Får Radiotjänsten göra så?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får Radiotjänsten göra så?
Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
sp_UserOfflineSmall Offline
893902
May 19, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

om dom kommer hem och HÖR tvn men inte ser den (man bjuder ju självklart inte in en tvpejlare) så kan du bara säga att du inte har nån tv, går dom in i din lägenhet bryter dom imot lagar som det är Liiite mer straff på, och polisen lär ju inte bry sig...

skulle dom mot förmodan komma hem till dig med polisen har du självklart precis fått tvn och skulle anmäla den imorgon..

tänk på att när du köper en tv är säljaren ansvarig att lämna in uppgifter om ditt köp till Radio/tv-tjänst..

så när en försäljare frågar vad du heter så LJUGER du, det är kvittot som gäller som garantisedel, har du kvittot är du ägaren, spelar ingen roll om det står kalle anka, paradisäppelvägen 666 i deras dator =)

Airhead
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
893904
May 19, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Som sagt, det är bara att blåneka.
Skulle de nu komma och ringa på och se TVn så ta emot inbetalningskortet och ring dagen efter och säg att tvn gått sönder.
Vad ska de göra?

Skicka inkasso på dig.

agh39
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
893913
May 19, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

"Radiotjänst i Kiruna AB har inte rätt att bereda sig tillträde till ditt hem!
Om TV-pejlaren kommer och knackar på, har denne ingen rätt att gå in hemma hos dig för att undersöka om du har en TV. Hans enda rättighet är att ringa på och fråga dig huruvida du har TV, samt i den mån det går att se utifrån avgöra om du har TV. Du har emellertid ingen skyldighet varken att öppna dörren eller svara på hans frågor.

Radiotjänst i Kiruna AB har bevisbördan!
Det är Radiotjänst som ska bevisa att du har TV - det är inte du som ska bevisa att du inte har TV. Du behöver således inte bekymra dig över att faktiskt bevisa för eller övertyga personal från Radiotjänst att du inte har en TV. Så länge du säger att du inte har TV, spelar det ingen roll vad Radiotjänst misstänker, eftersom de inte kan bevisa att du faktiskt har TV.

Du har rätt att inneha TV på prov i 15 dagar!
Enligt lag (1989:41) om TV-avgift 6 § 3 har du rätt att inneha TV på prov i upp till 15 dagar utan att behöva betala TV-avgift. Om Radiotjänst skulle ha bevis för ditt TV-innehav inom denna tid, kan du åberopa undantaget i nämnda paragraf och att du alltså endast innehar TV på prov och faktiskt inte alls är TV-innehavare i lagens mening.

TV-handlarna är anmälningsskyldiga!
När du köper en TV är TV-handlaren skyldig enligt lag att rapportera dig till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att du kan komma att registreras som TV-innehavare. Självklart kan du då överklaga beslutet eller helt enkelt avanmäla TV-innehav utan närmare förklaringar. Du kanske köpte TV:n till någon annan.

Radiotjänst i Kiruna AB har inte rätt att efterhöra orsak till din avanmälan!
Enligt motiven till 11 § lag (1989:41) om TV-avgift har inte Radiotjänst rätt att kräva att du anger en orsak när du avanmäler TV-innehav. Detta eftersom frågor om varför någon inte längre har TV kan uppfattas som integritetskänsliga. Om Radiotjänst inte godkänner en avanmälan p.g.a. att du inte angett en orsak bryter de mot gällande rätt."

TV-avgiften strider mot Europakonventionen.
http://www.informationsfrihet.se/

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
893929
May 19, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Betala TV-licens era små smitare!!!

När fan ska tv-licnen bakas in i skatten? Jag har betalat TV-licens i snart 4 år (sen jag flyttade hemifrån) fast jag aldrig haft en ordentlig inkomst (student). Blir ledsen när jag hör om alla som inte gör rätt för sig vilket leder till att jag får betala mer. Vissa verkar dessutom tycka att det är något att skryta om att de fuskar.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
893935
May 19, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Airhead wrote: [quote=Tindy]Som sagt, det är bara att blåneka.
Skulle de nu komma och ringa på och se TVn så ta emot inbetalningskortet och ring dagen efter och säg att tvn gått sönder.
Vad ska de göra?

Skicka inkasso på dig.

Men din TV är ju trasig. 😉

Förresten, jobbar du åt dem eller?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
893947
May 19, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: Betala TV-licens era små smitare!!!

När fan ska tv-licnen bakas in i skatten? Jag har betalat TV-licens i snart 4 år (sen jag flyttade hemifrån) fast jag aldrig haft en ordentlig inkomst (student). Blir ledsen när jag hör om alla som inte gör rätt för sig vilket leder till att jag får betala mer. Vissa verkar dessutom tycka att det är något att skryta om att de fuskar.

Varför betala för något man inte vill ha/inte använder?

Airhead
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
894020
May 19, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=Airhead][quote=Tindy]Som sagt, det är bara att blåneka.
Vad ska de göra?

Skicka inkasso på dig.

Men din TV är ju trasig. 😉

Förresten, jobbar du åt dem eller?

Spelar ju ingen som helst roll att din TV är trasig för tillfället om du inte betalat licensen för den när den fungerade, vilket den ju gjorde när de ringde på. Dessutom så har du den retroaktiva avgiften att betala.

Json_81: Jag tvivlar skarpt på att du inte alls tittar på ettan tvåan. Jag är faktiskt helt övertygad om att du faktiskt ser på Rapport, Melodifestivalen och OS nån gång ibland även om du kanske inte vill medge det.

nilsrock och jag är fullkomligt överrens, det är oansvarigt och fegt att inte betala licensen och snylta på oss andra.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
894029
May 19, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Airhead wrote:

Json_81: Jag tvivlar skarpt på att du inte alls tittar på ettan tvåan. Jag är faktiskt helt övertygad om att du faktiskt ser på Rapport, Melodifestivalen och OS nån gång ibland även om du kanske inte vill medge det.

Melodifestivalen skulle aldrig falla mig in att att kolla på, rapport ser jag inte på, läser metro eller på nätet.
Är inte speciellt intresserad av sport, skulle jag kolla någon match är det på nån pub. Eller möjligen hos någon polare.

Som jag skrev, helt ärligt ser jag aldrig på de kanalerna och har inte gjort på flera år.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
894047
May 19, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har aldrig betalat en enda tv-avgift i hela mitt liv och jag tänker inte göra det heller!

..inte förrän jag skaffar en tv iallafall =/

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
894121
May 20, 2005 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: tv tjänsten har ringt mig med, jag lät jätte arg å pratade högt (eftersom tv:n stod på i bakgrunden)
"nä jag har ingen tv"

vad är det jag hör i bakgrunden" sa han å lät som han skulle börja lipa

"en dator, får jag ha det utan att ni ska ringa å störa mig med massa j**la frågor, har jag en tv anmäler jag väl det."

"aaa det är bra, ursäkta jag störde hej då"
j**la mesar där uppe.. jag frågade till å mä om han ville komma å titta efter i min lägenhet .. det ville han inte... fegis...

Du har det inte lätt med att skaffa vänner va?

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
894383
May 20, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hockey VM gick på TV3 till alla er som missade det

Jeefy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
895338
May 22, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Betalar inte tv-avgift, varför betala för något som man inte använder?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 462
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL