August 22, 2001
conny_69 wrote: NES_Boy, du har helt fel. Feminism handlar inte om att köra över männen, men den bilden vill populärmedia gärna framställa. Vad FI står för har jag inte satt mig in i, men den feminism som lärs ut på universiteten har INGET att göra med att kvinnorna skulle krossa männen. Finns NÅGON här som läst genus eller berört det under någon kurs på universiteten? För jag hoppas att åtminstone EN ENDA själ har läst på universitet och förhoppningsvis berört genus under någon kurs.
Det är nog ganska tunnsått med sådana själar här. Jag är väl det enda språkröret för den "point of view" du talar om, och tyvärr ligger det i sakens natur att jag blir idiotförklarad. De som har något vettigt att komma med i frågan är antingen ointresserade eller är moderatorer och vill inte gärna ta några ståndpunkter.
November 26, 2003
Vaniljflickan, du har rätt, och det är tragiskt dessvärre att så få har insikt. Nödvändigheten av att jobba för förändring är stor och jag tror att det mål jag har att bli genusforskare nån gång i framtiden är viktigt. Vi som vill väcka insikt och förståelse behövs. Hoppas vi blir fler.
November 26, 2003
Vaniljflickan, att du säger att du blir idiotförklarad, bara det påståendet borde ju väcka tankar hos den mest förhärdade antifeminist här på forumet. Varför idiotförklara tjejer som säger de är feminister? Det visar ju att man inte har vettiga argument för någon slags antifeministisk ståndpunkt.
August 22, 2001
conny_69 wrote: Vaniljflickan, att du säger att du blir idiotförklarad, bara det påståendet borde ju väcka tankar hos den mest förhärdade antifeminist här på forumet. Varför idiotförklara tjejer som säger de är feminister? Det visar ju att man inte har vettiga argument för någon slags antifeministisk ståndpunkt.
Jag har aldrig påstått att jag är feminist. Jag känner nämligen inte att jag riktigt vet dess rätta innebörd. Jag har däremot argumenterat emot påståenden som är väl tillspetsade och som bygger på den feminism du pratar om (i media). Men som med allt annat finns det ju blandade kunskaper härinne.
November 26, 2003
Jag vill på olika sätt, genom exempelvis analyser och utredningar visa hur könet är socialt skapat och att orättvisor och ojämlikhet skapas och upprätthålls i det dagliga sociala och samhälleliga samspelet i motsats till att manligt och kvinnligt skulle vara skrivet i sten som vissa här tycks tro. Håller med dig om att bara rubriken är avskräckande, klart pubertal.
November 26, 2003
Vaniljflickan, nej, det var dumt av mig att anta att du var feminist, det vet jag givetvis inget om..men det jag vill få människorna i forumet uppmärksamma på är att det inte finns EN feminism utan flera..och att de borde ta reda på lite mer vetenskaplig information om feminism innan de säger att feminism är si eller så.
August 22, 2001
conny_69 wrote: Vaniljflickan, nej, det var dumt av mig att anta att du var feminist, det vet jag givetvis inget om..men det jag vill få människorna i forumet uppmärksamma på är att det inte finns EN feminism utan flera..och att de borde ta reda på lite mer vetenskaplig information om feminism innan de säger att feminism är si eller så.
Håller med. Men för att en diskussion ska leda till något krävs ju ett visst samspel och att man vill öka sin förståelse för problemet. Det spelar egentligen ingen roll hur många gånger man tydliggör sitt budskap om folk ändå inte är mogna att förstå det och ta det till sig.
God natt!
September 30, 2004
January 22, 2003
conny_69 wrote: NES-Boy, radikalfeminismen handlar INTE om att män ska köras över. Kan rekommendera boken Feminism av Lena Gemzöe för en bra definition av radikalfeminism. Nämnda Gemzöe är forskare vid Centrum för genusstudier vid Stockholms universitet.
Wikipedia wrote: Radical feminists believe that society is an oppressive patriarchy, which primarily (or solely) oppresses women. Radical feminists seek to abolish this patriarchy. Some strands of radical feminism advocate replacing patriarchy with (matriarchy), which is still hierarchical. Others believe the true opposite of patriarchy is sorority. Because of this, some observers believe that radical feminism focuses on the gender oppression of patriarchy as the first and foremost fundamental oppression that women face.
Japp, du har helt rätt i det du säger 🙄
Och nu när vi ändå är inne på att rekomendera läsning så tycker jag att du borde kolla lite på S.C.U.M (http://www.churchofeuthanasia....../scum.html) som är den skrift som vårat kära F! har som grund i sitt parti.
1 Guest(s)