Fallna Soldater|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fallna Soldater
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
834649
February 2, 2005 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Krig Àr krig men om höga befÀl ger order om t.ex. massutrotningar sÄ ska dom stÀllas inför rÀtta oavsett nationalitet.

Blir faktisk ganska sur pÄ lÄngsynta persioner som t.ex. inte vill lÀsa tyska i skolan för det Àr Hitlers sprÄk, inte vill Äka till Tysklad för dÀr bor det bara en massa Nazar samt sÄ finns det persioner som gÄr runt och hatar Tyskar i allmÀnhet bara för att Hitler Àn gÄng i tiden styrde landet.

Varför kan dom axeptera t.ex. Spaniorer men inte Tyskar. Spanieroerna har ju utrotat hela indianstammar i Sydamerika.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
834720
February 2, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Krig Àr krig men om höga befÀl ger order om t.ex. massutrotningar sÄ ska dom stÀllas inför rÀtta oavsett nationalitet.

Blir faktisk ganska sur pÄ lÄngsynta persioner som t.ex. inte vill lÀsa tyska i skolan för det Àr Hitlers sprÄk, inte vill Äka till Tysklad för dÀr bor det bara en massa Nazar samt sÄ finns det persioner som gÄr rut och hatar Tyskar i allmÀnhet bara för att Hitler Àn gÄng i tiden styrde landet.

Varför kan dom axeptera t.ex. Spaniorer men inte Tyskar. Spanieroerna har ju utrotat hela indianstammar i Sydamerika.

SÄdÀr fungerar det inte. Man mÄste som enskild ta ansvar för sina handlingar. 8 Soldatregler som det sÄ fint heter.

Heh, Tyskland Ă€r skitfrĂ€nt. ÖL och en massa storbystade brudar laugh

skinner
Member
Medlem
834724
February 2, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja visst men om t.ex. en Major ger order till en Menig att tömma sitt maskingevÀr pÄ nÄgra judar sÄ mÄste ju han göra det. Gör han det inte sÄ kanske dom avrÀttar honom.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
834825
February 2, 2005 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ska inte döda dom, man ska tortera dom. 😈
Mycket bÀttre om man vill se dom lida och fÄ igen för en massa skit, dom kommer att be tillsist att man ska döda dom.

Hellre blir jag dödad Àn torterad, t.ex. tÀnk dig att dom pillar ut ett öga pÄ dig, kul?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
834833
February 2, 2005 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ja visst men om t.ex. en Major ger order till en Menig att tömma sitt maskingevÀr pÄ nÄgra judar sÄ mÄste ju han göra det. Gör han det inte sÄ kanske dom avrÀttar honom.

Snack. Det Àr inte sÄ, och har aldrig varit pÄ det viset heller. Det har diskuterats om folk blev tvingade till att jobba i KZ-lÀgren, och det finns inga som helst belÀgg för det. De som inte ville ha tjÀnstgöring dÀr blev inte heller placerade pÄ nÄgra jobbiga stÀllen, som t.ex. östfronten. Allt sÄnt dÀr snack Àr bara propaganda frÄn nazi-romantiker.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
834835
February 2, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Hellre blir jag dödad Àn torterad, t.ex. tÀnk dig att dom pillar ut ett öga pÄ dig, kul?

SjÀlva grejen med tortyr Àr att den skall vara sÄ plÄgsam att man mer gÀrna vill dö. wink cry

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
834897
February 2, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man enkrigsfĂ„nge, sĂ„ ska man bli behandlad som en sĂ„dan.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
834901
February 2, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har man vÀl blivit infÄngad ska man bli behandlad som en fÄnge och inte dÄligt för att man rÄkar vara pÄ den andra sidan, för oftast har man ju faktiskt inget val...

Om ni tÀnker efter lite fattar ni vad jag menar,orkar inte omformulera

skinner
Member
Medlem
834953
February 2, 2005 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

JorÄ man bli skjuten om man inte lyder order. Min farfars far dog sÄ under första vÀrldskriget. Han vÀgrade lyda order sÄ dÄ skjöt dom han.

frontsoldaten
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 48
835086
February 2, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Krigsförbrytelser var pÄ vissa stÀllen snarare regel Àn undantag. Jag tÀnker först och frÀmst pÄ östfronten. Inte minst pga att kriget dÀr prÀglades av ideologier och en nedvÀrderande syn pÄ mÀnniskor.

FrÄgan Àr ocksÄ var grÀnserna bör gÄ. Tar man 10.000 soldater som krigsfÄngar men helt saknar resurser för att ta hand om dom, vad gör man dÄ? Att slÀppa dom kÀnns kanske inte som nÄgot alternativ, samtidigt gÄr det inte att rÀttfÀrdiga ett massmord.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
835087
February 2, 2005 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det Àr förstÄelig. Man kan inte slÀpa runt pÄ dom

Det skulle jag gjort, man kan inte dra dem med sig.

denstore
Member
Medlem
835090
February 2, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: JorÄ man bli skjuten om man inte lyder order. Min farfars far dog sÄ under första vÀrldskriget. Han vÀgrade lyda order sÄ dÄ skjöt dom han.

Jo, man kan bli skjuten för ordervÀgran. Men inte om befÀlet propsar pÄ att du skall bryta mot krigets regler, och du av den anledningen vÀgrar. DÄ Àr det snarare befÀlet som skall stÀllas upp mot muren.;)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
835097
February 3, 2005 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Farbror]Ja kan förstÄ dem dÄ tyskarna hade dödat sÄ mÄnga amerikanska soldater (dom som döda tyskarnas kompisar bröder och fÀder) sÄ förstÄr jag att folk vill hÀmnas. men det jag tycker va konstigt var att det tyska folket inte hade mod/förstÄnd nog att inte rösta pÄ natzisterna... och alla hjÀrndöda mÀnniskor som blint gör vadsomhelst för sitt "fosterland".... :bgrin:

Amrisarna började med sitt dödande av krigsfÄngar redan vid D-dagen. DÄ hade de inte lidit nÄgra sÀrskilt stora förluster innan.
Det hÀr handlar om ett attitydproblem. Vissa amerikanska förband sÄg sig som viktigare och mer tvingade att upprÀtthÄlla en tuffare "image". Det riktigt sorgliga Àr att det mer eller mindre var accepterat frÄn högre instans.
En av de mest kÀnda krigsförbrytelserna Àr Malmedy-massakern, dÀr tyska trupper under befÀl av Jochen Peiper mer eller mindre utan provokation sköt ner över hundra krigsfÄngar. Peiper försvarade sig efter kriget med att de under offensiven inte hade möjlighet att ta hand om den mÀngden krigsfÄngar, vilket allmÀnt har setts som totalt förkastligt. Konstigt Àr bara att det knappt har diskuterats att allierade trupper i Normandie begick i stort sett samma typ av brott, och av samma anledning, till pÄ köpet sanktionerat uppifrÄn, och ÀndÄ har det knappt uppmÀrksammats alls.

Hela NĂŒrnberg-processen Ă€r ju ett skĂ€mt av just den anledning du nĂ€mner. Tyskarna blev dömda för i stort sett alla omoraliska handlingar man kunde finna, förutom just de som bevisligen ocksĂ„ de allierade hade utfört, som t.ex. bombningar av civila och attacker pĂ„ handelsfartyg, vilket var mot internationella regler för krig.

frontsoldaten
Medlem
835110
February 3, 2005 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=denstore][quote=Farbror]Ja kan förstÄ dem dÄ tyskarna hade dödat sÄ mÄnga amerikanska soldater (dom som döda tyskarnas kompisar bröder och fÀder) sÄ förstÄr jag att folk vill hÀmnas. men det jag tycker va konstigt var att det tyska folket inte hade mod/förstÄnd nog att inte rösta pÄ natzisterna... och alla hjÀrndöda mÀnniskor som blint gör vadsomhelst för sitt "fosterland".... :bgrin:

Amrisarna började med sitt dödande av krigsfÄngar redan vid D-dagen. DÄ hade de inte lidit nÄgra sÀrskilt stora förluster innan.
Det hÀr handlar om ett attitydproblem. Vissa amerikanska förband sÄg sig som viktigare och mer tvingade att upprÀtthÄlla en tuffare "image". Det riktigt sorgliga Àr att det mer eller mindre var accepterat frÄn högre instans.
En av de mest kÀnda krigsförbrytelserna Àr Malmedy-massakern, dÀr tyska trupper under befÀl av Jochen Peiper mer eller mindre utan provokation sköt ner över hundra krigsfÄngar. Peiper försvarade sig efter kriget med att de under offensiven inte hade möjlighet att ta hand om den mÀngden krigsfÄngar, vilket allmÀnt har setts som totalt förkastligt. Konstigt Àr bara att det knappt har diskuterats att allierade trupper i Normandie begick i stort sett samma typ av brott, och av samma anledning, till pÄ köpet sanktionerat uppifrÄn, och ÀndÄ har det knappt uppmÀrksammats alls.

