May 6, 2001
Hur långt blir fängelsestraffet??
Om man plågar ihjäl en kvinnas dotter och kvinnan ser på när man dödar hennes dotter och sedan slår man ihjäl kvinnan som sett allt det där och sedan kapar man av båda benen på kvinnan och eldar upp både benen och dottern?
Vad är värst att sitta i fängelse eller att sitta i rullstol hela livet och att hennes dotter är död för evigt?
May 6, 2001
LousyLamer, jag vet säkert att jagdå inte kommer att få 20 års fängelse, det finns många som har gjort värre grejer än det där och suttit inne kanske än 8 år ungefär, och om man säger att jag får 20 års fängelse, så kommer det att halveras typ efter halva tiden om man sköter sig när man sitter på finkan...
Men kan ni svara på denna fråga:
Vad är värst att sitta i fängelse eller att sitta i rullstol hela livet och att hennes dotter är död för evigt?
OBS! Tänk på att det är ni som ska sätta er i denna situation inte att en annan kommer att göra det!!
December 26, 2001
MMM sant, det du merar är att allmänt kritisera sveriges fämgelse system....
Sverige har inte specielt hårda straff, Men straffen är till föratt förebygga och inte föratt ofret/ofrets släkt och vänner ska få hämd. Och Sverige har lågbrottslighet så det verkar ju fungera. USA har däremot väldigt hårda straff och väldigt hög brottslighet...... Om en brottsling kan göra ett brott som han vet att han riskerar 5års fängelse för så tror jag att han gör sammabrott även om han får 10år. Personen i ditt fall skulle nog få livstids fängelse, efter 20-25 skulle han begära att få slipa sitt straff. Om regeringen (visst är det dom?) då anser att han inte kommer att begå något mer brott och att han har är någon fara så släpper de honom...... kanske. Sverige har faktiskt en väldigt bra kriminalvård även om inte fläck fri. Hårdare straff skulle enbart öka "hämden" inte förebygga brott. Vill vi ha en kriminalvård som jobbar med att utdela hämd eller en som jobbar med att förebygga brott? Jag väljer iaf alternativ två.
May 23, 2001
Ltie hårdara straff hade inte skadat tror jag. Men det är klart man ska inte överdriva. Men jag tycker att Sveriges livsstidstraff används allt för lite. Jag tycker att om man mördar en annan människa så kan man sitta inlåst resten av livet. (Kom ihåg att det är skillnad på mord och dråp.) Om man förgriper sig sexuellt på ett barn så ska man få sitta inlåst vääääälidgt länge, då kanske inte i ett fängelse utan om man våldtar någon så är nog vård det bättre alternativet.
July 14, 2002
Det finns ingen undersökning som kan påvisa att hårdare straff sänker brottsligheten, snarare tvärtom.
Den delen av befolkningen som begår dom svåra brotten(väldigt liten del) bryr sig knappast om straffet för ett brott är 1år eller 10år.
Kriminalitet är till största del en uppväxtfråga, om alla barn fick växa upp under trygga förhållanden så skulle brottsligheten sjunka drastiskt.
Det finns en undersökning på intagna i svenska fängelser som visar att 8 av 10 aldrig hade träffat sin pappa, 9 av 10 hade läs- och skrivsvårigheter. Vad jag vill säga med dettta är att om man som barn får ta en jävla massa skit så måste det komma ut nån gång i livet. För män resulterar det oftast i kriminalitet och missbruk, kvinnor däremot riktar sin ilska mot sig själv genom missbruk och ofta självmord.
Det är alltid dom som står längst ner i samhället som begår dom grova brotten, fattiga, invandrare o.s.v, och så har det alltid varit ända sen romarrikets tider.
En upptrappning från samhällets sida leder alltid till att dom kriminella också trappar upp med grövre vapen och så vidare. USA är ett lysande exempel på det.
December 26, 2001
LousyLamer wrote: Det finns ingen undersökning som kan påvisa att hårdare straff sänker brottsligheten, snarare tvärtom.
Den delen av befolkningen som begår dom svåra brotten(väldigt liten del) bryr sig knappast om straffet för ett brott är 1år eller 10år.Kriminalitet är till största del en uppväxtfråga, om alla barn fick växa upp under trygga förhållanden så skulle brottsligheten sjunka drastiskt.
Det finns en undersökning på intagna i svenska fängelser som visar att 8 av 10 aldrig hade träffat sin pappa, 9 av 10 hade läs- och skrivsvårigheter. Vad jag vill säga med dettta är att om man som barn får ta en j**la massa skit så måste det komma ut nån gång i livet. För män resulterar det oftast i kriminalitet och missbruk, kvinnor däremot riktar sin ilska mot sig själv genom missbruk och ofta självmord.
Det är alltid dom som står längst ner i samhället som begår dom grova brotten, fattiga, invandrare o.s.v, och så har det alltid varit ända sen romarrikets tider.
En upptrappning från samhällets sida leder alltid till att dom kriminella också trappar upp med grövre vapen och så vidare. USA är ett lysande exempel på det.
Kloka ord!
September 12, 2001
Jepp...
det kan jag bara hålla med om...det hjälper inte att "hota" med längre och hårdare straff,det som hjälper är att det finns förebilder för både pojkar och flickor.
Barn uppfostrar inte sig själva utan det är vuxna som som måste ge en puff i rätt riktning så tidigt som möjligt.
May 23, 2001
Tro om mördaren skulle bry sig om han fick sitta 1 år eller resten av livet.
Det skulle jag i alla fall...... Men jag har också läst undersökningar att hårdare straff inte hjälper men jag håller fortfarande på att en som mördat en annan människa ska inte få komma ut i samhället nå mer! För om en nära och kär blir mördad till mig så får man ju hämnd lust så är det nog bara det skulle nog ni som är emot feta straff på mord också få.
June 17, 2001
Tragiskt att vissa fortfarande tror att de svenska fängelserna är en piss i havet, jag skulle lätt kunna sätta min dator på att 70% av er hade börjat gråta inom 2 veckor.
Visst, dom har det bra till viss del i just svenska fängelser. Men det är ju knappast så att man sitter och spelar tv-spel och styrketränar hela dagarna.
Get real!
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
August 7, 2001
Men jag anser att det ska vara hårdare i fängelser... dom kan kräva det senaste av allt förutom det som dom kan hålla kontakt med omvärlden o det sjukaste av allt är att dom har bättre mat än skolungdomar o dagisbarn! att sitta i fängelser ska ju vara ett straff inte ett mecka för fattiga
May 6, 2001
Ni vet fan inte ens vad ni snackar om, och speciellt inte den där lousylamer, han verkar vara en ******** *****!!!
Lousylamer, visste du att man får MYCKET mindre fängelsestraff om man är under 21 år? Ta och väx upp din lilla *****
*Jag hoppas inte på fler inlägg i denna betoningen från dig inom de nämsta veckorna! / Alex aka [NH] WIGGER*
December 25, 2000
Slim_Shady wrote: Ni vet fan inte ens vad ni snackar om, och speciellt inte den där lousylamer, han verkar vara en ******** *****!!!
Lousylamer, visste du att man får MYCKET mindre fängelsestraff om man är under 21 år? Ta och väx upp din lilla *****
*Jag hoppas inte på fler inlägg i denna betoningen från dig inom de nämsta veckorna! / Alex aka [NH] WIGGER*
information: det du just sade får dig att se ut som en "inkompetent snorunge"
LousyLamer's inlägg var iaf interligent
3 Guest(s)