July 18, 2003
Måste bara tjura lite, i fredags så var det någon jävel som ryckte upp mitt fönster och tog min bärbara dator, men lät annat som låg på bordet vara.
Att de inte kan skilja på sitt och andras, så jävla tråkigt och en ny thinkpad kostar ju mer än vad en student har råd med om vi säger så.
Det enda som är "tur" med hela saken är ju att jag inte hade speciellt mycket viktig information på datorn, utan allt låg på min server och på min stationära dator som de lät bli.
Lär ju inte få ut allt för mycket på försäkringen heller dock, den är ju nästan exakt 3 år gammal.
Vad ska man göra?
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
July 18, 2003
Bjornstrom wrote: Har inte du en tråd om detta på Flashback? Ja tråkigt är ordet, du får gömma saker så man inte ser om man kollar in i framtiden. Sen lär du väl få några kronor på försäkringen?
Inte vad jag vet iallafall, jo det är ju så. Inte så mycket man kan göra åt det, hoppas väl på några tusen efter självrisken och så.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 8, 2005
Ang wrote: Ja jag säger det. Videoövervaka samhället!! Tänk er vilken minimal kriminalitet vi skulle ha.
tänk va kul att allt du gör spelas in ;).
storebror samhälle here we go !
OnTopic: surt värre är det, att inte folk kan hålla sina händer i styr och skilja på mitt och ditt. blir lika sur varje gång.
best regards, pole
July 18, 2003
Poontus wrote: på en 3 år gammal dator får man knappt något på försäkring, datorer har kort avskrivnignstid.
vet inte hur bra den var men ca 3000kr så får du en likvärdig.
ingen thinkpad med samma spec tyvärr.
IBM Thinkpad T60
February 19, 2004
Polekatt wrote: [quote=Ang]Ja jag säger det. Videoövervaka samhället!! Tänk er vilken minimal kriminalitet vi skulle ha.
tänk va kul att allt du gör spelas in ;).
storebror samhälle here we go !
OnTopic: surt värre är det, att inte folk kan hålla sina händer i styr och skilja på mitt och ditt. blir lika sur varje gång.
best regards, pole
Jes, so?
Tänk så här, dessa miljontals kameror som filmar landet kan omöjligt kollas av någon så du kan pilla i näsan i lugn och ro, men om något händer kan man alltid söka upp vilket område och vilken tidpunkt och spåra de skyldiga.
Ah, våldtäkt, vandalism, altl som vi inte vill ska hända blir ett minne blått. Vem kan tacka nej?
January 8, 2005
Ang wrote:
Jes, so?
Tänk så här, dessa miljontals kameror som filmar landet kan omöjligt kollas av någon så du kan pilla i näsan i lugn och ro, men om något händer kan man alltid söka upp vilket område och vilken tidpunkt och spåra de skyldiga.
Ah, våldtäkt, vandalism, altl som vi inte vill ska hända blir ett minne blått. Vem kan tacka nej?
Vet inte äns var jag ska börja, känslan av att alltid bli inspelad är bara den skrämmande, nervöst om inte, varje gång jag kör förbi en hastighetskamera blir jag nervös att hastighetsmätarn kanske inte stämmer, kör jag verkligen i 90?!
säger bara att det inger en osäkerhet. iaf för mig.
och risken att systemet kommer utnyttjas är riktigt stor. har man väl tagit steget att inkräkta på ens intregitet, så vad hindrar från att ta nästa steg med exakt samma argument " tänk va säkert det skulle bli"... jadu, jag vill ha min frihet, att bli filmad hela tiden och övervakad vill jag inte vara med om.
räcker med att jag behöver bli nervös för fartkameror.
best regards, pole
[Edit] finns en mkt bra bok med nån nummer titel, läst den men glömt namnet, samt en bra film vid namn equlibrium (Svensk titel "Cubiq eller cubic") mycket bra exempel på hur det kan bli.. lite extrema men väl värda att tänka på :).
November 7, 2006
Man tar sig för pannan vad en del är beredda att offra i jakten på den minimala brottsligheten som förekommer.
