April 30, 2005
April 1, 2001
Eller så inser man att de kommer märka det (särskilt om det är ett stort företag) och talar om för dem att det har blivit fel. Jag fick en hel månadslön för mycket för ett tag sen. Hade jag inte sagt till då, så hade det kommit återbetalnnigskrav automatiskt nästa månad, så... Det hade vart jobbigt då om man hade bränt stålarna 😛
October 25, 2003
Iceman wrote: Eller så inser man att de kommer märka det (särskilt om det är ett stort företag) och talar om för dem att det har blivit fel. Jag fick en hel månadslön för mycket för ett tag sen. Hade jag inte sagt till då, så hade det kommit återbetalnnigskrav automatiskt nästa månad, så... Det hade vart jobbigt då om man hade bränt stålarna 😛
Eller så lägger man undan pengarna, och hoppas på att det inte kommer något krav om dem nästa månad?
Att handla upp dem på en gång är rätt idiotiskt 😉
April 30, 2005
May 19, 2005
De första månaderna efter utbetalningen är det som farligast. Lägg pengarna i ett säkert sparande, räntefond eller liknande.
Var beredd på att du närsomhelst kan bli tvungen att betala tillbaka pengarna. Håll till godo med räntan/avkastningen. Först efer ett par år kan du vara 99% säker på att du inte kommer att få betala tillbaka slantarna.
January 31, 2004
Redfaction wrote: [quote=DasDjungelmeister]Precis säg inget. Det är inte ditt ansvar att se till att rätt summa betalas ut. Dom får skylla sig själva!
Det är hans ansvar då de kan kräva tillbaka summan senare.
Precis, och risken att dom gör det är väldigt stor. Vet många som fått fel lön, men känner inte till någon som fått behålla den.
February 10, 2005
själv tycker jag att du skall lämna tillbaka dem.
tyvärr så har du inte gjort dig förtjänt av dem så det ända rätta e att du lämnar tillbaka dem. sen så kommer det absolut att se bättre ut om du lämnar tillbaka dem snarare än att behålla dem. chefen i fråga lär ju tycka bättre om dig om du lämnar dem än att när dem kräver tillbaka cashen.
helt enkelt mer hederligt och det gangnar dig nog mer om du lämnar tebax dem!
fred ut!
April 18, 2003
Mkt ärligt folk här... kan sätta min ena hand på att dom skulle ringa löneansvariga och gnälla på stört om dom fått nån krona för lite. Tror chefen skulle uppskatta din ärlighet om du ringer på en gång och säger till, i synnerhet om du jobbar på ett mindre företag och har kontakt med honom/henne. Sen som många säger så är chansen förmodligen väldigt liten att du får behålla pengarna då det mest troligt kommer att upptäckas ganska raskt.
February 16, 2005
Jekyll 3000 wrote: Mkt ärligt folk här... kan sätta min ena hand på att dom skulle ringa löneansvariga och gnälla på stört om dom fått nån krona för lite. Tror chefen skulle uppskatta din ärlighet om du ringer på en gång och säger till, i synnerhet om du jobbar på ett mindre företag och har kontakt med honom/henne. Sen som många säger så är chansen förmodligen väldigt liten att du får behålla pengarna då det mest troligt kommer att upptäckas ganska raskt.
förlite är inte bra.. då ska man gnälla men delar dom ut för mycket så kan man ju fundera på om dom kanske har fått ett samvete och inser vilka låga löner vi har om man ser till hur löneklyftan har ökat och ökat... sen är det som du säger, det kommer nog att upptäckas ganska raskt men hade det varit åt andra hållet så hade det nog inte vart lika noga då hade det nog låtit mer som, "fick du 436 kr för lite? jaja du får dom på nästa lön" ...
October 31, 2003
Jag vet ett fall då posten ville att en tjej skulle betala tillbaka pengar, exakt hur mycket vet jag inte, säg 10k ca. Då sa facket nej, detta för att det hade betalats ut under en längre tid. Hon ska inte behöva lida för att dom gjort fel mao. :D/ (gratis är gott, välkommna till tjuvsamhället)
1 Guest(s)