June 9, 2004
Läser en hel del men har på sistånde haft svårt att hitta bra böcker att läsa. Så om någon har bra tips så vore det fint :bok:
Läser för närvarande dessa serier:
The wheel of time (Robert Jordan)
Sword of truth. (Terry Goodkind)
A song of ice and fire (George R. R. Martin)
Malazan Book of the Fallen (Steven Erikson) Bästa jag läst!
Riftwar saga (Raymond E. Feist)
Har läst allt av Terry Brooks, David Eddings och William Gibson.
Hela dune serien plus The Dosadi Experiment är på väg från amazon.
Ge mig gärna läs tips på fler läs värda böcker!
Själv kan jag rekommendera allt ovan, även om en del Böcker av Brooks och Eddings är sådär... 🙂
April 16, 2003
Kolla upp Orson Scott Card. Han har skrivit massvis med scifi. Förvisso har jag bara läst dom om Ender Wiggins men dom är riktigt bra.
Annat du måste är Neal Stephensons Snow Crash. Där har jag heller inte hunnit med att läsa alla, men Cryptonomicon ska va bra. Kanske inte så mycket scifi... Diamond Age är också riktigt bra, men Snow Crash är kanon.
June 9, 2004
McFatty wrote: Kolla upp Orson Scott Card. Han har skrivit massvis med scifi. Förvisso har jag bara läst dom om Ender Wiggins men dom är riktigt bra.
Annat du måste är Neal Stephensons Snow Crash. Där har jag heller inte hunnit med att läsa alla, men Cryptonomicon ska va bra. Kanske inte så mycket scifi... Diamond Age är också riktigt bra, men Snow Crash är kanon.
Verkar lovande! Thx
obelix: "KAY, Guy Gavriel" Har hört Gavriel ska vara bra ska kolla in det med. Thx edit, skrev up första boken i fionavar serien på min inköpslista 😀
Fast bullit: "du bör läsa allt av tolkien och liftarens guide till gallaxen.
Om det inte är nog tycker jag att du ska läsa om de böcker du har läst nu på originalspråk, för då är dem mkt bättre."
Krqagyzzz:
"Säger som föregående, Läs guiden! Har du inte gjort det så måste du. Du kommer få en helt annan syn på livet efter det"
Har läst Tolkien, glömde skriva det bara. Läser enbart på orginal språk, för de är som du säger mycket bättre då. Så länge orginal språk är eng eller svenska då, annars får jag det jobbigt 🙂 Min syster har tjatat om liftarens guide länge nu, får ta och köpa den med. Thx
July 13, 2002
Antar att du läst "The Hobbit" (biblo) och LotR triologin av Tolkien, i annat fall läs dem. När du har det så släng dig in i silmarillion, llätt den bästa fantasyboken jag mågonsin läst (har läst en del, i alla fall 30+). Gillar du den finns ju sedan "De förlorade sagornas bok" och "Sagor från midgård" som är som en sorts utfyllnad av silmarillion.
Sagon om Ringen böckerna blir så jäkla mkt roligare också när man vet hur allt hänger ihop, t.ex. vad/vem är gandalf och de andra istari (trollkarlarna), vilken kraft har alvernas ringar, vart kommer Gandalfs svärd ifrån, vad menar Gandalf när han säger "You cannot pass. I am a servant of the Secret Fire, wielder of the flame of Anor. You cannot pass.
The dark fire will not avail you, flame of Udûn.". På vilket sätt är Aragorn ättling, vad menas med att han är en ättling av Númenor (se TTT extended), vem är galadriel, varför seglar alverna från midgård, vem är Sauron? Allt och MYYYYYCKET mer beskrivs i Silmarillion.
En liten teaser: ***SPOILERVARNING*** Gandalf (eller Olórin) och Sauron var från början samma sorts varelse... Maior, gudarnas vasaller.
July 13, 2002
keffing wrote:
senaste boken som jag upplevde var sagan om ringen typ första delen.. som jag lyssnade på på min mp3-spelare...
kättare :arg:
🙄
Tänkt på hur framtidens generationer kommer missa upplevelsen det är att läsa LotR då de flesta förmodligen kommer se filmerna först :/ Tur att Silmarillion finns kvar 😀
August 20, 2001
Skulle vilja rekommendera denna sidan:
October 26, 2002
Terry Pratchett alla böker från skivvärlden är underbara (helst på orginalspråket)
Neil Gaiman har gjort en helt fantastiskt bok som heter neverwere helt klar den bästa boken jag någonsin läst
dessutom har terry och neil gjort en bok tillsammans som heter Goda omen som jag också kan rekomendera
August 19, 2002
Som chippen sade så är ju Pratchett underbar om man gillar comic-fantasy.
Han har ju även påbörjat en barnbokserie som är lysande.
Sen finns Tom Holt som skriver väldigt roliga böcker, lite samma stil som Pratchett men lite mindre medeltidsaktiga.
Alastair Reynolds är möe bra om man gillar sc-fi.
ps. jag kan intyga a song of ice and fire:s storhet, det är en grym bokserie. ds.
/uffe
1 Guest(s)