March 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=skinner]Exempel på länder är: Iran, Nordkorea, Kuba, Pakistan mf.
Sedan så ser inte jag det som något konstigt att länder lägger mer pengar på sitt försvar än på bistånd. Försvaret är ett lands livförsäkring. För mig fungerar det på exakt samma sätt. Jag skänker bistånd varje månad. Men jag lägger betydligt mycket per pengar på olika försäkringar än på bistånd. Därför ser jag det som helt naturligt att länder gör lika dant.
Ett land måste kunna försvara sig mot terrorister, grillor och även andra nationer. För hur mycket ni trädkramare än hoppas så kommer inte alla länder i världen att avvecklia sitt försvar. Grillor kommer inte att sluta terrorisera befolkningen mm.
Nu går du fasen för långt med ditt pro-försvar mumbojumbo-skitnsack. Att prioritera försvaret så sjukt som dessa länder gör är fan inte hälsosamt, det är sjukt och nej det är inget annat än paranoia.
//Andreas
Jag tycker det är sjukt av dig att vara så godtrogen. En dag kommer konflikten vare sig du vill det eller inte.
/
Simon
March 14, 2004
Jo jag kan faktiskt hålla med om att USA lägger för mycket pengar på sitt försvar. Så mycket pengar som dom lägger är onödigt. Delar av pengarna kunde ha gått till något mycket vettigare.
Sedan så var jag kritisk till Irak kriget. USA har inget där att göra alls. Bara för att man anser att länder bör ha ett försvar så behöver man inte vara för krig.
Länder som Iran som öppet säger att dom inte vill modernisera delar av samhället ska inte ha några pengar alls.
August 2, 2001
skinner wrote: Jag tycker det är sjukt av dig att vara så godtrogen. En dag kommer konflikten vare sig du vill det eller inte.
/
Simon
Vad är det för krig eller dyligt som kommer drabba oss i europa tror du, som kräver att vi har en stor försvarsmakt?
Nej det räcker med en liten försvarsmakt som tillsamans med de andra FN ev. EU länderna kan göra militära insatser om det behövs.
March 14, 2004
nXsty wrote: [quote=skinner]Jag tycker det är sjukt av dig att vara så godtrogen. En dag kommer konflikten vare sig du vill det eller inte.
/
Simon
Vad är det för krig eller dyligt som kommer drabba oss i europa tror du, som kräver att vi har en stor försvarsmakt?
Nej det räcker med en liten försvarsmakt som tillsamans med de andra FN ev. EU länderna kan göra militära insatser om det behövs.
Nej men Delph1 tycker jag är korkad när jag anser att alla länder bör ha en försvarsmakt för att försvara sig med. Sedan så skrev jag aldrig hur stor den skulle vara.
Naturligtvis bör i alla fall sveriges skifta i storlek beroende på världsklimat. Men det ska alltid finnas en plan för en snabb upprustning vid förändrat världsläge. Annars blird et som innan andra världskriget.
August 11, 2005
Saken hör till att Iran inte får några bidragspengar i vanliga fall, det var vid jordbävningarna för några år sedan som de tog emot bidrag. Iran räknas heller inte som ett u-land och det var inte iran jag syftade på som i första hand skulle få bidrag, utan de "riktiga" u-länderna, länder där utvecklingen stannat upp helt och hållet på grund av dåliga humanitära förhållanden.
Sen tycker jag att det är patetiskt att tro att "det stora kriget är på väg" och sånt trams. Åtminstone Sverige kan vara lugn när det gäller terrorattacker medan länder som stödjer USA, såsom Storbritannien har mer att oroa sig för. OPch de har mer att oroa sig för på grund av sitt eget idioti, hade de inte lekt USA:s knähund de senaste åren så hade inte de heller inte haft mycket att oroa sig för.
Sen är det skillnad på att vara godtrogen och välinformerad. Ni hörde ju själva vad den största terroristledaren av dem alla, bin laden, sa ju; hade USA haft en politik såsom SVERIGES hade elfte september aldrig ägt rum.
Anledningen till att just USA får så många smällar och är hatad av de flesta är just för den arroganta ställning landet har. Ta bara en sån sak som att terroristerna 2001 inte flög in i till exempel empire state building. Anlednigen till att det blev just tvillingtornen var enbart för att Den hette WTC, World Trade Center, världshandelns centrum. Vem är det som bestämt att just wtc skulle vara centrum då? Tål att tänkas på, terroristerna flög "bara" inte in i de två högsta byggnaderna de kunde hitta...
