July 14, 2002
Beror på hur långt tillbaka i historien man vill gå.....
Men om vi håller oss till dom senaste 40-50 åren så tror jag att ingen har suttit i fängelse mer än 25år.
Jag såg en dokumentär om en livstidsfånge som hade suttit inlåst i 20år utan permission och han var den i sverige som hade suttit inspärrad längst tid.
Då dokumentären gjordes hade han cancer och ville bli benådad av justitieministern p.g.a sjukdomen, sen hur det gick vet jag inte men om han lever och sitter inne idag så är det han som har suttit längst. Vid det här laget så borde han nog vara inne på hans 21:a eller 22:a år.
Det brott han hade begått var att han slagit ihjäl sin f.d tjej och hennes nya kille med en yxa.
November 4, 2001
Slim_Shady wrote: Fan vad långt fängelsestraff för att han gjorde de där smågrejorna! LousyLamer, hur långt fängelsestraff kan jag få hur mycket jag än gör? Jag är 19 år
Det låter som att det är en normal dag i ditt liv. Hur mycket jag än gör, häftig meningsbyggnad . Eftersom max-straffet är livstid så det borde väll vara straffet.
November 4, 2001
rsastin wrote: Livstid i Sverige är ju inte "livstid" som man kanske tänker på. Kommer inte ihåg hur många år det var men det är inte särskilt många år. 20 kanske, men inte en hel livstid.
Livstid är inte ett tidsbestämmt straff, det är hela livet men efter 20 år kan man be om benådning eller att straffet blir tidsbestämmt, men teoretiskt sett kan man få sitta hela livet.
så funkar det.
July 8, 2001
daggerr wrote: varför heter det fängelsestraff igentligen, det är ju inte så mycket till straff. dom har ju bättre levnadsstandard än många som lever hederligt. dom får arbeta osv. det är snarare en form av vård som inte fungerar speciellt bra...
det handlar om att beröva dom friheten (låsa in dom). inte att ge dom en sämre levnadstandard. enligt mig borde fängelsena vara till för att rehabilitera och få tillbaka personer som hamnat snett. det är ju ganska idiotiskt att bara släppa ut en person för att sen plocka in honom igen. varför inte hjälpa honom till ett normalt liv? (där med göra nytta och inte förstöra för andra)
jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.
March 17, 2002
gillbert wrote: jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.
Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?
June 18, 2001
High Density wrote: [quote=gillbert]jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.
Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?
Element sitter på väggen och förser oss med värme.
July 8, 2001
High Density wrote: Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?
dom kriminella ska låsas in på fängelser enligt mig. och på fängelser ska man ge dom en chans att komma tillbaka till ett normalt liv (så dom inte blir en fara för samhället). man ska självklart inte låta dom gå fria på gatan.
precis! fängelser ska va till för att skydda allmänheten från kriminella men idag kommer fångarna ut lika farliga eller farligare som när dom kom in.
March 17, 2002
gillbert wrote: [quote=High Density]Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?
dom kriminella ska låsas in på fängelser enligt mig. och på fängelser ska man ge dom en chans att komma tillbaka till ett normalt liv (så dom inte blir en fara för samhället). man ska självklart inte låta dom gå fria på gatan.
precis! fängelser ska va till för att skydda allmänheten från kriminella men idag kommer fångarna ut lika farliga eller farligare som när dom kom in.
Håller med dig,hur man nu ska kunna lösa detta är klart ett problem som man troligtvis kan vända och vrida på i oändlighet.
1 Guest(s)