Fältstudieundersökning|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fältstudieundersökning
caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
sp_UserOfflineSmall Offline
433056
October 10, 2003 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vill gärna ha några till som skriver. Helst 10 till men 5 bör räcka. Please! =)

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
433073
October 10, 2003 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: Jag ska göra en fältstudie som undersöker det svenska språket i någon mening. Eftersom jag inte gillar att gå ut och ofta sitter på internet så tänkte jag undersöka det svenska språket på internet. Undersökningen äger rum dels på detta forum samt på en chattkanal.

Om ni vill hjälpa mig med min undersökning så fyll i formuläret nedan.

-------------------------------------------------------------
Ålder:
22
Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)
student, civilingenjör automation & mekatronik, Chalmers + företagsekonomi distans Halmstad Högskola

Svara på följande frågor genom att ange ett av följande alternativ: Inte viktigt , Ganska viktigt , Vädligt viktigt
1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?
ganska viktigt
2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?
väldigt viktigt
3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?
ganska viktigt.
4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?
väldigt viktigt

Ett enkelt ja eller nej räcker som svar på dessa frågor:
5.a. Använder du smileys?
ja
5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )
:-.) :-.D :.) =.) :-.P :-.( :-./ (punkter bort här med)
6.a. Använder du dig av förkortningar?
ja
6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )
brb b8 lol rotfl iofs iaf mm bla tex mao
7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..
nej, tror inte det
8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)
ja, men sällan.
9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)
ja. främst i chattar, i forum undviker jag det
Dessa frågor kan svaras på med egna ord:
10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)
enstaka ord = betoning. hela inlägg = "jag är en looser och skriker och är ohövlig. Personen ignoreras därmed...
11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?
i chatter är det mindre viktigt med korrekt svenska. I forum är det viktigare, speciellt om ett "allvarligt" ämne diskuteras. Sen finns det ju "lekforum" och där upplever jag det som inte riktigt lika noga...
12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?
alldeles för många, 3-5 aktivt användandes kanske. Datorn är ju alltid uppkopplad, men bara mot internet, inte alltid mot mig. 🙂
Övriga kommentarer:

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
433234
October 10, 2003 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

caged wrote:

Ålder:
31
Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)
Jobb + civilingenjörsstudier på KTH

Svara på följande frågor genom att ange ett av följande alternativ: Inte viktigt , Ganska viktigt , Vädligt viktigt
1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?
inte
2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?
ganska
3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?
mycket
4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?
ganska

5.a. Använder du smileys?
ja
5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )
: o )
6.a. Använder du dig av förkortningar?
ja
6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )
iofs. dvs. osv.
7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..
nej
8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)
nej
9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)
oxo juh joorå ovs.
10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)
det hör till netiquette att inte skriva med storisar <---(sedär, ett eget ord tillslut)
11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?
i första hand bör man kunna göra sig förstådd...
gör man det på ett personligt sätt så funkar det för mig...
12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?
2timmar
Övriga kommentarer:
lycka till med sammanställningen sen gubben...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
433240
October 10, 2003 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: Jag ska göra en fältstudie som undersöker det svenska språket i någon mening. Eftersom jag inte gillar att gå ut och ofta sitter på internet så tänkte jag undersöka det svenska språket på internet. Undersökningen äger rum dels på detta forum samt på en chattkanal.

Om ni vill hjälpa mig med min undersökning så fyll i formuläret nedan.

Ålder:16

Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)Naturvetenskapliga programet

1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?Ganska viktig

2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?Viktigt

3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?Viktigt

4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?Ganska viktigt

5.a. Använder du smileys?Ja

5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )😀

6.a. Använder du dig av förkortningar?Ja

6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )iaf, iofs, ffs och btw (afk)

7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..Tngt tangent vet inte om det är nytt, kommer på ord lite då och då

8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)Nej, eller jo ibland sällan

9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)Ibland oftast ja

10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)Uppmärksamhet iaf här på NH, inte i berättande text

11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?på chatt är det inte så viktigt bara man förstår, men på forum kan man lägga mer tid på inläggen (mind ett föredöme):D

12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?3h

Övriga kommentarer:

nope

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 383
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL