November 29, 2001
Jag ska precis flytta till en ny hyresrätt och undersöker lite vilka bredbandsmöjligheter jag har.
Tyvärr verkar det som om jag är begränsad till 8 Mbit ADSL alt. 8 Mbit kabel. Med 0.8 resp. 1 Mbit uppströms.
Tråkigt som fan med andra ord.
Eventuellt kommer jag kunna få någon 24-28 Mbit ADSL2+ tjänst med lite tur, fast de begränsad till 10-15 Mbit.
Det enda vettiga sättet att skaffa bra upload idag verkar vara LAN. Och här i Lund där jag bor finns det fanimej inte LAN i några hyresrätter alls typ.
Hur är det i andra städer? Har någon av er fiber i en hyresrätt?
Downloaden är ganska lugn på 10 mbit, det rör mig inte så mycket. Men det är så jäkla surt med dessa sunkiga uploadhastigheter att jag får krupp.
VDSL verkar ju vara en lösning, men jag bor cirka 3-3.5 km från telestationen tror jag så det går ju bort. Jag såg att det numera fanns dubbelriktad sattelituppkoppling som erbjöd 2/2 Mbit, dock kostar det 995 kr i månaden så det går fetbort.
Trådlöst/radio verkar fortfarande för slött och instabilt för att ens vara värt att tänka på, vet dock inte hur det ligger till med uploadhastigheter annars där.
Kort sagt LAN är enda svaret... what to do?
Tydligen ska det ju finnas mer kapacitet rent tekniskt, Adamo tex. har indikerat att de kanske kommer med en höjning upp till 2-4 Mbit uppströms. Det vore helt ok liksom, men frågan är om och i så fall när det kan bli en verklighet.
Edit: ser nu att Net@Once erbjuder ADSL på 11/4 Mbit/s, det vore inte helt illa. Hellre det än 28/1 som tex. Adamo erbjuder just nu.
Är det kanske så att de måste allokera bandbredd genom att ta från nerströms om de vill höja uppströms?
Isf. kan det ju vara förståligt då hela marknaden är helt upphypade angående nerladdning tråkigt nog.
Usch, jag har extrem beslutsångest inför valet av leverantör just nu.
December 24, 2002
November 29, 2001
keffing wrote: öhh... var det där en fråga eller?
ta det som är snabbast eller det som är billigast är mitt råd, sen så slösar du resten av månadslönen på krogen eller nåt...
doh, tack för det uppenbara svaret
F: "Jag vill ha en Volvo med det finns inga att köpa där jag bor."
S: "Köp en som är billig eller snabb."
November 29, 2001
Grrrrr, såg nu att de som levererar ADSL2+ till majoriteten av ISPs (dvs TeliaSkanova) har begränsat uppströmshastigheten till 1 Mbit trots att deras nät redan idag faktiskt klarar 3 MBit.
Tack för den före detta televerket. 🙁
Finns det fler underleverantörer av ADSL2+ i sverige för tillfället?
Hur sköter BBB/Bostream sina nät tex.? (Inte för att det är utbyggt där jag ska bo, men man kan ju alltid drömma.)
August 16, 2002
UndaC wrote: [quote=keffing]öhh... var det där en fråga eller?
ta det som är snabbast eller det som är billigast är mitt råd, sen så slösar du resten av månadslönen på krogen eller nåt...
doh, tack för det uppenbara svaret
F: "Jag vill ha en Volvo med det finns inga att köpa där jag bor."
S: "Köp en som är billig eller snabb."
hehe... men vadå, vad var din fråga egentligen? du vill ha personlig rådgivning ang din nuvarande intarwebb-situation? sånt kostar pengar du vet...
November 4, 2001
UndaC wrote: Grrrrr, såg nu att de som levererar ADSL2+ till majoriteten av ISPs (dvs TeliaSkanova) har begränsat uppströmshastigheten till 1 Mbit trots att deras nät redan idag faktiskt klarar 3 MBit.
Tack för den före detta televerket. 🙁Finns det fler underleverantörer av ADSL2+ i sverige för tillfället?
Hur sköter BBB/Bostream sina nät tex.? (Inte för att det är utbyggt där jag ska bo, men man kan ju alltid drömma.)
Själv mitt uppe i ett byte från bostream till BBB pga lite problem.
Orkar förklara allt igen men telia har mätt kapacitet över mina kablar osv.
ADSL2+ fungerar innom jättesmå områden.
Jag bor 3000m från stationen och då fungerar inte ADSL2+, kan beställa det men slutar ändå med att jag kör ADSL.
Tror "upp till 24Mbit ADSL2+" gällde innaom hundratals meter bara. om jag inte minns fel.
Mitt tips är att ringa till leverantören som du kan skaffa och delala lite.
Ni kanske kan kompromissa och skafa högre uppload.
July 27, 2002
Jag fick 10mbit via telejacket för 1 år sen ungefär, men för 3 år sedan skulle jag haft 10mbit fiber. 🙁 De bröt kontraktet och bara slutade precis innan mig och min polare. Det är t.o.m så att min kompis kan se husen som har Fiber från sitt fönster, det är typ 15-20 meter dit bara.
Skulle vara nice o haft Fiber redan då, det var ju hög status på det för 3 år sen. 8)
November 29, 2001
Pojo wrote: Det finns inte ADSL som har över 0.8 upload. Om det finns så är det inte ADSL.
ADSL kom till i USA för att konkurera med kabel TV man sände alltså TV på den tekniken då behövs typ nästan ingen upload.
Du har fel. Det finns traditionell ADSL når cirka 1 Mbit som mest.
ADSL2+ som byggs ut just nu når 3 Mbit, vissa källor säger tom. 4 Mbit.
Att det kom till för att konkurera med kabel tv är inte heller sant.
February 16, 2004
UndaC wrote: [quote=Pojo]Det finns inte ADSL som har över 0.8 upload. Om det finns så är det inte ADSL.
ADSL kom till i USA för att konkurera med kabel TV man sände alltså TV på den tekniken då behövs typ nästan ingen upload.
Vad skrev jag ADSL. Inte ADSL2+.
För du skrev i ditt första inlägg att det fanns ADSL med det ....
ADSL och de varianterna med siffror och speciall tecken är ju inte samma sak.
Tekniken ADSL2+ klara 3Mbit/s upload. Är osäker om ADSL2++ klara nån annan upload.
November 29, 2001
Pojo wrote: [quote=UndaC][quote=Pojo]Det finns inte ADSL som har över 0.8 upload. Om det finns så är det inte ADSL.
Tekniken ADSL2+ klara 3Mbit/s upload. Är osäker om ADSL2++ klara nån annan upload.
ADSL2 är ju den teknik som används idag, var det inte den du syftade på?
Nåja, strunt samam, definitionsfråga som föga spelar roll för ämnet,
March 9, 2004
SuperNova wrote:
Tror "upp till 24Mbit ADSL2+" gällde innaom hundratals meter bara. om jag inte minns fel.
Nope den nya gränsen ligegr på 2500 m kabelvägen från stationen.
Och det hära med att man kanske vill sänka download hastigheten och få en högre upload fungerar men då måste du ha en speciel "sändare" eller vad du nu vill kalla det. En lika dan som sitter i tele stationen och det skulle vara mycekt dyrare för ISP:n och installera sådana i allas hus
Edit: E inte det hära lite fel forum del? Ska väl ligga i Nätverk/Internet delen 😀
December 19, 2000
UndaC wrote: [quote=Pojo][quote=UndaC][quote=Pojo]Det finns inte ADSL som har över 0.8 upload. Om det finns så är det inte ADSL.
ADSL2 är ju den teknik som används idag, var det inte den du syftade på?
Nåja, strunt samam, definitionsfråga som föga spelar roll för ämnet,
Nja, det som levereras nu är ADSL vanlig ADSL klarar 8/1 upp till lite över 3,5 km. Adsl2 klarar 12/4 och har en mycket bättre räckvid upp till 7 eller 9km från station vet ej när bandbredden sjunker.. Adsl2+ har kortare räckvid än adsl2 knappt 3km tror ja men har högre hastighet 24/?
February 12, 2003
Smirnoff wrote: Ta dig i kragen, kräv en lönehöjning från NH.
Sedan tar du o köper dig en fin bostadsrätt från HSB, så är du till 70% garanterad att du kommer få BBB 10/10mbiteller om du har kneg, varför inte skaffa dubbla telefonjack?
Jobbar väl ideelt?
Det var väl ett par stycken avlönade, har jag för mig...
2 Guest(s)