Får de aldrig nog!!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får de aldrig nog!!!
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2006 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.kevius.com/index3.html

Det var någon jär på NH som tipsade mig om denna sidan för ett par månader sen då jag fick matteproblem och nu kollar jag ofta in den sidan då jag har problem med matten men wtf liksom vad är det för fel i det han gör?

Det går ju mer åt helvete för samhället för var dag som går!

Giriga gamla gubbar/kärringar överallt vart man än kommer, äntligen någon som gör lite för att försöka hjälpa inom ett område han är bra på och då är det kriminellt.

Han tjänar ju inget på det heller!

Blir bara mer sur när jag tänker på det.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1043569
May 22, 2006 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Edit: Efter att ha läst lite mera så är jag inte alls så säker på att han frias. Han har lagt upp deras material utan deras tillåtelse, sedan är ju frågan om de (företaget som stämmer) har skaffat upphovsrätten av de som från början skrev ihop uppgifterna. Om de inte så kommer de inte att ha någon chans men om de har köpt utgivningsrätten så kan de ha en chans.

Edit igen: Såg att han faktiskt var dömd redan. Intressant.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043572
May 22, 2006 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Men det jag stör mig på är folk som överhuvudtaget funderar på att ta upp en sådan sak.

Det är ju som om jag går ut på stan och sjunger på en låt och jag blir anmäld för att jag snodde melodin eller text ur en låt.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1043573
May 22, 2006 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det får man hoppas, annars är det fan fruktansvärt.

ViU
Member
Medlem
1043576
May 22, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Men det jag stör mig på är folk som överhuvudtaget funderar på att ta upp en sådan sak.

Det är ju som om jag går ut på stan och sjunger på en låt och jag blir anmäld för att jag snodde melodin eller text ur en låt.

Nej det är stor skillnad, problemet var att Kevius inte gjorde om något utan publicerade upphovsrättskyddat material på nätet. Uppgifterna i sig är inte skyddade men samlingen av dom är det.

Efter att ha läst domen förstår jag tingsrätten.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043581
May 22, 2006 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Så varje gång jag skriver ner en uppgift som jag ska lösa ur en mattebok som stöd så begår jag ett brott och det ska göra mig till kriminell?

Tycker det är fel att man kan bli anmäld för något sånt.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1043582
May 22, 2006 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Så varje gång jag skriver ner en uppgift som jag ska lösa ur en mattebok som stöd så begår jag ett brott och det ska göra mig till kriminell?

Det är inte fel att skriva av den, och det gör dig inte kriminell. Däremot att publicera den på nätet kan vara kriminellt, om den är del i ett upprätthovsskyddat material.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043583
May 22, 2006 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker ändå att det inte komma upp på tal, han tjänar inget på det, han försöker ju hjälpa folk som behöver hjälp med det och dte ser jag inget fel på.

Så skattepengarna ska gå åt domare och allt vad det heter bara för att vissa tror att det är deras mer än andras, om jag på något sätt skulle behöva få hjälp med något liknande och sen frågade här på Nh om det med exakt samam tal och exakt samam upplägg, skulle det bryta mot upphovsrätten?

ViU
Member
Medlem
1043584
May 22, 2006 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=D3mpa]Så varje gång jag skriver ner en uppgift som jag ska lösa ur en mattebok som stöd så begår jag ett brott och det ska göra mig till kriminell?

Det är inte fel att skriva av den, och det gör dig inte kriminell. Däremot att publicera den på nätet kan vara kriminellt, om den är del i ett upprätthovsskyddat material.

Beror helt på hur avancerad uppgiftern är och hur mycket jobb som ligger bakom den. Om den inte är orginell nog har de ingen upphovsrätt på den och du får kopiera och sprida den som du vill. Men om det är en uppgift som krävt mycket jobb kan det vara olagligt att sprida den.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1043585
May 22, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=denstore][quote=D3mpa]Så varje gång jag skriver ner en uppgift som jag ska lösa ur en mattebok som stöd så begår jag ett brott och det ska göra mig till kriminell?

Beror helt på hur avancerad uppgiftern är och hur mycket jobb som ligger bakom den. Om den inte är orginell nog har de ingen upphovsrätt på den och du får kopiera och sprida den som du vill. Men om det är en uppgift som krävt mycket jobb kan det vara olagligt att sprida den.

Jo, poängen är väl att det knappast är så att någon har upphovsrätt till formlerna, men hur uppgifterna är formulerade. Det handlar ju om att man kanske har lagt ner mycket tid på att formulera uppgiften så att det skall vara svårt att tolka problemet som något annat än vad det är.

ViU
Member
Medlem
1043616
May 22, 2006 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Jag tycker ändå att det inte komma upp på tal, han tjänar inget på det, han försöker ju hjälpa folk som behöver hjälp med det och dte ser jag inget fel på.

Så skattepengarna ska gå åt domare och allt vad det heter bara för att vissa tror att det är deras mer än andras, om jag på något sätt skulle behöva få hjälp med något liknande och sen frågade här på Nh om det med exakt samam tal och exakt samam upplägg, skulle det bryta mot upphovsrätten?

Nej men det är ju inte det han blev dömd för heller, han blev dömd för att han publicerat DERAS material som DE gjort utan deras tillåtelse.

Och ja, om jag skriver ett långt och utförligt svar så är det möjligt att det uppnår verkshöjd och därmed skyddas av upphovsrätten. Som exempel kan nämnas FAQ:n i "Operativsystem" (länk) troligtvis skulle räknas som upphovsrättsskyddad.

Vad han gjorde när han skulle hjälpa folk var att ge bort något som någon annan hade jobbat många timmar med för att kunna sälja gratis. Även om tanken kanske var god så var det fortfarande fel att göra så.

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1043624
May 22, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... äh får la ta å patentera 3+3=9 imårn, så får man royalty varje gång nån skriver det 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1043641
May 22, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: hmm... äh får la ta å patentera 3+3=9 imårn, så får man royalty varje gång nån skriver det 😛

Tror du det händer så ofta så du skulle tjäna något på det??
Kanske bättre att patentera 3+3=6
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1043660
May 22, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu orkar jag inte lasa allt, men om han har akt dit pa enkla grejer som rita grafen till y = x² + 2x -3 sa ar det ju sjukt. Da har jag sakert gjort mig skyldig till upphovsrattsbrott flera ganger nar jag har hjalpt folk.

Nu ar ju saklart denna man partisk, sa det skulle vara intressant att höra vad det star bl.a. i protokollen, men det orkar jag inte lasa. Om det ar nagon som gor det sa postar ni saklart har.

Om det nu ar sa att valdigt manga av uppgifterna ar valdigt lika de som rakar finnas i nagon mattebok sa ar det ju en helt annan sak. Da ar det ju ett klart brott. Sen hor visserligen fragan om hur mycket deras forsaljning lider p.g.a. den har hemsidan inte alls till saken, men den ar ratt intressant anda.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1043668
May 22, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan man äga ett problem? 😕 Har haft matematik minimum i favoriter i snart 3 år nu och det är den bästa mattesidan jag nånsin stött på. Hoppas verkligen inte den läggs ned.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1043670
May 22, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Arre]hmm... äh får la ta å patentera 3+3=9 imårn, så får man royalty varje gång nån skriver det 😛

Tror du det händer så ofta så du skulle tjäna något på det??
Kanske bättre att patentera 3+3=6
wink

nej det lär ju inte gå eftersom det är så pass vanligt, 3+3=9 är däremot ganska originellt.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043671
May 22, 2006 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print
[quote=Boomhauer]Hur kan man äga ett problem? quote]

Det är delvis det jag försöker säg.

Hur kan liksom företaget tro sig ha rätt på en sak dom har tryckt i sina böcker som har funnits väldigt länge och sen tycka sig ha rätt till att slösa skattepengar på det, mycket som stör mig är att ingen äger det logiska tänkandet.

2+2=4 så nu kan någon anmäla mig för att dom har skrivit det i sin bok.
Urdraget ur en gammal mattebok jag hade för längesen i lågstadiet kommer inte ihåg namnet på den.

Att man tar text ur en låt och gör om det til en version av sin låt och sen säger att man har kommit på allt helt själv är ju ett brott mot den som gjorde låten först men ett mattetal som är till för att hjälpa folk, han tjänar ju inget på det, han förlorar istället på det, domännamnet och servern och allt vad det kan vara kostar ju.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1043679
May 22, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte problem som 2x + 4 = 6 som dom reagerar över utan det arbete som lagt ner för att skriva texten till uppgifterna.

Allt runt omkring som förklarar uppgiften i sig och ger den substans så det verkar intressant. Det kan jag mycket väl tänka mig vara likvärdigt med skönlitterär text eftersom det ligger en stor utmaning i att göra ett problem intressant med en mycket liten mängd text.

//Andreas

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1043695
May 22, 2006 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh god, this is a ...... wierd thing.

ViU
Member
Medlem
1043771
May 22, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det dom mest reagerade på var nog att han lade ut deras uppgifter utan att fråga dem och dessutom inte tog bort dem när de bad honom.

Problemet han har är ju att hans syn på upphovsrätt inte är likadan som lagens.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL