January 21, 2004
optimuz wrote: Sånt är skönt, min lillebrorsa polare får inte ta med sin dator på LAN för hans föräldrar tror att den ska sprängas då ungefär 😀
jag skulle låna min fars plattskärm till dh, och han trodde att den skulle sprängas när jag kopplade in den till en annan dator än hans..
och den gubben jobbar ändå med datorer..
July 14, 2003
Fia.B wrote: [quote=optimuz]Sånt är skönt, min lillebrorsa polare får inte ta med sin dator på LAN för hans föräldrar tror att den ska sprängas då ungefär 😀
jag skulle låna min fars plattskärm till dh, och han trodde att den skulle sprängas när jag kopplade in den till en annan dator än hans..
och den gubben jobbar ändå med datorer..
hahaha okunskap är alltid lika roligt... Det värsta är att dom verkligen tror att det ska gå åt helvete, det är inget dom bara säger för att dom inte känner för att låna ut/ge tillåtelse, utan dom tror verkligen att det ska hända något allvarligt för att man flyttar på den eller sätter in den i en annan dator etc. 🙂
July 14, 2003
Första gången jag körde bil var när jag vann WRC, första gången jag lagade mat vann jag Kock-VM och betala räkningar det gör mina assistenter
Men för att vara lite seriös, hur rimligt är det att anta att datorn ska sprängas för att man håller musen åt fel håll eller vad dom nu kan tänkas göra fel? 🙂
February 7, 2006
September 29, 2005
Ja..... Det finns ju en del saker man kan göra för att dom ska tycka det är roligt. Och jag har kommit på det perfekta..... Eller vad tror ni.
För mina föräldrar så tror jag nog att det som skulle behöva hända är att både morsan o farsan ska sätta sig där tillsammans och hjälpa varandra, ge varandra ideér om hur man ska göra och vad man ska trycka på, Då kommer dom säkert att applodera åt varandra och tycka det är skitkul att sitta o visa den andre vad han/hon kan. Kommer kommer till slut att sitta o skratta framför datorn när dom inser att det är så jäkla kul.
Ja ja.... Vi får la se .....
January 6, 2003
JAg hade typ inga problem första gången jag använde datorn. Tyckte det gick ganska bra tills jag råkade paja den förstås. Råka ta bort filer som man inte borde ta bort. Så det var bara å lamna in den för ominstalation. Det var en Fujitsu Simens dator var rätt kass sålde den dock för en 500 för 3 år sen, var typ bara 150 Mhz och typ 4Gb hdd. Men både morsan och farsan använder datorer dagligen farsan var i stort set tvungen då hans jobb nästan kräver det och han började att träna 1956, han är fågelmålare och började måla dem när han var 5 och hålt på sen dess. Och nu så måste han kunna ta digitalbilder på tavlorna och skicka iväg dem till tidningar, publicister, kunder osv. Sen skriver han böcker i ämnet också. Fast han har gjort ett fatalt misstag i sin dator utveckling, han använder Mac 😮 :cy:
Fast morsan har varit lite segare hon är fortfarande lite rädd att saker ska gå sönder, iallafall när jag håller på med hennes dator. Fast hon sköter all ekonomi via datorn så hon lär sig mer och mer, hon har tom börjat att ta kurser i "bokföring och administration via datorn".
Sen det där med bilkörning och matlagning har jag alltid varit bra på så länge jag kan minnas, sen att maten jag laga inte smaka så gott och att jag körde som helvete är en anna sak jag tyckte iallafall att det funka bra.
Puuust!!!! det var det det, mycket text blev det.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
August 9, 2005
ene wrote: [quote=optimuz]Det här låter som det kan bli en grym tråd, den grymmaste på länge
Visst är den.... 🙂
Antar att det e skillnad på min föräldrar o de flesta andras.
Jag vet att dom tycker det e roligt att sitta vid datorn, men dom vågar inte för dom e rädda för att dom ska förstöra den.......Ja ja.
Min pappa har varit rädd för att jag skulle förstöra den tidigare (rätt befogat då man som klåfingrad 10-åring har haft sönder en del och tex satt lösenord på skärmsläckaren och sen glömt det så han har fått ta sig förbi via någon bakväg) men nu när man är lite äldre och har klockat osv så har han börjat lita på en. Sånt gillar man.
September 29, 2005
DiDi wrote: Ja låt dem sitta och trycka sig fram... Bli inte sur på dem när de lyckas sabba den dock.
Nä, Dom får sabba datorn bäst dom vill, (eller inte vill). Morsan sa en dag att hon hade satt sig framför datorn själv en dag. men hon gick därifrån av ren nervositet efter att hon inte kunnat låsa aktivitetsfältet och att alla ikoner på skrivbordet var blåa... Jaha tänkte jag..
Jag gick in i hennes användare och fixade till det till det normala igen..
.......... Jag få la ta o sitta o hjälpa henne igen... Suck* 🙄
June 17, 2005
det låter ju bra, sen att dom är rädda att förstöra den måste du förklara att det blir jävligt svårt om dom inte sparkar och slår på den?
visst kan man förstöra windows lite men även det kan vara knepigt.
jag tror att dom tror att man förstör den genom att ändra bakrund, färger eller annat.
med andra ord verkar dom rädda för visuella förändringar så mitt tips är att lära dom lite om det oxå, tex gå in o visa lite om färger o gamma och olika teman för windows. så att dom lär sig att inget är förstört...bara ändrat.
det där med att folk som säger sig vara data kunniga inte är det har man stött på ett par gånger, nu senast var det en på jobbet vars man höll på med datorer så min arbets kolega fick en dator av honom.
men den fungerade inte hackade sig och visa blåskärm hela tiden, han bytte nästan ut allt. sen gav han den till mig för att jag skulle ta reda på problemet, brevid processorn satt 8st kondingar som alla brustit så där var problemet. varken jag eller han trodde det var sant då snubben han fått den av sagt att han gått igenom den ordentligt och fixxat till allt med den så den var i topp skick, men jag fattade misstankar när jag såg cpu fläkten som var gömd i damm. kondingarna var lite svåra att de eftersom de var gömda under agget.
March 27, 2003
Att jag missat denna tråden, ett intressant ämne... 🙂
Det jag ser som det största problemet för min mor är att hon har dålig koll på vad som är ett OS, vad som är ett program och vad som är en sparad fil...
Hon vet garanterat inte vad det är för skillnad på ikonen C: och en wordfil.
Tex om hon letar efter att centrera en text i word kan hon helt plötsligt leta på startmenyn... Jag tror äldre behöver mer kunskap om hur datorer är uppbyggda (inte hårdvarumessigt men mjukvarumessigt)...
December 25, 2006
Min mor bestämde sig för att köpa sin egna laptop efter att jag hade erövrat våran före detta gemensamma dator. I början kunde hon knappt öppna program som hon ville ha på datorn (Delvis varför hon ens köpte den), och nu sitter hon och använder datorn mer och mer advancerat och försöker fixa sina egna problem. Oftast leder detta dock till att hon skriker mitt namn och skyller allt på mig och tvingar mig till att fixa datorn.
2 Guest(s)