Fattiga barnfamiljer får semesterhjälp|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fattiga barnfamiljer får semesterhjälp
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 12, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.sr.se/malmo/nyheter.....kel=732579

Staffanstorps kommun tänker hjälpa omkring 30 barnfamiljer som har svag ekonomi med semestern. De som haft socialbidrag i över ett halvår ska få pengar för att kunna hyra en stuga under en sommarvecka och kort på Bråhögsbadet. Till jul tänker kommunen ge lite högre socialbidrag.

Jag tycker detta är en bra idé.

Vad tycker ni?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
976586
November 12, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ju jävligt snällt egentligen...
Men Å andra sidan kan man lika gärna lägga pengarna något vettigare. Har folk det så taskigt tycker jag att det verkat bättre att bistå med lite extra i matkassan tex.

Annars kan man ju lägga pengar på hem till hemlösa...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
976596
November 12, 2005 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Använd pengarna till att skapa jobb istället, arbetsmarknadsåtgärder etc.

Så otroligt korkad lösning på ett stort samhällsproblem! Och framförallt är den högst tillfällig. Det är inget som varar eller ger något värde över en längre tid. När den där veckan är slut är dom tillbaka på ruta 1 igen.

Visst är det snällt, gulligt etc men man kan inte sköta ett samhälle på det viset. Man kan ju nästan tro att detta skulle vara något sosse påfund, men att det skulle komma från en moderat är bara ännu värre...

Sen att ytterligare krydda bidragen med semestrar och julpengar är ju bara ytterligare en käftsmäll till dem som faktiskt jobbar, men ändå inte har råd. Barnfamiljer med arbetande föräldrar har heller det inte särskilt lätt, många kan inte åka på semester eftersom det måste jobbas. Skattelättnader där hade varit bättre.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
976599
November 12, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Semesterhjälp?

Tycker dom ska ge pengar till mat och liknande istället, som supernova säger.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
976600
November 12, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med Supernonva, det är mycket smartare att använda pengarna på vettigare saker. men visst, om familjen vill åka på den semestarn ska dom väl få göra det?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
976605
November 12, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

En mycket dålig idé. Lägg pengarna på att fixa jobb. Tycker synd om dessa skattebetalare som måste betala andras semestrar. Semester är ingen rättighet som kommunen/staten ska betala. Som sakt, lägg pengarna på att fixa lite jobb.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
976615
November 12, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävla vänsterdragna skitland...
Fixa jobb till dem istället.

obelix
Member
Medlem
976618
November 12, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: j**la vänsterdragna skitland...

tror nog att dom skulle jobba om det fanns jobb.

Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
976619
November 12, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: j**la vänsterdragna skitland...

Missade du detta ?

citat från länken wrote: Vi har sett detta som ett alternativ för dem, säger Stefan Möller (m), ordförande för socialnämnden.

Kom igen din tangentsbordstuffing...

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
976630
November 12, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...

Missade du detta ?

citat från länken wrote: Vi har sett detta som ett alternativ för dem, säger Stefan Möller (m), ordförande för socialnämnden.

Nu ska man inte komma och be mig att argumentera för mina åsikter (Eftersom jag inte har någon vettig grund alls till dem) 😛

Det jag menar är, att i allmänhet så ger vi bort miljoner till folk som inte gör ett skit för att förtjäna dem.
Kanske lite otydligt, men i denna fråga tycker jag att det gäller i högsta grad.
Hjälp dem på fötter istället.

Och nej, jag läste inte länken.

skiroy
Member
Medlem
976632
November 12, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=skiroy][quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...

Missade du detta ?

Nu ska man inte komma och be mig att argumentera för mina åsikter (Eftersom jag inte har någon vettig grund alls till dem) 😛

Det jag menar är, att i allmänhet så ger vi bort miljoner till folk som inte gör ett skit för att förtjäna dem.
Kanske lite otydligt, men i denna fråga tycker jag att det gäller i högsta grad.
Hjälp dem på fötter istället.

Och nej, jag läste inte länken.

Du läste alltså inte länken och sedan närmast vanemässigt häver ut dig ett inlägg av den typen då anser jag att det har skett ett grundläggande fel här.

Och ja...det stämmer tydligen att du inte har någon vettig grund alls. (om man ska gå efter ditt sätt att skriva inlägg i forumet utan att läsa en länk så tyder det på dåligt underbyggda åsikter. )

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
976640
November 12, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!

obelix wrote: Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.

Det kanske inte låter som mycket pengar, men om du räknar på det så kan du se vad 30 familjer kan få ut av det istället:

150 000kr / 30 = 5 000kr per familj

5 000kr blir mat för en tvåbarnsfamilj i nästan 1 månad

obelix
Member
Medlem
976644
November 12, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!

[quote=obelix]Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.

Det kanske inte låter som mycket pengar, men om du räknar på det så kan du se vad 30 familjer kan få ut av det istället:

det kan innebära en stor sak för deras barn, det är dom jag tänker på, inte dom vuxna.

Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
976650
November 12, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Popeye]Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!

[quote=obelix]Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.

det kan innebära en stor sak för deras barn, det är dom jag tänker på, inte dom vuxna.

Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.

Jo, det är klart, då har jag missuppfattat det du ville diskutera. Då kanske en ursäkt skulle passa fint... embarassed

*Drar mig ur diskussionen*

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
976651
November 12, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast varför skall man få semester när man är arbetslös, när det finns gott om folk som jobbar, men ändå inte har råd med semester? Känns det inte lite märkligt att de som inte jobbar skall ha det bättre än de som jobbar?
Allvarligt talat tycker jag att det är ett dåligt förslag, och precis som vanligt så fjäskar man för barnfamiljerna. Varför skall inte pensionärerna eller ensamma, deltidsarbetande kvinnor över 40 få åka på semester?

denstore
Member
Medlem
976656
November 12, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

Och de som växer upp i en fattig miljö, och inte hade socialbidragstagande föräldrar då? Varför skall de inte åka på semester?

Det blir oftast folk av de som inte åker på semester också, och på fullt allvar så tror jag att de hade kunnat ha en trevlig sommar i Staffanstorpstrakten med sina föräldrar också.

obelix
Member
Medlem
976659
November 12, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.

Och de som växer upp i en fattig miljö, och inte hade socialbidragstagande föräldrar då? Varför skall de inte åka på semester?

Det blir oftast folk av de som inte åker på semester också, och på fullt allvar så tror jag att de hade kunnat ha en trevlig sommar i Staffanstorpstrakten med sina föräldrar också.

som jag har märkt och hört, så är det skillnad på att ha jobbande föräldrar och dåligt ställt, och att ha föräldrar som är tvugna att uppbära soc-bidrag.

denstore
Member
Medlem
976661
November 12, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: som jag har märkt och hört, så är det skillnad på att ha jobbande föräldrar och dåligt ställt, och att ha föräldrar som är tvugna att uppbära soc-bidrag.

Som jag har märkt och hört så är det inte sällan att folk med dåligt betalda arbeten har det betydligt sämre än folk som tycker socialbidrag är lösningen.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
976677
November 12, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...

Missade du detta ?

Han har lite rätt utan att veta om det imho 😛

;

Att en moderat står bakom ett sånt här förslag är ännu ett bevis på hur otroligt vänsterorienterad den politik vi har i Sverige igentligen är. Seriöst, moderaterna kan i bästa fall beskrivas som centrumdeokrater.

Och de kallar sig "höger", "liberaler" etc...

skiroy
Member
Medlem
976686
November 12, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: [quote=skiroy][quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...

Missade du detta ?

Han har lite rätt utan att veta om det imho 😛

;

Att en moderat står bakom ett sånt här förslag är ännu ett bevis på hur otroligt vänsterorienterad den politik vi har i Sverige igentligen är. Seriöst, moderaterna kan i bästa fall beskrivas som centrumdeokrater.

Och de kallar sig "höger", "liberaler" etc...

Det var ett inflinkande i vad han skrev.

Det jag kan reagera mest över är att en samling tangentbordstuffingar närmast vanemässigt slänger ut sig en viss typ av inlägg om en viss typ av ämne.
Detta utan att läsa ev länkar och så vidare. Slarvigt värre att sedan slänga iväg en åsikt per automatik!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 291
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL