Fågelinfluensan|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fågelinfluensan
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 8, 2004 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Varit mycket nyheter om det på Aftonbladet t.ex, jag tycker själv det är lite scary :E
Viruset finns ju i sverige redan, hos änder, i 12-20 procent av alla som testades. Det sägs vara likt spanska influensan som tog miljoner liv 1918-20 :cy:

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
535787
February 8, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Lite skillnad på en sjukdom som skördade massor av liv för 80år sedan. Vi har en helt annan kunskap/sjukvård nu. Fast självklart kommer vi få se nya sjukdomar med stora påföljder. Tror dock inte att fågelinfluensan är vår tids digerdöd.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
535926
February 8, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

vad e fågelinfluensan.. har inte orkat bry mig om att ta reda på vad de e. bara hört att den finns

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
535937
February 8, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nog inget man behöver oroa sig för att dö för iaf.

Sjukvården har förbättrat rätt så ganska så mycket bättre så.
Eller snarare nu har vi sjukhus och så vidare och man kan ta sig till sjukhus fort och så.

Du kan ju inte jämnföra nutiden med 1920-talet.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
535939
February 8, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina vänner är i Kina denna vecka. Dem var ju måttligt roade över alla nyheter.

Hoppas allt går bra 🙂

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
536540
February 8, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen idé att gå och vara orolig... Finns andra saker som är värre som vi inte tänker på...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
536568
February 8, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

asså det dom nyheter snackar om e oftast fett uppblåst... det är tex större sannolikhet att dö av influensa är sars... influensa dödar typ 35% av alla som får det, medan sars dödar typ 10%... iofs så är det bara i u-länder som man dör av influensa men ändå

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
536692
February 9, 2004 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

undvik att äta fågelspillning så bör du överleva.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
536705
February 9, 2004 - 2:55 am
sp_Permalink sp_Print

Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
536744
February 9, 2004 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Om det är din familj, så bryr du dig otroligt mycket. Det där var det mest absurda jag läst i hela mitt liv. Förbättra din attityd och sluta snacka skit.

DarkHunter
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
536937
February 9, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: [quote=MULLVADEN]Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Om det är din familj, så bryr du dig otroligt mycket. Det där var det mest absurda jag läst i hela mitt liv. Förbättra din attityd och sluta snacka skit.

Patetiskt, tragiskt, fjantigt.
Om alla skall springa runt och bry sig om människor som dör på andra sidan jorden kommer mänskligheten gå under.
Ni veka människor kommer att rensas ut naturligt, vänta bara.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
536947
February 9, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

DarkHunter wrote: [quote=BearznaiL][quote=MULLVADEN]Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Om alla skall springa runt och bry sig om människor som dör på andra sidan jorden kommer mänskligheten gå under.

Gratulerar till en fin start på din NH-karriär. Ett sånt uttalande till, och du åker ut på så fort att dygnet känns som en fikapaus.

DarkHunter
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
536949
February 9, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=DarkHunter][quote=BearznaiL][quote=MULLVADEN]Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Gratulerar till en fin start på din NH-karriär. Ett sånt uttalande till, och du åker ut på så fort att dygnet känns som en fikapaus.

Ber så mycket om ursäkt.
Förhoppningvis kommer vi undvika liknanade incidenter i fortsättningen.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
537067
February 9, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

bah, dom klena dör först, såvida dom inte gömmer sig bakom nån stark.
det är sant, skulle vi börja mjäka oss om folk som dör på andra sidan jorden skulle slutet vara nära.
folk dör hela tiden, vi kan inte ta på oss ansvaret att rädda hela planeten.

survival of the fittest

MULLVADEN
Member
Medlem
537178
February 9, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: [quote=MULLVADEN]Ehh.. det e väl bara nåra få som har dött av det eller??? fattar inte all hysteri om det.. visst, det kan vara farligt om vi blir smittade men som sagt så e det väl bara nåra få som dött?? vi e fan 6 000 000 000 pers på jorden.. vem bryr sig om typ 5 pers dör??

Men jag menar inte man inte ska bry sig om just dom 5 persen.. utan att varför ska man skapa hysteri när 5 pers av 6 000 000 000 har dött av ett virus... Jag tror att hela tidnings hyterin om fågelinfluensan e sååå över dimentionerad av tidningarna o sånt.. så...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
537182
February 9, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote:

Men jag menar inte man inte ska bry sig om just dom 5 persen.. utan att varför ska man skapa hysteri när 5 pers av 6 000 000 000 har dött av ett virus... Jag tror att hela tidnings hyterin om fågelinfluensan e sååå över dimentionerad av tidningarna o sånt.. så...

Mullvaden har faktiskt en poäng här. Ingen bryr sig om att det dör rejält många fler i Salmonella varje år. Bara i Europa. Men det har inget nyhetsvärde. Salmonella dödar fler än vad fågelviruset, galna kosjukan och sars varje år, tillsammans. Men det är ingen som verkar bry sig.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
537198
February 9, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

börjar tro att alla konstiga influenser som uppstår i asien är naturens sätt att säga till oss att det börjar bli lite överbefolkat där... hur man ska tolka/reagera på det är väl en annan sak.

MULLVADEN
Member
Medlem
537468
February 9, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=MULLVADEN]

Mullvaden har faktiskt en poäng här. Ingen bryr sig om att det dör rejält många fler i Salmonella varje år. Bara i Europa. Men det har inget nyhetsvärde. Salmonella dödar fler än vad fågelviruset, galna kosjukan och sars varje år, tillsammans. Men det är ingen som verkar bry sig.

eller hur.. wei.. nån som fattar...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 108
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL