September 5, 2001
Tjo, jag fick p-böter idag på en gata där "Förbjudet att parkera" skylt inte finns. Gatan är 3 billängder bred, på alla de andra gatorna i samma ort så finns det en skylt, men inte på denna...är det då inte logiskt att tänka att det då är ok att parkera där? Jag ringde polisen och de sa att hela Aligsås är en p-zon men varför är det då sådana skyltar på de andra gatorna...jävligt knepigt som sagt. 500:- är ju inte hela världen men det borde ju finnas en skylt!!
Ska jag överklaga eller ska jag bara ge mig och betala?
December 16, 2003
Självklart skall du överklaga men hoppas inte för mycket.
Fick en P-bot i sommras, enligt P-vakten hade jag ingen synlig biljett. Visst hade jag det men den låg bakom rutan på passargerarsidan.
Jag överklagade och skickade in min biljett som bevis på att jag verkligen hade en biljett. Två dagara senare fick jag svar. "bla bla bla vår kontrolant såg ingen biljett bla bla" och där med var min överklagan inget värt.
Pissf*ttor är vad de är!
September 11, 2002
Om hela Alingsås är en P-zon är det så att säga din skyldighet att känna till det. Men det betyder inte att skyltningen inte kan bli bättre.
När jag tänkte överklaga P-böter en gång i Uppsala visade det sig att jag skulle bli skyldig att betala en handläggningsavgift om det visade sig att jag inte fick rätt i min överklagan, och det avskräckte i alla fall mig..
Jag förstår i och för sig varför de har den handläggningsavgiften, eftersom det nog finns både en och annan bilist som försöker överklaga P-böter fast de vet att de har fel 🙂
December 16, 2003
Att inte betala är inte att rekommendera... går till kronofogden typ med allt vad det innebär. Sen är tanken att man skall betala å sedan överklaga. Men hur stor är chansen att man får de pengarna tillbaka. Jag menar, i.o.m. att man betalat så har man erkänt sig skyldig! Bara slå in i julpapper och dikta ett rim till far!?
Tråkigt.
September 5, 2001
Men i vilken trafikbok, eller hur ska man veta att hela Alingsås är en p-zon, varför finns det skyltar på de andra gatorna...jag fattar lixsom inte. Så lätt blir det inte, jag kan betala den dära avgiften för jag vet inte om jag har rätt eller inte det är upp till rätten att avgöra! Det kan ju knappast vara mitt fel när det inte är skyltat!!!
EDIT: jag ska åka och ta kort på gatorna så ni själva kan döma.
September 11, 2002
hawkie wrote: Men i vilken trafikbok, eller hur ska man veta att hela Alingsås är en p-zon, varför finns det skyltar på de andra gatorna...
skyltarna behöver inte stå på varenda gata. när du kör in i området, i detta fall hela alingsås enligt polisen, så bör det stå en skylt om att de bestämmelserna gäller, och det gör det säkert. väldigt lätt att missa dock.
EDIT: men om du fick böter för att du parkerade där man inte får parkera och skyltar saknas så har det väl inget med nån p-zon att göra, isånafall måste det vara fel skyltat..
July 18, 2001
hawkie wrote: Men i vilken trafikbok, eller hur ska man veta att hela Alingsås är en p-zon, varför finns det skyltar på de andra gatorna...jag fattar lixsom inte. Så lätt blir det inte, jag kan betala den dära avgiften för jag vet inte om jag har rätt eller inte det är upp till rätten att avgöra! Det kan ju knappast vara mitt fel när det inte är skyltat!!!
Men nu är det väl så att det är tätbebyggt område lr Stad å det sitter numera å har gjort i många år en stadsskylt när man åker in i staden vilket påvisar också att man ska parkera på anvisade parkeringsplatser?? "parkerinszon"rätta mig om jag har fel!! det är ju rätt logiskt lr att parkera på anvisade platser och itne bara ställa bilen där det känns bra å närma att gå ??!! för du har väl körkort så antar att du har last trafikregler och lärt dig vägmärken osv ?? =) för så gammal är du väl inte så att du är uppväxt på den tiden man fick köra 30 m rakt fram å backa 10m så fick man kortet i handen ?? :bok:
la till en länk
http://www.terrawing.se/vagmar.....andbok.pdf
September 5, 2001
*Zeus* wrote: [quote=hawkie]Men i vilken trafikbok, eller hur ska man veta att hela Alingsås är en p-zon, varför finns det skyltar på de andra gatorna...jag fattar lixsom inte. Så lätt blir det inte, jag kan betala den dära avgiften för jag vet inte om jag har rätt eller inte det är upp till rätten att avgöra! Det kan ju knappast vara mitt fel när det inte är skyltat!!!
Men nu är det väl så att det är tätbebyggt område lr Stad å det sitter numera å har gjort i många år en stadsskylt när man åker in i staden vilket påvisar också att man ska parkera på anvisade parkeringsplatser?? "parkerinszon"rätta mig om jag har fel!! det är ju rätt logiskt lr att parkera på anvisade platser och itne bara ställa bilen där det känns bra å närma att gå ??!! för du har väl körkort så antar att du har last trafikregler och lärt dig vägmärken osv ?? =) för så gammal är du väl inte så att du är uppväxt på den tiden man fick köra 30 m rakt fram å backa 10m så fick man kortet i handen ?? :bok:
la till en länk
http://www.terrawing.se/vagmarkeshandbok.pdf
Jag kan skyltarna, ja..jag har körtkort. Om det är så som du säger, varför finns det skyltar som förbjuder parkering...spara pengar o skit i att skylta om det är så som du/polisen säger att det är....vilket jag har svårt att tro på.
EDIT: mattan, så farligt är det inte =) Värre i borås, enkelriktagt i hela centrum jue.
June 3, 2001
gekko wrote: Självklart skall du överklaga men hoppas inte för mycket.
Fick en P-bot i sommras, enligt P-vakten hade jag ingen synlig biljett. Visst hade jag det men den låg bakom rutan på passargerarsidan.
Jag överklagade och skickade in min biljett som bevis på att jag verkligen hade en biljett. Två dagara senare fick jag svar. "bla bla bla vår kontrolant såg ingen biljett bla bla" och där med var min överklagan inget värt.
Pissf*ttor är vad de är!
Vilka svin. 👿
Ett bevis på att vissa p-vakter är dumma i huve. 😡
June 28, 2001
Marre wrote: [quote=Starscream]de får säkert bonusar för de lappar många bilar 🙁
Hehe! Finns en riktigt elak lapplisa i Vänersborg. T.o.m. snuten får böter om de står fel. Fick böter i ett villaområde, på en gata som trafikeras av i snitt 5 bilar/dag! Bah! 200+500 = mången öl!
hehe
har ni inte sett bilden när en brandbil fick en lapp ?
det var i sverige så det måste ha varit i vänersborg då =)
November 13, 2003
Lider med dig Hawkie..
Kommer ihåg när vi hade P-vakts strejk i stan..
Tänkte då att, äsch, jag behöver ingen lapp när det tar 5 min och inga p-vakter här heller.
Men, när man kom ut låg det en fet böter.
Jag hade naturligt vis ställt mig på en Scandpark-vaktad parkering. De hade ju inte strejk.
Så där fick man för 5 kr snålhet.
3 Guest(s)