Blev visst lite för mycket politik där men men...
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=nXsty][quote=skinner]Jag tycker det är sjukt av dig att vara så godtrogen. En dag kommer konflikten vare sig du vill det eller inte.
/
Simon
Nej men Delph1 tycker jag är korkad när jag anser att alla länder bör ha en försvarsmakt för att försvara sig med. Sedan så skrev jag aldrig hur stor den skulle vara.
Naturligtvis bör i alla fall sveriges skifta i storlek beroende på världsklimat. Men det ska alltid finnas en plan för en snabb upprustning vid förändrat världsläge. Annars blird et som innan andra världskriget.
Nej, jag anser att du är korkad när du försvarar pengarna som de länder du nämnde lägger på försvaret.
//Andreas
February 4, 2003
Jerry: Troligtviss för lite öl 🙂 Har inte blivit någon denna helgen alls faktiskt.... Helt torrt, men ändå förhållandevist skönt och äntligen kunna ta det lite lungt. Men tyvärr tog skallen inte det som helt positivt och missförstod helt, får därför be om ursäkt! Både till dig och så CasO.
Håller med att USA lägger ner alldeles för mycket på sin militära makt. Och mycket handlar ju tyvärr om resurser, att skapa inflytande i länder och kunna "exportera" sin västerländska kultur och sedan starta amerikanska företag i det invaderade landet och tjäna stora pengar.
Men jag tror tyvärr inte att det finns något land som är helt gott, tyvärr. Därför måste vi gemensamt i framtiden stå emot fattigdom och annan missär. Ibland till och med hjälp av militär användning, tyvärr. Ibland funkar ingenting annat. Men det ska vara med internationaliserat och gemensama beslut. Fungerar inte att man skapar osämja i världen. Nu kan alla "länder skylla på USA", men om man gemensamt från världen visar att detta inte är okej och sätter ner foten, för att sedan snabbt hjälpa till att bygga upp så borde det funka bättre.
Tror tyvärr att FN spelat ut sin roll, och mest idag är pladder. Jag hoppas att EU kan bli ett första steg i något bra.
Vi får alltid hoppas. Klart är i alla fall att mer pengar, och inte rena pengar, utan resurser i form av hjälp att hjälpa dom själva starta upp behövs.
August 2, 2001
skinner wrote: Nej men Delph1 tycker jag är korkad när jag anser att alla länder bör ha en försvarsmakt för att försvara sig med. Sedan så skrev jag aldrig hur stor den skulle vara.
Ok, tänkte bara efterssom du i en annan tråd skrev:
skinner wrote: 2. Låt SIDA betala allt som försvarsmakten gör i missionsväg utomlands! Stoppa sedan nerskärningarna av försvaret och skjut till några miljarder extra.
February 4, 2003
nXsty wrote: [quote=skinner]Nej men Delph1 tycker jag är korkad när jag anser att alla länder bör ha en försvarsmakt för att försvara sig med. Sedan så skrev jag aldrig hur stor den skulle vara.
Ok, tänkte bara efterssom du i en annan tråd skrev:
skinner wrote: 2. Låt SIDA betala allt som försvarsmakten gör i missionsväg utomlands! Stoppa sedan nerskärningarna av försvaret och skjut till några miljarder extra.
Herregud. Skilj på Sverige och världen.
February 4, 2003
Jag har inte sagt nått.
Men du kan inte tolka det Skinner säger precis hur som helst. Om han i en tråd diskuterar sveriges försvarsbudget och i en annan diskuterar världens försvarsbudget, så kan du inte komma och "koppla ihop" dom hur som helst.
Jag diskuterar inte med dig. Det behöver jag inte, för du diskuterar inte, du försökte tillrätavisa Skinner och letade löjligt upp något han sagt i en annan tråd, men förstod inte skillnaden mellan de olika uttalandena.
Ajja. Palla diskutera detta onödiga ting med dig. Ha en trevlig afton!
För övrigt förstår jag inte vad du menar. En stor försvarsbudget är stor oavsett vad vi använder den till? Har någon sagt något annat?
