November 26, 2002
Coore wrote: lärare får inte grunda betyget på närvaro...
Och du behöver inte gå i skolan ifall du inte vill...
Helt upp till dig ifall du vill gå dit lr inte.
läraren kan kräva närvaro i vissa laborativa ämnen för att sätta betyg, och med lite möda kan man nog trycka in ett sådant besök i den kategorin =)
dessutom har skolan med högsta sannolikhet en regel som säger "vill du gå på denna skolan så kommer du på lektionerna"
troligtvis kommer ingenting hända för ett tillfälle, om det inte är så att personen ifråga har låg närvaro sedan tidigare.
October 1, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Coore]lärare får inte grunda betyget på närvaro...
nja,har du mer än 25% frånvaro så blir man väl underkänd? :bok:
så är det iaf på min skola..
det är väl 8 timmar skolgång om dagen dessutom?
Det kanske skiljer från skola till skola då. För oss är det 50% närvaro 🙂
Själv hade jag 49% frånvaro i idrott, klarade mig precis *skryt skryt* 😉 - Och nej, jag räknade inte på frånvaron för att sen briljera med min 1% marginal :bgrin:
Angående skoldagen: 6 eller 8 timmar (som du skriver) hade jag också för mig om att det var. Det också kanske skiljer från skola till skola. Who knows?
November 22, 2001
Vad har hänt med gymnasiet sen jag gick där?? Känner mig helt uråldrig ju.
Mentor?? Närvaro för att få studiebidrag??
När jag gick på gymnasiet (gick ut 2000) så hoppade man över lärarnas konstiga extra-inlägg.
Vi hade en lärare som la in kanske 20 timmar extra på en 30poängskurs (på den tiden var 30p = 30 timmar, vet inte hur det är nu) Men inte fan gick man på allt det.
November 9, 2002
gymnasiet behöver man väl inte alls va närvarande så länge man klarar proven....
plus ev praktiska labbar etc...
iaf va ja fått för mig...
Shinji wrote: Nej, men allvarligt, det är väl lärarna som gör fel, och inte ledningen på skolan. En småsak med andra ord. Detta bryr sig skolverket föga om skulle jag tro 🙁
även om skolan bara får nån liten varning så borde ni ju slippa liknande saker i framtiden...
o d kan ju va kul o veta att man slipper va me om d igen
lärare e jobbiga d e bara att inse...
försök va så mycke ovän me dom att du kan förolämpa dom offentligt, men inte så mycke att dom sänker ditt betyg pga avsky
January 17, 2004
Shinji wrote: massa text
Orkade inte läsa vad alla andra skrivit nu, men detta tips kan jag bjuda på: Om skolan anordnar aktiviteter som kostar pengar kan dom inte kalla dom obligatoriska, alltså, om dom kostar pengar för eran del. Undervisningen ska vara gratis.
Eftersom du bor långt bort (detta är givetvis något dom måste ta hänsyn till) och inte kan åka hem borde dom också hålla dig med middag, annars kan du se det som en kostnad för dig, och då är inte aktiviteten obligatorisk.
November 26, 2002
Herre jisses!!! Räkna med ett snabbt uppvaknande när ni börjar jobba!
"Anmäla skolan", "Skita i att gå", "kompledigt", oj oj oj ...
Vad gör ni när det är ett tråkigt kundevent som håller på till midnatt, ett projekt som måste vara klart och du får jobba hela natten, ngn tråkigt obligatorisk kurs/utbildning ett par kvällar i veckan under en tid osv osv.
Aktiekurser och mentorer är definitivt en möjlighet som borde tas tillvara på. Efter gymnasiet får du betala dyrt för sådana möjligheter.
December 20, 2001
joo .. .. får nog hålla med John_lz lite.
Så varför inte anpassa gymnasiet lite till arbetslivet ?
närvaro 08:00-17:00, 1h lunch
4 veckors sommarlov, en vecka jullov
kurs en kväll i veckan (obligatorisk extra utbildning)
all frånvaro minskar kontantersättningen (först studiebidrag, om det sedan inte räcker minskas ev barnbidrag och så vidare)
vid sjukdom får man mindre kontantersättning (bidrag), om man är sjuk för tredje gången på en termin måste man ha läkarintyg från första sjukdagen
Och självkart det är frivilligt, man behöver inte gå där och alltså inte heller söka dit. Blir man antagen och accepterar en plats får man följa de regler som finns annars behöver man ju inte vara där. Man kan sluta när man vill och självklart kan man även skolans håll avsluta elevens studier om denne till exempel inte följer reglerna.
January 5, 2002
Coore wrote: lärare får inte grunda betyget på närvaro...
Nej, men du måste fortfarande delta i lektionsarbetet i många fall, då även det betygsätts. Matte är väl det enda ämnet där man garanterat kan skita i att vara närvarande hela kursen och skriva ett prov istället.
Finns alltid vägar runt det där.
1 Guest(s)