Får dom göra såhär?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får dom göra såhär?
Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2003 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Telia telia telia telia..vilka annars?
Upptäckte för ett tag sen att det fanns en lokal internetleverantör som gav 5mbit adsl. Yihaa, ut med felia direkt, tänkte jag. Sedan dess har jag fått arbeta hårt för att kunna säga upp mitt telia abonnemang.
Jag snackade också med en tekniker på det företag som ska ge mig mitt nya internet, och han sa att telia gör allt för att försvåra avbeställningen av deras bredband. Tex:
Istället för att telia låter andra företags personal koppla ur kundens gamla telia bredband och koppla in det nya, så måste telias egna slöa personal koppla ur själva. Till råga på allt brukar dom "glömma" att registrera detta på något ställe, vilket får till följd att det nya företaget måste ringa och själva snoka reda på om uppkopplingen verkligen är avstängd från telia.

Inte nog med detta, för att avbeställa telias adsl så ringde jag självklart dem, från min hemtelefon vars nummer är kopplat till adsl:et.
Jag uppgav kundnummer och allt möjligt, och efter ett jäääääkla tag i telefonkö kom jag fram och fick ett kort svar: skicka ett skriftligt brev till oss, man kan itne avbeställa över telefon.
OK, det kan jag gå med på tänkte jag, skickade ett brev samma dag med endagarspost.
Gick en vecka, gick två veckor, jag ringde supporten igen, telefonkö i 30min igen, "jaa, vi behandlar ditt ärende nu..."
Efter tre veckor kom en bekräftelse (som jag speciellt bad om i mitt brev).
Tre veckor!!! På denna bekräftelse stod dessutom att det är en månads uppsägningstid. OK, det kan jag också gå med på, men att jag ska behöva vänta 3 veckor extra pga telias förslöade handhavande? det går jag inte med på. Ringde dem igen och neeej det kan de inte ändra på, jag får vackert vänta.
Inte nog med det, i mitt brev bad jag särskillt om att få ett datum då mitt adsl kopplades ner, tror ni jag fick det? självklart inte.

Det har alltså tagit ca 4 veckor, 3 samtal (sammanlagt ca 2h i telefon), ett skriftligt brev och en massa svordomar bara för att kunna avbeställa felias jävla adsl. Får dom göra såhär?

Righgor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 483
446238
October 30, 2003 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det borde de verkligen inte... Jag hatar allt vad telebolag heter. Man ska inte generalisera, men även om Telia är värst, så finns det andra telebolag som inte är roliga heller.
EDIT: På tal om de får göra såhär. Jag läste någon artikel eller nåt och om jag förstår den rätt behöver inte ett bolag man beställt någonting av vara tillgängligt sen eller nåt sånt, något som Telenordia utnyttjade den gången.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
446239
October 30, 2003 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

KonsumentOmbudsmannen!!!

Jag hade ringt dit direkt...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
446240
October 30, 2003 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: KonsumentOmbudsmannen!!!

Jag har funderat på det, men frågan är om det är någon mening.. vad kan dom göra? Jag tycker att vi borde starta en "mass-bojkotta-felia-aktion" alla abeställer deras dyra skitlina och skaffar annat.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
446241
October 30, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Din uppsägningstid startar då dem öppnar ditt brev och börjar arbeta med ditt ärende, tyvärr funkar det så.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
446411
October 30, 2003 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=DiDi]KonsumentOmbudsmannen!!!

Jag har funderat på det, men frågan är om det är någon mening.. vad kan dom göra? Jag tycker att vi borde starta en "mass-bojkotta-felia-aktion" alla abeställer deras dyra skitlina och skaffar annat.

Hade gjort det men det finns inga andra att välja på 🙁

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
446427
October 30, 2003 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju en mycket logisk anledning till varför telia beter sig såhär. Vilka tror ni det är som fått betala för uppbyggnaden av hela vårt telenät ? Jo, felia. Nu kommer andra leverantörer och "tar avgifter på motorvägarna dom byggt", inte konstigt att dom kan ha bättre priser..

Telia har ju verkligen dragit en nitlott när dom byggt hela nätet..

Ring konsument ombudsmannen, brukar få fart på företag.

Cyberhawk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 881
446443
October 30, 2003 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

tur att man känner en som är teliaman ifall man nu ska avbeställa nån gång 😉

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
446692
October 30, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Cyberhawk wrote: tur att man känner en som är teliaman ifall man nu ska avbeställa nån gång 😉

Tror knappast att det spelar någon roll. Min pappa jobbar på posten, tror knappast att min post kommer fram snabbare för det... 🙄

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
446868
October 30, 2003 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

fick inte telia (oops..sorry.. Felia menar jag) kritik för inte så längesen föratt de krånglade så mkt när man skulle avbeställa deras ADSL

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
447070
October 30, 2003 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Om detdär skulle hända mig så skulle jag bara skippa att betala deras äckliga räkning.. Det gjorde min polare iallafall och deras ADSL fungerade i över fem månader..

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
447115
October 30, 2003 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Om detdär skulle hända mig så skulle jag bara skippa att betala deras äckliga räkning.. Det gjorde min polare iallafall och deras ADSL fungerade i över fem månader..

Och han fick inte inkasso på sig? Låter väldigt suspekt.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
447119
October 30, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=HELIX]Om detdär skulle hända mig så skulle jag bara skippa att betala deras äckliga räkning.. Det gjorde min polare iallafall och deras ADSL fungerade i över fem månader..

Och han fick inte inkasso på sig? Låter väldigt suspekt.

Dom skickade några brev och så men dom kan ju inte direkt göra något annat. De har ju fått brev om att han vill säga upp skiten..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 283
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL