October 16, 2003
Vägverket wrote: Mönsterdjup på ”sommaren”
Däck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.
Så är det sommar så klarar du dig med 1.6mm annars ska du ha 3mm, precis som Mind säger...
January 7, 2006
Bogus^ wrote: [quote=Vägverket]Mönsterdjup på ”sommaren”
Däck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.
Så är det sommar så klarar du dig med 1.6mm annars ska du ha 3mm, precis som Mind säger...
jag har m+s däck som är slitna och ganska slitna på kanterna men i mitten är där mönster...
June 28, 2001
ah snedslitna. Ja det kan dom mycket väl klanka ner på.
Alla däck är ju lite rundade i hörnena och kör man hårt så slits dom ju mer där, det är ju endå i svängarna du behöver som mest grepp, du får helt enkelt göra en bedömning själv om du tror att det är för slitet.
Dom har garanterat ett regelverk att gå efter.
Tex att dom mäter 5mm in från kanten eller dylikt.
January 7, 2006
Mind wrote: ah snedslitna. Ja det kan dom mycket väl klanka ner på.
Alla däck är ju lite rundade i hörnena och kör man hårt så slits dom ju mer där, det är ju endå i svängarna du behöver som mest grepp, du får helt enkelt göra en bedömning själv om du tror att det är för slitet.
Dom har garanterat ett regelverk att gå efter.Tex att dom mäter 5mm in från kanten eller dylikt.
men blir det 2:a eller ombes?
March 10, 2002
Hub wrote: Det är väll bara anmärkning eller ombesitning som gäller nuförtiden! ettor och tvåor är väll borta?
Jag har kört med mycket dåliga däck och dom har aldrig mätt, utan bara tittat att det varit vinterdäck...
Man behöver väl inte ha vinterdäck för att köra till besiktningen? Det läste jag i.a.f.
March 10, 2002
whak wrote: [quote=Dehman] Man behöver väl inte ha vinterdäck för att köra till besiktningen? Det läste jag i.a.f.
Man kan besiktiga bilen med sommardäck på vintern och vinterdäck på sommaren om man nu vill det.
Jo har också för mig det, man ska ta snabbast, enklast väg till bilprovningen.
Men hur blir det med detta?
MULLVADEN wrote: du får avslag om dom e olagliga.. vilket Vinterdäck e under 3mm o sommardäck under 1,6mm...
Jag har sommardäck och måste besiktiga nu, får körförbud på onsdag 🙂
January 7, 2006
Jag har bilder på alla fyra däck nu. Var ute för 2h sedan med hunden och passade på att kolla däcken. De såg ut att ha 3-4mm i mitten av däcken så mönstret verkar vara djupt nog förutom på kanterna. På bilderna ser ni hur de ser ut. Däcken ifråga är ett par Marshal och är storleken 235/75 R15 och sitter på en Dodge RAM B250 Royal Van -88. Jag vet ej vad dessa däck ska ha för lufttryck. Men de ser lite svampiga ut.
Vänster framdäck:
[Image Can Not Be Found]
Vänster bakdäck:
[Image Can Not Be Found]
Höger framdäck:
[Image Can Not Be Found]
Höger bakdäck:
[Image Can Not Be Found]
Framdäcken verkade ha djupare mönster än bakdäcken men samtidigt verkade bakdäcken vara mindre slitna på kanterna. Så frågan är om man ska flytta framdäcken bak och vice versa eller hur man ska göra.
June 28, 2001
Bäst mönster ska vara bak enligt nått regelverk, Ska tydligen vara säkrare så.
Personligen tycker jag tvärt om eftersom jag prioreterar att kunna svänga och sladda.
Dina framdäck är sneslitna som fan ju, eftersom det bara är på insidan så kan du allt behöva en framvagnsinställning om bilen är värd pengar.
Standard lufttryck ligger runt 2,5 bar.
Varierar mellan typ av däck osv men det är en bra fingervisning.
Edit : om man förlorar grepp i bakvagnen så förlorar man "all" kontroll
om man förlorar grepp fram så går fortfarande bilen rakt fram
January 7, 2006
Mind wrote: Bäst mönster ska vara bak enligt nått regelverk, Ska tydligen vara säkrare så.
Personligen tycker jag tvärt om eftersom jag prioreterar att kunna svänga och sladda.Dina framdäck är sneslitna som fan ju, eftersom det bara är på insidan så kan du allt behöva en framvagnsinställning om bilen är värd pengar.
Standard lufttryck ligger runt 2,5 bar.
Varierar mellan typ av däck osv men det är en bra fingervisning.Edit : om man förlorar grepp i bakvagnen så förlorar man "all" kontroll
om man förlorar grepp fram så går fortfarande bilen rakt fram
Ja sulorna fram är snedslitna som fan men är de godkända? Går bilen igenom med dessa däck?
Framvagnsinställning har jag på G. Finns det någon däckfirma i Malmötrakten som har så att man kan köpa däcken på avbetalning?? För van-däck är asdyra.
April 18, 2003
Med största sannolikhet är dom där däcken inte ens laglig att köra med på vinterväglag även om mönsterdjupet är godkänt. Det är inte alla M+S däck som är tillåtna på vinterväg. Jag hoppas verkligen att du inte är ute i trafiken med dessa däck...
Sen är det så att dom mäter mönsterdjupet på det mest slitna stället idag, så jag vill påstå att det är kört att få igenom bilen sådär.
January 7, 2006
Booris wrote: Dom där däcken är verkligen helt slut 🙂
Hårt att vara bannad på både zatzy och sweclockers?
Zatzy är ett skitforum med en massa idioter. Man blir ju bannad helt utan anledning. Har inte fått någon som helst förklaring till banningen och kan ej kontakta idioterna heller. Svara på mail gör dom inte heller. Sweclockers är också ett skitforum med en massa korkade moderatorer som har maktmissbruk som bara håller på och bannar folk till höger och vänster utan att ens ta reda på orsaken till problemet eller vem som är den skyldiga.
2 Guest(s)