Favorit-öl|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Favorit-öl
GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
sp_UserOfflineSmall Offline
798783
December 17, 2004 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

bjornpadda wrote: De som ör under 18 (vilket iofs jag är) dricker mest öl för alkoholen 😀

Eller så dricker man inte alls 8)

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
798785
December 17, 2004 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Ingen är väl det före dom är 17-18. 8)

Jag är inte heller mycket för öl, ivf är jag kräsen. Tjeckisk dyr öl eller någon annan dyr mörk öl är vad som funkar.

Föredrar Cabernet franc- och sauvigondruvorna.

Det är inte lätt för dig, du kan alltså aldrig gå ut och beställa dina tjeckiska mörka ölsorter under "happy houre" då... 🙄

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
798798
December 17, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ju mer eller mindre uppvuxen i Tjeckien då jag har en mormor därifrån och mamma är väl 50/50 svensk/Tjeck. Drack redan som 4 åring slattarna ur mammas å pappas öl när de inte kulle beställa nya och inte såg på, tror de var Gambrinus som är det lokala ölet i Plzén, som fö är därifrån namnet pilsner kommer ifrån. Ölsorterna i Tjeckien är ju uppdelade i olika regioner.. Är man i Plzén dricker an Urquell och Gambrinus mest, händer at man dricker en å annan Radegast med. I södra tjeckien vid Týn och Cheske Budovice halsar man Plátan och Budvar såklart wink .. I Prag går det mest åt Staropramen som smakar MYCKET bättre där än i sverige, kan man hitta Gambrinus å Radegast slinker de med ner. Bra variation där är Velvet och Drac annars. En som däremot e svår att dricka där e Rebel, varning för den.. En fin gammal pub är Pivoar u Flekú där dom säljer sitt egna svarta öl sedan 1499! Den svarta ölen som säljs är mustigare å har nästan samma smak annars som ljus öl den e mycket god. Stället e tyvärr numera något av en tursitfälla så där e alldeles för dyrt för de vanliga Tjeckerna att gå dit. På hemresa brukar de bli middag i norra delarna på väg mot gränsen å då brukar man dricka Zlatopramen som är en fin sort. Gillar verkligen att man kan prova på så många oda sorters öl i Tjeckien så man inte hinner tröttna på nån sort utan bara vill dricka mer å mer av dem wink typ.. Hm blir fundersam då man är i Tjecien så finns det inte många alternativ till att inte dricka direkt ur fat så jag förtår inte Krqagyzzz resonemang om flaska, vem dricker ur flaska när det bjuds på fatöl? Finns det tex en öl som inte är lika god som en annan så tar man ändå den om den andra är på flaska som var godare sort.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
798800
December 17, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det mesta går ner, men Blågul är en favorit. Billigt och gott!

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
798802
December 17, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Ingen är väl det före dom är 17-18. 8)

Jag är inte heller mycket för öl, ivf är jag kräsen. Tjeckisk dyr öl eller någon annan dyr mörk öl är vad som funkar.

Föredrar Cabernet franc- och sauvigondruvorna.

Dyr å dyr åk ner så köper du 0,5lit Fatöl för 2,5-6 kr e de dyrt? Det finns ingen skatt på öl i Tjeckien å när de har velat införa har det blivit sådant kaos så de har fått avstyra planerna..

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
798805
December 17, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mileniun Lapin Kulta Norrlands guld och sist men inte minst Falcon. 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
798816
December 17, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Carlsberg Hof..
Lagom gott med lagom styrka.
Perfekt måltidsdryck också.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
798828
December 17, 2004 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Jag är ju mer eller mindre uppvuxen i Tjeckien då jag har en mormor därifrån och mamma är väl 50/50 svensk/Tjeck. Drack redan som 4 åring slattarna ur mammas å pappas öl när de inte kulle beställa nya och inte såg på, tror de var Gambrinus som är det lokala ölet i Plzén, som fö är därifrån namnet pilsner kommer ifrån. Ölsorterna i Tjeckien är ju uppdelade i olika regioner.. Är man i Plzén dricker an Urquell och Gambrinus mest, händer at man dricker en å annan Radegast med. I södra tjeckien vid Týn och Cheske Budovice halsar man Plátan och Budvar såklart wink .. I Prag går det mest åt Staropramen som smakar MYCKET bättre där än i sverige, kan man hitta Gambrinus å Radegast slinker de med ner. Bra variation där är Velvet och Drac annars. En som däremot e svår att dricka där e Rebel, varning för den.. En fin gammal pub är Pivoar u Flekú där dom säljer sitt egna svarta öl sedan 1499! Den svarta ölen som säljs är mustigare å har nästan samma smak annars som ljus öl den e mycket god. Stället e tyvärr numera något av en tursitfälla så där e alldeles för dyrt för de vanliga Tjeckerna att gå dit. På hemresa brukar de bli middag i norra delarna på väg mot gränsen å då brukar man dricka Zlatopramen som är en fin sort. Gillar verkligen att man kan prova på så många oda sorters öl i Tjeckien så man inte hinner tröttna på nån sort utan bara vill dricka mer å mer av dem wink typ.. Hm blir fundersam då man är i Tjecien så finns det inte många alternativ till att inte dricka direkt ur fat så jag förtår inte Krqagyzzz resonemang om flaska, vem dricker ur flaska när det bjuds på fatöl? Finns det tex en öl som inte är lika god som en annan så tar man ändå den om den andra är på flaska som var godare sort.

Det är bara så härligt att gå in beställa en öl och sen sätta sig och glassa i solen mitt på en vacker dag, utan det minsta bekymmer. Gäller bara att hitta ett ställe utan turister. Gud vad jag saknar det....

Då är man inte ensam tjeck här iaf 😉

//Andreas

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
798846
December 17, 2004 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv föredrar jag ales, Newcastle, Old Speckled Hen, Kilkenny, Hobgoblin. Utav de listade tycker jag Hobgoblin och Old Speckled Hen är godast.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
798869
December 17, 2004 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Mariestad fungerar utmärkt..
Löwenbräu är riktigt fin..
Fifty Fifty är bra

Dessa smarakr öl, finns många riktigt blaskiga.
Carlsbergs hof, är trots allt väldigt god.. här är det 4.7an som gäller

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
798872
December 17, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: En tjeckisk öl vid namn Breznak. Inte så besk alls.. det gillar jag.
Torr, ren smak med medelstor beska, inslag av malt och humle.

Ta det där med dyr några gånger till vi vill ha alla detaljer.
Ören/liter, t.ex. så blir vi nöjda. 🙄

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
798878
December 17, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

En och annan Guinness slinker gärna ner i kistan.
Ska det drickas ljust så slinker helst en Urquell ner.

Alternativt om man ska glassa i solen så dricker jag gärna en iskall Stella Artois.
Lättdrucken och inte allt för smakrik, och passar ruskigt bra som törstsläckande i såna tillfällen.

Och för att vara lite patriotisk så får man passa på att lyfta fram två svenska också.
Nils Oscar Farm Ale och Hell tackar man inte direkt nej till.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
798904
December 17, 2004 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Ta det där med dyr några gånger till vi vill ha alla detaljer. Ören/liter, t.ex. så blir vi nöjda. 🙄

APK

Krqagyzzz
Member
Medlem
798907
December 17, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Mean Machine]Ta det där med dyr några gånger till vi vill ha alla detaljer. Ören/liter, t.ex. så blir vi nöjda. 🙄

APK

hm, jag tror vår käre AMD_Rulez inte dirket menade så, men ironin lever ju för fullt så jag kan ju ha fel. 🙄

Arny
Member
Medlem
798914
December 17, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Arny][quote=Mean Machine]Ta det där med dyr några gånger till vi vill ha alla detaljer. Ören/liter, t.ex. så blir vi nöjda. 🙄

APK

hm, jag tror vår käre AMD_Rulez inte dirket menade så, men ironin lever ju för fullt så jag kan ju ha fel. 🙄

Man ska inte leka med ironi 🙄

Krqagyzzz
Member
Medlem
798917
December 17, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Arny][quote=Mean Machine]Ta det där med dyr några gånger till vi vill ha alla detaljer. Ören/liter, t.ex. så blir vi nöjda. 🙄

APK

Man ska inte leka med ironi 🙄

Näe, och vad är egentligen Ironi^-1? Denna ständig fråga gnager mitt samvete.:hrm:

Dessutom, Hur gammla är Callister resp AMD_RULEZ? Barn under 4:a år förstår ju inte ironi så alla ironiska inlägg kan ju missuppfattas. 🙄

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
798918
December 17, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Förr gick allt ner nu dricker jag bara miller de fåtalgånger jag dricker.
Mycket ljus och fin öl med skruvkorks kapsyl 🙂

Arny
Member
Medlem
798922
December 17, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Arny] Man ska inte leka med ironi 🙄

Näe, och vad är egentligen Ironi^-1? Denna ständig fråga gnager mitt samvete.:hrm:
Dessutom, Hur gammla är Callister resp AMD_RULEZ? Barn under 4:a år förstår ju inte ironi så alla ironiska inlägg kan ju missuppfattas. 🙄

Svaret på båda dina frågor vet du ju redan så gå nu ut och ta en god öl istället för att plugga. :bok: < :pidu:

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
798923
December 17, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bara eftersmaken av malt som är bra med öl...

Annars kan man dricka stark stark öl... Då smakar det godare på något sätt, det tar iaf inte lika långt tid att bli packad. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
798936
December 17, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Själv föredrar jag ales, Newcastle, Old Speckled Hen, Kilkenny, Hobgoblin. Utav de listade tycker jag Hobgoblin och Old Speckled Hen är godast.

En man med smak!

Hobgoblin och newcastle är riktigt goda.

En annan jag gillar som jag bara sett på krogen är Tetley's.

Youngs double stout chocolate (eller något liknande) är trevlig oxå.

Dricker dock mest norrlands guld, fattig student som man är 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL