October 1, 2002
Kommer till skolan (tredje året på gymnasiet, samhällsprogrammet) klockan 07:50 och har min första lektion normalt. Blir därefter uppsökt av min mentor som förkunnar att det på kvällen är aktiespararkväll, för alla som har aktiekunskap som vald kurs, på Nordeabanken i stan, och att denna träff är obligatorisk. Dvs. att man får frånvaro om man inte kommer (duh!).
Nåja, jag slutar vanligtvis 16:30 på tisdagar och aktiekvällen skulle uppenbarligen sätta igång 18:00. Trots detta bommar skolan igen sina portar redan vid sju, detta innebär att jag får gå och dra benen efter mig på stan i en timme, eftersom jag bor för långt ifrån skolan för att hinna hem. Tror ni min mentor bryr sig om det? ...
Själva träffen tar en och en halv timme (långtråkigt som f*n). När jag sen är på väg därifrån får jag reda på att min klass uppenbarligen även ska ha mentortid klockan 8:30 nästa dag, onsdag. Denna lektion är inte inplanerad på schemat, och jag börjar vanligtvis vid 12:00, men såklart hotar de med frånvaro om man inte kommer.
Som grädde på moset kan jag även tillägga att jag missade den sista bussen hem, ingen mobil hade jag heller på mig, så det blidde till att gå hem (hemma 20:30 ... *SKRIK*).
Så nu till frågan;
Kan skolan (eller enskilda lärare, rättare sagt) göra så här mot oss? - Står det inte i skollagen om hur länge de kan tvinga kvar oss i skolan eller planera in lektioner som egentligen inte ska finnas? - Jag menar, slänga in lite lektioner hej vilt (även EFTER skoltid) och sen hota med frånvaro om man inte kommer? (Och nej, vi får inte ens kompledigt)
Har sökt lite på google och varit inne på skolverket.se men inte funnit ngt, är nämligen för trött just nu.
Vill bara ha reda på om min frånvaro från nästa "idiotinförda" lektion på vårt schema är befogad.
Mvh, "En frustrerad elev"
October 1, 2002
Waco wrote: http://www.skolverket.se/
I stand corrected. Finner det fortfarande inte. Antingen är jag dum eller fortfarande för trött.
Uppenbarligen läste inte föregående inläggskrivare mitt meddelande. Eller så är det inlägg á la SweC-stil som gäller. Nvm ...
March 20, 2001
Shinji wrote: [quote=Waco]http://www.skolverket.se/
I stand corrected. Finner det fortfarande inte. Antingen är jag dum eller fortfarande för trött.
Uppenbarligen läste inte föregående inläggskrivare mitt meddelande. Eller så är det inlägg á la SweC-stil som gäller. Nvm ...
klart jag läste det. Men eftersom det förmodligen inte är nån som vet med säkerhet här så kan det vara ideé att ta kontakt med skolverket eftersom dom garanterat vet.
Suizide wrote: Waco, vill du joina min cs-clan?
öhm, är du seriös?
October 1, 2002
Pim_ wrote: Gymnasiet är frivilligt, om du ger dig in i leken får du leken tåla.
Kanske det, men det finns fortfarande skollagar som även gymnasier runt om i landet måste följa. Och att hålla kvar elever i skolan, eller på kurser efter skoltid, under nästan 12 timmar kan väl ändå inte vara befogat? (förutsatt att eleven inte själv begått något misstag så att personen i fråga måste läsa in räddningskurser)
October 1, 2002
Waco wrote: [quote=Shinji][quote=Waco]http://www.skolverket.se/
klart jag läste det. Men eftersom det förmodligen inte är nån som vet med säkerhet här så kan det vara ideé att ta kontakt med skolverket eftersom dom garanterat vet.
