tim ställer i slutet på månaden. Borde gå att gemonföra på mcdonalds oxå.
Vad skulle han få en varning för?
Vad skulle hon ringa in och klaga på? Att hon inte får ett schema som passar med hennes pendeltider? Skulle jag bestämt där så skulle jag kickat henne direkt då det finns folk som klarar av ta sig till och från jobbet på angivna tider.
Det här med arbetsiderna går att lösa eftersom det finns taxi osv
Det finns även som du säger ett visst antal timmar i månaden..så hon skulle kunna byta med ngn annan om hon har tur.
Ok då förstår jag varför dom är så odrägliga som dom är mot sina anställda på macdonalds. Du låter som en riktig förespråkare för macdonalds för du verkar ju vara helt oförstående för människors privatliv. Du skulle passa som macdonalds chef.
Men jag antar du även skulle sparka folk som blir med barn också eller har något fritidsintresse vid någon arbetstid..eftersom man ska leva för att jobba..
Dock så har man som rättighet som anställd där att utöva sitt fritidsintresse om det skulle krocka med jobbet.
Tack för alla svar. Det var en trevlig disskution 🙂
December 31, 2001
ZeKk wrote: Det här med arbetsiderna går att lösa eftersom det finns taxi osv
Det finns även som du säger ett visst antal timmar i månaden..så hon skulle kunna byta med ngn annan om hon har tur.Ok då förstår jag varför dom är så odrägliga som dom är mot sina anställda på macdonalds. Du låter som en riktig förespråkare för macdonalds för du verkar ju vara helt oförstående för människors privatliv. Du skulle passa som macdonalds chef.
Men jag antar du även skulle sparka folk som blir med barn också eller har något fritidsintresse vid någon arbetstid..eftersom man ska leva för att jobba..
Dock så har man som rättighet som anställd där att utöva sitt fritidsintresse om det skulle krocka med jobbet.Tack för alla svar. Det var en trevlig disskution 🙂
Men lilla gossen då.
Handlar inte om Mcdonalds utan saken är den att du gnäller för att din tjej inte har ekonomi/vett att skaffa sig en bild och ta sig till och från jobbet på egen hand. Sen försöker du få det att låta som det är chefen som är boven i det hela bara för det.
Får man sina tim så ska man jobba dem oxå, man får tänka på de andra som får jobba mer under den tiden person i fråga är borta.
Fritidsintresse hör inte hemma på en arbetsplats för det är just ett fritidsintresse och vist ska man kunna ta ledigt för det när det inte är mycket att göra på jobbet.
Alltid roligt när folk börjar häva ur sig massa dynga bara för att man inte håller med när dom drar upp sina små problem som de själva orsakar.
1 Guest(s)