November 27, 2003
Blev lite nostalgisk nu när jag sitter och pratar med den äldste på ICQ om lite klassisk hårdrock. Tro det eller ej, men gubben kan sina saker 😉
Hur som helst är jag själv fruktansvärt förälskad i just det jazzinfluerade trumspelet som många av dessa tidiga band hade. Ian Paice, John Bonham, William Ward m.fl.
Dagens trummisar har ju en klart mer teknisk hållning och det svängde väl över lite i och med nwbhm. Iron Maiden, Metallica (dom klassar sig själva som det), Judas Priest mm där det var mer uptempo som gällde och mindre skönlir eller hur man ska uttrycka sig. Inget illa om McBrain o co (uteslutet Ulrich då som enbart spelar snabbt utan någon större känsla), men du hittar inte samma influenser där som du gör deras föregångare. Är väl snarare så att dom influeras av sina föregångare och inte av deras i sin tur inspirationskällor.
Sen om man tittar idag så har vi ett antal väldigt teknsikt kunniga trummisar t.ex. Adrian Erlandsson (CoF), Anders Johansson (århundrandes värsta overkill ... Hammerfall ... such a waste of talent...), Thomas Haake (Meshuggah) etc
Till kritan iaf. Ska jag välja en favorit från endera era så blir det nog först William Ward (Black Sabbath) lite över Bonham mycket pga Black Sabbath första LP, finns ingen annan skiva som ger mig en sånt extrem ståpäls och gåshud samtidigt.
Nicko McBrain (Iron Maiden), det är inte ofta han drar ett solo men när det händer ... :pray: ... Tekiniskt kunnig men fortfarande ett visst gung i spelet.
Av idag får nog herr Erlandsson min röst, dubbelkaggelir av klass och kan hålla ett våldsamt tempo för att sedan slå av till skönlir. En bra trummis helt enkelt.
Komplettera!
//Andreas
November 27, 2003
skiroy wrote: Jag har en favorit men det är inte hårdrock och det säkert ett något oväntat val. 🙂
Josefin Forsman i Sahara Hotnights !
Få spelar med den energin och att se henne spela är nästan som att se The Animal i mupparna. 😀
Säger som jag sa på ICQ: "det finns en och endast en anledning jag köpt alla tre deras skivor"
Hon spelar med en härlig frenesi precis som du säger och sen att hon inte ser helt fel ut gör ju inte upplevelsen sämre direkt. 😀
//Andreas
February 12, 2003
Delph1 wrote: Blev lite nostalgisk nu när jag sitter och pratar med den äldste på ICQ om lite klassisk hårdrock.
skiroy wrote: Jag har en favorit men det är inte hårdrock och det säkert ett något oväntat val. 🙂
Josefin Forsman i Sahara Hotnights !
Få spelar med den energin och att se henne spela är nästan som att se The Animal i mupparna. 😀
Försök inte dölja det. Det var ju dig Delph1 pratade med på ICQ...;)
För min egen del måste jag säga Nick Oshiro i Static-X, eller Ken Jay, deras förra trummis.
August 7, 2001
Marcan- wrote: Ända anleningen till att jag känner igen vissa namn (Alex Van Halen & Nicko Mcbrain) är för ajg sett sketchen med Killing gänget är de utser den bästa trummisen 😉
Scott Rockenfield och Neil Peart är också med på Sam Spandex lista! 🙂
Och Neil Peart var överst på listan! 🙂
Där kom en komplettering till! 🙂
Neil Peart!
3 Guest(s)