Man glömmer lätt alla miljoner gånger man lämnat sin laptop och den INTE blev stulen, eller man lämnade cyckeln olåst och den faktiskt stod kvar, eller man gick hem från tunnelbanan sent och INTE blev rånad och nedslagen.
Trots allt är brott en sällsynt företelse, det är inte motiverat att införa ett övervakningsamhälle pga brottsbekämpning och jag tror knappast det skulle få ned brottsligheten speciellt mycket utan bara ändra dess karaktär och förmodligen introducera nya typer av brott.
Det förekommer ju redan idag att poliser säljer utdrag ur register och sjuksköterskor säljer information till skvallertidningar, tänk hur ett övervakningsamhälle där allt finns på video skulle kunna missbrukas.
July 18, 2003
aa32 wrote:
Det förekommer ju redan idag att poliser säljer utdrag ur register och sjuksköterskor säljer information till skvallertidningar, tänk hur ett övervakningsamhälle där allt finns på video skulle kunna missbrukas.
så sant
IBM Thinkpad T60
June 6, 2005
aa32 wrote: Man glömmer lätt alla miljoner gånger man lämnat sin laptop och den INTE blev stulen, eller man lämnade cyckeln olåst och den faktiskt stod kvar, eller man gick hem från tunnelbanan sent och INTE blev rånad och nedslagen.
Samtidigt så ska man inte behöva tänka såhär, även om övervakningskameror är lite väl överdrivet.
February 19, 2004
aa32 wrote: Det förekommer ju redan idag att poliser säljer utdrag ur register och sjuksköterskor säljer information till skvallertidningar, tänk hur ett övervakningsamhälle där allt finns på video skulle kunna missbrukas.
Du kan ju inte jämföra det med våldtäckt!?
Visst finns det alltid domedags tankar om allt. T ex hade vi robotarna vs människorna (att arbetarna skulle förlora sin jobb pga robotarna), och hur den öppna handeln skulle få alla företagen flyttar sin verksamhet utomlands, oljan tar slut osv osv.
Men det blev aldrig så, allt blev såååå mycket bättre, och vi spinner fortfarande på domedagsteorier. Nästa teori är att vi kna inte försörja jordensbefolkning om de skulle konsumera i våran mängd. Skitsnack, kolla på Sverige. Vi har en otrolig tillgång på råvaror som vi inte utnyttjar. Vi hade nog kunnat försörja Kinas befolkning om vi tog till vara på våra tillgängliga råvaror.
Samma med ett övervakat samhälle. Det sitter inte människor och kollar filmerna hela tiden, vi snackar om miljontals kameror som spelar in 24h material vardera var dag. Så länge ni inte gör något som ni verkligen inte borde ha gjort, som ni vet är helt jävla fel. Rån, vandalism, våldtäckt, grov misshandel osv. Jag hoppas ingen i detta forum skiter i våra offer.
Visst kan det hända grejer, men inget som jag kan inbilla mig är jämförbart med det vi vinner på det.
November 7, 2006
När man inte har något annat att komma med så är det alltid våldtäkt eller kvinnomisshandel som dyker upp som argument.
Som sagt, brott är trots allt sällsynt, vi vinner ingenting utan förlorar vår frihet om man inför ett övervakningssamhälle. Det är ett bevis på att vi har haft det för lungt alldeles för länge i detta land att det finns de som på fullt allvar tycker att frihet från övervakning är en liten sak att förlora jmfr med vad man "vinner".
Du kanske inte såg dokumentären på tv4 om brottslighet inom polisen tex ? Jag vill inte ha någon fascist myndighet som sitter och övervakar folk dygnet runt och att tro att dessa videos inte skulle missbrukas eller läcka ut är ju naivt.
Dessutom talar inte en video alltid sanning, det kan finnas femtio personer som är klädda exakt som dig eller liknar dig på pricken men bara för att just du var på fel ställe blir du beskylld, "det finns ju på video".
En video kan också redigeras, lätt gjort för polisen som allmänt ogillar dig och är övertygad att han hittat rätt person, han hjälper ju bara rättvisan lite.
