October 7, 2002
caged wrote: Jag ska göra en fältstudie som undersöker det svenska språket i någon mening. Eftersom jag inte gillar att gå ut och ofta sitter på internet så tänkte jag undersöka det svenska språket på internet. Undersökningen äger rum dels på detta forum samt på en chattkanal.
Om ni vill hjälpa mig med min undersökning så fyll i formuläret nedan.
-------------------------------------------------------------
Ålder:
22
Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)
student, civilingenjör automation & mekatronik, Chalmers + företagsekonomi distans Halmstad HögskolaSvara på följande frågor genom att ange ett av följande alternativ: Inte viktigt , Ganska viktigt , Vädligt viktigt
1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?
ganska viktigt
2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?
väldigt viktigt
3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?
ganska viktigt.
4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?
väldigt viktigtEtt enkelt ja eller nej räcker som svar på dessa frågor:
5.a. Använder du smileys?
ja
5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )
:-.) :-.D :.) =.) :-.P :-.( :-./ (punkter bort här med)
6.a. Använder du dig av förkortningar?
ja
6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )
brb b8 lol rotfl iofs iaf mm bla tex mao
7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..
nej, tror inte det
8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)
ja, men sällan.
9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)
ja. främst i chattar, i forum undviker jag det
Dessa frågor kan svaras på med egna ord:
10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)
enstaka ord = betoning. hela inlägg = "jag är en looser och skriker och är ohövlig. Personen ignoreras därmed...
11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?
i chatter är det mindre viktigt med korrekt svenska. I forum är det viktigare, speciellt om ett "allvarligt" ämne diskuteras. Sen finns det ju "lekforum" och där upplever jag det som inte riktigt lika noga...
12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?
alldeles för många, 3-5 aktivt användandes kanske. Datorn är ju alltid uppkopplad, men bara mot internet, inte alltid mot mig. 🙂
Övriga kommentarer:
March 1, 2003
caged wrote:
Ålder:
31
Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)
Jobb + civilingenjörsstudier på KTHSvara på följande frågor genom att ange ett av följande alternativ: Inte viktigt , Ganska viktigt , Vädligt viktigt
1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?
inte
2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?
ganska
3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?
mycket
4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?
ganskaEtt enkelt ja eller nej räcker som svar på dessa frågor:
5.a. Använder du smileys?
ja
5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )
: o )
6.a. Använder du dig av förkortningar?
ja
6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )
iofs. dvs. osv.
7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..
nej
8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)
nej
9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)
oxo juh joorå ovs.
10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)
det hör till netiquette att inte skriva med storisar <---(sedär, ett eget ord tillslut)
11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?
i första hand bör man kunna göra sig förstådd...
gör man det på ett personligt sätt så funkar det för mig...
12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?
2timmar
Övriga kommentarer:
lycka till med sammanställningen sen gubben...
August 11, 2002
caged wrote: Jag ska göra en fältstudie som undersöker det svenska språket i någon mening. Eftersom jag inte gillar att gå ut och ofta sitter på internet så tänkte jag undersöka det svenska språket på internet. Undersökningen äger rum dels på detta forum samt på en chattkanal.
Om ni vill hjälpa mig med min undersökning så fyll i formuläret nedan.
Ålder:16Sysselsättning: (om du studerar skriv gärna program/kurs eller yrke om du jobbar)Naturvetenskapliga programet
Svara på följande frågor genom att ange ett av följande alternativ: Inte viktigt , Ganska viktigt , Vädligt viktigt
1. Hur viktigt är stor bokstav för dig?Ganska viktig2. Hur viktigt är korrekt användande av punkter?Viktigt
3. Hur viktigt är det att det är rättstavat?Viktigt
4. Hur viktigt är det med korrekt meningsbyggnad?Ganska viktigt
Ett enkelt ja eller nej räcker som svar på dessa frågor:
5.a. Använder du smileys?Ja5.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste smileysen du använder: (t.ex. =) =P 🙂 >=| )😀
6.a. Använder du dig av förkortningar?Ja
6.b. Om du svarade 'ja' på förra frågan så försök nämna de vanligaste förkortningarna du använder: (t.ex. bbl, lol, afk, imo, osv. )iaf, iofs, ffs och btw (afk)
7. Skapar du gärna nya ord och förkortningar? Ge gärna exempel isåfall..Tngt tangent vet inte om det är nytt, kommer på ord lite då och då
8. Använder du gärna av /me? Alltså skriver i tredjeperson om dig själv. (t.ex. nu är caged hungrig, han ska nog äta lite)Nej, eller jo ibland sällan
9. Använder du dig av talsspråksstavningar? (t.ex. jag ska te jobbet, dä ä ju)Ibland oftast ja
10. Om någon skriver med VERSALER vad ser du detta som? (t.ex att de vill ha uppmärksamhet, eller att de skriker)Uppmärksamhet iaf här på NH, inte i berättande text11. Är korrekt svenska viktigt på chatt och forum överhuvudtaget eller räcker det att folk förstår vad du menar?på chatt är det inte så viktigt bara man förstår, men på forum kan man lägga mer tid på inläggen (mind ett föredöme):D
12. Hur många timmar per dag sitter du på internet?3h
Övriga kommentarer:
nope
1 Guest(s)