fängelsestraff?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
fängelsestraff?
Flame
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2002 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är maxstraffet i Sverige?

Hur länge har en person suttit i fängelse som mest?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
205713
September 28, 2002 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur länge nån har suttit som längst, men det är väl kanske 30 år eller nåt. Maxstraffet i Sverige är iaf livstid.

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
205729
September 28, 2002 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Beror på hur långt tillbaka i historien man vill gå.....

Men om vi håller oss till dom senaste 40-50 åren så tror jag att ingen har suttit i fängelse mer än 25år.

Jag såg en dokumentär om en livstidsfånge som hade suttit inlåst i 20år utan permission och han var den i sverige som hade suttit inspärrad längst tid.
Då dokumentären gjordes hade han cancer och ville bli benådad av justitieministern p.g.a sjukdomen, sen hur det gick vet jag inte men om han lever och sitter inne idag så är det han som har suttit längst. Vid det här laget så borde han nog vara inne på hans 21:a eller 22:a år.

Det brott han hade begått var att han slagit ihjäl sin f.d tjej och hennes nya kille med en yxa.

Flame
Kommer du hit ofta?
Medlem
209736
October 12, 2002 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad långt fängelsestraff för att han gjorde de där smågrejorna! LousyLamer, hur långt fängelsestraff kan jag få hur mycket jag än gör? Jag är 19 år

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
209741
October 12, 2002 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Slim_Shady wrote: Fan vad långt fängelsestraff för att han gjorde de där smågrejorna! LousyLamer, hur långt fängelsestraff kan jag få hur mycket jag än gör? Jag är 19 år

Det låter som att det är en normal dag i ditt liv. Hur mycket jag än gör, häftig meningsbyggnad laugh . Eftersom max-straffet är livstid så det borde väll vara straffet.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
209755
October 12, 2002 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det längsta vi har i Sverige är väl en kvinna som sitter inne på 50 år eller jag har fel?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
209756
October 12, 2002 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Livstid i Sverige är ju inte "livstid" som man kanske tänker på. Kommer inte ihåg hur många år det var men det är inte särskilt många år. 20 kanske, men inte en hel livstid.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
209789
October 12, 2002 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Livstid i Sverige är ju inte "livstid" som man kanske tänker på. Kommer inte ihåg hur många år det var men det är inte särskilt många år. 20 kanske, men inte en hel livstid.

Livstid är inte ett tidsbestämmt straff, det är hela livet men efter 20 år kan man be om benådning eller att straffet blir tidsbestämmt, men teoretiskt sett kan man få sitta hela livet.

så funkar det.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
209881
October 13, 2002 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

varför heter det fängelsestraff igentligen, det är ju inte så mycket till straff. dom har ju bättre levnadsstandard än många som lever hederligt. dom får arbeta osv. det är snarare en form av vård som inte fungerar speciellt bra...

Flame
Kommer du hit ofta?
Medlem
209886
October 13, 2002 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror väl på hur man sköter sig i fängelset och åldern, eller har jag fel? Jag har hört att någon har suttit i finkan i 22 år nu...

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
209943
October 13, 2002 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

daggerr wrote: varför heter det fängelsestraff igentligen, det är ju inte så mycket till straff. dom har ju bättre levnadsstandard än många som lever hederligt. dom får arbeta osv. det är snarare en form av vård som inte fungerar speciellt bra...

det handlar om att beröva dom friheten (låsa in dom). inte att ge dom en sämre levnadstandard. enligt mig borde fängelsena vara till för att rehabilitera och få tillbaka personer som hamnat snett. det är ju ganska idiotiskt att bara släppa ut en person för att sen plocka in honom igen. varför inte hjälpa honom till ett normalt liv? (där med göra nytta och inte förstöra för andra)

jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
210059
October 13, 2002 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.

Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
210082
October 13, 2002 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: [quote=gillbert]jag fattar inte varför man bara låser in dom och låter dom komma i kontakt med andra kriminella.. VA FAN TROR DOM HÄNDER NÄR DOM KOMMER UT!? det krävs inte mycket för att veta svaret på min fråga.

Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?

Element sitter på väggen och förser oss med värme.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
210094
October 13, 2002 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?

dom kriminella ska låsas in på fängelser enligt mig. och på fängelser ska man ge dom en chans att komma tillbaka till ett normalt liv (så dom inte blir en fara för samhället). man ska självklart inte låta dom gå fria på gatan.
precis! fängelser ska va till för att skydda allmänheten från kriminella men idag kommer fångarna ut lika farliga eller farligare som när dom kom in.

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
210570
October 15, 2002 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: [quote=High Density]Vart ska man förvara kriminella då ? för troligtvis är deras vänskapskrets också kriminell, och är inte fängelser även till för att skydda oskyldiga medborgare från dessa element ?

dom kriminella ska låsas in på fängelser enligt mig. och på fängelser ska man ge dom en chans att komma tillbaka till ett normalt liv (så dom inte blir en fara för samhället). man ska självklart inte låta dom gå fria på gatan.
precis! fängelser ska va till för att skydda allmänheten från kriminella men idag kommer fångarna ut lika farliga eller farligare som när dom kom in.

Håller med dig,hur man nu ska kunna lösa detta är klart ett problem som man troligtvis kan vända och vrida på i oändlighet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 137
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL