March 1, 2001
Inte för att jag tänkte börja själv..:)
Systemet bör ju läggas ner snart alltså för lite här å var åker det ju runt
snubbar med sunkiga bilar å kränger bärs å vin. ett 30 lock sort guld (5.8%) för under 200. kostar runt 380 på systemet ju...så inte köper man där mer om man inte måste
Min fråga e bara om det är olagligt av mig eller dem att köpa respektive sälja? Dom e så tystlåtna och beter sig lite suspekt tycker ja...å så gömmer dom allt under massa filtar i bilen...hehe 🙂
puss hej
March 20, 2001
Vajsman wrote: Inte för att jag tänkte börja själv..:)
Systemet bör ju läggas ner snart alltså för lite här å var åker det ju runt
snubbar med sunkiga bilar å kränger bärs å vin. ett 30 lock sort guld (5.8%) för under 200. kostar runt 380 på systemet ju...så inte köper man där mer om man inte måsteMin fråga e bara om det är olagligt av mig eller dem att köpa respektive sälja? Dom e så tystlåtna och beter sig lite suspekt tycker ja...å så gömmer dom allt under massa filtar i bilen...hehe 🙂
puss hej
vad tror du själv?! skulle dom ha alla sakerna under filtar och sälja det ur bilen om det var lagligt?
October 7, 2002
Systembolaget har monopol på detaljförsäljning. Det vill säga det är bara Systembolaget som har rätt att sälja alkohol för att den ska förtäras på annan plats än försäljningslokalen. Visserligen har Systembolaget utlämningsombud på landsbygden, men där är det samma regler och priser som på Systemet som gäller med.
Vad gäller krogverksamhet så krävs det sk utskänkiningstillstånd från Socialnämnden i kommunen. För att få det krävs normalt en fast lokal och tomt. Vissa undantag finns för exempelvis internationell tåg- och flygtrafik men det är det enda. Vet att Laholm för något år sedan blev väldigt kritiserade för att de gav tillstånd till en pub-buss, med förbehållet att Socialkontoret i förväg skulle informeras om var den skulle stå uppställd, och att i övrigt alla regler som normalt annars gäller skulle gälla, bara det att "tomterna kunde få variera".
Slutsats: Bakluckeförsäljningen av öl är vad jag vet 99,999% olaglig. (lämna 0,001% om det skulle råka vara lättöl!). Förmodligen är det dessutom smuggelöl - så billig öl finns ju som du påpekar inte att få tag på i Sverige...
October 7, 2002
Jorå, pubbussen rullar runt fortfarande. Visserligen fick de mycket skit för beslutet från den myndigheten som är tillsynsmyndighet för landets socialnämnder (mamma var med och tog det så jag vet) men det visade sig att det inte fanns någon möjlighet för några andra än Socialnämnden själv att ändra beslutet, trots "att man egentligen inte får göra så". Så pubbussen rullar runt på landsbygden i Laholms kommun. 🙂
Över till OT: Jag bodde i Ränneslöv, gick Natur/Teknisk på Osbecksgymnasiet, och nu går jag Civilingenjörsutbildning med inriktning Z - Automation och Mekatronik på Chalmers. 🙂
October 15, 2002
1 Guest(s)