September 29, 2005
Hej... Jo detta handlar om föräldrarna o datorer.
Visst e det tråkigt när man vill lära sina föräldrar att använda datorn, speciellt när det är deras dator. Har bott hemma ett bra tag nu o så köpte dom en dator för länge sen som jag kunde ha på mitt rum, nu ska jag flytta. har byggt mig en egen dator. Försöker nu göra så att dom förstår att datorn inte kommer sprängas ifall dom rör eller klickar på den.
Någon som har ideér.. (Allt utom porr)
Vad som helst...
Har testat lite med ett schema till dom, grundgrejer i windows.
Först, "öppna och stäng ett fönster" andra "Öppna spelet harpan" 3 "Släng en mapp i papperskorgen" 4 skapa en ny mapp.. Och så vidare o vidare.
Morsan har klarat de 3 första helt själv så lite stolt är jag allt, men farsan har inte gjort någon, inte ens försökt.
Vad ska man ta sig till.......... Jag har till o med skaffat dom varsin e-mail, me lite reklam. Så säger jag till dom att dom måste kolla mailen när dom fått nåt nytt. Tänkte själv att det var smart..men men...
HJÄLP!! :cy:
Kram på er och tack för alla lösningar på förhand.
November 23, 2001
Satte min mor framför datorn så fick hon börja t.ex. Öppna Word, sen skrev hon in recept. Sedan lärde jag henne formatera lite recept (fetstil, olika storlekar osv.) sedan har det flutit på, nu kollar hon mejl, surfar aftonbladet.se samt lite annat. (Började för kanske 2 år sen med att sitta framför en dator).
May 1, 2005
Jag har varit kursledare och lärt 80-åringar använda datorer, så om man bara är pedagogisk så ska det inte vara några problem. Det verkar som att du sköter dig bra ändå och tar saker och ting riktigt grundläggande, men det som verkar saknas är just en morot som Barateau är inne på.
Att lära sig skriva recept kanske är perfekt för din mamma, medans fassgubben din kanske skulle lära sig mest om han började med att lära sig surfa. Och då surfa på sidor han tycker är kul. Kanske sidor för begagnade bilar eller vad som helst.
September 29, 2005
Nä, det är klart att om dom inte vill eller känner för det så behöver dom ju självklart inte sitta framför datorn. Tänkte bara att det vore kul för dom än att sitta o glo på tv:n varenda kväll.
Jag har försökt med att hitta på något roligt åt dom.
Farsan har jag kollat på blocket ihop me. Efter bilar såklart. men som jag har sagt så har han bara en bil i skallen för tillfället o den e svår o få tag på och det finns inte så jättemånga. Om ni undrar så vill han ha en S70 -00 svart mil: ca 10000 Pris: ca 100000 kr... Ja ja. I alla fall.
Sedan har han ett annat stort intresse... Kyrkmålningar. Han målar nämligen kyrkor så han vill hitta nya bilder på insidan av olika kyrkor runt trakten men det är ju enormt svårt att hitta. Jag har ännu inte lyckats.
Morsan som gillar djur, kollar på animal planet varenda dag sedan dom skaffade en boxer. Jag har gjort henne medlem på vovve.se men hon har bara varit inne o kollat på lite bilder därifrån, verkar inte alls intressera henne.
Jag anser mig själv som slagen.
Datorn får nog stå o samla damm tills den blir utsläng någon vacker dag.
September 29, 2005
När det gäller bankärenden så tycker farsan att det gamla sättet e bäst. hederligast o säkert.
Morsan, hon tycker det verkar en aning spännande men det är inget hon lär våga sig på, dessutom så har farsan alltid skött räkningar och andra bankärenden förut....Sååå. Tror inte det lär vara poppis för dom.
Men jag ska försöka övertyga.
January 21, 2004
Låter som att hitta på aktiviteter åt dagisgruppen Kotten detta.. 😀 "vi måste engagera föräldrarna!" eller "hitta något som de tycker är roligt".
Mycket fascinerande..
men det stämmer nog som föregående talare redan sagt, få dem att få upp ögonen för något. Det finns ju nästan oändligt mycket saker att leka med på en dator, enkelt som avancerat.
November 23, 2001
ene wrote: Om ni undrar så vill han ha en S70 -00 svart mil: ca 10000 Pris: ca 100000 kr...
OT: http://www.blocket.se/view/648.....038;city=0
Dock en -99
September 29, 2005
Hej igen.
Jag har nu kommit vidare med detta lilla "problem" jag har haft. Farsan har nu köpt en svart s70 genom blocket, Precis vad han ville.
Jag har dessutom fortsatt göra små enkla frågor och skrivit ner dom. Sedan har jag suttit med dom en och en och gått igenom alla frågor, ca 25 st.
Både farsan o morsan tycker det e kul, Morsan sitter och applåderar för sig själv när hon lyckats skapa en mapp på skrivbordet och farsan är glad över att han kan stänga av datorn normalt utan att bara dra ut sladden.
Antar att jag har kommit en bit på väg, men nu ska dom snart få göra prov på 10 frågor, utav de 25. Återkommer med svaren.
Kram på eder alla.
July 14, 2003
Det här låter som det kan bli en grym tråd, den grymmaste på länge, typ sen Gueno's förra tjejtråd 😀
Garvade mig igenom hela tråden haha!
Jag kan bidra med mina föräldrar, morsan hon har aldrig tagit i en dator och kommer nog aldrig göra heller, hon är sån där bakåtsträvare, hon har inga kontokort eller nånting... Men farsan däremot han gillar ju datorer så han kan väl en hel del, han använder den både i jobbet och hemma, fixar räkningar, surfar runt osv. men han är väl ingen datortekniker precis 🙂
September 29, 2005
optimuz wrote: Det här låter som det kan bli en grym tråd, den grymmaste på länge
Visst är den.... 🙂
Antar att det e skillnad på min föräldrar o de flesta andras.
Jag vet att dom tycker det e roligt att sitta vid datorn, men dom vågar inte för dom e rädda för att dom ska förstöra den.......Ja ja.
1 Guest(s)