December 24, 2002
Hej,
Får små stötar från min dvd-spelare och stärkare
(Pioneer VSX-D814 och DV-470)
Vad kan detta bero på? Har inte jordade uttag i huset?
Är det på grund av det? DVD-spelaren kräver iof inte ett jordat uttag.
Men jag har massor med saker kopplade till samma uttag i väggen:
TV (crt)
Dator (shuttle barebone)
14" TFT skärm
Pioneer VSX-D814 (Surround stärkare)
Pioneer DV-470 (DVD-SPelare)
Hamran/Kardon HK-970 (Stereo stärkare)
Hamran/Kardon HD-970 (CD-Spelare)
3 Lampor
Dessa saker får dela på ett uttag i väggen (med plats för 2st stickproppar)
Varifrån det går 2st genuttag. Är lite nervös eftersom det ska kopplas in en 50"plasma vid senare tillfälle.
Tror även att detta rum får dela propp i proppskåpet med rummet bredvid där det står:
2st värsting datorer
1st bärbar
2st 17" TFT
1st marantz stereoförstärkare (från 80-talet)
1st 15" CRT TV
Switchar och routrar
Som sagt, jag undrar ifall det beror på för mkt elektronik kopplat till samma uttag?
Har ett jordat uttag i toaletten bredvid med egen propp.. kan man dra en kabel därifrån och avbelasta lite? Hur mkt får man göra som icke-elektriker?
December 27, 2003
Hur mkt får man göra som icke-elektriker?
inte mycket. Du får bland annat INTE göra nyinstallationer, eller bygga ut befintliga installationer
Om du har "Nödig Kännedom" får du bl.a bytta stickpropp på en sladd och byta befintligt väggutag
med nödig kännedom menas att du måste vara säker på vad du gör. Om något kopplas fel får du problem med försäkringar om något skulle skadas (typ, du själv)
Jag skulle även råda att du sprider ut belastningen lite på dina befintliga säkringar (kontrollera även hur mycket de klarar)
February 12, 2002
Iofs.
Köket borde ju vara jordat, hör med någon som har erfarenheten så det löser sig med försäkringar och dylikt och be denne dra en jord från köket till de elutag där du har elektronikutrustningen.
Nu lär ju det inte hjälpa den förstärkare som inte hade jordadsladd, men är den gammal och sällan rengjord så kan det hjälpa om du damsuger bort damm och rengör den så slipper du kanske statiskelektrisitet.
1 Guest(s)