Ajdu, trodde du hänvisade mig dit bara för att jag skulle få leta lite till 🙄
Som sagt, finner fortfarande ingen relevant text om situtionen 🙁
July 29, 2003
Jag satt nästan i samma situation, hade sovmorgon på måndagar. Men vi hade mentorstid direkt 08.30, Jag har inte vart på en ända mentorstid förens nu då vi bytt. Mentorstiden får du inga betyg i, visst jag får frånvarao men den påverkar inte mig eftersom jag är i skolan tillräckligt för att inte få problem med studiebidrag osv ;o
Revolution !
October 1, 2002
oxiswoofer wrote: om dom inte informerade om den kvällen ett bra tag innan så e det skolan som gjort fel..kontakta skolverket o anmäl dem.. skulle jag ha gjort iaf..
Fint tips! - Nu ska skolan få lida :bwhahahaha: *elakt skratt*
Nej, men allvarligt, det är väl lärarna som gör fel, och inte ledningen på skolan. En småsak med andra ord. Detta bryr sig skolverket föga om skulle jag tro 🙁
March 20, 2003
Shinji wrote: [quote=Pim_]Gymnasiet är frivilligt, om du ger dig in i leken får du leken tåla.
Kanske det, men det finns fortfarande skollagar som även gymnasier runt om i landet måste följa. Och att hålla kvar elever i skolan, eller på kurser efter skoltid, under nästan 12 timmar kan väl ändå inte vara befogat? (förutsatt att eleven inte själv begått något misstag så att personen i fråga måste läsa in räddningskurser)
Din lärare kan väl inte ta ansvar för var du bor?
Om du nu har valt en specialkurs, aktieanalys motsvarande, gör man väl det för att man har intresse av ämnet, därför anser jag att läraren kan lägga till "obligatoriska" moment.
October 1, 2002
Pim_ wrote: [quote=Shinji][quote=Pim_]Gymnasiet är frivilligt, om du ger dig in i leken får du leken tåla.
Din lärare kan väl inte ta ansvar för var du bor?
Om du nu har valt en specialkurs, aktieanalys motsvarande, gör man väl det för att man har intresse av ämnet, därför anser jag att läraren kan lägga till "obligatoriska" moment.
Ja, så länge de obligatoriska momenten följer skolverkets föreskrivna regler.
- Någon som hittat något intressant som berör ämne än? -
I vilket fall. Detta är inget tillvalt ämne om jag minns rätt (Vad jag läser är sifferpaketet, traditionell ekonomisk inriktning). Har inte 100% koll, men jag vet att jag måste läsa in denna kurs för att få ihop de poäng jag behöver.
EDIT: Tror jag skrev "tillvalt ämne" i min ursprungliga post. Ber om ursäkt för ev. missförstånd isåf.
June 11, 2001
Om det är så att den tid du ska träffa läraren är efter klockan 18:00 eller om det är så att träffen blir efter skolans normala öppettid, eller innebär en dag som är mer än 6 timmar i streck så gäller kompledighet allternativ frivillig närvaro. Om frivillig närvaro är möjlig gäller inte kompledighet om inte läraren själv har delat ut den.
Ordningsregeln är
18:00
6 timmar i streck
Skolans normala öppettid.
Om dom dessutom sätter en timme med obligatorisk närvaro efter klockan 8, eller om den är senare än 6 timmer efter lunch(13.00) ska dom ersätta er för matkostnader alt. bjuda på mat.
October 1, 2002
Sebbe wrote: Om det är så att den tid du ska träffa läraren är efter klockan 18:00 eller om det är så att träffen blir efter skolans normala öppettid, eller innebär en dag som är mer än 6 timmar i streck så gäller kompledighet allternativ frivillig närvaro. Om frivillig närvaro är möjlig gäller inte kompledighet om inte läraren själv har delat ut den.
Ordningsregeln är
18:00
6 timmar i streck
Skolans normala öppettid.Om dom dessutom sätter en timme med obligatorisk närvaro efter klockan 8, eller om den är senare än 6 timmer efter lunch(13.00) ska dom ersätta er för matkostnader alt. bjuda på mat.
Tack för den! - Var ju idag nästan tvingad att slösa en femtiolapp på Donken, pga. planeringen :bgrin:
1 Guest(s)