Farsgubben|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Farsgubben
ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 9, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej... Jo detta handlar om föräldrarna o datorer.
Visst e det tråkigt när man vill lära sina föräldrar att använda datorn, speciellt när det är deras dator. Har bott hemma ett bra tag nu o så köpte dom en dator för länge sen som jag kunde ha på mitt rum, nu ska jag flytta. har byggt mig en egen dator. Försöker nu göra så att dom förstår att datorn inte kommer sprängas ifall dom rör eller klickar på den.

Någon som har ideér.. (Allt utom porr)
Vad som helst...

Har testat lite med ett schema till dom, grundgrejer i windows.
Först, "öppna och stäng ett fönster" andra "Öppna spelet harpan" 3 "Släng en mapp i papperskorgen" 4 skapa en ny mapp.. Och så vidare o vidare.

Morsan har klarat de 3 första helt själv så lite stolt är jag allt, men farsan har inte gjort någon, inte ens försökt.

Vad ska man ta sig till.......... Jag har till o med skaffat dom varsin e-mail, me lite reklam. Så säger jag till dom att dom måste kolla mailen när dom fått nåt nytt. Tänkte själv att det var smart..men men...

HJÄLP!! :cy:

Kram på er och tack för alla lösningar på förhand.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
989203
December 9, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Satte min mor framför datorn så fick hon börja t.ex. Öppna Word, sen skrev hon in recept. Sedan lärde jag henne formatera lite recept (fetstil, olika storlekar osv.) sedan har det flutit på, nu kollar hon mejl, surfar aftonbladet.se samt lite annat. (Började för kanske 2 år sen med att sitta framför en dator).

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
989204
December 9, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra idé det där med recept...i word.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
989206
December 9, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

att försöka hitta nått som de tycker är kul.

dock kan jag inte gemföra med min farsa, sitter typ uppe på natten ohc lirar wolfenstein och age of empires.

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
989207
December 9, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

oki

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
989225
December 9, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit kursledare och lärt 80-åringar använda datorer, så om man bara är pedagogisk så ska det inte vara några problem. Det verkar som att du sköter dig bra ändå och tar saker och ting riktigt grundläggande, men det som verkar saknas är just en morot som Barateau är inne på.

Att lära sig skriva recept kanske är perfekt för din mamma, medans fassgubben din kanske skulle lära sig mest om han började med att lära sig surfa. Och då surfa på sidor han tycker är kul. Kanske sidor för begagnade bilar eller vad som helst.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
989238
December 9, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Min pappa lärde sig igenom att han ville surfa och kolla på bmwbilar.
Morsan för aftonbladet, hitta en trigger.. 😉

Om de inte vill, behöver de inte sitta vid datorn alls 🙂

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
989244
December 9, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Bankärenden via nätet borde ju båda mor och far vara intresserade av. Kanske inte så kul men fruktansvärt smidigt.

Lyssna på musik? Om dom är musikintresserade. Släng över några CD's till mp3 och koppla datorn till förstärkaren hemma 🙂

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
989245
December 9, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, det är klart att om dom inte vill eller känner för det så behöver dom ju självklart inte sitta framför datorn. Tänkte bara att det vore kul för dom än att sitta o glo på tv:n varenda kväll.

Jag har försökt med att hitta på något roligt åt dom.
Farsan har jag kollat på blocket ihop me. Efter bilar såklart. men som jag har sagt så har han bara en bil i skallen för tillfället o den e svår o få tag på och det finns inte så jättemånga. Om ni undrar så vill han ha en S70 -00 svart mil: ca 10000 Pris: ca 100000 kr... Ja ja. I alla fall.
Sedan har han ett annat stort intresse... Kyrkmålningar. Han målar nämligen kyrkor så han vill hitta nya bilder på insidan av olika kyrkor runt trakten men det är ju enormt svårt att hitta. Jag har ännu inte lyckats.

Morsan som gillar djur, kollar på animal planet varenda dag sedan dom skaffade en boxer. Jag har gjort henne medlem på vovve.se men hon har bara varit inne o kollat på lite bilder därifrån, verkar inte alls intressera henne.
Jag anser mig själv som slagen.

Datorn får nog stå o samla damm tills den blir utsläng någon vacker dag.

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
989246
December 9, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller bankärenden så tycker farsan att det gamla sättet e bäst. hederligast o säkert.

Morsan, hon tycker det verkar en aning spännande men det är inget hon lär våga sig på, dessutom så har farsan alltid skött räkningar och andra bankärenden förut....Sååå. Tror inte det lär vara poppis för dom.

Men jag ska försöka övertyga.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
989247
December 9, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

mina föräldrar är ganska haj på datorer.
till och med mormor kan en del.

båda mina föräldrar har testat counterstrike dessutom, med varierande resultat.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
989257
December 9, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Min far har alltid hållit på med datorer så han använder den dagligen. Har börjat exprimentera lite med linux.
Min mor är dock ny till allt detta, hon har tackvare jobbet börjat lite smått med att skicka mail, surfa och skriva i word.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
989290
December 9, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lär dem kolla nyheter på aftonbladet ! Det gillar min mor 😀

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
989291
December 9, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som att hitta på aktiviteter åt dagisgruppen Kotten detta.. 😀 "vi måste engagera föräldrarna!" eller "hitta något som de tycker är roligt".
Mycket fascinerande..
men det stämmer nog som föregående talare redan sagt, få dem att få upp ögonen för något. Det finns ju nästan oändligt mycket saker att leka med på en dator, enkelt som avancerat.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
989364
December 9, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ene wrote: Om ni undrar så vill han ha en S70 -00 svart mil: ca 10000 Pris: ca 100000 kr...

OT: http://www.blocket.se/view/648.....038;city=0

Dock en -99

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010253
February 1, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen.
Jag har nu kommit vidare med detta lilla "problem" jag har haft. Farsan har nu köpt en svart s70 genom blocket, Precis vad han ville.

Jag har dessutom fortsatt göra små enkla frågor och skrivit ner dom. Sedan har jag suttit med dom en och en och gått igenom alla frågor, ca 25 st.

Både farsan o morsan tycker det e kul, Morsan sitter och applåderar för sig själv när hon lyckats skapa en mapp på skrivbordet och farsan är glad över att han kan stänga av datorn normalt utan att bara dra ut sladden.

Antar att jag har kommit en bit på väg, men nu ska dom snart få göra prov på 10 frågor, utav de 25. Återkommer med svaren.

Kram på eder alla.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1010262
February 1, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ene wrote: Jag anser mig själv som slagen.

Datorn får nog stå o samla damm tills den blir utsläng någon vacker dag.

Bygg server på den annars.. 😀

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1010263
February 1, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här låter som det kan bli en grym tråd, den grymmaste på länge, typ sen Gueno's förra tjejtråd 😀

Garvade mig igenom hela tråden haha!

Jag kan bidra med mina föräldrar, morsan hon har aldrig tagit i en dator och kommer nog aldrig göra heller, hon är sån där bakåtsträvare, hon har inga kontokort eller nånting... Men farsan däremot han gillar ju datorer så han kan väl en hel del, han använder den både i jobbet och hemma, fixar räkningar, surfar runt osv. men han är väl ingen datortekniker precis 🙂

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010656
February 2, 2006 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Det här låter som det kan bli en grym tråd, den grymmaste på länge

Visst är den.... 🙂
Antar att det e skillnad på min föräldrar o de flesta andras.
Jag vet att dom tycker det e roligt att sitta vid datorn, men dom vågar inte för dom e rädda för att dom ska förstöra den.......Ja ja.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1010722
February 2, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Sånt är skönt, min lillebrorsa polare får inte ta med sin dator på LAN för hans föräldrar tror att den ska sprängas då ungefär 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 275
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL