November 4, 2001
Telia telia telia telia..vilka annars?
Upptäckte för ett tag sen att det fanns en lokal internetleverantör som gav 5mbit adsl. Yihaa, ut med felia direkt, tänkte jag. Sedan dess har jag fått arbeta hårt för att kunna säga upp mitt telia abonnemang.
Jag snackade också med en tekniker på det företag som ska ge mig mitt nya internet, och han sa att telia gör allt för att försvåra avbeställningen av deras bredband. Tex:
Istället för att telia låter andra företags personal koppla ur kundens gamla telia bredband och koppla in det nya, så måste telias egna slöa personal koppla ur själva. Till råga på allt brukar dom "glömma" att registrera detta på något ställe, vilket får till följd att det nya företaget måste ringa och själva snoka reda på om uppkopplingen verkligen är avstängd från telia.
Inte nog med detta, för att avbeställa telias adsl så ringde jag självklart dem, från min hemtelefon vars nummer är kopplat till adsl:et.
Jag uppgav kundnummer och allt möjligt, och efter ett jäääääkla tag i telefonkö kom jag fram och fick ett kort svar: skicka ett skriftligt brev till oss, man kan itne avbeställa över telefon.
OK, det kan jag gå med på tänkte jag, skickade ett brev samma dag med endagarspost.
Gick en vecka, gick två veckor, jag ringde supporten igen, telefonkö i 30min igen, "jaa, vi behandlar ditt ärende nu..."
Efter tre veckor kom en bekräftelse (som jag speciellt bad om i mitt brev).
Tre veckor!!! På denna bekräftelse stod dessutom att det är en månads uppsägningstid. OK, det kan jag också gå med på, men att jag ska behöva vänta 3 veckor extra pga telias förslöade handhavande? det går jag inte med på. Ringde dem igen och neeej det kan de inte ändra på, jag får vackert vänta.
Inte nog med det, i mitt brev bad jag särskillt om att få ett datum då mitt adsl kopplades ner, tror ni jag fick det? självklart inte.
Det har alltså tagit ca 4 veckor, 3 samtal (sammanlagt ca 2h i telefon), ett skriftligt brev och en massa svordomar bara för att kunna avbeställa felias jävla adsl. Får dom göra såhär?
July 1, 2003
Det borde de verkligen inte... Jag hatar allt vad telebolag heter. Man ska inte generalisera, men även om Telia är värst, så finns det andra telebolag som inte är roliga heller.
EDIT: På tal om de får göra såhär. Jag läste någon artikel eller nåt och om jag förstår den rätt behöver inte ett bolag man beställt någonting av vara tillgängligt sen eller nåt sånt, något som Telenordia utnyttjade den gången.
July 22, 2003
Spannen wrote: [quote=DiDi]KonsumentOmbudsmannen!!!
Jag hade ringt dit direkt...
Jag har funderat på det, men frågan är om det är någon mening.. vad kan dom göra? Jag tycker att vi borde starta en "mass-bojkotta-felia-aktion" alla abeställer deras dyra skitlina och skaffar annat.
Hade gjort det men det finns inga andra att välja på 🙁
October 28, 2002
Det finns ju en mycket logisk anledning till varför telia beter sig såhär. Vilka tror ni det är som fått betala för uppbyggnaden av hela vårt telenät ? Jo, felia. Nu kommer andra leverantörer och "tar avgifter på motorvägarna dom byggt", inte konstigt att dom kan ha bättre priser..
Telia har ju verkligen dragit en nitlott när dom byggt hela nätet..
Ring konsument ombudsmannen, brukar få fart på företag.
July 19, 2001
spartacus wrote: [quote=HELIX]Om detdär skulle hända mig så skulle jag bara skippa att betala deras äckliga räkning.. Det gjorde min polare iallafall och deras ADSL fungerade i över fem månader..
Och han fick inte inkasso på sig? Låter väldigt suspekt.
Dom skickade några brev och så men dom kan ju inte direkt göra något annat. De har ju fått brev om att han vill säga upp skiten..
1 Guest(s)