Hela NĂŒrnberg-processen Ă€r ju ett skĂ€mt av just den anledning du nĂ€mner. Tyskarna blev dömda för i stort sett alla omoraliska handlingar man kunde finna, förutom just de som bevisligen ocksĂ„ de allierade hade utfört, som t.ex. bombningar av civila och attacker pĂ„ handelsfartyg, vilket var mot internationella regler för krig.

Det kanske ses som ett "skÀmt" i vissa mÀnniskors ögon men man fÄr inte glömma att tyskarna var de som var den direkta orsaken till kriget och den förödelse som följde. De förde ett angreppskrig som dessutom var mycket aggressivt för att uttrycka mig milt.

Att de allierade sedan gjorde sig skyldiga till flera krigsförbrytelser rÄder det nog ingen tvekan om men priset Àr högt för att stoppa en sÄdan nation som nazityskland var. Jag undrar om det verkligen var möjligt utan att göra sig skyldiga till nÄgon förbrytelse överhuvudtaget. Kanske, vad vet jag.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
835176
February 3, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Gudskelov att det inte Àr ofta man har mÄlet att stoppa sin fiende, eller anser dem moraliskt underlÀgsna. DÄ skulle lagar aldrig kunna tillÀmpas.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
835388
February 3, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=skinner]Ja visst men om t.ex. en Major ger order till en Menig att tömma sitt maskingevÀr pÄ nÄgra judar sÄ mÄste ju han göra det. Gör han det inte sÄ kanske dom avrÀttar honom.

Snack. Det Àr inte sÄ, och har aldrig varit pÄ det viset heller. Det har diskuterats om folk blev tvingade till att jobba i KZ-lÀgren, och det finns inga som helst belÀgg för det. De som inte ville ha tjÀnstgöring dÀr blev inte heller placerade pÄ nÄgra jobbiga stÀllen, som t.ex. östfronten. Allt sÄnt dÀr snack Àr bara propaganda frÄn nazi-romantiker.

men om man inte lyder order sÄ blir det ju krigsrÀtt.

översten- döda den fÄngen !
meningen- nej jag vÀgrar
översten- ok, krigsrÀtt för dig, MP!

sÄ alla gjorde det nog inte frivilligt.

denstore
Member
Medlem
835425
February 3, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=denstore][quote=skinner]Ja visst men om t.ex. en Major ger order till en Menig att tömma sitt maskingevÀr pÄ nÄgra judar sÄ mÄste ju han göra det. Gör han det inte sÄ kanske dom avrÀttar honom.

meningen- nej jag vÀgrar

OrdervÀgran Àr helt OK, om du blir beordrad nÄgot som inte Àr tillÄtet enligt krigets lagar.
Och för den delen var det faktiskt en hel pÄ den tyska sidan som vÀgrade utföra vissa saker, t.ex. jobba i lÀgren. De straffades inte för detta. Troligtvis p.g.a. att det var inga problem att fÄ folk att jobba dÀr. FrÄgan Àr vilket som Àr mest skrÀmmande.....

denstore
Member
Medlem
835435
February 3, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

frontsoldaten wrote: Det kanske ses som ett "skÀmt" i vissa mÀnniskors ögon men man fÄr inte glömma att tyskarna var de som var den direkta orsaken till kriget och den förödelse som följde. De förde ett angreppskrig som dessutom var mycket aggressivt för att uttrycka mig milt.

Att de allierade sedan gjorde sig skyldiga till flera krigsförbrytelser rÄder det nog ingen tvekan om men priset Àr högt för att stoppa en sÄdan nation som nazityskland var. Jag undrar om det verkligen var möjligt utan att göra sig skyldiga till nÄgon förbrytelse överhuvudtaget. Kanske, vad vet jag.

Tyskarna den direkta orsaken? Du fÄr nog förklara den för mig, dÄ jag hitintills aldrig har trÀffat nÄgon som har kunnat ge nÄgon sÄdan. Jag skulle nÀstan kunnat gÄ med pÄ Hitler, eller nazisterna. Kanske skulle jag kunnat strÀcka mig till den tyska makteliten, men nÄgonstans dÀr hade det nog fÄtt blivit stopp.
Jag trodde det var en hel massa olika saker som samspelade till att en av vÀrldshistoriens största tragedier utbröt.

Och jo, de allierade hade vunnit kriget utan medvetna krigsförbrytelser ocksÄ. Och framförallt borde man Àven stÀllt de ansvariga för de allierades förbrytelser inför rÀtta. Som Jerry sade, NurnbergrÀttegÄngen blev nÀstan farsartad. Göring satt och smÄlog, Àven om han visste att han skulle dömmas till döden.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
835640
February 3, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Mind][quote=denstore][quote=skinner]Ja visst men om t.ex. en Major ger order till en Menig att tömma sitt maskingevÀr pÄ nÄgra judar sÄ mÄste ju han göra det. Gör han det inte sÄ kanske dom avrÀttar honom.

meningen- nej jag vÀgrar

OrdervÀgran Àr helt OK, om du blir beordrad nÄgot som inte Àr tillÄtet enligt krigets lagar.
Och för den delen var det faktiskt en hel pÄ den tyska sidan som vÀgrade utföra vissa saker, t.ex. jobba i lÀgren. De straffades inte för detta. Troligtvis p.g.a. att det var inga problem att fÄ folk att jobba dÀr. FrÄgan Àr vilket som Àr mest skrÀmmande.....

Mja, de flesta lÀgervakterna var klass B och klass C-material (Stridande understöd respektive GarnissionstjÀnst) Klass A gick till fronten med en gÄng, i slutet pÄ kriget sÄ luckrades det upp givetsvist (bla formades det tom flera stridande bataljoner med döva och andra handikappade) dÄ man skickade ut vad som fanns i de s.k. 500-divisionerna och Volksturm med allt vad det innebar.

OrdervÀgran i tyska armen om den enskilde tyske soldaten kunde visa att det var mot reglementet (tex skjuta uppradade civila) sÄ fick faktiskt officeraren som gav ordern straff (iof oftast en "fy dig"-klapp pÄ handen) och det var vanligt att man bestraffade soldaten som var uppstudsig genom att skicka honom till tex Sennelager för exercistrÀning (som kunde innebÀra en liten sten i varje stövel, 30kg packning och dÄ "gevÀr fot" i nÄgra timmar), ville de markera ordentligt och soldaten dÄ missade nÄt sÄ var det bara att avrÀtta för ordervÀgran. SÄ i praktiken sÄ i den armen sÄ gjorde man vad man blev tillsagd. (Visst, en handgranat i officerslogementet mitt i natten var faktiskt vanligt i slutet av kriget sÄ officerarna fick ju passa sig.)

frontsoldaten
Medlem
835686
February 4, 2005 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=frontsoldaten]Det kanske ses som ett "skÀmt" i vissa mÀnniskors ögon men man fÄr inte glömma att tyskarna var de som var den direkta orsaken till kriget och den förödelse som följde. De förde ett angreppskrig som dessutom var mycket aggressivt för att uttrycka mig milt.

Tyskarna den direkta orsaken? Du fÄr nog förklara den för mig, dÄ jag hitintills aldrig har trÀffat nÄgon som har kunnat ge nÄgon sÄdan. Jag skulle nÀstan kunnat gÄ med pÄ Hitler, eller nazisterna. Kanske skulle jag kunnat strÀcka mig till den tyska makteliten, men nÄgonstans dÀr hade det nog fÄtt blivit stopp.
Jag trodde det var en hel massa olika saker som samspelade till att en av vÀrldshistoriens största tragedier utbröt.

Och jo, de allierade hade vunnit kriget utan medvetna krigsförbrytelser ocksÄ. Och framförallt borde man Àven stÀllt de ansvariga för de allierades förbrytelser inför rÀtta. Som Jerry sade, NurnbergrÀttegÄngen blev nÀstan farsartad. Göring satt och smÄlog, Àven om han visste att han skulle dömmas till döden.

Hitler representerade Tyskland. IstÀllet för att sÀga nazityskland ska jag rÀkna upp alla de personer som jag anser skyldiga eller? Det Àr verkligen att bryta ner det i smÄ fragment. Det Àr allmÀnt kÀnt att gemene man i Tyskland ville ha hÀmnd för första vÀrldskriget och den förnedrande kaputilationen.

Det Àr lÀtt för dig att sÀga att de allierade hade segrat utan "krigsförbrytelser" men tÀnk pÄ att de flesta bombanfall faller inom ramen för detta samt atombomberna amerikanarna anvÀnde sig av för att avsluta kriget.

Och vad gÀller Göring och hans skrattande sÄ var det bara ett ansikte utÄt. LÀser man t ex Speers dagbok och biografi sÄ inser man ganska snart att Göring var en man som kÀmpade för sitt liv in i det sista.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 536
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL