October 22, 2002
BelZeBuB wrote: Funkar det verkligen att fräsa fälgar? Det känns som om att hållfastigheten borde minska betydligt. Gjutning är väl mycket bättre tillverkningsmetod?
Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.
Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?
July 27, 2003
fisken wrote:
Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.
Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?
Men en bilfälg utsätts för väl större påfrestningar än en MC-fälg. Eller?
Och hållfasthet i gjutna detaljer har ju mycket med stelningstider och hur geometrierna ser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska fräsa dom. De borde väl likaväl kunna gjutas.
October 22, 2002
BelZeBuB wrote: [quote=fisken]
Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.
Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?
Men en bilfälg utsätts för väl större påfrestningar än en MC-fälg. Eller?
Och hållfasthet i gjutna detaljer har ju mycket med stelningstider och hur geometrierna ser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska fräsa dom. De borde väl likaväl kunna gjutas.
Man kan få mindre och finare detaljer när man fräser. Angående påfrestningar så gör man väl bara bilfälgen tjockare. Sen så tror jag dom som håller på vet vad som ska användas och ej 😉
July 27, 2003
fisken wrote: [quote=BelZeBuB][quote=fisken]
Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.
Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?
Men en bilfälg utsätts för väl större påfrestningar än en MC-fälg. Eller?
Och hållfasthet i gjutna detaljer har ju mycket med stelningstider och hur geometrierna ser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska fräsa dom. De borde väl likaväl kunna gjutas.
Man kan få mindre och finare detaljer när man fräser. Angående påfrestningar så gör man väl bara bilfälgen tjockare. Sen så tror jag dom som håller på vet vad som ska användas och ej 😉
Ja det vore väl synd o kalla mig expert. Har bara läst lite gjutteknik på högskolan. Så det är nog inte mycket o komma med. 🙁
1 Guest(s)