August 2, 2001
Trodde du syftade på det han sa om SIDA och internationella insatser.
För att inte diskutera det här med mig diskuterar du ganska mycket. Men jag håller iaf med om att det han sa är löjligt.
Skinner har tidigare propagerat för högre försvarsbudget. Jag undrar bara varför. Mitt syfte var aldrig att "tillrätavisa" någon.
March 14, 2004
Delph1 wrote: Nej, jag anser att du är korkad när du försvarar pengarna som de länder du nämnde lägger på försvaret.
//Andreas
Får väll citera mig själv:
Jo jag kan faktiskt hålla med om att USA lägger för mycket pengar på sitt försvar. Så mycket pengar som dom lägger är onödigt. Delar av pengarna kunde ha gått till något mycket vettigare.
October 28, 2004
gilgo wrote: Är det verkligen vettigt för framtiden att göra så att ännu fler människor befolkar planeten när vi redan har enorma problem med överbefolkning framförallt i U-länder? Det må låta inhumant och brutalt men världen hade behövt en redig epidemi för att det skall bli lite balans. Kika bara på många länder i Afrika, blir det bättre för dom när dubbelt så många överlever? Knappast, ju fler som överlever ju mindre mat och vatten har dom att dela på och givetvis lever dom då sämre. Tyck vad ni vill om min åsikt men logiken är det inget fel på.
öhm, jovisst, så kan man tänka med. Ska vi då inte bara sluta tillverka mediciner så det blir starkaste överlever så blir människan allt tåligare och tåligare och äldre genom åren? Finns ju folk i djungler och så som blir vanligtvis 120 år gamla..
Sen att jorden är överbefolkad är ju iofs inte sant.... jorden kan få plats cirka 20 MILJARDER människor innan natur-tillgångarna tar slut. Saken är att resurserna är så jäävla orättvisst utdelat.. Amerikanarna äter ju 3 ggr så mycket de behöver, de snor olja ochsåvidare.
Men vilka länder vill bara ge pengar sådär och förlora det man jobbat upp genom åren? inte många, att "ta ifrån dom rika och ge till dom fattiga" är bra tänkt men håller ändå inte. Vi här i Sverige klagar mkt på att våra skatter är för höga, vad tror ni det blir om vi ska skänka pengar?
Liksom, om man skulle ta en viss % av BNP.. alla produkter och tjänster görs ju av någon, oftast i mänsklig form, de måste ha lön osv..
Man borde för det första utrota HIV-AIDS här i världen... i vissa länder är 40% av befolkningen smittad och var tredje barn dör innan de fyllt 5..
Jag kan visserligen inte komma på ett bättre förslag än vad ni gett, men de håller ändå inte i längden. De flesta här i västvärlden har inte ett speciellt positivt tänkande gentemot kommunismen 🙂 ("Ta ifrån dom rika och ge till dom fattiga)
/Jimmy
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=Delph1]Nej, jag anser att du är korkad när du försvarar pengarna som de länder du nämnde lägger på försvaret.
//Andreas
Men likväl förespråkar du en militär budget för U-länder?
//Andreas
August 11, 2005
Tycker att man borde ge en procentsats av det landet lägger ut på sina respektive krigsmakt istället för att säga att en viss del av BNP ska ges i bidrag...
Vill man inte ge bidrag borde man åtminstone göra något åt den exploatering som sker. Ta till exempel alla "Sweatshops" som finns i många fattiga länder och som ägs av västerländska ägare. Det är inte slaveri i direkt mening men inte heller långt ifrån. Antingen ge bidrag eller sluta exploatera folket i de fattiga länderna, så tycker jag...
March 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=Delph1]Nej, jag anser att du är korkad när du försvarar pengarna som de länder du nämnde lägger på försvaret.
//Andreas
Men likväl förespråkar du en militär budget för U-länder?
//Andreas
Ja och det ser inte jag något som helst problem om den bara den är proposionerlig mot BNP:en. Länder som Sudan mf måste kunna skydda sig mot sin grilla.
Men det gäller att ha en balans. För om länderna gör som Nordkorea och tar hälften av BMP:en till militären så är det sjukt.
August 11, 2005
BNP är INTE att bra mått på ett lands tillgångar då den inte mäter eller tar hänsyn till en rad olika faktorer. Den kan vara rätt missvisande i en hel del länder.