January 8, 2005
aa32 wrote: När man inte har något annat att komma med så är det alltid våldtäkt eller kvinnomisshandel som dyker upp som argument.
Som sagt, brott är trots allt sällsynt, vi vinner ingenting utan förlorar vår frihet om man inför ett övervakningssamhälle. Det är ett bevis på att vi har haft det för lungt alldeles för länge i detta land att det finns de som på fullt allvar tycker att frihet från övervakning är en liten sak att förlora jmfr med vad man "vinner".
Du kanske inte såg dokumentären på tv4 om brottslighet inom polisen tex ? Jag vill inte ha någon fascist myndighet som sitter och övervakar folk dygnet runt och att tro att dessa videos inte skulle missbrukas eller läcka ut är ju naivt.
Dessutom talar inte en video alltid sanning, det kan finnas femtio personer som är klädda exakt som dig eller liknar dig på pricken men bara för att just du var på fel ställe blir du beskylld, "det finns ju på video".
En video kan också redigeras, lätt gjort för polisen som allmänt ogillar dig och är övertygad att han hittat rätt person, han hjälper ju bara rättvisan lite.
bra talat, håller med till 99% iaf.
att polisen etc skulle vara korrupt vill jag inte tro, va hemskt det skulle vara isf.
best regards, pole
December 17, 2005
aa32 wrote: När man inte har något annat att komma med så är det alltid våldtäkt eller kvinnomisshandel som dyker upp som argument.
Du verkar vara en rätt paranoid människa. På vilket sätt är brott sällsynt? Frihet vs ta fast rånare t.ex.. Inget jag ser som negativt.. Visst kan dessa videos säkert säljas men det rör då inte mig i nacken..
November 7, 2006
Bjornstrom wrote:
Du verkar vara en rätt paranoid människa. På vilket sätt är brott sällsynt? Frihet vs ta fast rånare t.ex.. Inget jag ser som negativt.. Visst kan dessa videos säkert säljas men det rör då inte mig i nacken..
Om jag är paranoid så är du en idiot, som alla människor som inbillar sig att ett övervakningsamhälle är något positivt. Ni har sån tilltro till "snälla" myndigheter.
Nazisterna i tyskland var också snälla och gav folk jobb och bättre inkomster, de förbättrade i stort sett allt i tyskland under åtskilliga år innan de fick för sig att invardera polen och sedan börja mörda miljontals människor.
Dessa saker händer, det är inget som någon hittar på, staten ska INTE ha full makt över människor, staten ska INTE ha rätt att massövervaka människor. Du får kalla mig paranoid, jag kallar dig en komplett idiot om du tror att ett sådant samhälle skulle förbättra något. Tragiskt.
aa32 wrote: [quote=Bjornstrom]
Nazisterna i tyskland var också snälla och gav folk jobb och bättre inkomster, de förbättrade i stort sett allt i tyskland under åtskilliga år innan de fick för sig att invardera polen och sedan börja mörda miljontals människor.
Man kan undra över var du befann dej under historielektionerna på skolan..
Tyskland var ett land i kris ekonomiskt redan innan WW2's början.. Detta var sviter från bl.a WW1.. Invasionen av Polen var ett sätt att förbättra ekonomin i "Stor-Tyskland".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
aa32 wrote: [quote=Bjornstrom]
Om jag är paranoid så är du en idiot, som alla människor som inbillar sig att ett övervakningsamhälle är något positivt. Ni har sån tilltro till "snälla" myndigheter.
Dessa saker händer, det är inget som någon hittar på, staten ska INTE ha full makt över människor, staten ska INTE ha rätt att massövervaka människor. Du får kalla mig paranoid, jag kallar dig en komplett idiot om du tror att ett sådant samhälle skulle förbättra något. Tragiskt.
Bästa är ju att detta kommer ske för eller senare, kanske bäst du flyttar till någon Ö då?
1: På vilket sätt skulle det inte vara positivt med övervakning?
2: varför ska staten inte ha rätt att massövervaka människor?
3: hur vet du att ett sånt samhälle inte skulle kunna förbättra något?
2 Guest(s)