Callister wrote: Efter någon dags letande så ger jag upp. Jag brukar vara bekant med google annars.
Vilket fack är det som gäller för konsult?
Skulle tippa på att HTF (Handels Tjänstemanna Förbundet.) är det du skall tillhöra.. Men är inte helt säker..
Finns det ingen "gammel-Uv" på din arbetsplats som du kan fråga?
hULt0 wrote: Om du någon gång funderar på LO kan jag hjälpa dig att inte gå med i The Dark Side 😉
Begåvat inlägg, vad tror du Calle fick ut av det?
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
ilg@dd wrote: [quote=hULt0]Om du någon gång funderar på LO kan jag hjälpa dig att inte gå med i The Dark Side 😉
Begåvat inlägg, vad tror du Calle fick ut av det?
:cy:
Det vara bara ett sätt att säga vad jag tycker om LO 😉
Men egentligen handlar det inte om min åsikt (du vet nog vad jag tycker om mycket), utan mer ett "skämt" då jag den senaste månaden haft praktik på ett ganska socialdemokratfyllt ställe. Det tog, enligt dem själva, ungefär en timme att fatta att jag nog inte var socialdemokrat (tror de gick rätt mycket på fördomar då jag inte sa någonting politiskt, tro det eller ej) och sedan dess har jag pratat om sossarna och LO som "the dark side"... På ett skämtsamt sätt, naturligtvis, även om jag gillar varken LO eller S.
Men visst, särskillt informativt var det inte...
May 8, 2001
"Konsult" är en väldigt dålig arbetsbeskrivning, ungfär som att säga att man är "egenföretagare" utan att säga vilken branch man jobbar i.. men skitsamma, nu är jag lite anal 😉 Till ämnet!
Eftersom du frågar på NH så antar jag att det är inom IT du jobbar men då finns det fortfarande många frågetecken. Är du anställd eller är du egenföretagare? Är du anställd med högre utb är det väl SACO som gäller, kanske Jusek? Annars funkar väl TCO både med eller utan akademisk utb tror jag. TCO i sin tur består ju av flera förbund.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
gilgo wrote: Man måste inte vara med i facket. Det räcker gott med A-kassan.
Som konsult kan det ju eg. vara vilket fack somhelst, beror helt på vad du konsultar som.
På vissa arbetsplatser (antagligen mest större) kan det vara en fördel när man ska löneförhandla att vara med i "rätt" fack! Kan vara intresant att fråga runt lite om det finns flera större föreningar representerade på arbetsplatsen!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)