Ta som ni gav exempel på Sudan, om landet har en pissig BNP så kan en ynkaste procent vara för mycket att lägga på försvarsmakten medan ett annat land kan lägga mer än halva sin BNP på militärmakt utan att den för den skull ska orsaka lidande hos folket.
April 29, 2004
Låt Fn tillverka pengar .
värde för att motsvara pengar som FN tillverkar bord vara männskliga rättigheter ,
FN skulle slippa ha guld eller aktier eller n¨åt som motsvara , den summa pengar som FN skulle tillverkar ,
Så att fn kund köppa tjänster av bönder , av vatten system , vårds medcin ,
tror den största motståndet skulle vara USA kapitalismen , mot ATT FN skulle kunna få laglig rätt för skappa pengar ,
Räcker aldrig med att ge bidrag , Fn skulle slippa vara beronde ekonomiska av andra länder avgifter till FN
Då skulle Fn kunna anstalla så många människor , som skulle kunna klara av skötta olika verksamheter , samt start ny verksamheter som inköpp områden till fatiga länder ,
FN skulle kunna hjälpa fabriker att få betalat för att tillverka sänga kläder , mat , då skulle bli mer jobb på jorden runt om i världen , där det är stabila länder trygt i från krig som kund bygga lager hus med varor för fatiga länder samt bygga upp ett eget transport system som privat förtag kund använda
Jag röstar nej , för att FN måst bli oberond av länder som har för mycket makt ,
om har penga maskin , tillverka . så skulle det inte belast den rika värdlen ,
Det går att skappa ett hårt kontrolerad system med kontrollander för kolla att pengar går enbart till de fattiga , till rätt saker , eller vid stora olyckor , där länderna drabbas
Det är för svårt i verkligheten att räkna fram vad allt skulle kosta i pratiken om alla ska ha mat kläder skola vård , pantion , tandläkare , håret . allt inom hälsa . allt inom utbildningen
Då skulle FN har råd med flytta på masa folk grupper , till eruopa. Det finns inget lagligt gratis för fattiga människor som flyer till usa eruopa.
det finns inga såna transpoter enbart smuglning ,
konstigt att det finns så hårt mot stånd i eruopa inom politik makten , värnar inte alls alla människor mjölighet till leva i fritt land ,
Jag tycker se mig att det finns för mycket mot stånd till flyktingar som i norge danmark östrik .
Jag tycker detta är bara början ,
Jag tycker att det är så dåligt av de rika länderna att ha en så dåliga verksamhet för att ta hand om flyktiningar , att ge rätt till stana.
Danmark är mest främligfintligt ekonmiskt sätt , inställt mot asien
Jag tycker dagans situvation på miner om 30 talet , det blir bara hårdare tag mot flyktningar , man ser aldrig hård tag mot smuglara av människor
Ser ingen på jorden som skappar transprt system till människor som har rätt bo i ett annat land , där för man flyer , för att det inte går leva på grund av visa saker .
Poltiker i sverige ex går så segt , nästan man tror att svenska mydnigheter vill inte alls ta emot flyktningar m allt för många tjänste fel medvetand , lutar åt lagar , man lutar inte åt ansvar , att se över regler ,
70 talet var den beästa tiden för flyktningar , då fungerad verksamheterna i euopa , då hade man i från kalla kriget samhäll program för hjälpa människor i från länder som man inte kunde leva som fri människa
Dagens politik visar på hur ila politiker hantera sån saker inte bara i sverige Tyskland har tagit emot så många flera flyktningar än Norge finland danmark , bord skappa lagar att alla måst ta in de flyktningar som har rätt att fly , går bra i usa om kommer i från kina , ha fysika bevis i kroppen av tortyr ,, men inte i sverige , eller norden ,
eruopa har inte lös sina problem i från andra värdskriget
uppstår mer mer socijal problem , mot makten mot människor som behöver hjälp stöd handlar för mycket om pengar
Jag skulle tro att penga maskin skulle lätta på trycket om kund anställa rätt människor som kund få förtrond av vanliga människor som inte sitter i makten , styr ,
om jorden vill upp nå fred mat till alla , så kan det inte stressa fram , man kan inte håla på åka omkring tala om det för länder som har diktatur,
för varje land kan bara förändras ine från ,
3 Guest(s)