fälgar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
fälgar
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det nåt Svenskt företag som fräser fälgar?

Har bara hittat dom som gjuter.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
867758
April 2, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Fräser fälgar. Menar du att fräsa från grunden eller att bara ändra offset på fälgarna?

Edit: Måste ju vara fräser från grunden när jag tänker efter lite 😀

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
867759
April 2, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Fräsa från grunden enligt eget motiv typ kostar MASSOR och ännumera....
Blir till att importera tror jag iaf...

BelZeBuB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
867761
April 2, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar det verkligen att fräsa fälgar? Det känns som om att hållfastigheten borde minska betydligt. Gjutning är väl mycket bättre tillverkningsmetod?

alrik
Member
Medlem
867763
April 2, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

BelZeBuB wrote: Funkar det verkligen att fräsa fälgar? Det känns som om att hållfastigheten borde minska betydligt. Gjutning är väl mycket bättre tillverkningsmetod?

Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.

Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?

BelZeBuB
Medlem
867771
April 2, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote:

Har du inte sett American Chopper? Går fint att fräsa fälgar, bör ju finnas folk som fräser fälgar till bilar också. Dock så är jag ganska säker på att det blir dyrt om man gör det.

Varför skulle hållfastheten minska för? Du har ju en helgjuten grund fälg som du börjar med och fräser sen ut den. Är en 14 smalekrig fälg mindre hållfast än en 5 bredekrig fälg?

Men en bilfälg utsätts för väl större påfrestningar än en MC-fälg. Eller?

Och hållfasthet i gjutna detaljer har ju mycket med stelningstider och hur geometrierna ser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska fräsa dom. De borde väl likaväl kunna gjutas.

alrik
Member
Medlem
867775
April 2, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

BelZeBuB wrote: [quote=fisken]

Och hållfasthet i gjutna detaljer har ju mycket med stelningstider och hur geometrierna ser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska fräsa dom. De borde väl likaväl kunna gjutas.

Man kan få mindre och finare detaljer när man fräser. Angående påfrestningar så gör man väl bara bilfälgen tjockare. Sen så tror jag dom som håller på vet vad som ska användas och ej 😉

BelZeBuB
Medlem
867780
April 2, 2005 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=BelZeBuB][quote=fisken]

Man kan få mindre och finare detaljer när man fräser. Angående påfrestningar så gör man väl bara bilfälgen tjockare. Sen så tror jag dom som håller på vet vad som ska användas och ej 😉

Ja det vore väl synd o kalla mig expert. Har bara läst lite gjutteknik på högskolan. Så det är nog inte mycket o komma med. 🙁

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
867782
April 2, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

mjo frästa fälgarna blir lite mindre hållbar men det bror på mkt hur de ska fräsas.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
867803
April 2, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjuta är väl som gäller.

Vet inte hur det är med fälgar men borrade bromsskivor spricker, det gör inte gjutna 🙂 Slitsade är ju det bästa om du inte vill gjuta det vill säga.

peace.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
867836
April 2, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Han fräser vissa vet jag.

Men då är det som aluminiumtallrikar som sedan stoppas in en fälg, om ni förstår vad jag menar...

http://www.billetwheel.com/whe.....series.htm

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 567
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL