January 12, 2004
http://www.sr.se/malmo/nyheter.....kel=732579
Staffanstorps kommun tänker hjälpa omkring 30 barnfamiljer som har svag ekonomi med semestern. De som haft socialbidrag i över ett halvår ska få pengar för att kunna hyra en stuga under en sommarvecka och kort på Bråhögsbadet. Till jul tänker kommunen ge lite högre socialbidrag.
Jag tycker detta är en bra idé.
Vad tycker ni?
October 28, 2002
Använd pengarna till att skapa jobb istället, arbetsmarknadsåtgärder etc.
Så otroligt korkad lösning på ett stort samhällsproblem! Och framförallt är den högst tillfällig. Det är inget som varar eller ger något värde över en längre tid. När den där veckan är slut är dom tillbaka på ruta 1 igen.
Visst är det snällt, gulligt etc men man kan inte sköta ett samhälle på det viset. Man kan ju nästan tro att detta skulle vara något sosse påfund, men att det skulle komma från en moderat är bara ännu värre...
Sen att ytterligare krydda bidragen med semestrar och julpengar är ju bara ytterligare en käftsmäll till dem som faktiskt jobbar, men ändå inte har råd. Barnfamiljer med arbetande föräldrar har heller det inte särskilt lätt, många kan inte åka på semester eftersom det måste jobbas. Skattelättnader där hade varit bättre.
October 25, 2003
skiroy wrote: [quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...
Fixa jobb till dem istället.
Missade du detta ?
citat från länken wrote: Vi har sett detta som ett alternativ för dem, säger Stefan Möller (m), ordförande för socialnämnden.
Kom igen din tangentsbordstuffing...
Nu ska man inte komma och be mig att argumentera för mina åsikter (Eftersom jag inte har någon vettig grund alls till dem) 😛
Det jag menar är, att i allmänhet så ger vi bort miljoner till folk som inte gör ett skit för att förtjäna dem.
Kanske lite otydligt, men i denna fråga tycker jag att det gäller i högsta grad.
Hjälp dem på fötter istället.
Och nej, jag läste inte länken.
September 12, 2001
Tindy wrote: [quote=skiroy][quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...
Missade du detta ?
citat från länken wrote: Vi har sett detta som ett alternativ för dem, säger Stefan Möller (m), ordförande för socialnämnden.
Nu ska man inte komma och be mig att argumentera för mina åsikter (Eftersom jag inte har någon vettig grund alls till dem) 😛
Det jag menar är, att i allmänhet så ger vi bort miljoner till folk som inte gör ett skit för att förtjäna dem.
Kanske lite otydligt, men i denna fråga tycker jag att det gäller i högsta grad.
Hjälp dem på fötter istället.
Och nej, jag läste inte länken.
Du läste alltså inte länken och sedan närmast vanemässigt häver ut dig ett inlägg av den typen då anser jag att det har skett ett grundläggande fel här.
Och ja...det stämmer tydligen att du inte har någon vettig grund alls. (om man ska gå efter ditt sätt att skriva inlägg i forumet utan att läsa en länk så tyder det på dåligt underbyggda åsikter. )
June 4, 2004
Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!
obelix wrote: Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.
Det kanske inte låter som mycket pengar, men om du räknar på det så kan du se vad 30 familjer kan få ut av det istället:
150 000kr / 30 = 5 000kr per familj
5 000kr blir mat för en tvåbarnsfamilj i nästan 1 månad
January 12, 2004
Popeye wrote: Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!
[quote=obelix]Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.
Det kanske inte låter som mycket pengar, men om du räknar på det så kan du se vad 30 familjer kan få ut av det istället:
det kan innebära en stor sak för deras barn, det är dom jag tänker på, inte dom vuxna.
Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.
June 4, 2004
obelix wrote: [quote=Popeye]Håller verkligen med de flesta här, detta var en fullkomligt värdelös idé. Satsa på att fixa jobb till dem istället som ni säger, vad fan ska det vara bra för dem att få åka på semester 1 vecka, de kommer fortfarande att lida lika mycket när de kommer hem. Försök hjälp dem upp i samhället istället, vad ska det vara bra för, att ge dem semester? Herregud!
[quote=obelix]Tycker inte att 150 000 är mycket pengar i det stora hela, inte med tanke på att det är barnfamiljer det gäller.
det kan innebära en stor sak för deras barn, det är dom jag tänker på, inte dom vuxna.
Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.
Jo, det är klart, då har jag missuppfattat det du ville diskutera. Då kanske en ursäkt skulle passa fint...
*Drar mig ur diskussionen*
March 11, 2003
Fast varför skall man få semester när man är arbetslös, när det finns gott om folk som jobbar, men ändå inte har råd med semester? Känns det inte lite märkligt att de som inte jobbar skall ha det bättre än de som jobbar?
Allvarligt talat tycker jag att det är ett dåligt förslag, och precis som vanligt så fjäskar man för barnfamiljerna. Varför skall inte pensionärerna eller ensamma, deltidsarbetande kvinnor över 40 få åka på semester?
March 11, 2003
obelix wrote:
Och de som växer upp i en fattig miljö, och inte hade socialbidragstagande föräldrar då? Varför skall de inte åka på semester?
Det blir oftast folk av de som inte åker på semester också, och på fullt allvar så tror jag att de hade kunnat ha en trevlig sommar i Staffanstorpstrakten med sina föräldrar också.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix] Tror inte att det är speciellt många här som verkligen vet vad det innebär att växa upp i en fattig miljö.
Och de som växer upp i en fattig miljö, och inte hade socialbidragstagande föräldrar då? Varför skall de inte åka på semester?
Det blir oftast folk av de som inte åker på semester också, och på fullt allvar så tror jag att de hade kunnat ha en trevlig sommar i Staffanstorpstrakten med sina föräldrar också.
som jag har märkt och hört, så är det skillnad på att ha jobbande föräldrar och dåligt ställt, och att ha föräldrar som är tvugna att uppbära soc-bidrag.
March 11, 2003
obelix wrote: som jag har märkt och hört, så är det skillnad på att ha jobbande föräldrar och dåligt ställt, och att ha föräldrar som är tvugna att uppbära soc-bidrag.
Som jag har märkt och hört så är det inte sällan att folk med dåligt betalda arbeten har det betydligt sämre än folk som tycker socialbidrag är lösningen.
October 28, 2002
skiroy wrote: [quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...
Missade du detta ?
Han har lite rätt utan att veta om det imho 😛
;
Att en moderat står bakom ett sånt här förslag är ännu ett bevis på hur otroligt vänsterorienterad den politik vi har i Sverige igentligen är. Seriöst, moderaterna kan i bästa fall beskrivas som centrumdeokrater.
Och de kallar sig "höger", "liberaler" etc...
September 12, 2001
Hauk wrote: [quote=skiroy][quote=Tindy]j**la vänsterdragna skitland...
Missade du detta ?
Han har lite rätt utan att veta om det imho 😛
;
Att en moderat står bakom ett sånt här förslag är ännu ett bevis på hur otroligt vänsterorienterad den politik vi har i Sverige igentligen är. Seriöst, moderaterna kan i bästa fall beskrivas som centrumdeokrater.
Och de kallar sig "höger", "liberaler" etc...
Det var ett inflinkande i vad han skrev.
Det jag kan reagera mest över är att en samling tangentbordstuffingar närmast vanemässigt slänger ut sig en viss typ av inlägg om en viss typ av ämne.
Detta utan att läsa ev länkar och så vidare. Slarvigt värre att sedan slänga iväg en åsikt per automatik!
1 Guest(s)